Kuinka nopeasti työttömyys syrjäännyttää?
Kuinka nopeasti työttömäksi jäänyt alkaa syrjääntyä? Kokemuksia kaipaan.
Kommentit (51)
Mitä edes tarkoittaa syrjäytyminen? Työnantajien syrjimäksi joutunut?
Onkohan tämä syrjäytyminenkin vain työnantajien keksimä ennakkoluulo ja yleistys, tekosyy miksei oteta töihin.
Olen viimeksi ollut töissä vuonna 2020, mutta silti ei ole mitään ongelmaa lähteä töihin vaikka heti huomisaamuna. Jos vaan saisi työpaikan. Mitään muuta estettä ei mulla ole työpaikan saannissa kuin työnantajien ennakkoluulot.
Vierailija kirjoitti:
Ei työttömyys syrjäytä. Jos ihminen jää rahatta, on vaikea asioida missään.
Kela eväsi tt-tuet ja naurattihan se. Keräsin tölkkejä ja asiat hoituivat.
Kuinka nopeasti tytöttömyys syrjäyttää miehen naisten mielestä?
Vierailija kirjoitti:
Työssä olo se vasta syrjäyttääkin. Työttömänä on aikaa kavereille, itselleen ja sukulaisille.
On aikaa, mutta ei välttämättä rahaa tehdä jotain. Joku saattaa kokea tilanteensa myös häpeällisenä eikä kehtaa pyöriä vanhoissa ympyröissä. Näiden seurauksena syrjäytyminen sosiaalisesta elämästä hiljalleen alkaa. Se taas voi johtaa masennukseen tms. ja mt-oravanpyörä on valmis.
Ihmisestä kiinni miten "helposti" syrjäytyy. Olen ollut enemmän sairauslomilla kuin työelämässä, silti en ole syrjäytynyt ja töitäkin olen saanut helposti. Pisin yhtäjaksoinen poissaolo työelämästä reilut 3 vuotta, töitä sain sen jälkeen heti kun aloin etsiä. Enkä syrjäytynyt, vaikka jouduin olemaan pitkälti neljän seinän sisällä nuo vuodet. Perhe ja lemmikit pelastaa paljolta 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet puhuu jostain maagisesta 3kk ajasta jonka jälkeen työnantajat alkaa tivaamaan asioita. Minulta ei ole koskaan työnantaja kysynyt vaikka vastaavia aukkoja on paljonkin.
Aina voi sitäpaitsi sanoa että on matkustellut säästöillä, rakentanut mökkiä, pitänyt ikääntyneestä mummosta huolta ym ym.
Vaikka sinulle ei ole käynyt niin, se ei tarkoita, etteikö muille olisi.
Eikä me kaikki muut olla yhtä moraalittomia kuin sinä, että keksittäisiin valheita työttömyysajaksi.
Toiseksi luuletko ettei kaikki vähän väritä sitä omaa cv.tään? Jos olet huonon itsetunnon omaava ihminen niin et varmasti saa töitä jos kirjoitat rehellisen cv.n ja se on kyllä sitten jo ihan omaa tyhmyyttä.
Minä olen aina saanut töitä totuudellisella CV:llä. Säälin sinua, kun olet niin huonoitsetuntoinen, että tarvitset valheita ansioluettelosi tukkeeksi. :D
Yleinen viranomaisten näkemys on että noin 3 kk työttömyyden jälkeen työttömän aktiivisuus ja motivaatio työnhakuun laskee.
Ei siinä välttättä syrjäydy, syrjäytyminen on usein kiinni omasta aktiivisuudesta, osin toki rahastakin ja sosiaalisuudesta. Voi hyvinkin olla työtön mutta silti aktiivinen jossain harrastuksissa, järjestötoiminnassa, pitää itsestään huolta, ulkoilla, olla sosiaalinen jne.
Olen ollut työtön 10 vuotta enkä ole syrjäytynyt. Työkkärissä ne tosin väitti että olen syrjäytynyt elämästä eikä minulla ole elämänhallintaa ja juon paljon alkoholia sanoi työkkärin virkailija. Haastoin sen virkailijan oikeuteen ja se tuomittiin kunnianloukkauksesta.
Mulla alkoi viiden vuoden kohdalla tuntua siltä, etten enää osannut normaalisti olla ihmisten keskellä. Olin kohmeessa ja outo, vaikka ennen hyvinkin supliikki. Siis jotenkin ruostui sosiaaliset taidot ja siitä lähti sellainen negatiivinen ketjureaktio liikkeelle, että aloin vältellä kotoa lähtöä jne.