Onko pitkä aika olla kaksi viikko ilman alkoholia. Mulla tekee tiukkaa.
Hätäseen voin olla viikon juomatta ja viikonlopun. Sitten ratkean seuraavan viikon maanantaina juomaan ja jään saikulle. Pidän arkiviikonlopun ja palaan töihin.
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen juonut joka viikonloppu opiskeluajoista noin 40-vuotiaaksi. Nyt olen 45v ja yritän vähentää juomista. Todella vaikeaa se on. Jo yhden viikonlopun selvinpäin olo tekee sen, että alkaa tekemään alkoholia mieli heti seuraavan viikon alussa. 2 viikonlopun juomattomuus onkin sitten jo todella vaikeaa.
Sitä on vaan niin tottunut nousuhumalaan. Kaikki tuntuu paremmalta pienessä sievässä: syöminen, konsertit, kavereiden tapaaminen ja jopa seksi. Tosi vaikea opetella tekemään asioita täysin selvinpäin.
Ehkä yritän vain vähentään juotujen annoksien määrää, koska täysi tipattomuus vaikka kuukauden putkeen on täysi mahdottomuus.
Jokainen joka käyttää ilmaisua "pienessä sievässä" on alkoholisti..
Millä lailla se tuntuu paremmalta, minä en ymmärrä? Alkoholi tekee väsyneeksi ja hitaaksi, ja aiheuttaa pahoinvointia. En ymmärrä miten mikään voi tuntua paremmalta sellaisessa olotilassa.
Jo neljännesvuosisata maistamattakaan alkoholia eikä ole tehnyt tiukkaakaan.
Vierailija kirjoitti:
En pysty ymmärtämään näitä jotka elävät ryyppypäivästä toiseen odottaen sitä seuraavaa alkoholin huuruista kertaa. Mistään muusta ei muka saa nautintoa, mikään ei ole muka hauskaa tai kivaa ilman alkoholia, kaikkea pitää juhlistaa alkoholin kera.
Ei tuo ole normaalia vaikka vaikuttaakin olevan melko yleistä. Selvittäkää mikä on taustalla, masennusta, työuupumusta, adhd, jotain muuta?
Eämästä voi ja pitää pystyä nauttimaan ilman alkoholia ja niitä mukavia hetkiä voi syntyä ilmankin.
Juon silloin tällöin lasillisen ruuan kanssa tai hyvässä seurassa, joskus menee puoli vuotta ilman. Ei tarvitse miettiä asiaa
Päihteet on elämän nautintoja. Ihan siinä kuin suklaa ja seksikin mutta laillisesti saa vain alkoholia. Unohda logiikka ja järki kun puhutaan päihdepolitiikasta. Alkoholille pitäisi saada vähemmän haitallinen laillinen vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen juonut joka viikonloppu opiskeluajoista noin 40-vuotiaaksi. Nyt olen 45v ja yritän vähentää juomista. Todella vaikeaa se on. Jo yhden viikonlopun selvinpäin olo tekee sen, että alkaa tekemään alkoholia mieli heti seuraavan viikon alussa. 2 viikonlopun juomattomuus onkin sitten jo todella vaikeaa.
Sitä on vaan niin tottunut nousuhumalaan. Kaikki tuntuu paremmalta pienessä sievässä: syöminen, konsertit, kavereiden tapaaminen ja jopa seksi. Tosi vaikea opetella tekemään asioita täysin selvinpäin.
Ehkä yritän vain vähentään juotujen annoksien määrää, koska täysi tipattomuus vaikka kuukauden putkeen on täysi mahdottomuus.
Millä lailla se tuntuu paremmalta, minä en ymmärrä? Alkoholi tekee väsyneeksi ja hitaaksi, ja aiheuttaa paho
Olet varmaan kokenut nousuhumalan? Itsevarmempi ja sosiaalisempi olo. Iloisempi ja energisempi. Ja vaikka nyt esimerkkinä noi konsertit, ne tuntuu paljon paremmalta nousuhumalassa. Tunteet korostuu.
Joo, toki seuraavana päivänä on sitten väsyneempi ja hitaampi. Ja se on kurjaa. Sen takia yritänkin vähentää juomista.
EI täällä pimeässä kurjassa maassa saa mistään muusta iloa kuin muutamasta oluesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä lailla se tuntuu paremmalta, minä en ymmärrä? Alkoh
"Olet varmaan kokenut nousuhumalan? Itsevarmempi ja sosiaalisempi olo. Iloisempi ja energisempi. Ja vaikka nyt esimerkkinä noi konsertit, ne tuntuu paljon paremmalta nousuhumalassa. Tunteet korostuu."
Ei todellakaan vaikuta noin. Mulla tulee vain epävarma olo, kun tuntuu huteralta, huippaa ja naama tuntuu puutuneelta. Eikä voi luottaa siihen että ajatus kulkee optimaalisesti. Alkaa väsyttää ja tulen ärtyneeksi (se tunne on aika lailla ainoa korostuu). Ruoka ei maistu enää millekään ja ihmisjoukot ärsyttää aivan suunnattomasti. Hyi, nautinnollisuus kaukana!
Metkaa miten erilailla ihmiset kokevat humalan. Toisella kokemukset ja tuntemukset vahvistuvat ja energiaa tulee lisää, ja toisilla päinvastoin. Ei ihme, että toiset juo ja toiset ei.
Itse havahduin jossain vaiheessa elämääni asiaan, että minulla on tiettyjä kavereita, joita en ole koskaan tavannut selvinpäin. Kaikki tapaamiset on vain baarissa, keikoilla, festareilla, mökillä. Ja aina tietty humalassa.
Kaikkeen mitä yhdessä tehdään liittyy alkoholi. Aika rankkaa nyt kun asiaa ajettelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 47v alkoholisti. Ei se päällepäin näy, olen hoikka ja nättikin, käyn töissä jne. Mutta joka ilta juon noin puolitoista pulloa viiniä ja pari shottia viinaa. Viikonloppuisin aloitan jo ennen keskipäivää. Ei koskaan humaltuminen asti (itse asiassa en muista, milloin olin viimeksi kännissä).
Kolme kertaa olen ollut katkolla. Kerran jopa ryyppäämättä yli vuoden mutta aina pikkuhiljaa olen samassa tilanteessa. Yli 20 vuotta tätä, en toivoisi tätä elämää kenellekään. Tuskaista se on.Vaikka et itse sitä enää huomaakaan, niin 10 annosta illassa tarkoittaa että olet lähes koko ajan humalassa. Hankipa promillemittari, niin näet kuinka olet jatkuvassa kännissä. Se ettet "muista" sitä, on alkoholin aiheuttama aivovaurio.
Veikkaan, että alkuperäisen kirjoittajan pointti oli ettei enää tunne edes humalaa ja päihtymystä vaikka teknisesti kännissä onkin.
Ainakin itsellä oli pahimpina alkoholismi vuosina ettei enää tuntenut edes nousuhumalaa ja se "kiva känni" alkoi olemaan harvinaista ja kaukana, yleensä vain itki kurjaa oloaan mutta juotava silti oli toivoen että olo piristyisi.
Se kertoo jo paljon jos ei tule enää krapulaa lainkaan. Toisaalta aina ei tule tilaisuuttakaan kun promillet eivät koskaan laske nollaan.
Nyt kun on ollut juomatta pidempään, käyty terapiat sun muut ja kun vedin pitkästä aikaa kännit niin järkytyin kuinka kamala olo oli useita päiviä. Ei siinä voi kuin kysyä "tällainenko olo minulla oli aina ennen?"
Pahoinvointiin tottuu. Ei sitä edes tajua kunnes pääsee sieltä pois kuinka huono, niin kamala olo on ollut jatkuvasti.
Krapulat ovat syvältä ja ne aiheuttavat alkoholismia. Olo on niin kaikin puolin jaska että siihen on "pakko" ottaa helpottavaa. Siitä se kierre alkaa. Välillä ollaan jopa kuukausi ilman ja sillä todistetaan itselleen ettei ole ongelmaa. Suu suorastaan napsuu ja kun kuukausi on kärsitty niin hirmu kännit. Kun ei muitakaan laillisia päihteitä ole niin aivan turha valittaa alkoholin massiivisista haitoista.
Upp, mites lomalla tuo kippaaminen? Miten meni? Mikä nyt on olo? Mulla kyllä aika vaikeaa taas sopeutua. Voi voi sentään.
Onko ap tosissaan vai onko tämä vai jonkinlaista trollausta? Jos ihmiselle tulee pakottava tarve juoda alkoholia kahdessa viikossa, minä olisin huolissani ja pysyisin kaukana alkoholista. Tuollainen kertoo jo alkavasta riippuvuudesta.
Tiedän, että monet juovat alkoholia viikoittain, mutta jokaisen olisi hyvä kokeilla, kuinka pitkään pystyy olemaan ilman alkoholia. Tavalliselle terveelle ihmisille ei pitäisi missään vaiheessa tulla minkäänlaista pakottavaa halua alkoholin nauttimiseen. Jos sellainen halu tulee, kannattaa luopua alkoholista, sillä silloin on selvästi ainakin lievää taipumusta alkoholiriippuvuuteen.
Olen itse kokeillut, eikä minulle tule edes kuukausien alkoholittomina kausina halua juoda alkoholia. Jos jossain tilaisuudessa tarjotaan alkoholia, en kieltäydy siitä, mutta juon maksimissaan kolme annosta, koska sen jälkeen ei enää tee mieli juoda enempää.
Itselleen vaarallisia ovat ne, jotka sanovat, että voisivat koska tahansa olla juomatta alkoholia, mutta eivät halua. Se haluttomuus olla juomatta alkoholia kertoo ainakin lievästä riippuvuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin keskustelussa näkyy kuinka laillinen alkoholi on monelle ongelma. Miksi ihmeessä siihen ei saada vähemmän haitallista päihdettä lailliseksi vaihtoehdoksi? Kannabis ei koukuta fyysisesti eikä se aiheuta krapulaa jota pitää parannella ottamalla lisää päihdettä.
Päihteiden käyttö ei tule loppumaan niin järkevintä olisi antaa käyttää vähiten haitallisia päihteitä.
Enpä tiedä. Yksi entinen puolituttu opiskelukaveri oli ihan tavallinen opiskelija, joka ei eronnut joukosta mitenkään erityisesti. Sitten hän lähti opiskelemaan Hollantiin vuodeksi ja takaisin tultuaan hän käytti kukertavankirjavia vaatteita ja isoja värikkäitä hattuja. Hän alkoi myös puolustella kannabista. Koko olemus muuttui sellaiseksi vähän välinpitämättömäksi ja hänellä oli jatkuvasti jonkinlainen luonnoton hymy. En ole vuosiin pitänyt yhteyttä. Hän on päällisin puolin menestynyt elämässä, mutta tutut ovat kertoneet, että päihteiden käyttö ei ole pysynyt hallinnassa. Hänellä ei ole vakiintunutta parisuhdetta tai lapsia, mutta hän on muutaman kerran ollut tekemisissä poliisin kanssa ja kai saanut pahoinpitelytuomionkin. Tuttavapiirin arvio on, että vaihtovuosi Hollannissa johti kannabiksen käyttöön ja jonkinlaiseen elämänhallinnan menetykseen ulkoisesta menestyksestä huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 47v alkoholisti. Ei se päällepäin näy, olen hoikka ja nättikin, käyn töissä jne. Mutta joka ilta juon noin puolitoista pulloa viiniä ja pari shottia viinaa. Viikonloppuisin aloitan jo ennen keskipäivää. Ei koskaan humaltuminen asti (itse asiassa en muista, milloin olin viimeksi kännissä).
Kolme kertaa olen ollut katkolla. Kerran jopa ryyppäämättä yli vuoden mutta aina pikkuhiljaa olen samassa tilanteessa. Yli 20 vuotta tätä, en toivoisi tätä elämää kenellekään. Tuskaista se on.Vaikka et itse sitä enää huomaakaan, niin 10 annosta illassa tarkoittaa että olet lähes koko ajan humalassa. Hankipa promillemittari, niin näet kuinka olet jatkuvassa kännissä. Se ettet "muista" sitä, on alkoholin aiheuttama aivovaurio.
vaikka ns hoikahko, ssilti jonninmoinen pöhö näkyy. olepa 2vko juomatta, alkaa näkyä kasvoissa. yms. nesteet poistuu. silmänvalkuaiset kirkkaat. Ja voit haista työpaikallla vanhalle viinalle, se ei kiva. Juo vain vklo, ihan sama vaikka aamu kuudelta. Itsekin juon 1-2 pulloa valkkaria ,aloitus aamulla varhain, oma fiilis siinä,musaa, aamumaisemaa jne. vaömistan lounaan valmiiksi.
Onkos terveyshaittoja mitä, maksa-arvot, ajatteletko syöpäriskiä jne. vai ne ei paina vaakakupissa niinkään.
Minulla sama, en nauti alkoholista. Ei tee yhtään mieli. Mutta omille lapsille maistuu ja toisella jo alkoholismin puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin keskustelussa näkyy kuinka laillinen alkoholi on monelle ongelma. Miksi ihmeessä siihen ei saada vähemmän haitallista päihdettä lailliseksi vaihtoehdoksi? Kannabis ei koukuta fyysisesti eikä se aiheuta krapulaa jota pitää parannella ottamalla lisää päihdettä.
Päihteiden käyttö ei tule loppumaan niin järkevintä olisi antaa käyttää vähiten haitallisia päihteitä.
Enpä tiedä. Yksi entinen puolituttu opiskelukaveri oli ihan tavallinen opiskelija, joka ei eronnut joukosta mitenkään erityisesti. Sitten hän lähti opiskelemaan Hollantiin vuodeksi ja takaisin tultuaan hän käytti kukertavankirjavia vaatteita ja isoja värikkäitä hattuja. Hän alkoi myös puolustella kannabista. Koko olemus muuttui sellaiseksi vähän välinpitämättömäksi ja hänellä oli jatkuvasti jonkinlainen luonnoton hymy. En ole vuosiin pitänyt yhteyttä. Hän on p
Aina netissä näkee näitä jossa kannabis tuhosi ihmisen. Vielä en ole nähnyt sellaista oikeassa elämässä. Tiedän kymmeniä käyttäjiä joille kannabiksesta ei ole ollut muita ongelmia kuin aineen laittomuus.
Monta kuukautta ilman vaikka sitä on,ei mitään ongelmia.
Moi ap, otappa jossain kohti sellanen 3-4 viikkoa ilman alkoholia. Siinä ajassa alkoholin koukku voinee hellittää. Jos ei hellitä, niin miettimisen paikka. Minä olen suurkuluttaja ja tuurijuoppo. Helposti viikkoja tai kuukausia juomatta kun on töitä ja muita velvotteita. Sitten vapailla alkoholia kuluu enemmän. Sukurasitus on kova ja serkkuja täysin juoppoja eikä työt enää onnistu. Minä en halua tuota ja sitten kun tuntuu että nyt menee liikaa, niin sitten korkki visusti kiinni tarpeeksi pitkäksi aikaa.
Ensi maanantaina alkaa ihmiskoe; kaksi viikkoa ilman alkoholia. Saa nähdä kuinka käy?
Vaikka et itse sitä enää huomaakaan, niin 10 annosta illassa tarkoittaa että olet lähes koko ajan humalassa. Hankipa promillemittari, niin näet kuinka olet jatkuvassa kännissä. Se ettet "muista" sitä, on alkoholin aiheuttama aivovaurio.