Kerrostalo yksiön sähkölasku
Hei!
Olen muuttamassa ensimmäistä kertaa omilleni, joten kaikki asiat tulevat olemaan sen osalta uusia. En osaa yhtään sanoa millainen sähkösopimus kannattaisi tehdä. Koska muutan opiskelujen perässä tulen todennäköisesti asumaan kesät kotona, jolloin asunnossani ei sähköä kulu, sillä täältä saisin kesätöitä vanhasta tutusta paikasta.
Kysymys kuuluukin minkälaisia sähkölasluja teillä on tullut, nimenomaan laskuja ilman sähkönsiirtoa. Minkälainen sopimus teillä on, mikä on sähkön kiinteä hinta ja minkä kokoinen asunto, montako sähköä on kuluttamassa.
Näin osaisin vähän hahmottaa mitä sähkö voisi mahdollisesti tulla maksamaan jos kiinteänkin esimerkiksi ottaisin.
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Hyvin tiedetään hinnat. Suurimmat kuluttajat: jääkaappipakastin 200Wx50%, hella. kaapelimokkula 38W, televisio 80-200W
Vaihtakaa nyt jo se mokkula toiseen!
Itsellä kuukausittain vaihtuva hinta yksiössä, helmikuussa meni 16 e, heinäkuussa 6,7 e. Omistan isot stereot.
Ei kai kutomista ja kynttilänvalossa lukemista harrastavilla täti-ihmisillä sähköä vie muuta kuin se pakastin täynnä ITSE KERÄTTYJÄ marjoja 😆
Lattialämmitys vie paljon sähköä. Jos kuivaa lattian lastalla niin ei tarvitse lattialämmitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pörssisähkö on keskimäärin halvin.
Kerrostaloon ei kannata ostaa pörssisähköä. Pesukonetta ei saa käyttää keskellä yötä yms.
Miksi tarvitsisi käyttää keskellä yötä? Miten paljon oikein kuvittelette yhden pyykinpesun sähkölaskua nostavan, että pitäisi yöllä käyttää 🙄
Joskus harvinaisena yli euron kilowatti hintaan voi skipata pyykinpesun seuraavaan päivään, tosin hätätapauksessa voi käyttää sen euron pari ylimääräistä. Vastaavasti koneen voi laittaa pyörimään sillä 90 asteen ohjelmalla ihan koneen putsaamiseksi silloin kun hinta on negatiivinen, noita päiviäkin on tosi harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Lattialämmitys vie paljon sähköä. Jos kuivaa lattian lastalla niin ei tarvitse lattialämmitystä.
Nimikin on mukavuuslattialämmitys. Ei ole tarpeen pitää päällä.
Pörssisähkö ilman kuukausimaksua vuodeksi Keravan Energialta. Ota se. Mitään määräaikaista sopimusta ei kannata tehdä kun halvimmillaan se on kallis eli n. 8 snt/kWh.
Ei mene sähköä käytännössä yhtään. 5 eurolla kuukaudessa max, jääkaappi, telkkari, pakastin
Tää keravan sähkön sopimus tosiaan vaikuttaa hyvältä kun tutkin! Vaikka aluks aattelin että en pörssiä ota, mutta oishan toi vuoden ilman kuukausimaksua varmaan aika hyvä!
Vierailija kirjoitti:
Kerrostaloyksiön normaali sähkölasku on kaikkinensa 10-15e/kk ainakin minulla täällä Helsingissä, ihan sama onko määräaikainen vai jatkuva sopimus. En kehota tarttumaan huijarifirmojen tarjouksiin.
Ja tuohon vielä päälle sähkönsiirtomaksu?
Vierailija kirjoitti:
Tää keravan sähkön sopimus tosiaan vaikuttaa hyvältä kun tutkin! Vaikka aluks aattelin että en pörssiä ota, mutta oishan toi vuoden ilman kuukausimaksua varmaan aika hyvä!
Hyvä valinta, onnittelut. Ja muillekkin tiedoksi sen saa joka kolkkaan ympäri Suomea.
Helsinki, 35 neliötä kerrostaloyksiö.
Pörssisähkö, kulutus noin 10-15 euroa kuussa ja siirto toinen mokoma.
Älä sorru määräaikaisuuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostaloyksiön normaali sähkölasku on kaikkinensa 10-15e/kk ainakin minulla täällä Helsingissä, ihan sama onko määräaikainen vai jatkuva sopimus. En kehota tarttumaan huijarifirmojen tarjouksiin.
Yksiön lasku on 10-15e/2kk, kuukaudessa alle kympin. Siihen päälle sähkönsiirto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksiön lasku on 10-15e/2kk, kuukaudessa alle kympin. Siihen päälle sähkönsiirto.
Onko sulla pörssi vai kiinteä? Jos kiinteä paljonko?
25 eurossa pyörii siirtoineen. Suurimmaksi osaksi perusmaksuja ja veroja.
Ensiksi kannattaa selvittää oman paikkakunnan sähköyhtiö, joka laskuttaa sähkönsiirron. Sähkönsiirron perusmaksu voi olla 3.60-40€/kk + arv. vaikka ei sähköä käyttäisi.
Eli on mahdoton sanoa, mikä on yksiön sähkölasku, kun sähkönsiirtomaksu vaihtelee ja se voi olla 10€ 60€/kk.
Pörssisähköön vaihdoin keväällä kun aiempi alkoi nousta joka kk 20e ja pörssisähkö ei ole määräaikainen joten voi vaihtaa milloin haluaa, minulla se on 10e-14e kk, siirto on eri firmasta.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kutomista ja kynttilänvalossa lukemista harrastavilla täti-ihmisillä sähköä vie muuta kuin se pakastin täynnä ITSE KERÄTTYJÄ marjoja 😆
Huvitti silloin sähkönhintakriisin aikainen täti-ihmisten pimeässä istuminen ja paristollisten taskulamppujen käyttö. Se paristojen ostaminenhan maksaa enemmän kuin jonkin ledivalon käyttö ihan johtoja pitkin tulevalla sähköllä.
Pörssisähkösopimuksiin tarjotaan kuukausimaksuttomia kampanjoita, ja pienessä asunnossa kaukolämpötalossa tuolla perusmaksulla on iso merkitys laskussa. Esimerkiksi minulla tulee olemaan kulutuslasku 61m2 kerrostaloasunnossa viime kuulta luokkaa 3 euroa, joten tuntuisi hölmöltä maksaa sen päälle 4-5 euroa perusmaksua.
Tällä hetkellä Keravan energia tarjoaa 12 kk ilman perusmaksua: https://www.keravanenergia.fi/blog/tuote/fiksusahko-12-kk-perusmaksuton/
Määräaikaisiin, kiinteähintaisiin sopimuksiin on huonommin tarjolla perusmaksuttomia sopimuksia. Vattenfall tarjoaa 2 vuoden sopparia, josta ekat 6 kk ilman perusmaksua: https://www.vattenfall.fi/lidl.