Lähetetäänkö missään enää fakseja?
Milloin fakseista luovuttiin teidän työpaikallanne?
Itse olin toimistotöissä vuosituhannen vaihteessa. Ei sitä silloin ajatellut, että olisi mitenkään hassua ensin laatia asiakirja tietokoneella, sitten tulostaa se ja sitten faksata. Vaikka oli sähköpostit jo kaikille, mihin asiakirjan olisi voinut lähettää suoraan. Faksittaminen oli vain tapa.
Onko jonkun työpaikalla vielä faksi?
Kommentit (17)
Muistaako kukaan niin kauas taaksepäin enää nykyään?
ap
Nostan tätä, jos faksilaiset on vasta tänään palanneet töihin ja ehtivät vastailemaan myöhemmin.
Miksi se piti tulostaa ja faxata sitten? Ainakin ysärin puolivälissä oli mahdollista lähettää faxi suoraan tietokoneelta.
Amerikkailaisille piti lähetellä joku sopimus allekirjoitettuna faxilla joskus 2010-luvulla, jonka joutui ensin tulostamaan ja sitten allekirjoittamaan ja skannaamaan ja sitten lähettämään tietokoneella faxina.
Vierailija kirjoitti:
Lähetetään kyllä.
Kansainvälisellä alalla vai ihan kotimaassa?
Vierailija kirjoitti:
Miksi se piti tulostaa ja faxata sitten? Ainakin ysärin puolivälissä oli mahdollista lähettää faxi suoraan tietokoneelta.
Amerikkailaisille piti lähetellä joku sopimus allekirjoitettuna faxilla joskus 2010-luvulla, jonka joutui ensin tulostamaan ja sitten allekirjoittamaan ja skannaamaan ja sitten lähettämään tietokoneella faxina.
Sama oli meidän alalla (asianajo), faksattiin mieluummin se allekirjoitettu ja leimattu kappale. Siksi tulostus ja faksi, ja vielä perässä postitse. Esimerkiksi oikeuksiin näin. 2000-luvun alkupuolella vielä pitkään oli tämä käytäntö, ties vaikka joku fakseihin ja postiin mieltynyt vieläkin tulostaisi papereita.
Mulla kun käy flaksi niin laitan aina faksin. Hehhehhehhejheh
Faksi oli kätevä. Pystyi tilaamaan listan jostakin vaikka peleistä tai levyistä. Muistan ajan ennen kännyköitä. Mutsilla ja faijalla oli puhelimet töissä tosin. Internetiä tai WWW:tä ei ollut siinä muodossa kuin nyt, mutta 56 k -puhelinmodeemilla ladattiin tavaraa nk. purkeista, jotka olivat täysin tekstimerkkipohjaisia graafiselta käyttöliittymältään, vrt. teksti-TV.
Mallimaa jenkkilä on yllättävän takapajuinen.
B8
Kohtuu yleinen on edelleen. Ei sen kummoisempi kuin skanneri. Aina usein tulee faxattua käsinkirjoitettuja tai allekirjoitettuja asiakirjoja esim. sähköpostiin.
Meillä korvattiin jossain vaiheessa fax monitoimiprinteriillä, jossa oli printtauksen lisäksi skanneri ja fax. Alkuun saattoi muutama fax tulla, mutta ei enää pitkiin aikoihin.
Entäpä telex? Itse muistan hyvinkin, muita? ;)
Meillä voi lähettää töissä. Lähetin vähän aikaa sitten, kun käräjäoikeuteen täytyi nopeasti lähettää allekirjoitettu asiakirja.
Vierailija kirjoitti:
Meillä voi lähettää töissä. Lähetin vähän aikaa sitten, kun käräjäoikeuteen täytyi nopeasti lähettää allekirjoitettu asiakirja.
Faksista saa kuittauksen, että on mennyt läpi, mutta soitatteko perään, että saivatko faksin?
Muistaakseni me soitettiin, varsinkin jos oli fatalji, ja merkittiin KäO:n sihteerin/kirjaamon työntekijän nimi post it -lapulla alkuperäiseen, että siellä on.
Vierailija kirjoitti:
Entäpä telex? Itse muistan hyvinkin, muita? ;)
Muistan, olin töissä lennättimessä ja sähkösanomat kulkivat näin. Sitten lähdettiin pyörällä viemään sanomaa perille.
Laivat varmaan käyttävät edelleen.
En kerro. Et tee sillä tiedolla mitään..kysele lisää tyhmiä