Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hävettää olla työkyvyttömyyseläkkeellä mt-ongelmien takia

Vierailija
05.08.2024 |

alle 40-vuotiaana. On kyllä fyysisiäkin vaivoja ym. Ja kun katselee niin paljon näkee 60-80-vuotiaita menossa ja työelämässä ja itse jos vähän edes jaksan jotain työtä kokeilla tai muita hommia niin paljon lepoa tarvitsen vastapainoksi. Paljon menee aikaa niin että on vaan kun ei jaksa. Ei kehtaa kellekkään kertoa kun hävettää niin ja pelkää ihmisten reaktioita. Elämä valuu ihan hukkaan.

Olisi mieluummin terve kuin tässä kunnossa.

Kommentit (132)

Vierailija
81/132 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö nyt oikeasti muka mitään työtä pysty tekemään?

Vähäsen pystyn mutta en kauaa ja sitten tarvitsen lepoa paljon. ap

Vierailija
82/132 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lukee miten negatiivisia ihmiset täällä on, niin onko ihme ettei ystäviä löydy? 

Hyvin harva ihminen jaksaa jatkuvaa negatiivistä asennetta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/132 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä yritin myös aikani käydä, mutta vointi huononi. Sitten yritin näitä netin vertaistukiryhmiä, mutta kun se on sitä kurjuutta ja valitusta päivästä toiseen ja i t se mu r ha uhkailuja. Ei sitä kestä. Terveet ihmiset tervehdyttää.

Tähän on kyllä pakko todeta näin terveenä ihmisenä, että en minäkään jaksa sitä loputonta valitusta, kurjuutta ja it sariuhkailuja. Jos olet sairas, hae apua hoitajilta tai kuntoutuksesta, älä kaada kuormaasi jatkuvasti toiseen (ystävien, perheen jne.) niskaan. 

Olen skitsofreenikon sisko ja on tämä ihan helvetin raskasta. Toivoisin, että veljeni ottaisi enemmän itse vastuuta hoidostaan ja elämästään. 

Kun tapaan ystäviäni, en itsekään kaada tätä kuormaa heidän kannettavakseen, vaan haluan mieluummin tehdä kivoja, iloisia asioita yhdessä. Olet itse vastuussa omasta käytöksestäsi, eli ystäviä

Ketkä kaikki, jos sulla ei kerran ole niitä ystäviä?

Vierailija
84/132 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mt-ongelmissa on se ikävä puoli, että ihminen usein alkaa pelätä vastuita ja sen seurauksena lopulta syrjäytyy yhteiskunnasta. Järjestelmä vielä ruokkii itseään ei hyvää hyvyyttä haettu eläke vain kurjistaa tilanteen. Varhainen kyntoutus olisi tärkeää, koska moni syrjäytyy työmarkkinoilta ja koulutukset vanhenee, mutta pysyvää eläkettä ei silti heru. Ikävää, jos nuori ihminen joutuu tuollaiseen asemaan ja loppuelämä sinetöityy huono-osaisuudella. Ihmisten seura ja mielekäs toiminta on mielenterveyden kannalta kaikkein tärkeintä.

Kyllä nykyään kuntoutetaan vuosikymmeniäkin ennen pysyvää eläkettä. Ei sitä millään muutamalla lääkärikäynnillä saa.

Itsellä mt ongelmat alkoi parikymppisenä, sen jälkeen ollut useasti sairaslomilla, yht 8 v terapioissa, sairaaloissa, muutaman kerran määräaikaisella tk eläkkeellä. Opiskelin ammatin ja olen ollut 20 v

Tilastoista näkyy kuitenkin sellainen ikävä seikka, että jo vuoden saikun jälkeen ennuste työelämään päätymiselle on huono. Ei se ennuste vuosien työkyvyttömyyseläkkeillä valitettavasti parane.

Vierailija
85/132 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta häpeäminen ja ruikuttaminen.

Vierailija
86/132 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite sanon aina että oon eri syystä eläkkeellä. 

Vierailija
87/132 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisit niin hyvä ystävä mulle

Vierailija
88/132 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vertaako joku oikeasti jotain kahden tunnin kansalaisopiston rentoa kurssia kerran viikossa 37,5 tunnin työpäivään? Noilla kursseilla ei ole mitään vaatimuksia, ei edes tenttejä. Kielissä voi olla aktiivinen tai pelkästään hengata mukana eikä ole pakko vastata mihinkään jos ei kysytä, eikä siitä tulee numeroa vaikka vastaisi täysin väärin. Osa kursseista on ihan vain rentoa harrastusmaista tekemistä. Sanoisin, että joka sanoo että jos pystyy käymään kansalaisopistossa pystyy käymään töissäkin, on itse liian tyhmä mihinkään työhön. Mitä noin vähäisellä järjellä varustettu pystyy tekemään työkseen?

Itse olen opiskellut yliopistossa työpäivän ohessa ja kansalaisopistossa työpäivän ohessa. En jaksanut yliopistoa yhtä kautta enempää, kansalaisopistossa ei ole mitään vaikeuksia käydä useampaakin kurssia. Ne ovat niin rentoja eikä ole vaatimuksia. 

Vierailija
89/132 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin sinua eläkkeelle on pakotettu jäämään.

mee pois taukki

Vierailija
90/132 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein sairaana en jaksanut hävetä, kun jäin eläkkeelle. Syynä oli somaattinen sairaus. Onkohan niin että ne jotka häpeävät eivät ole itse sinut sairautensa kanssa?

Vierailija
91/132 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kannattaisi nyt vain lähteä töihin. Ei se kotona makaaminen ja voivottelu sitä jaksamista lisää.

Ei sinne töihin voi mennä sairaana. 

niimpä ja sanotaan -piristy

Vierailija
92/132 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eiköhän tuo liene paljon helpompaa olla mielenterveysasioiden takia eläkkeellä, kuin samojen ongelmien takia pitkäaikaistyöttömänä. Siin sitä saa selitellä, miksei ole töissä. Eläkkeellä olevalla on asiasta virallinen todistus ja yhteiskunnallinen hyväksyntä.

Meidän suvussa on nuori, joka on päälle päin täysin terveen näköinen. Hänellä on kuitenkin useita fyysisiä vaivoja ja aivoistakin löytyi kuvauksessa kalkkeumaa. Tuo kalkkeuma oli ilmeisesti pääsyy, miksi eläkepaperit tuli niin nopeasti. hänen eläkettään arvostellaan kovasti. 

Helppohan se on terveen toisia arvostella. Elämänkokemukseni on kuitenkin opettanut, että kun arvostelija itse sairastuu, hän onkin se kaikista kovaäänisin valittaja. Näin käy lähes poikkeuksetta. 

Vierailija
93/132 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrät sentään hävetä.

Vierailija
94/132 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En itse mitään huutelijoita kohtaa, mutta kun on eläke tasoisesti mt sairas niin kyllä se minun kohdallani näkyy päällepäin esim outoutena. Minua pidettiin outona ja välteltiin jo ennen kuin oli diagnoosia. Kyllähän se nyt hävettää. 

Minäkin olen ollut outo. Minulla johtui lääkkeiden sivuvaikutuksista. Tosin ikää on jo ja olen muutenkin eläkkeellä niin ei ole tarvinnut selitellä.

Vierailija
95/132 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Sanon jos kysytään että en oo töissä sairauden takia. Enenpi ei tarvitse selittää.

Olen työkyvyttömyyseläkkeellä fyysisen vaivan vuoksi. Se vaiva näkyy ihan minua katsoessa ja pitäisi oivaltaa kyselemättäkin. Kuitenkin ihmiset olettavat, että olen työkyvyttömyyeläkkeellä mt-syiden vuoksi ja osa jopa kysyy lääkityksistä jne. 

Itse en kyllä ilkeä mennä ilman lääketieteen psykiatrin koulutusta tekemään muille diagnooseja enkä kyselemään lääkityksistä. Joudun käyttämään huimauskohtausten vuoksi kypärää pääni suojana joka ikinen päivä. Muutenkin liikkumiseni on vaivalloista. Ilmeisesti luullaan, että haen huomiota käyttämällä kypärää ja apuvälineitä joka ikinen päivä nykyisessä elämässäni.

Vierailija
96/132 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin sinua eläkkeelle on pakotettu jäämään.

Työkyvyttömyyseläkkeelle on todella vaikeaa päästä. 

Vierailija
97/132 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja mene vaikka Klubitalolle tai muuhun mt-kuntoutujien toimintaan. Siellä voit tavata muita eläkeläisiä. 

Vierailija
98/132 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vertaako joku oikeasti jotain kahden tunnin kansalaisopiston rentoa kurssia kerran viikossa 37,5 tunnin työpäivään? Noilla kursseilla ei ole mitään vaatimuksia, ei edes tenttejä. Kielissä voi olla aktiivinen tai pelkästään hengata mukana eikä ole pakko vastata mihinkään jos ei kysytä, eikä siitä tulee numeroa vaikka vastaisi täysin väärin. Osa kursseista on ihan vain rentoa harrastusmaista tekemistä. Sanoisin, että joka sanoo että jos pystyy käymään kansalaisopistossa pystyy käymään töissäkin, on itse liian tyhmä mihinkään työhön. Mitä noin vähäisellä järjellä varustettu pystyy tekemään työkseen?

Itse olen opiskellut yliopistossa työpäivän ohessa ja kansalaisopistossa työpäivän ohessa. En jaksanut yliopistoa yhtä kautta enempää, kansalaisopistossa ei ole mitään vaikeuksia käydä useampaakin kurssia. Ne ovat niin rentoja eikä ole vaatimuksia. 

Siis 37,5 tunnin täyteen työviikkoon, olin aika tohkeissani niin tuli ajatuskatkos. Täytyy olla lapsi, ei kukaan aikuinen voi olla niin tyhmä että pitää näitä toisiinsa verrattavina asioina, ehkä kokematon molemmista.

Vierailija
99/132 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen mt-ongelmien vuoksi työtön. Se on todella vaikeaa, ja kaikki halveksivat. Joudun hakemaan joka kuukausi tt-tukea. 

Pääsispä eläkkeelle, vaan kun kuntoutustuki (eläke) ei mene läpi. 

Ongelmasi johtuu ilmeisesti siitä, että jäädäkseen työkyvyttömyyseläkkeelle pitää olla jokin työpaikka kun sairastuu tai loukkaantuu. Ennen eläkettä pitää kokeilla vaikka minkälaisia keinoja, josko pystyisi edes osa-aikaisesti tekemään kevennettyä työkuormaa. Koulutuksetkaan eivät ole poissuljettuja, vaikka kulkisi suunnilleen pää kainalossa.

Vierailija
100/132 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä yritin myös aikani käydä, mutta vointi huononi. Sitten yritin näitä netin vertaistukiryhmiä, mutta kun se on sitä kurjuutta ja valitusta päivästä toiseen ja i t se mu r ha uhkailuja. Ei sitä kestä. Terveet ihmiset tervehdyttää.

Tähän on kyllä pakko todeta näin terveenä ihmisenä, että en minäkään jaksa sitä loputonta valitusta, kurjuutta ja it sariuhkailuja. Jos olet sairas, hae apua hoitajilta tai kuntoutuksesta, älä kaada kuormaasi jatkuvasti toiseen (ystävien, perheen jne.) niskaan. 

Olen skitsofreenikon sisko ja on tämä ihan helvetin raskasta. Toivoisin, että veljeni ottaisi enemmän itse vastuuta hoidostaan ja elämästään. 

Kun tapaan ystäviäni, en itsekään kaada tätä kuormaa heidän kannettavakseen, vaan haluan mieluummin tehdä kivoja, iloisia asioita yhdessä. Olet itse vastuussa omasta käytöksestäsi, eli ystäviä

Hienoa! Minäkin koitan olla edes vihjaamatta ongelmiini. Valittavat ihmiset eivät ole kivaa seuraa. Minulla on myös valittava perheenjäsen.