Hävettää olla työkyvyttömyyseläkkeellä mt-ongelmien takia
alle 40-vuotiaana. On kyllä fyysisiäkin vaivoja ym. Ja kun katselee niin paljon näkee 60-80-vuotiaita menossa ja työelämässä ja itse jos vähän edes jaksan jotain työtä kokeilla tai muita hommia niin paljon lepoa tarvitsen vastapainoksi. Paljon menee aikaa niin että on vaan kun ei jaksa. Ei kehtaa kellekkään kertoa kun hävettää niin ja pelkää ihmisten reaktioita. Elämä valuu ihan hukkaan.
Olisi mieluummin terve kuin tässä kunnossa.
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet vakavastikin sairaat joutuvat sinnittelemään tt-tuella, joka on pienempi kuin minimieläke.
Ja jos on omaisuutta, ei saa edes sitä.
Työttömyyskorvauksen/työmarkkinatuen saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. Häpeän tunne estää ystävien saamisen. Vanhat ystävät ovat jääneet ja uusiin en uskalla tutustua. Pelkään kysymyksiä joissa tiedustellaan missä olet töissä. Mielenterveyden vuoksi eläkkeellä olevia halveksitaan, syrjitään ja tuomitaan mielestäni avoimesti. Olen mieluummin yksin.
Missä siis halveksitaan, syrjitään ja tuomitaan? Elämä on onneksi muuta kuin tämä onneton keskustelupalsta. Itse samassa tilanteessa, mutta
en ole tällaista kokenut. Olen introvertti, joten en maailmalla paljonkaan halua enkä jaksa leuhotella.
No esim silloin jos yrittää tutustua toisiin. Oon mm kuullut yhdeltä että "ihmiset pelkää aitoja ihmisiä", millä tarkoitti että minua vältellään koska olen niin outo. Ei hänkään siis halunnut olla kaverini, yritti vain olla ystävällinen ja selittää miksi minua pelätään.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas mielelläni olisin mt-syiden vuoksi eläkkeellä vaan en pääse. Pitkiä saikkuja vaan kirjoitetaan ja sitten pakotetaan takaisin töihin. Diagnooseja löytyy vaikka muille jakaa joten en ymmärrä miten mt-syistä oikeen pääsee eläkkeelle.
Ei se diagnoosi tuo eläkettä vaan jäljellä oleva työkyky. Tai siis sen työkyvyn puute.
Miksi hävetä asiaa jolle ei voi mitään ja jota ei ole valinnut? Sairastumiselle ei voi itse mitään ja mt-ongelmat on sairaus siinä missä muutkin.
Tää asia saa mut ihmettelemään ihmisiä joka kerta kun siihen törmää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäkää silti hakeutua muiden seuraan. Jatkuva yksinolo monesti pahentaa vointia.
Nyt alkaa kaikki työväenopiston kurssit. Olen samaa mieltä että täytyy pakottaa itsensä ihmisten joukkoon jos muuten ei onnistu.
Työväenopiston kurssille pääsee vain ne jotka ilmoittautuu ensimmäisenä.
No ei se eläke mitenkään estä ilmoittautumasta ekojen mukana.
Vierailija kirjoitti:
Miksi hävetä asiaa jolle ei voi mitään ja jota ei ole valinnut? Sairastumiselle ei voi itse mitään ja mt-ongelmat on sairaus siinä missä muutkin.
Ei mt ongelmat ole sairaus siinä missä muutkin. Ihmiset ei välttele ihmistä joka on sairaseläkkeellä selkävaivojen takia, mutta skitsofrenian takia eläkkeellä olevaa kyllä vältellään.
Itse kanssa 34-vuotiaasta lähtien ollut toistaiseksi voimassa olevalla tk-eläkkeellä, nyt siis 11 vuotta eläkettä jo takana. Sitä ennen kuntsarilla, työkyvyttömänä työnhakijana ja saikulla. Onneksi oli sentään töissä ollut, niin saan nyt hiukan alle 2000 € bruttona -> 1660 € netto. Toisinaan teen hiukan töitäkin tähän päälle. Opiskelupaikkakin löytyy yliopistosta, mutta sitä on saanut huomata että se keskittymiskyky vaan ole enää kovin hyvä eikä jaksaminen riitä kuin erittäin rajallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mt ongelmat ole sairaus siinä missä muutkin. Ihmiset ei välttele ihmistä joka on sairaseläkkeellä selkävaivojen takia, mutta skitsofrenian takia eläkkeellä olevaa kyllä vältellään.
No ihan sama mikä sairaus sulla on, olet SAIRAS. Se, että joku kohtelee sairaita eri tavalla, ei muuta tosiasiaa. Ja se on typerää ja ennakkoluuloista. t: Bipo ja eläkkeellä sen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ihan sama mikä sairaus sulla on, olet SAIRAS. Se, että joku kohtelee sairaita eri tavalla, ei muuta tosiasiaa. Ja se on typerää ja ennakkoluuloista. t: Bipo ja eläkkeellä sen vuoksi.
Eipä se saa ihmisiä suhtautumaan sen paremmin, vaikka heille sanoisi että vältteleminen yms on ennakkoluuloista.
Itse sanon, että minulla oli burnout. Tämä pitää osin paikkansa, mutta tosiasiassa kärsin mt-ongelmista. Burnout on jotenkin sosiaalisesti hyväksyttävämpää. Kaikille ei kannata/tarvitse kertoa ongelmistaan. Ne jotka ymmärtävät aistivat sanomattakin. Ei kannata hävetä mt-ongelmiaan, kun niiden syntyyn ei kuitenkaan voi vaikuttaa mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä se saa ihmisiä suhtautumaan sen paremmin, vaikka heille sanoisi että vältteleminen yms on ennakkoluuloista.
Joo, mutta tuo mt-sairauksiaen häpeily on juurikin se mikä ruokkii asiaa. Koko ajan kun tieto lisääntyy, ymmärrys myös lisääntyy. Ja kaikkia huutelijoita ei tartte ottaa tosissaan, tyhmähän saa myös olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäkää silti hakeutua muiden seuraan. Jatkuva yksinolo monesti pahentaa vointia.
Nyt alkaa kaikki työväenopiston kurssit. Olen samaa mieltä että täytyy pakottaa itsensä ihmisten joukkoon jos muuten ei onnistu.
Kyllä baareistakin löytyy seuraa, ei tarvitse mennä välttämättä kansalaisopistoon.
En itse mitään huutelijoita kohtaa, mutta kun on eläke tasoisesti mt sairas niin kyllä se minun kohdallani näkyy päällepäin esim outoutena. Minua pidettiin outona ja välteltiin jo ennen kuin oli diagnoosia. Kyllähän se nyt hävettää.
Moni samanlainen yrittää näytellä töissä lääkkeillä.
Vierailija kirjoitti:
Itse sanon, että minulla oli burnout. Tämä pitää osin paikkansa, mutta tosiasiassa kärsin mt-ongelmista. Burnout on jotenkin sosiaalisesti hyväksyttävämpää. Kaikille ei kannata/tarvitse kertoa ongelmistaan. Ne jotka ymmärtävät aistivat sanomattakin. Ei kannata hävetä mt-ongelmiaan, kun niiden syntyyn ei kuitenkaan voi vaikuttaa mitenkään.
Burnout on ihan yhtä hävettävää joidenkin mielestä. Miksi ei voi suoraan sanoa kyselijöille, että asiahan ei oikeasti sulle edes kuulu. Pikku hiljaa ihminen oppii pitämään huolen vain omista asioistaan, kun sille sanoo suoraan.
Kyllä eläkkeelläkin saa tehdä jotain pikkuhommaa tulorajojen sallimissa rajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pystyy työväenopiston kursseja käymään niin pystyy töihinkin. Lorvikatari ja muut meemisairaudet eivät ole oikeita sairauksia. Työ parantaa kyllä kaikki ahdistukset kun pistää itsensä likoon.
Mikset sinäkin yrittäisi?
Vierailija kirjoitti:
En itse mitään huutelijoita kohtaa, mutta kun on eläke tasoisesti mt sairas niin kyllä se minun kohdallani näkyy päällepäin esim outoutena. Minua pidettiin outona ja välteltiin jo ennen kuin oli diagnoosia. Kyllähän se nyt hävettää.
Häpeä johtuu huonosta itsetunnosta, ei sairaudestasi.
Missä siis halveksitaan, syrjitään ja tuomitaan? Elämä on onneksi muuta kuin tämä onneton keskustelupalsta. Itse samassa tilanteessa, mutta
en ole tällaista kokenut. Olen introvertti, joten en maailmalla paljonkaan halua enkä jaksa leuhotella.