Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hävettää olla työkyvyttömyyseläkkeellä mt-ongelmien takia

Vierailija
05.08.2024 |

alle 40-vuotiaana. On kyllä fyysisiäkin vaivoja ym. Ja kun katselee niin paljon näkee 60-80-vuotiaita menossa ja työelämässä ja itse jos vähän edes jaksan jotain työtä kokeilla tai muita hommia niin paljon lepoa tarvitsen vastapainoksi. Paljon menee aikaa niin että on vaan kun ei jaksa. Ei kehtaa kellekkään kertoa kun hävettää niin ja pelkää ihmisten reaktioita. Elämä valuu ihan hukkaan.

Olisi mieluummin terve kuin tässä kunnossa.

Kommentit (132)

Vierailija
21/132 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pääse eläkkeelle vaikka työkykyä ei ole ja toimintakyky on huono. 

Vierailija
22/132 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet vakavastikin sairaat joutuvat sinnittelemään tt-tuella, joka on pienempi kuin minimieläke. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/132 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet vakavastikin sairaat joutuvat sinnittelemään tt-tuella, joka on pienempi kuin minimieläke. 

Ja jos on omaisuutta, ei saa edes sitä.

Vierailija
24/132 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole onnellinen että olet päässyt eläkkeelle.

Vierailija
25/132 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eiköhän tuo liene paljon helpompaa olla mielenterveysasioiden takia eläkkeellä, kuin samojen ongelmien takia pitkäaikaistyöttömänä. Siin sitä saa selitellä, miksei ole töissä. Eläkkeellä olevalla on asiasta virallinen todistus ja yhteiskunnallinen hyväksyntä.

Samaa mieltä. Olisin tyytyväinen jos pääsisin eläkkeelle, minne kuulun.

Vierailija
26/132 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eiköhän tuo liene paljon helpompaa olla mielenterveysasioiden takia eläkkeellä, kuin samojen ongelmien takia pitkäaikaistyöttömänä. Siin sitä saa selitellä, miksei ole töissä. Eläkkeellä olevalla on asiasta virallinen todistus ja yhteiskunnallinen hyväksyntä.

Johtuuko niistä mielenterveysongelmistasi, että teit keskustelusta kilpailun? Oliko jotenkin ylivoimaista vaan sanoa, että sinullakin on vaikeaa mt-ongelmien vuoksi tai olla hiljaa?

Itse teit kilpailun. 

Vierailija
27/132 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 49 v ja työkkärissä ne ehdotti työkyvyttömyyseläkettä minulle. Kysyin onko se tosissaan ja virkailija sanoi että on koska olen ollut niin pitkään työtön. Olen kuitenkin täysin voimissani eikä minulla ole mitään työtä estävää sairauksia koskaan ollut.

Vierailija
28/132 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen töitä työkyvyttömyyseläkkeellä. En kerro kenellekään, ettei työ ole kokoaikainen.

Ei häpeää. Käyn varmaan kokoomuslaisesta.

Vierailija
29/132 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tahansa olisi Mielummin terve kuin sairas. Itsekin olen tk-eläkkeellä ja välillä käy mielessä uudelleen kouluttautuminen mutta sitten tulee taas romahdus ja tajuan, etten pysty mihinkään. Eläkkeeni on vielä kaiken lisäksi pieni joten hädin tuskin hengissä pysyn. 

Vierailija
30/132 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No yhteiskunta on sairas jos ihmisen pitää hävetä sitä että on sairas. Niiden pitäisi hävetä, ketkä laittavat sairaan ihmisen häpeämään.

Vierailija
31/132 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen opetellut puhumaan asiasta seuraavasti, koska minusta se terveyteni tai työtilanteeni ei ole kenenkään muun asia, ellen itse jostain syystä halua aiheesta kertoa.

K: Missäs oot duunissa?

V: Olen eläkkeellä.

K: Ai. Mistä syystä?

V: Olen sairaseläkkeellä. Miten sulla duunit tällä hetkellä?

(usein keskustelu stoppaa jo tähän)

K: Minkä vuoksi olet sairaseläkkeellä?

V: Terveydellisistä syistä.

K: Mikä sua sitten vaivaa?

V: Miksi kysyt?

K: *jokin selitys*

V: Okei. *puheenaiheen vaihto*

Jos tosta joku vielä tuon jälkeen jatkaa aiheen vatvomista, se on torspo ja tai ikävä ja palaan kyselemään mikä tässä aiheessa nyt niin paljon häntä kiinnostaa ja miksi se on hänelle näin tärkeä.

Vierailija
32/132 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama. Häpeän tunne estää ystävien saamisen. Vanhat ystävät ovat jääneet ja uusiin en uskalla tutustua. Pelkään kysymyksiä joissa tiedustellaan missä olet töissä. Mielenterveyden vuoksi eläkkeellä olevia halveksitaan, syrjitään ja tuomitaan mielestäni avoimesti. Olen mieluummin yksin. 

Miksi et halua olla ystävä kaltaisesi kanssa? 

Vierailija
33/132 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama. Häpeän tunne estää ystävien saamisen. Vanhat ystävät ovat jääneet ja uusiin en uskalla tutustua. Pelkään kysymyksiä joissa tiedustellaan missä olet töissä. Mielenterveyden vuoksi eläkkeellä olevia halveksitaan, syrjitään ja tuomitaan mielestäni avoimesti. Olen mieluummin yksin. 

Miksi et halua olla ystävä kaltaisesi kanssa? 

Niin, kaikki diabeetikotkin haluavat ystävikseen toisia diabeetikoita. Ainahan näitä verrataan diabetekseen, niin miksei nytkin.

Vierailija
34/132 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, kyllä pahimmillaan vuosikymmeniä kestävä Kela-työkkäri-työkokeilu-"kuntoutus"-lääkärirumba on jo epäinhimillinen tilanne ja surullisen yleinen limbo nykyään. 

T. Byrokraatti

Vierailija
35/132 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten typerää. Eri asia jos harmittaa eläkkeen pienuus, mutta mitään hävettävää sairaudessa ei ole. Valehtele ihan surutta, jos joku utelee liikaa, sanot vaikka että moneen kertaan leikattu selkä on ongelma.

Vierailija
36/132 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrittäkää silti hakeutua muiden seuraan. Jatkuva yksinolo monesti pahentaa vointia.

No kun ei ne muut halua että niiden seuraan hakeudutaan. 

Vierailija
37/132 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksette mt-ongelmaiset yritä etsiä ystäviä kaltaisistanne. Ymmärtäisitte toisinnekin paremmin, eikä tarvisi niin selitellä. Vertaistukeakin saisitte

Vierailija
38/132 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrittäkää silti hakeutua muiden seuraan. Jatkuva yksinolo monesti pahentaa vointia.

Nyt alkaa kaikki työväenopiston kurssit. Olen samaa mieltä että täytyy pakottaa itsensä ihmisten joukkoon jos muuten ei onnistu. 

Työväenopiston kurssille pääsee vain ne jotka ilmoittautuu ensimmäisenä.

Vierailija
39/132 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksette mt-ongelmaiset yritä etsiä ystäviä kaltaisistanne. Ymmärtäisitte toisinnekin paremmin, eikä tarvisi niin selitellä. Vertaistukeakin saisitte

Vakavasti mt ongelmainen ystävä on vielä kuormittavampi itsekin sairaalle, kuin terveelle. 

Vierailija
40/132 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt alkaa kaikki työväenopiston kurssit. Olen samaa mieltä että täytyy pakottaa itsensä ihmisten joukkoon jos muuten ei onnistu. 

Jos pystyy työväenopiston kursseja käymään niin pystyy töihinkin. Lorvikatari ja muut meemisairaudet eivät ole oikeita sairauksia. Työ parantaa kyllä kaikki ahdistukset kun pistää itsensä likoon. 

Ja sinä tiedät asiat paremmin kuin kymmenen vuotta kouluttautunut psykiatrian erikoislääkäri? Vakuutusyhtiö on niin nihkeä korvaamaan mitään, että jos on eläkkeen saanut, on kyllä ihan tosiasiallisesti sairas. 

Ja omien voimien mukaan voi tehdä jotain osa-aikaista helppoa hommaa, mutta ei se ole

Jos pystyy tekemään omaa työtään 39% kokopäiväisestä työajasta on lain mukaan työkyvytön. Jos pystyy tekemään omaa työtään alle 60% kokopäiväisestä työajasta, on osatyökyvytön.