Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työelämän kusetukset

Vierailija
04.08.2024 |

Olen nyt tässä jo vuosien ajan aikaa kohdannut vaikka minkälaista sankaria töissä. Ja koska psykologia ja ihmismieli kiinnostavat, kysyisin että uskotteko te automaattisesti kaiken, mitä puolisonne/ystävänne teille kertoo esimerkiksi siitä, miksi työsuhde päättyi äkillisesti (suomeksi potkut) tai että työkaveri on esimerkiksi laiska, hankala paska ja tämä siippa/ystävä se supersankari? Vaikka todellisuus on, että tämä tyyppi on itse se hankala, ei hoida töitään kunnolla, laiskottelee jne. Kunniankin voi ottaa muiden tekemisistä ja syyttää muita omista mokistaan.

Minulla on aivot heittäneet kuperkeikkaa kaiken kokemani jälkeen. On paljon mukaosaavia, on laiskoja ja kaksinaamaisia pelureita. Ja suoraan sanottuna vähän yksinkertaisiakin, jotka kuitenkin kuvittelevat olevansa priimoista priimointa. Normaalit rehelliset, fiksut, oman tonttinsa hoitavat, auttavat ja työtä tekevät tuntuvat olevan katoava luonnonvara.

Sitä vaan mietin, että kuinka moni kusettaa omia läheisiään ja ystäviään työelämänsä osalta... Kokemani perusteella sanoisin, että aika moni.

Kommentit (61)

Vierailija
61/61 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat erilaisia persoonia ja erilaisista lähtökohdista. Nyky työelämässä vaaditaan joustoa ja kärsivällisyyttä. Hyvä toimiva ryhmädynamiikka on se jota kaikki toivovat sisimmässään mutta erilaisten ihmisten kohtaaminen vaatii ihmistuntemusta ja työkalupakissa olevia valmiuksia olla tekemisissä. Puhutaan kuitenkin työilmapiiristä mikä tarkoittaa että ensikädessä myös johtajalla on velvollisuus huolehtia alaistensa tiimitaitojen kehittämisestä ja siitä että päivittäiset askareet tulevat asianmukaisesti kunkin tahon kohdalla hoidetuiksi. Itse ajattelen hankalan tilanteen kehkeytyessä asettua toisen ihmisen asemaan jotta pääsen käsiksi ja syntyy ymmärrys siitä mitä toinen vastaavassa tilanteessa käy läpi, ajattelee ja tuntee, se ei olekaan kovin yksioikoista vaan vaatii ylimääräistä vaivannäköä jotta siihen pääsee ja voidaan puhua ihmiselle hänen lähtökohdistaan käsin ja kyetään hallitsemaan tilanne ettei synny turhia ristiriit

Näin on ja pitääkin olla. Ensin pitää aloittaa kartoittamalla siitä, mitä ihminen osaa, mitä on kokenut, tietotaito yms. PItää oppia tuntemaan henkilö. Tämä pitää tehdä alkuvaiheessa eikä 1 vuoden työsuhteen jälkeen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kaksi