Työelämän kusetukset
Olen nyt tässä jo vuosien ajan aikaa kohdannut vaikka minkälaista sankaria töissä. Ja koska psykologia ja ihmismieli kiinnostavat, kysyisin että uskotteko te automaattisesti kaiken, mitä puolisonne/ystävänne teille kertoo esimerkiksi siitä, miksi työsuhde päättyi äkillisesti (suomeksi potkut) tai että työkaveri on esimerkiksi laiska, hankala paska ja tämä siippa/ystävä se supersankari? Vaikka todellisuus on, että tämä tyyppi on itse se hankala, ei hoida töitään kunnolla, laiskottelee jne. Kunniankin voi ottaa muiden tekemisistä ja syyttää muita omista mokistaan.
Minulla on aivot heittäneet kuperkeikkaa kaiken kokemani jälkeen. On paljon mukaosaavia, on laiskoja ja kaksinaamaisia pelureita. Ja suoraan sanottuna vähän yksinkertaisiakin, jotka kuitenkin kuvittelevat olevansa priimoista priimointa. Normaalit rehelliset, fiksut, oman tonttinsa hoitavat, auttavat ja työtä tekevät tuntuvat olevan katoava luonnonvara.
Sitä vaan mietin, että kuinka moni kusettaa omia läheisiään ja ystäviään työelämänsä osalta... Kokemani perusteella sanoisin, että aika moni.
Kommentit (61)
No totta kai ihminen kääntää asian niin, että vika oli työnantajassa tai työyhteisössä. Ei kukaan ihan luonnollisestikaan halua sanoa, että olin niin huono ja sitten vielä pöllin sämpylänkin kahviosta, että kenkää tuli. Irtisanominen on ihmisen suurimpia tragedioita, läheisen kuoleman ja avioeron jälkeen. Ei sitä varmaan omaa mieltä mitenkään helpota piehtaroida siinä tuskassa, että epäonnistuin niin pahasti jotta ihan kenkää antoivat. Toki mä tiedän että parikin kaveria on saanut enempi-vähempi potkut. Nykyisin ne "neuvotellaan" ja sitten yhteisessä ymmärryksessä työntekijä usein tekee varsinaisen irtisanoutumisen itse. Ilman vaihtoehtoja toki tietenkin. Mutta mitä sitten. En mä nyt mene kaverille ainakaan ilkkumaan siitä, että et sä itse mitään irtisanoutunut, sun oli pakko, eli potkut siis tuli. Ja on totta että ovat epäonnistuneet tehtävässään, mutta toisaalta työnantajankin vaatimukset on olleet epärealistisia. Jos sun pitää myydä jääpuikkoja eskimoilla sadalla tonnilla vuodessa, niin kyllähän se on ollut mission imposible jo alun alkaenkin. Mutta joo, ei ole siihen sitten kyennyt, eli lähtö on tullut. Ja varmasti siinä joku onnistuu, en tarkoita sitäkään. Mutta ei se silti nyt ehkä elämän isoin stiblu ole, jos itse ei moiseen ole pystynyt.
Suomalaiset on vain sekopää kansaa. Lue päivän uutiset. Työelämässä tai vapaa-ajalla.
Esimerkiksi: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010571867.html
Muista piittaamaton hälläväliä asenne
Vierailija kirjoitti:
No totta kai ihminen kääntää asian niin, että vika oli työnantajassa tai työyhteisössä. Ei kukaan ihan luonnollisestikaan halua sanoa, että olin niin huono ja sitten vielä pöllin sämpylänkin kahviosta, että kenkää tuli. Irtisanominen on ihmisen suurimpia tragedioita, läheisen kuoleman ja avioeron jälkeen. Ei sitä varmaan omaa mieltä mitenkään helpota piehtaroida siinä tuskassa, että epäonnistuin niin pahasti jotta ihan kenkää antoivat. Toki mä tiedän että parikin kaveria on saanut enempi-vähempi potkut. Nykyisin ne "neuvotellaan" ja sitten yhteisessä ymmärryksessä työntekijä usein tekee varsinaisen irtisanoutumisen itse. Ilman vaihtoehtoja toki tietenkin. Mutta mitä sitten. En mä nyt mene kaverille ainakaan ilkkumaan siitä, että et sä itse mitään irtisanoutunut, sun oli pakko, eli potkut siis tuli. Ja on totta että ovat epäonnistuneet tehtävässään, mutta toisaalta työnantajankin vaatimukset on olleet epärealistisia. Jos sun pitää
Hyvä lähtökohta on, että tekee koulutusta vastaavaa työtä. Sitten siihen päälle työnantajan koulutus / tuki, tsempaaminen (ei odoteta mahdottomia ainakaan alkuun), annetaan kehittyä
Vierailija kirjoitti:
Mitäs sanoisit tällä naiselle: "Sulla on päässä vikaa, kun et siedä epäasiallista käyttäytymistä?"
"Miksi johto ei tee työtään, että puuttuu häirintään, että työntekijä saa tehdä työnsä?"
Yksi mies puuttuisi !
Entä lääkäri potilaalle kun potilas sanoi ettei haista eikä maista mitään (yksi kor o nan oire muuten huom huom!):
- Sun korvien välissä on vikaa. Kannattaa tilata aika mielenterveyspuolelle!
Entä lääkäri potilaalle (ihan mitä tahansa oiretta valitellessa lääkäriltä aina sama vastaus):
- Näytä tissit!
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset on vain sekopää kansaa. Lue päivän uutiset. Työelämässä tai vapaa-ajalla.
Esimerkiksi: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010571867.html
Muista piittaamaton hälläväliä asenne
Jos maailmankaikkeudella on luojajumalaa, niin hän katuu ja häpeää eniten suomalaisia
Vierailija kirjoitti:
No totta kai ihminen kääntää asian niin, että vika oli työnantajassa tai työyhteisössä. Ei kukaan ihan luonnollisestikaan halua sanoa, että olin niin huono ja sitten vielä pöllin sämpylänkin kahviosta, että kenkää tuli. Irtisanominen on ihmisen suurimpia tragedioita, läheisen kuoleman ja avioeron jälkeen. Ei sitä varmaan omaa mieltä mitenkään helpota piehtaroida siinä tuskassa, että epäonnistuin niin pahasti jotta ihan kenkää antoivat. Toki mä tiedän että parikin kaveria on saanut enempi-vähempi potkut. Nykyisin ne "neuvotellaan" ja sitten yhteisessä ymmärryksessä työntekijä usein tekee varsinaisen irtisanoutumisen itse. Ilman vaihtoehtoja toki tietenkin. Mutta mitä sitten. En mä nyt mene kaverille ainakaan ilkkumaan siitä, että et sä itse mitään irtisanoutunut, sun oli pakko, eli potkut siis tuli. Ja on totta että ovat epäonnistuneet tehtävässään, mutta toisaalta työnantajankin vaatimukset on olleet epärealistisia. Jos sun pitää
Joo, mutta kun oikeasti ON tilanteita missä työntekijä ei ole tehnyt yhtään mitään väärää. Et ole vain itse sellaiseen tilanteeseen joutunut koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs sanoisit tällä naiselle: "Sulla on päässä vikaa, kun et siedä epäasiallista käyttäytymistä?"
"Miksi johto ei tee työtään, että puuttuu häirintään, että työntekijä saa tehdä työnsä?"
Yksi mies puuttuisi !
Entä lääkäri potilaalle kun potilas sanoi ettei haista eikä maista mitään (yksi kor o nan oire muuten huom huom!):
Entä lääkäri potilaalle (ihan mitä tahansa oiretta valitellessa lääkäriltä aina sama vastaus):
- Näytä tissit!
Huonoa huumoria. Menetkö sanomaan vaikka ra-iskauksen uhrille, että "saa-tan-an h-uora?" Älä tule tänne töihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi mies puuttuisi !
- Näytä tissit!
Huonoa huumoria. Menetkö sanomaan vaikka ra-iskauksen uhrille, että "saa-tan-an h-uora?" Älä tule tänne töihin
Raiskauksen uhrin syy varmasti???
Mikä on enempi-vähempi potkut? Sekö, että on enemmän tai vähemmän homo? Seksuaalisuuden perusteella saadut potkut on Suomen lain mukaan syrjintää ja rikos.
Jokainen puhuu omasta näkökulmastaan ja koskaan ei kannata suhtautua kovin vakavasti mihinkään juoruihin. Usein ne eivät ole totta. Miksi edes puhua työasioista työpaikan ulkopuolella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi mies puuttuisi !
- Näytä tissit!
niinpä
Työelämässä korppi ei noki korpilta silmiä. On kyllä niin röyhkeitä tarinoita olemassa, että huh. Kannattaisi pitää mielessä, että esimies se on esimiehelläkin. Ai niin, totuuden puhujat savustetaan hankalina henkilöinä pois työyhteisöstä. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi mies puuttuisi !
- Näytä tissit!
Ja tämän jälkeen tietenkin alkaa armoton ulina, että miksi ette ole töissä ja menkää töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No totta kai ihminen kääntää asian niin, että vika oli työnantajassa tai työyhteisössä. Ei kukaan ihan luonnollisestikaan halua sanoa, että olin niin huono ja sitten vielä pöllin sämpylänkin kahviosta, että kenkää tuli. Irtisanominen on ihmisen suurimpia tragedioita, läheisen kuoleman ja avioeron jälkeen. Ei sitä varmaan omaa mieltä mitenkään helpota piehtaroida siinä tuskassa, että epäonnistuin niin pahasti jotta ihan kenkää antoivat. Toki mä tiedän että parikin kaveria on saanut enempi-vähempi potkut. Nykyisin ne "neuvotellaan" ja sitten yhteisessä ymmärryksessä työntekijä usein tekee varsinaisen irtisanoutumisen itse. Ilman vaihtoehtoja toki tietenkin. Mutta mitä sitten. En mä nyt mene kaverille ainakaan ilkkumaan siitä, että et sä itse mitään irtisanoutunut, sun oli pakko, eli potkut siis tuli. Ja on totta että ovat epäonnistuneet tehtävässään, mutta toisaalta työnantajankin va
Ne kenellä on valtaa ovat usein väärinkohtelijoita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi mies puuttuisi !
- Näytä tissit!
Huonoa huumoria. Menetkö sanomaan vaikka ra-iskauksen uhrille, että "saa-tan-an h-uora?" Älä tule tä
Kuulostaa ja vaikutta tutulta. Hieman eri case, you know what I mean
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi mies puuttuisi !
- Näytä tissit!
Huonoa huumoria. Menetkö sanomaan vaikka ra-iskauksen uhrille, että "saa-tan-an h-uora?" Älä tule tä
vähintään turkulaisen toimesta
Ihmiset ovat erilaisia persoonia ja erilaisista lähtökohdista. Nyky työelämässä vaaditaan joustoa ja kärsivällisyyttä. Hyvä toimiva ryhmädynamiikka on se jota kaikki toivovat sisimmässään mutta erilaisten ihmisten kohtaaminen vaatii ihmistuntemusta ja työkalupakissa olevia valmiuksia olla tekemisissä. Puhutaan kuitenkin työilmapiiristä mikä tarkoittaa että ensikädessä myös johtajalla on velvollisuus huolehtia alaistensa tiimitaitojen kehittämisestä ja siitä että päivittäiset askareet tulevat asianmukaisesti kunkin tahon kohdalla hoidetuiksi. Itse ajattelen hankalan tilanteen kehkeytyessä asettua toisen ihmisen asemaan jotta pääsen käsiksi ja syntyy ymmärrys siitä mitä toinen vastaavassa tilanteessa käy läpi, ajattelee ja tuntee, se ei olekaan kovin yksioikoista vaan vaatii ylimääräistä vaivannäköä jotta siihen pääsee ja voidaan puhua ihmiselle hänen lähtökohdistaan käsin ja kyetään hallitsemaan tilanne ettei synny turhia ristiriitaisuuksia osapuolten välille. Kyetään löytämään yhteinen hedelmällinen maaperä keskusteluiden sujuvoittamiseksi ja yhteisen päämäärän ja tavoitteen toteuttamiseksi niillä mahdollisilla keinoilla joita on olemassa.
Miljardöörit on hyviä työelämässä. Heidän nuoret vaimonsa viittaavat hyvyyteen myös makuuhuoneessa.
Täysin samaa mieltä sun kanssa!!! Näin ainakin päiväkotipuolella. Laiskat kaksnaamaset lusmut pelailee pelejään, ei työnteko kiinnosta.. kiltit ahkerat tekevät 2 kertaisen työmäärän terveellä motivaatiolla ja kunnianhimolla.
Johtaminen monesti ala-arvoista.
Yhteiset pelisäännöt, nimenomaan pelureille tehtyjä.