Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tolkuton väsymys syömisen jälkeen. Diabetes?

Vierailija
04.08.2024 |

Tätä ollut jo tosi pitkään. Varmaan parikin vuotta jo. Aina syömisen jälkeen väsyttää niin että pakko aina hetki nukkua. Tulee lähes joka ruokailun jälkeen. Oon miettinyt että onkohan mulla diabetes tai alkava sellainen?

Sokeriarvot (paastosokeri) katsottu puolisen vuotta sitten ja ne ihan viitteissä. En muista enää arvoa muttei ollut millään ylärajalla edes vaan ihan hyvät. Olikohan jotain viiden luokkaa. Mulla oli taustalla aika pitkähkö paasto ennen verikoetta ja sitäkin edeltävästi söin kevyesti niin mietin onko arvo luotettava?

Mulla viimeisimmässä raskaudessa todettiin diabetes joka pysyi kurissa ihan ruokavaliolla mutta rajan ylittäviäkin arvoja välillä oli. Olin edeltävänä iltana ennen sokerirasitusta syönyt pitseriassa pitsaa ja vielä jälkkärin niin oli aika tuhti setti. Oli siinä rajoilla että arvo oli koholla. Se eka arvo oli koholla eli se paastoarvo. Oon melko varma että diabetes on ollut mulla aiemmissakin raskauksissa mutta jotenkin läpäissyt ne kun syönyt kevyesti edellisenä iltana. Mulla noussut joka raskaudessa paino ihan hirveästi. 40 kiloa pahimmillaan. (Turvotusta suuri osa joka lähtenyt nopsaa pois)

Mutta tää väsymys syömisen jälkeen on aivan tolkuton.

Ylipainoa on aika reippaasti. Painoindeksi oli 37 vielä alkuvuodesta. Lääkitys verenpaineeseen on. Nyt laihduttanut reilu 10 kiloa eli ylipainoa on nyt 18 kiloa jäljellä jotka tarkoitus pudottaa pois. Väsymys syömisen jälkeen ei laihdutuksesta huolimatta oo hellitänyt. Mulla kilpirauhasen vajaatoiminta eli laihdutus on tosi vaikeeta. Lähes syömättä saa olla että laihtuu. Kilppariarvot ok. Ehkä pienen pieni nostovara lääkityksessä varmaan on mutta se selviää sitten verikokeista onko todellinen tarve.

Kotimittarilla sokeriarvot aina kunnossa kun mittaan. Todella harvoin mittaan kylläkään.

Silti toi diabetes mietityttää ja ajattelinkin seuraavaan verikokeeseen valmistautua niin että syön illalla tosi hiilaripitoisen ison aterian.

Välillä myös sydän lyö todella nopeasti ja muljahtelee syömisen jälkeen. Nyt laihtumisen myötä helpottanut.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa kerhoon.

Vierailija
2/26 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diabeteksen ensioireita on aterian jälkeinen verensokerin nousu. Haima ei pysty enää täysin kompensoimaan verensokerin nousua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs kilpirauhanen? Paleletko herkästi? Kaveriani väsytti, masensi ja paleli keskellä kesääkin. Neuvoin häntä menemään tk-lääkärille pyytämään lähetteen endokrinologille. Tk-lääkäri teki samalla labralähetteen ja kilpirauhasen vajaatoiminta oli sitten endokrinologin antama diagnoosi.

Vierailija
4/26 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs kilpirauhanen? Paleletko herkästi? Kaveriani väsytti, masensi ja paleli keskellä kesääkin. Neuvoin häntä menemään tk-lääkärille pyytämään lähetteen endokrinologille. Tk-lääkäri teki samalla labralähetteen ja kilpirauhasen vajaatoiminta oli sitten endokrinologin antama diagnoosi.

Oli varmaan turhan pitkä teksti kun ei jakseta lukea loppuun. Mulla on siis vajaatoiminta ja siihen lääkitys. Reilu 7 vuotta ollut se lääkitys.

Ap

Vierailija
5/26 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan. Onko täällä 2 tyypin diabetekseen sairastuneita ja mitkä oli niitä ensioireita?

Vierailija
6/26 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa hypoglykemia. 

Vierailija
7/26 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla diabetes (ennen diagnoosia) aiheutti kovaa janoa, väsymystä ja jalkaan säärihaavan, joka ei millään parantunut. Hyvin selkeät oireet, mutta arvauskeskus ei tehnyt diagnoosia vuosiin. Heti kun sain lääkkeet, hävisi se vuosia kestänyt säärihaava parissa viikossa. 

Toisaalta jos mittailet itse sokereita ja se rasitustesti on tehty, ei kyse välttämättä ole diabeteksesta. Onko sulla tutkittu muuta?

Vierailija
8/26 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaappa ateriaparimittaus ja toteuta se. Siis sulla on verensokerimittari mutta et käytä sitä? Onko ateriat ihan ok koostettu vai onko pitkät ateriavälit ja sitä myötä annoskoko suuri?

Vierailija
9/26 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ollu mitään oireita vaan diabetes todettiin sairaalassa, kun olin leikkauksessa.

Vierailija
10/26 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://anttiauttaa.campwire.com/users/sign_in

(Dr Aseem Malhotra introduces The Pioppi Diet: A 21-day Lifestyle Plan)

Vierailija
11/26 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diabeetikoilta yleensä mitataan myös ns. pitkä sokeri gHba1c, kolmen kk keskiarvo. Senkin voi pyytää, en tiedä annetaanko sun tilanteessa.

Vierailija
12/26 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla loppui kun verenpaineet normalisoitui.  Sen sain normaaliksi kun lopetin margariinien käytön.  Nyt voi ja Oivariini ollut jokapäiväisessä käytössä.

Vierailija
13/26 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältähän ne parhaat lääkärin ohjeet saa. Jos sulla on noin epäselvää missä tilassa mittaukset tehdään niin käypä lääkärillä. Ja valmistaudu kokeisiin ohjeitten mukaan eikä millään hiilaritankkauksella.

Vierailija
14/26 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täällä sitä voida tietää onko sinulla diabetesta vai ei.

Vierailija
15/26 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täältähän ne parhaat lääkärin ohjeet saa. Jos sulla on noin epäselvää missä tilassa mittaukset tehdään niin käypä lääkärillä. Ja valmistaudu kokeisiin ohjeitten mukaan eikä millään hiilaritankkauksella.

Kerrotaanko sulle aina mitä ja miten syödään ennen verikoetta? Mulle vaan neuvottu aina että paasto niin ja niin monta tuntia. Ei mitään ruokavaliota edelliselle päivälle olla laadittu/neuvottu enkä usko että lääkärikään mulle sellaista antaa.

Ap

Vierailija
16/26 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googlaappa ateriaparimittaus ja toteuta se. Siis sulla on verensokerimittari mutta et käytä sitä? Onko ateriat ihan ok koostettu vai onko pitkät ateriavälit ja sitä myötä annoskoko suuri?

Joo vois mitata ennen syömistä. Raskausdiabeteksen aikana tuota taisin tehdä. Siitä aikaa 7 vuotta. Mulle on jäänyt mittari kun joskus kymmenisen vuotta sitten oli matalia verensokereita niin sain mittarin. Se oli sitten raskausdiabeteksessakin käytössä mutta ei sille mittarille sitten sen jälkeen ole käyttöä ollut. Joskus satunnaisesti mitannut kun ollut hirveä olo syömisen jälkeen ja verensokeri näyttänyt viiden ja kuuden väliä aina. Noin tunti syömisen jälkeen mitannut mutta tosiaan hyvin harvakseltaan eli ihan muutama kerta vuodessa ja nyt enää neulojakaan pari niin tarvii niitäkin ostaa lisää.

Ateriavälit välillä kyllä venyy mutta pyrin välttämään isoja annoskokoja kun laihdutan. Aiemmin oli liian isot annoskoot. Väsymys tulee silti oikeastaan aina. Joskus oikein ärsyttää ennen ruokailua kun tietää että kohta tulee ihan jäätävä väsymys. Tänään söin yhden kanatortillan eli välissä kanaa ja kasviksia ja salsaa. Uni tuli. Ihan pienten välipalojen jälkeen ei nukuta esim pelkkä rasvaton jugurtti.

Mutta eihän tommonen väsymys voi normaalia olla syömisen jälkeen? Jokunen vuosi sitten olin yhdellä kurssilla mikä kesti jokusen päivän. Oli ihan tuskaa pysyä hereillä lounaan jälkeen. Kun jätin syömättä niin pysyin skarppina mutta ei sekään kiva ollut olla koko päivää syömättä sen takia ettei nukahda pöydän ääreen.

Ap

Vierailija
17/26 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrotaanko sulle aina mitä ja miten syödään ennen verikoetta? Mulle vaan neuvottu aina että paasto niin ja niin monta tuntia. Ei mitään ruokavaliota edelliselle päivälle olla laadittu/neuvottu enkä usko että lääkärikään mulle sellaista antaa.

Ap

Koska edelliselle päivälle ei ole mitään ruokavaliota, syöt sitä mitä normaalisti syöt.

Vierailija
18/26 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raudanpuutos?

Vierailija
19/26 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei alkoholia edellisenä päivänä, ei rasittavaa liikuntaa edellisenä päivänä. Tässä alkuunsa. Kysy labrasta etukäteen. Kait se on tärkeintä saada oikea tulos eikä miellyttävä tulos?

Vierailija
20/26 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on diabetes, niin kyllä se paastosokereissa näkyy (ihan sama mitä syöt edellisenä päivänä). Mulla todettiin jalkavaivan yhteydessä otetuissa verikokeissa diabetes ja paastoarvot oli ennen sopivan lääkityksen löytymistä joka kerta 8-9. Jälkeenpäin ajateltuna todennäköisesti ruumiillisen työn jalkavaivatkin ainakin osittain liittyivät verensokereihin, vaikka rasitusvammana niitä pidettiin. Muita oireita hikoilu ja väsymys ja ajoittain jatkuva vessahätä (esim. ruuan jälkeen). Oletan, että diabetes ollut jo useita vuosia ennen toteamista.