Tolkuton väsymys syömisen jälkeen. Diabetes?
Tätä ollut jo tosi pitkään. Varmaan parikin vuotta jo. Aina syömisen jälkeen väsyttää niin että pakko aina hetki nukkua. Tulee lähes joka ruokailun jälkeen. Oon miettinyt että onkohan mulla diabetes tai alkava sellainen?
Sokeriarvot (paastosokeri) katsottu puolisen vuotta sitten ja ne ihan viitteissä. En muista enää arvoa muttei ollut millään ylärajalla edes vaan ihan hyvät. Olikohan jotain viiden luokkaa. Mulla oli taustalla aika pitkähkö paasto ennen verikoetta ja sitäkin edeltävästi söin kevyesti niin mietin onko arvo luotettava?
Mulla viimeisimmässä raskaudessa todettiin diabetes joka pysyi kurissa ihan ruokavaliolla mutta rajan ylittäviäkin arvoja välillä oli. Olin edeltävänä iltana ennen sokerirasitusta syönyt pitseriassa pitsaa ja vielä jälkkärin niin oli aika tuhti setti. Oli siinä rajoilla että arvo oli koholla. Se eka arvo oli koholla eli se paastoarvo. Oon melko varma että diabetes on ollut mulla aiemmissakin raskauksissa mutta jotenkin läpäissyt ne kun syönyt kevyesti edellisenä iltana. Mulla noussut joka raskaudessa paino ihan hirveästi. 40 kiloa pahimmillaan. (Turvotusta suuri osa joka lähtenyt nopsaa pois)
Mutta tää väsymys syömisen jälkeen on aivan tolkuton.
Ylipainoa on aika reippaasti. Painoindeksi oli 37 vielä alkuvuodesta. Lääkitys verenpaineeseen on. Nyt laihduttanut reilu 10 kiloa eli ylipainoa on nyt 18 kiloa jäljellä jotka tarkoitus pudottaa pois. Väsymys syömisen jälkeen ei laihdutuksesta huolimatta oo hellitänyt. Mulla kilpirauhasen vajaatoiminta eli laihdutus on tosi vaikeeta. Lähes syömättä saa olla että laihtuu. Kilppariarvot ok. Ehkä pienen pieni nostovara lääkityksessä varmaan on mutta se selviää sitten verikokeista onko todellinen tarve.
Kotimittarilla sokeriarvot aina kunnossa kun mittaan. Todella harvoin mittaan kylläkään.
Silti toi diabetes mietityttää ja ajattelinkin seuraavaan verikokeeseen valmistautua niin että syön illalla tosi hiilaripitoisen ison aterian.
Välillä myös sydän lyö todella nopeasti ja muljahtelee syömisen jälkeen. Nyt laihtumisen myötä helpottanut.
Kommentit (26)
Noi sokerimittauksethan on sellaisia, että ne saa ilman lääkärin lähetettä, kun itse maksaa eli jos häiritsee ja haluat varmuuden, niin otata pitkä sokeri ja paastosokeri labrassa (esim. Fimlabissa tai Mehiläisessä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täältähän ne parhaat lääkärin ohjeet saa. Jos sulla on noin epäselvää missä tilassa mittaukset tehdään niin käypä lääkärillä. Ja valmistaudu kokeisiin ohjeitten mukaan eikä millään hiilaritankkauksella.
Kerrotaanko sulle aina mitä ja miten syödään ennen verikoetta? Mulle vaan neuvottu aina että paasto niin ja niin monta tuntia. Ei mitään ruokavaliota edelliselle päivälle olla laadittu/neuvottu enkä usko että lääkärikään mulle sellaista antaa.
Ap
Ei alkoholia edellisenä päivänä, ei rasittavaa liikuntaa edellisenä päivänä. Tässä alkuunsa. Kysy labrasta etukäteen. Kait se on tärkeintä saada oikea tulos eikä miellyttävä tulos?
En käytä alkoa. Mutta eihän sen sokeriarvon pitäusi nousta mistään pitsasta tai ylipäänsä mistään muustakaan? Kunhan pitää paaston kuten kuuluu niin ei kai sen väliä vaikka illalla kävisikin pitseriassa? Jos on koholla paastoarvo niin jotainhan on silloin pielessä?
Ap
Nyt taas ihan hirveä väsymys! Söin puoli tuntia sitten rasvattoman jugurtin ja 2 palaa monivilja paahtoleipää jossa päällä vähän margariinia ja yhteensä 4 siivua ohutta keittokinkkua ja reilusti kurkkua. Tuo oli päivän eka ateria. Nukuin pitempään nyt kun oon lomalla ja lapsikin nukkui.
Nyt just mittasin verensokerin niin 6.5 eli ei korkea. Syömisestä kuitenkin se puolisen tuntia. Silti väsyttää ja olo on muutenkin sellainen kuin verensokereissa olisi häikkää. Tuskin kuitenkaan diabetes mutta jotain ruokavaliomuutojsia täytyy kyllä varmaan tehdä.
Ferritiini on ollut matala. Nyt nousemaan päin. Tai 21 se oli pari vuotta sitten ja nyt alkoi kolmosella. En muista oliko 34 vai 36 vai jotain muuta. Oon aloittanut raudan syönnin kuukausi sitten.
Ap
Mulla myös ollut väsymistä syönnin jälkeen. Paastosokeri oli yhden pykälän yli ohjearvon. Sokerirasituskokeen tulos oli, että ei ole diabetestä mutta on esidiabetes. Tämä vaihe voi kestää vuosia ja sen ovat käyneet läpi kaikki diabetekseen sairastuneet. Omilla valinnoilla voi vaikuttaa puhkeeko diabetes. Kehoitan käymään testeissä. Itse kävin työterveyshuollon kautta.
Reaktiivinen hypoglykemia. Verensokeri nousee hiilaripitoisen aterian jälkeen ja laskee nopeasti. Kanatortilla esimerkiksi on sellainen. Voi enteillä tulevaa kakkostyypin diabetesta tai ei.