Suomessa melkein kaikille jää palkasta käteen 2700-3000e?
Kiitos verotuksen. Täysin turhaan kadehditte jotakuta joka "tienaa" tonnin enemmän kun hän maksaa veroja sen verran että hyöty katoaa.
Paljonko sinulla jää käteen palkasta verojen jälkeen? Ja mikä on bruttopalkkasi?
Kommentit (248)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa keskimäärin ihmisille jäädä nettona käteen se 2000-2500€ ja sillä kyllä yksinäinen ihminen elää hyvin pienessä asunnossa, ei tietenkään missään Helsingin keskustassa, mutta lähiössä ja isommassa asunnossa muualla maassa.
Mutta kun on lapsia elätettävänä, alkaa tehdä tiukkaa, kaikki on niin kallista.
Näin on. Sinkkuna voisin saada 2500 nettotulosta jopa tonnin säästöön kuussa.
Joo, sinkkuna en tarvitse autoa. Kampaajalla käyn pari kertaa vuodessa. En käy ravintoloissa, teatterissa, leffassa. Yksi kohtuuhintainen harrastus riittää. Etätyössä ei tarvitse vaatteisiinkaan panostaa ja voi syödä vaikka linssikeittoa. 2500e nettotulot riittäisi ruhtinaallisesti.
Anteeksi kuinka nuo mainitsemasi asiat liittyvät sinkkuuteen?
Vierailija kirjoitti:
Ap on oikeassa. Jos tienaa 100000 e vuodessa, niin siitä menee noin 50% veroja. Eli 100000/2/12 kk= 4166 e / käteen. Versus keskipalkkainen, joka saa käteen noin 2200-3000 e/ kk.eii ei ole kuin noin 1000-1500 euron ero käteen jäävässä summassa.. Progressiivinen vero.
No ei mene sadantonnin tulosta vielä läheskään puolia veroa. Voipi tarkistaa jostain.
Työn verotusta pitäisi keventää todella reippaasti kaikissa tuloluokissa.
Mietitään nyt ihan periaatteessa periaatteen tasolla. Siis maksat veroja siitä, että käyt töissä? Minkä ihmeen takia?
Nimenomaan se pitäisi olla niin että kun heräät aamulla ja menet töihin niin menet sinne hankkimaan rahaa itsellesi.
Sitten sitä itse tienaamasi rahaa käytät johonkin. Ja tässä vaiheessa voidaan verotus ottaa mukaan. Kun käytetään niitä rahoja.
Pysyisi se kannustin ponnistella enemmän ja tehdä enemmän ylityötä esimerkiksi ja ottaa vastuuta lisää ja jne.
Se on yhteiskunnallinen kysymys ja jos kerran konsensus on se että halutaan kaikkien elättävän itse itsensä työllä niin kyllä pitäisi sitten myös mahdollistaa se kunnolla että nimenomaan aina kannattaa työnteko kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Brutto 4200, käteen 3100 e. Vrt 6000 e brutto käteen 3600 e netossa ero 400 e,kun hankkii vaativamman työn mikä kenties vie enemmän aikaa ja tuo stressiä. Siitä ilosta saan pari satasta lisää.
Ainakin minun tapauksessa myös ylityöstä maksettava korvaus kasvaa palkan mukana, samoin lomaraha ja bonukset.
meillä ei makseta ylitöistä, liukuma kasvaa ja sitten kun on liikaa niin pidän jotain päiviä pois. Eikä meillä ole lomarahaakaan. Bonus on kaikille sama ja sidottu firman tulokseen, että kai sitä voi ajatella iltaisin töissä että oma ylityöpanos vaikuttaa siihen positiivisesti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä progressiivisessa verotuksessa ole kyllä mitään järkeä.... Oma brutto 5600 ja netto 3400... Siis yli 2000 e veroihin ym kun monilla muilla se on muutama satku. Ei kannata olla muka hyvin palkattu asiantuntija.
Valehtelet. 4900€/kk jää stadissa käteen 3600€/kk.
Miten saat veroprosentiksi 18?? Sivukulut n 8,5%
Mulla menee jo 2200 euron eläkkeestäkin enemmän!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä progressiivisessa verotuksessa ole kyllä mitään järkeä.... Oma brutto 5600 ja netto 3400... Siis yli 2000 e veroihin ym kun monilla muilla se on muutama satku. Ei kannata olla muka hyvin palkattu asiantuntija.
Eläkettä verotetaan eri tavalla kuin palkkaa.... daaaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on oikeassa. Jos tienaa 100000 e vuodessa, niin siitä menee noin 50% veroja. Eli 100000/2/12 kk= 4166 e / käteen. Versus keskipalkkainen, joka saa käteen noin 2200-3000 e/ kk.eii ei ole kuin noin 1000-1500 euron ero käteen jäävässä summassa.. Progressiivinen vero.
No ei mene sadantonnin tulosta vielä läheskään puolia veroa. Voipi tarkistaa jostain.
https://avoinomavero.vero.fi/_/ On hyvä laskuri haarukoimaan ennakonpidätystä. MInun kotikunnassani ei kirkollisverovelvollinen maksaa 100 000 € bruttoansiosta 33% ennakonpidätystä. Lisäksi eläkemaksu ja työttömyysvakuutusmaksu.
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni jolla kk tulot hipovat 5000e jää saman verran käteen kun itselläni varastolla, kk tulot 3100.
Tuntuu erikoiselta.
Tervetuloa vassarilandiaan. Vaikka veroprosentti olisi kaikille sama, toteutuisi progressiivinen verotus sillä 20 % on paljon enemmän isosta palkasta kuin pienestä. Mutta täällä nousee vielä veroprosenttikin järkyttäviin lukuihin. 60 % on isoin tulovero, jolla kokonaisveroaste nousee jonnekin 75 % luokkaan. Siinä saa itse pitää pienen osan palkastaan. Ja vasemmisto vain huutaa että lisää verotusta hyvätuloisille. Niin, sataan prosenttiinko?
Liksa 5300€/kk ja käteen jää 3300. Kyllä sillä elää
Hauskinta on se että isojen tuloverojen jälkeen maksat vielä paljon lisää veroa kaikesta mitä ostat. Bensaa pumpulla? 50 % veroa. Haluat ostaa auton, vähintään puolet hinnasta veroa. Kaikesta alv 25 %. Kyllä veroja riittää sen jälkeenkin kun heti kättelyssä on tuloverot otettu palkasta. Ja mitä valtio tekee rahoillasi? Perseilee. Ei osaa sijoittaa mihinkään. Maksaa Italian kotiremontteja niillä. Antaa Afrikan diktaattoreille "kehitysapuna". Ostaa Uniperin ja antaa sitten sen ilmaiseksi pois. Päättää että palautetaan suot metsiin hintalapulla miljardi vuodessa, vaikka kukaan ei tarvitse suota metsiin.
Vierailija kirjoitti:
Brutto 4200, käteen 3100 e. Vrt 6000 e brutto käteen 3600 e netossa ero 400 e,kun hankkii vaativamman työn mikä kenties vie enemmän aikaa ja tuo stressiä. Siitä ilosta saan pari satasta lisää.
Tuo ei pidä paikkaansa. Jos ero bruttopalkoissa on 1800 €, niin ero nettopalkoissa (kun kotikunta ja vähennykset ovat samat) on 800 - 900 €. Tarkat käteen jäävät summat riippuvat sitten kunnallisveroprosentista ja vähennyksistä.
Minulla on brutto 6300 € ja netto ilman mitään vähennyksiä paria kymppiä vaille 4000 €.
Vierailija kirjoitti:
Mutta onneksi on sitten ne perinnöt.
Mistä niitä voi anoa?
Vierailija kirjoitti:
Liksa 5300€/kk ja käteen jää 3300. Kyllä sillä elää
Mulla täsmälleen sama brutto ja netto. Tuolla elää, mutta oikeasti harmittaa kun palkan nousut ei juuri nosta nettoa. Verotus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin minun tapauksessa myös ylityöstä maksettava korvaus kasvaa palkan mukana, samoin lomaraha ja bonukset.
No valtiolla ei makseta ylitöistä. Korkeintaan saldovapaana saa pois. Lomaraha on kaikille sama ja bonareita ei ole! Mutta sitten on taas ne pitkät lomat, mitä moni ei hyväksy. Lauantai ei ole työpäivä ja 4 viikon sijaan lomaa on 38 päivää ja enemmänkin mikäli vaihtaa lomarahat vapaaksi. Valtiolla siis jonkun verran paremman bruttopalkan työ ei välttämättä kannata.
Netto n. 2 800 €/kk, brutto n. 3 900 €/kk
N27, insinööri
" Versus keskipalkkainen, joka saa käteen noin 2200-3000 e/ kk.eii ei ole kuin noin 1000-1500 euron ero käteen jäävässä summassa.. "
Ottamatta nyt kantaa siihen että keskipalkkainen ei saa käteen läheskään kolmea tonnia niin ihmettelen miksi sinusta 1000-1500e/kk ei ole merkittävä ero käteen jäävässä summassa?
Tässähän unohtuu aina se että ihmisen elämässä on tietyt peruskulut kuten ravinto, liikkuminen ja kohtuullinen asuminen jotka pitää aina maksaa. Koko tuo lisätulo siis menee siihen että noiden asioiden laatua voi parantaa.
Vaikkapa 1500e lisää kuukaudessa tarkoittaa esim. sitä että asumiseen voi laittaa tonnin enemmän kuussa ja autoon 500 euroa. Se tarkoittaa käytännössä isoa omakotitaloa rivarin sijaan ja uutta Bemaria käytetyn Toyotan sijaan.
Eikä se ole aika huomattava ero?
"No valtiolla ei makseta ylitöistä. "
Osassa työtehtävissä kyllä maksetaan. Sellaisissa jossa ne ovat pakollisia työhtävien kannalta eikä vain sitä että "teen ylitöitä kun en työajalla ehtinyt kaikkea tehdä".
Joo kyllä saatetaan, mutta yleisesti ei jollekin viraston henkilökunnalle makseta kaikille bonareita tai ylitöitä kuten vaikka yksityisellä kaikki saavat bonarit. Valtion työntekijä on tehnyt jotain extraa.,jonkun projektin missä yksityinen vastapuoli saattaa maksaa. Itse olen nähnyt että on nimenomaisesti kielletty viikonlopputyöt varmaan siksi, ettei henkilö kerrytä ylityötä ja tule siten eriarvoiseen asemaan muihin nähden jos nostaisi ylityökorvausta paiskittuaan viikonlopun töitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkettä verotetaan eri tavalla kuin palkkaa.... daaaa
Tietenkin mutta jo 3400e palkastakin meni 25%
Tuo 18% ei ole mahdollinen mitenkään