Onko 32 vuotias enää nuori??
Tämä luku lähestyy uhkaavasti.
Miksi aika menee niin äkkiä? Muistan kuin eilisen kun olin vielä 25.
Kommentit (32)
Nuoruus päättyy lopullisesti 29 ikävuoteen. Kolmekymppinen on aikuinen, nelikymppinen keski-ikäinen.
Itse yli 40 ja elän kivaa vaihetta. Odotan sitä, että täytän 50.
Vähän riippuu, mistä puhutaan. Mun työpaikalla (ison firman päälliköitä ja johtajia lähikollegoina) lähes kaikki on 60v miehiä, että näin nelikymppisenä naisena tunnen itseni erittäin nuoreksi ja saan jatkuvasti todistella osaamistani.
Kysyttiin multa paperit kaupassakin hiljattain, kun oli alkoholijuomia :D
Mutta, jos puhutaan siitä, että onko oma talous hallussa, ehkä lapsia tai lemmikkejä (ns. huollettavia asioita), niin 32v ei todellakaan ole enää mikään toisten huollettava nuori, vaan aikuinen ihminen, jonka pitäisi pystyä huolehtimaan itsensä lisäksi myös toisista (niistä lapsista, lemmikeistä, ikääntyvistä vanhemmista tms.).
Pelkästään tällaisen kysyminen antaa indikaation siitä, että kysyjä kysyy onhan 32v vielä nuori. Nämä ei kuitenkaan pohjimmiltaan ole mielipidekysymyksiä. Sitä mieleltään tuntee itsensä nuoreksi moni seitsenkymppinenkin, ei se siitä ole kiinni. Ja on sitä siinä mielessä "nuori", että elämää on edessä ja esimerkiksi perityt sairaudet eivät vielä useinkaan ole puhjenneet, toki ovat usein puhkeamaisillaan. Mutta jos asiaa katsoo biologisesti niin, että milloin ihminen on hedelmälisimmillään, niin naisilla se ikä on 18-25v ja miehillä alle 35v. Tällä mittapuulla 32v miestä tai naista ei nyt enää kovin nuorena voi pitää. Luonnon mukaan tuossa kohtaa oltaisiin vanhempia omille lapsille. Jos katsoo eliö- ja eläinkuntaa yleisesti, että milloin koira on nuori tai elefantti on nuori ja eläimen käytön nuoren eläimen käytöstä, niin se on aika ennen lisääntymistä tai lisääntymisikää. Kun se ikä saavutetaan, ei voida enää puhua nuoresta elefantista tai koirasta. Eikä ihminen ole tässä todellisuudessa poikkeus, vaikka muita älykkäämpi nisäkäs onkin. Samanlainen "eläin" ihminen biologialtaan on. Juten Frederik sen vuonna -80 lauloi: "Olen kolmekymppinen, takana on luja putki rilluvuosien. En oo enää sinisilmäinen, oon kolmekymppinen". Kyseessä on ihmisen kohdalla varhais-keski-ikä ja perheenperustamisvaihe. Perustaa perhettä tai ei, mutta siinä iässä ollaan joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän nuoruus ole ohi parikymppisenä, sitten nuoria aikuisia -25 ja 32 on jo ikäloppu ;) 32 on jo ohittanut fyysisen parhaan kautensa ja lähestyy uhkaavasti keski-ikää - osalla on viiden vuosta päästä jo vaihdevuodet alkaneet. Mutta elät juuri tänään parasta elämääsi niin kuin joka päivä.
Hmm. Minulla ei kylläkään ollut noin. Olin tosi hyvässä terässä 32-vuotiaana. Ensimmäisen lasten synnytin 36-vuotiaana. Vaihdevuodet tässä 57-vuotiaana. Minusta 32 on nuori- Toki myös aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Pelkästään tällaisen kysyminen antaa indikaation siitä, että kysyjä kysyy onhan 32v vielä nuori. Nämä ei kuitenkaan pohjimmiltaan ole mielipidekysymyksiä. Sitä mieleltään tuntee itsensä nuoreksi moni seitsenkymppinenkin, ei se siitä ole kiinni. Ja on sitä siinä mielessä "nuori", että elämää on edessä ja esimerkiksi perityt sairaudet eivät vielä useinkaan ole puhjenneet, toki ovat usein puhkeamaisillaan. Mutta jos asiaa katsoo biologisesti niin, että milloin ihminen on hedelmälisimmillään, niin naisilla se ikä on 18-25v ja miehillä alle 35v. Tällä mittapuulla 32v miestä tai naista ei nyt enää kovin nuorena voi pitää. Luonnon mukaan tuossa kohtaa oltaisiin vanhempia omille lapsille. Jos katsoo eliö- ja eläinkuntaa yleisesti, että milloin koira on nuori tai elefantti on nuori ja eläimen käytön nuoren eläimen käytöstä, niin se on aika ennen lisääntymistä tai lisääntymisikää. Kun se ikä saavutetaan, ei voida enää
Väitän, että tässä tuli laadukkain palstapostaus tälle päivälle. ;)
Vierailija kirjoitti:
Pelkästään tällaisen kysyminen antaa indikaation siitä, että kysyjä kysyy onhan 32v vielä nuori. Nämä ei kuitenkaan pohjimmiltaan ole mielipidekysymyksiä. Sitä mieleltään tuntee itsensä nuoreksi moni seitsenkymppinenkin, ei se siitä ole kiinni. Ja on sitä siinä mielessä "nuori", että elämää on edessä ja esimerkiksi perityt sairaudet eivät vielä useinkaan ole puhjenneet, toki ovat usein puhkeamaisillaan. Mutta jos asiaa katsoo biologisesti niin, että milloin ihminen on hedelmälisimmillään, niin naisilla se ikä on 18-25v ja miehillä alle 35v. Tällä mittapuulla 32v miestä tai naista ei nyt enää kovin nuorena voi pitää. Luonnon mukaan tuossa kohtaa oltaisiin vanhempia omille lapsille. Jos katsoo eliö- ja eläinkuntaa yleisesti, että milloin koira on nuori tai elefantti on nuori ja eläimen käytön nuoren eläimen käytöstä, niin se on aika ennen lisääntymistä tai lisääntymisikää. Kun se ikä saavutetaan, ei voida enää
Eli jos ihminen on nuori vain ennen lisääntymisikää, murrosikäinen ei enää ole nuori. Eikä 1-vuotias kissa tai koira. Tosiasiassa jokainen 1-vuotiaan lemmikin omistaja pitää eläintään nuorena. Lisääntymisikää ennen ollaan lapsia.
Olen 32 ja saan jatkuvasti kuulla siitä että olen jo aika vanha
Lainaus ei toimi, mutta just nyt 29/30 postais sai mut sanomaan ääneen, että uuuuu, nyt lähti kunnon argumentit. Oikeassa olet, toivottavasti edellinen vastaa ;)
On. Vai pitäisikö sitä tuntea itsensä vanhaksi siitä eteenpäin seuraavat 60v aina 90-vuotiaaksi asti.
Ei ole nuori enää, vaan aikuinen. Vertaa itseäsi vaikka oikeasti nuoriin, niin aika paljon heitä vanhempi olet. Eli tuossa iässä nuoruus on auttamatta takana. Lähinnä nllaat itsesi, jos alat jotain nuorta esittämään.