Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirkostaeroaminen kiihtyy!

Vierailija
10.09.2008 |

Hesarissa uutinen [http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Kirkosta+eroaminen+lis%C3%A4%C3%A4nt…].

40% kasvu eroissa alkuvuoden aikana on kyllä melkoinen määrä! Onko moni palstalainen käyttänyt tuota eroakirkosta.fi palvelua ja voiko sen kautta erota myös lapset?

Kommentit (112)

Vierailija
61/112 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se nyt niin väliä saako hautajaiset arkena vai viikonloppuna ?

Yleensä siellä on myös saattoväkeä, ja arkipäivänä tuo voi olla vähän hankala aika monelle.

Vierailija
62/112 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Minä käytin käsitettä "vakaumuksellisista syistä", sinä puhut "aatteellisesta järjestöstä, jonka aatetta ei tunne omakseen". Mikä minulta jäi tässä kohdassa missaamatta, mielestäni puhumme samasta asiasta, mutta eri käsitteillä? Rautalangasta: ymmärrän, että muslimiksi/ ateistiksi kääntyvä eroaa kirkosta, kun ei koe sitä omakseen. Osalle eroajista on vain niin itsekkäät, lyhytnäköiset ja löyhät perustelut, että tekee mieli vähän ravitstella niitä. Ei sen puoleen, kyllä minäkin eroaisin kunnan ja valtion jäsenyydestä, jos voisin ja reissaisin mieluummin säästyneillä verovaroilla maailmalla. Ainahan voisin luottaa siihen, että hyvinvointiyhteiskunta tulee minua Helsinki-Vantaan lentokentälle vastaan ja vie minut kotiin. On olemassa ssellaisia urpoja, jotka maksavat yhteiskunnalle veroja, vaikkeivat siitä 100% hyöytä saisikaan. Miksi minun pitäisi kunnostaa jotain Keiteleen ja Vesannon välistä tieosuutta, enhän minä siellä asu enkä koskaan liiku? Muuttaisivat pois ne, joita montut tiessä häiritsee, kuka käskee asua periferiassa, miksi minun pitäisi heidän maaseutunostalgiaa kustantaa, kun en siitä mitään hyötyä ite-ite-itelleni saa? (Tämä oli sarkastinen vertaus.)

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/112 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta oman kokemani perusteella voin sanoa, että aika moni tuleekin toisiin aatoksiin kun saa kuulla, että se lähdön hetki rupeaakin olemaankin tosiasia.

Hädässä sitä voi kuulkaa mieli kovasti muuttua ja apua haetaankin sieltä ylhäältä, ei kannata niin rehvakkaaasti täällä paasata.

Vierailija
64/112 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se nyt niin väliä saako hautajaiset arkena vai viikonloppuna ?

Yleensä siellä on myös saattoväkeä, ja arkipäivänä tuo voi olla vähän hankala aika monelle.

tulla, niin tulevat olkoon arki tai viikonloppu. Ihan samoin voisi ajatella että viikonloppuna kaikki eivät ehdi/pääse hautajaisiin. Osa on ehkä mökillä tai kenties töissä.

Vierailija
65/112 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne hautajaiset ovat kyllä enemmän omaisia varten, ja jos omaisissa sattuu olemaan kirkkoon kuuluvia veronmaksajia, niin eiköhän heillä ole oikeus saada omaisensa siunatuksi jos se on heille tärkeää. Vainajille on turha kostaa, he eivät enää välitä.

Vierailija
66/112 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta se on ihan pelkkää itsesuggestiota.

Vierailija
67/112 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jessejuttuja satuna alkaa lähdön hetkellä huutamaan jesseä apuun. TUSKIN.

Hätä on ollut monta kertaa lähellä mutta kertakaan en ole kuullut tai nähnyt että pakana tai kirkosta eronnut huutaa yläkertaa apuun. Ja mitä apua se yläkerta pystyisikään tarjoaamaan.....vai uskooko joku johonkin jälleensyntymiseen tai taivaaseen tai peräti helvettiin.

Kyllä edelleen rehvakkaasti huudellaan.

Vierailija
68/112 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen meistä kuolee joskus.

Ja jos päivämme on ennalta määrätyt, turhaa touhua.

Vierailija
69/112 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopea lähtö vai saako menoopaluu lipun ? Jokainen täältä lähtee joskus. Lähtöjä on monenlaisia, mutta kaikki kuolee joskus. Kukaan ei ole takaisin tullut.

Vierailija
70/112 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta oman kokemani perusteella voin sanoa, että aika moni tuleekin toisiin aatoksiin kun saa kuulla, että se lähdön hetki rupeaakin olemaankin tosiasia.

Hädässä sitä voi kuulkaa mieli kovasti muuttua ja apua haetaankin sieltä ylhäältä, ei kannata niin rehvakkaaasti täällä paasata.

Jos minä en nyt usko Jumalaan ja sen vuoksi, rahan lisäksi, eroan kirkosta niin miksiköhän haluaisin Jumalan siunausta kuoltuani?!? Ei kuollut tiedä mitä hänelle tehdään kun loppu on tullut, se siunaus ei tuolloin paljoa lämmitä. Makselehan sinä vain kirkollisverosi niin saat sen siunauksen ;-D

Vierailija
71/112 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei muuhun niin kirkkoon. Ehkä sitä kautta viesti menee Jumalallekin, kun potuttaaaaa niin paljon tämä ELÄMÄ. Kirkko ei potki takaisin - paitsi ehkä kuoltua.

Vierailija
72/112 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä en nyt usko Jumalaan ja sen vuoksi, rahan lisäksi, eroan kirkosta niin miksiköhän haluaisin Jumalan siunausta kuoltuani?!? Ei kuollut tiedä mitä hänelle tehdään kun loppu on tullut, se siunaus ei tuolloin paljoa lämmitä. Makselehan sinä vain kirkollisverosi niin saat sen siunauksen ;-D

Vierailija
73/112 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta pitäisikö sitä apua hakea Allahilta, Jahvelta, Krishnalta, Jupiterilta, Zeukselta, Thorilta vai joltain muulta tuhansista jumalista? Onhan aika paha juttu jos erehtyy viime metreillä palvomaan väärää jumalaa...

Vierailija
74/112 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei muuhun niin kirkkoon. Ehkä sitä kautta viesti menee Jumalallekin, kun potuttaaaaa niin paljon tämä ELÄMÄ. Kirkko ei potki takaisin - paitsi ehkä kuoltua.

Ei suinkaan. Elämä on ihanaa. Mikään ei vituta.

Vierailija
75/112 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä.

Kylläpä kelpas Jokela tragedian aikaan mennä kirkkoon itkemään, ei kyselty ovella oletko jäsen vai ei... eikä kysellä perhekerhoissakaan.

Mutta voihan sen rahan käyttää vaikka BigBrotheriin

Vierailija
76/112 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itkeä voi kotonakin, miksi kirkkoon pitäisi raahautua. Perhekerhoissa en ole koskaan käynnyt, yksin en viitsi käydä ja lapset alkavat olemaan niin isoja jo.

Katso sinä vaan BigBrotheria jos haluut, mä en moista sontaa katso vaikka maksettaisiin.

Vierailija
77/112 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta pitäisikö sitä apua hakea Allahilta, Jahvelta, Krishnalta, Jupiterilta, Zeukselta, Thorilta vai joltain muulta tuhansista jumalista? Onhan aika paha juttu jos erehtyy viime metreillä palvomaan väärää jumalaa...

Vierailija
78/112 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäkää energianne johonkin rakentavaan! Kootkaa voimanne ja tehkää hyvää kanssaeläjille sen sijaan, että poltatte energiaanne kirkon kivijalkaan potkimiseen. On niin paljon helpompaa seisoa kädet puuskassa ja moittia, miten huonosti kirkossa toimitaan kuin ryhtyä itse aktiiviseksi toimijaksi ja ottaa rapaa silmilleen, tekee niin tai näin. Kun yhteen suuntaa hymyilee, toisesta suunnasta haukutaan mielistelijäksi ja rahanahneeksi verovarojen kuolaajaksi ja kun toiseen suuntaan hymyilee, haukutaan tiukkapipoaivopesijäksi.

Vierailija
79/112 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei usko vaadi mielestäni mitään jäsenyyttä.. Edellytetäänkö sitä Raamatussakaan? Ei kai. Meidän perheessä on joitain kristillisiä traditioita jäljellä, vanhempaa lasta tullaan varmaan kannustamaan käymään sekä ripari että Prometheus-leiri (www.protu.fi), koska halutaan, että lapset itse valitsevat heille parhaimmat ajatukset.

Muutoin kyllä uskonnon tuputtaminen alkaa käydä ärsyttäväksi. Monilla paikkakunnilla ainoa iltapäivätoimintakin on kirkossa. Onneksi meillä on asiat toisin. Ja vaikka ainoa kerho kirkolla olisi, ei se saisi meiltä ketään liittymään kirkkoon.

Vierailija
80/112 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä kelpas Jokela tragedian aikaan mennä kirkkoon itkemään, ei kyselty ovella oletko jäsen vai ei... eikä kysellä perhekerhoissakaan.

Mutta voihan sen rahan käyttää vaikka BigBrotheriin

Itse käytin läheisen kuolemantapauksen aikana sekä seurakunnan diakonin että terveyskeskuksen psyk. sairaanhoitajan palveluja, siis kävin heidän luonaan juttelemassa, ja terveyskeskuksen juttelu oikeasti auttoi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä viisi