Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirkostaeroaminen kiihtyy!

Vierailija
10.09.2008 |

Hesarissa uutinen [http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Kirkosta+eroaminen+lis%C3%A4%C3%A4nt…].

40% kasvu eroissa alkuvuoden aikana on kyllä melkoinen määrä! Onko moni palstalainen käyttänyt tuota eroakirkosta.fi palvelua ja voiko sen kautta erota myös lapset?

Kommentit (112)

Vierailija
41/112 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...suosittelen ostettavaksi jotain hyvää pakanoist kertovaa kirjaa!

Vierailija
42/112 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäsenyys ja eroaminen

Lapset eivät automaattisesti eroa vanhempien erotessa.

Lapsen kirkosta eroamiseen vaaditaan molempien huoltajien suostumus. 12 vuotta täyttäneeltä vaaditaan myös hänen oma suostumuksensa. Lakitekstissä ilmaistaan asia niin, että 12-14-vuotiaan tulee antaa suostumus huoltajien tekemään eroilmoitukseen, ja 15-17-vuotiaan tulee tehdä itse eroilmoitus ja saada siihen huoltajien suostumus.

Tämä sivusto luo oikeanlaisen lomakkeen eroajien henkilötunnusten perusteella. Lomake on paperinen, sähköinen eroaminen onnistuu toistaiseksi vain yksinään eroavalta täysi-ikäiseltä.

Lapsen tai lapsia voi erottaa samalla kun eroaa itse, tai muulloinkin, vaikka itse jäisi kirkon jäseneksi.

Tulevat lapset voidaan kastaa kirkon jäseniksi, jos toinen vanhemmista on jäsen. Jos molemmat vanhemmat ovat kirkosta eronneita, ei alle 12-vuotiasta voi liittää kirkkoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/112 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
44/112 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ev.lut. kirkko sympatiseeraa tässä kohti ilmaista kouluruokaa, joka jota on mukava haukkua surkeaksi, mutta jonka poistamisesta nousisi haloo.

No, jokainen tekee rahoillaan mitä haluaa, mutta kannattaisi miettiä myös sitä, onko joskus kirkon kategorinen haukkuminen pelkästään omien kielteisten puolien heijastamista.

Tämä ärhkäkkä viestini ei ole kohdistettu sellaisille ihmisille, jotka vakaumuksellisista syistä eivät halua kuulua kirkkoon, vaan niille, joiden lempipuuhaa on maan kaivaminen kirkon työn alta ja partaan nauraminen kirkon jäsenmäärän vähetessä.

Missaat nyt sen, että on älytöntä kuulua johonkin aatteelliseen järjestöön, jos ei tunne sitä aatetta omakseen. Toki kirkko tekee hyvää työtä, mutta se on vain pieni osa sitä organisaatota, jonka päätehtävä on koota yhteen luterilaisia kristittyjä ja tuottaa heille tilat, ohjaus ja ohjeet kristittyjen jumalan palvontaan.

Sille joka ei usko tuon jumalan olemassa oloon koko kirkko on organisaationa aika hölmö ja minusta ainakin olisi outoa olla sen jäsen.

Siitä olen samaa mieltä, että on turha jeesustella (sorry ilmaus) paremmista ja tehokkaamista tavoista tehdä hyväntekeväisyyttä, jos sitä säästynytttä kirkollisveroaan ei ohjaa muille järjestöille.

Vierailija
45/112 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettekö usko Jumalaan? Ette halua mennä naimisiin kirkossa, hautajaisia, kastetta?

Minusta on surullista ettei enää perusasiat merkkaa ihmisille mitään. Koti, uskonto, isänmaa.

En usko yleensäkään mihinkään jumalaan, ja ko. Jumalan olemassaoloa kukaan ei ole onnistuneesti minulle todistanut.. En halua mennä naimisiin kirkossa, nolottaisi kuunnella niitä höpötyksiä kun en niihin usko, hautajaisetkin voivat olla ei-kirkolliset enkä halua lapsiani pakottaa mihinkään uskontoon. Päättävät sitten itse isompina. Perusasioista minulle merkitsevät koti/perhe ja isänmaa.

Vierailija
46/112 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettekö usko Jumalaan? Ette halua mennä naimisiin kirkossa, hautajaisia, kastetta?

Minusta on surullista ettei enää perusasiat merkkaa ihmisille mitään. Koti, uskonto, isänmaa.

En usko yleensäkään mihinkään jumalaan, ja ko. Jumalan olemassaoloa kukaan ei ole onnistuneesti minulle todistanut.. En halua mennä naimisiin kirkossa, nolottaisi kuunnella niitä höpötyksiä kun en niihin usko, hautajaisetkin voivat olla ei-kirkolliset enkä halua lapsiani pakottaa mihinkään uskontoon. Päättävät sitten itse isompina. Perusasioista minulle merkitsevät koti/perhe ja isänmaa.

jumala ja joulupukki ovat samalla viivalla. Molemmista kerrotaan tarinoita, mutta kukaan ei ole oikeaa sellasta nähnyt.

Vierailija
47/112 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesus oli hyvä tyyppi. Jos se nykysin ois jossain festareillaki ni vois muuttaa veden viiniksi:D

Mut kirkko on ahdasmielinen ja pilannu monta asiaa. Ei se tarkoita ettei usko jos ei kirkkoon kuulu. Ite kuulun ainakin toistaseksi kirkkoon mut harkinnassa on kirkosta eroaminen.

naimisiin on kirkossa menty ja lapset kastettu, muutaman lapsen kummikin olen ja enempää en kummilapsia haluakaan että olis vaan hyvä syy kieltäytyä kummiudesta jatkossa jos ei kuuluisi kirkkoon.

Vierailija
48/112 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinäkö siellä kerhossa käyt vai lapsesi ?

Mitä kerhoja on aikuisille ?

Vierailija
49/112 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missaat nyt sen, että on älytöntä kuulua johonkin aatteelliseen järjestöön, jos ei tunne sitä aatetta omakseen. Toki kirkko tekee hyvää työtä, mutta se on vain pieni osa sitä organisaatota, jonka päätehtävä on koota yhteen luterilaisia kristittyjä ja tuottaa heille tilat, ohjaus ja ohjeet kristittyjen jumalan palvontaan.

Sille joka ei usko tuon jumalan olemassa oloon koko kirkko on organisaationa aika hölmö ja minusta ainakin olisi outoa olla sen jäsen.

Aamen!

Mielestäni sanoin saman, minkä sinäkin, mutta eri sanoin, mutta koska kertaus on tunnetusti opintojen äiti siksi uusintana tässä: "Tämä ärhkäkkä viestini ei ole kohdistettu sellaisille ihmisille, jotka vakaumuksellisista syistä eivät halua kuulua kirkkoon, vaan niille, joiden lempipuuhaa on maan kaivaminen kirkon työn alta ja partaan nauraminen kirkon jäsenmäärän vähetessä."

Minä käytin käsitettä "vakaumuksellisista syistä", sinä puhut "aatteellisesta järjestöstä, jonka aatetta ei tunne omakseen". Mikä minulta jäi tässä kohdassa missaamatta, mielestäni puhumme samasta asiasta, mutta eri käsitteillä? Rautalangasta: ymmärrän, että muslimiksi/ ateistiksi kääntyvä eroaa kirkosta, kun ei koe sitä omakseen. Osalle eroajista on vain niin itsekkäät, lyhytnäköiset ja löyhät perustelut, että tekee mieli vähän ravitstella niitä. Ei sen puoleen, kyllä minäkin eroaisin kunnan ja valtion jäsenyydestä, jos voisin ja reissaisin mieluummin säästyneillä verovaroilla maailmalla. Ainahan voisin luottaa siihen, että hyvinvointiyhteiskunta tulee minua Helsinki-Vantaan lentokentälle vastaan ja vie minut kotiin. On olemassa ssellaisia urpoja, jotka maksavat yhteiskunnalle veroja, vaikkeivat siitä 100% hyöytä saisikaan. Miksi minun pitäisi kunnostaa jotain Keiteleen ja Vesannon välistä tieosuutta, enhän minä siellä asu enkä koskaan liiku? Muuttaisivat pois ne, joita montut tiessä häiritsee, kuka käskee asua periferiassa, miksi minun pitäisi heidän maaseutunostalgiaa kustantaa, kun en siitä mitään hyötyä ite-ite-itelleni saa? (Tämä oli sarkastinen vertaus.)

Vierailija
50/112 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mautonta on myös jos vanhemmat eivät kuulu kirkkoon mutta lapset kuuluvat.

sinäkö siellä kerhossa käyt vai lapsesi ?

Mitä kerhoja on aikuisille ?

Vierailija
51/112 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis vaikka en kr. Jumalaan uskokaan. Eli jos ev.lut kirkko olisi rauhan ja rakkauden tyyssija, jakaisi kaiken omaisuutensa niille joilla ei ole mitään. Jos siellä ei riideltäisi jatkuvasti jostakin, jos ei olisi erilaisia lahkoja pilvin pimein... Mutta ikävä kyllä, kirkko ei millään muotoa anna itsestään kuvaa täydellisen rakkauden ja hyväksynnän paikkana. Kirkko on täysin kuollut. Vaikka se hömpötyksen (sori) ohessa tekee jotain hyvääkin työtä, en kyllä sen takia liittyisi siihen. Enhän liity mihinkään poliittiseen puolueeseenkaan, jota en kannata, vaikka se kuinka tekisi hyvääkin.

Vierailija
52/112 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä hetkellä kun sinusta on tulossa kummi, niin täytyy kuulua kirkkoon. Kirkosta eroaminen ei aiheuta kummiudesta luopumista.

Vierailija
53/112 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytin käsitettä "vakaumuksellisista syistä", sinä puhut "aatteellisesta järjestöstä, jonka aatetta ei tunne omakseen". Mikä minulta jäi tässä kohdassa missaamatta, mielestäni puhumme samasta asiasta, mutta eri käsitteillä?

Sorry, ajattelin sinun tarkoittavan niitä kristittyjä,jotka eivät halua kuulua kirkkoon sen vapaamielisyyden tms. takia. Heitäkin on kohtuullisen paljon.

Suomalaisesta verotuksesta ja verotulojen hyödyntämisestä voisi puhua pitkäänkin, mutta yleisesti analogia on muuten hyvä, mutta yhteiskuntaan kuulumiseen ei oikein ole realistisia vaihtoehtoja tai korvaavaa elämäntapaa, kirkon palveluille ja muulle työlle on.

Vierailija
54/112 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten ei vaan saa sitä kummikirjaa eikä merkitä kirkon tietoihin. Mutta ei kai pakana sellaista haluiskaan, en minä ainakaan. Olen kahden lapsen kummi, vaikka en kuulu kirkkoon.

Vierailija
55/112 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että tuollainen palvelu on nykyään, nappia painamalla pääsee ahdasmielisestä kirkosta eroon.

Lapsia ei voi tuota kautta erottaa kirkosta, molempien huoltajien suostumus tarvitaan, sivuilta löytyy lisää tietoa asiasta.

Yli 118 000 on eronnut eroakirkosta.fi kautta jo. HYVÄ HYVÄ.

mutta älkää sitten vinkuko kun te tai lapsenne ette saa kirkollisia hautajaisia. Hesarin sivuillakin kymmenet kirkosta eronneet tänään valittaneet keskustelussa kuinka kirkko on "ahdasmielinen" kun se ei suostu siunaamaan kirkosta eronneita viikonloppuisin, vaan näiden hautajaiset on arkena.

Hienoa jos eroat kirkosta, vielä hienompaa jos todella KESTÄT sen tuomat seuraukset, kuten sen, että sinua tai lastasi ei kuoleman sattuessa siunata, vaan lasketaan ainoastaan maahan. Sitten sen näkee, olet tosi-ateisti vai et...

Vierailija
56/112 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niiden puolesta kuolla saa.

Tätä paskaa ne sulle jauhaa.

Vierailija
57/112 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koti, uskonto ja isänmaa

siinä kolme asiaa

joiden nimissä ihmistä tappaa saa

tätä paskaa ne sinulle

jauhaa

Vierailija
58/112 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että tuollainen palvelu on nykyään, nappia painamalla pääsee ahdasmielisestä kirkosta eroon.

Lapsia ei voi tuota kautta erottaa kirkosta, molempien huoltajien suostumus tarvitaan, sivuilta löytyy lisää tietoa asiasta.

Yli 118 000 on eronnut eroakirkosta.fi kautta jo. HYVÄ HYVÄ.

mutta älkää sitten vinkuko kun te tai lapsenne ette saa kirkollisia hautajaisia. Hesarin sivuillakin kymmenet kirkosta eronneet tänään valittaneet keskustelussa kuinka kirkko on "ahdasmielinen" kun se ei suostu siunaamaan kirkosta eronneita viikonloppuisin, vaan näiden hautajaiset on arkena.

Hienoa jos eroat kirkosta, vielä hienompaa jos todella KESTÄT sen tuomat seuraukset, kuten sen, että sinua tai lastasi ei kuoleman sattuessa siunata, vaan lasketaan ainoastaan maahan. Sitten sen näkee, olet tosi-ateisti vai et...

Onko viikonloppuna tapahtuva hautajainen kymmien tuhansien arvoinen tapahtuma ? Tuskin. Laskin että jos maksan vuodessa kirkollisveroa 800 euroa ja työelämässä olisin vielä 30 v niin 24 000,-.

Vierailija
59/112 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

et miten hautajaiset järkätään kun ite on kuollut?

Vierailija
60/112 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun sukulaisparat joutuu järjestämään. Mut saisi kipata vaikka kaatopaikalle, ihan sama.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yhdeksän