Tuhansien eläkeläisten asumistuki voi loppua.
HALLITUKSEN asumistukia koskeva lakimuutos pienentäisi yli 200000 eläkeläisen asumistukia, käy ilmi hallituksen lausuntokierrokselle lähteneestä lakiesityksestä. Tuki lakkaisi kokonaan noin 7600 saajalta.
Itse en ole eläkkeellä viellä vuosikymmeniin, mutta onko mitään järkeä säästää eläkeläisten asumistuista 25 miljoonaa ja samaan aikaan sijoittaa 20 miljoonaa Ähtärin pandoihin?
"Lakiesitys: Jopa 200000 eläkeläisen asumistuki pienenisi - Ilta-Sanomat" https://www.is.fi/politiikka/art-2000010606321.html
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsin pieniä taitavat olla monien eläkeläisten asumistuet, itse saan asumistukea saan 30 euroa, enkä ryhdy itkemään jos se otetaan pois.
Minun äitini sai satasen verran. Vuodet 2006-11. Kuukaudessa hän sai yhteensä pikkuisen reilut tuhat euroa, hän oli silloin 80-85-vuotias, ihan ei ehtinyt kahdeksaakuutta täyttämään, kun kuoli.
Siis yhteensä rahaa, eläkkeet ja asumistuki yhdessä n. 1020 euroa kuussa. Selvennykseksi.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo meneekin aina niin, että omalta kansalta nipistetään, että tulokkaille saadaan täysi ylläpito valtion piikkiin?
Pandojen kohdalla asia on ihan täysin mustavalkoinen.
Niin. Hullun hallituksen leikkauksista kärsivät kaikkein eniten, jotka ovat olleet ahkeria ja säästäneet ja kyenneet hankkimaan oman kodin ja ehkä muutakin omaisuutta. Kelan kanta-asiakkaiden ja ulkomailta tulleiden elämä jatkuu entisellään - heidän elättämiseensä syydetään jatkossakin rahaa.
Business Finlandin tutkimus- ja kehittämismäärärahat kasvoivat noin 25 miljoonaa euroa vuoden takaisesta. On tärkeämpi tukea yrityksiä kuin vanhuksia. Yritysten olettaisi pärjäävän ilman valtion tukia, mutta ei Suomessa. Yritystukiin käytetään noin 2 miljardia vuodessa. Itämeren hupiristeilyaluksia Tallink Silja, Viking Line tuetaan noin 55 miljoonalla eurolla vuodessa.
(valtio siis tukee sitä, että ihmiset kännäävät Itämerellä)
Vierailija kirjoitti:
Aika lillukanvarpuja nuo säästöt jos vrt että tunnin junaan menee 400 miljoonaa. Tyhmä kun olen, niin ihmettelen miksi tuotakin rahaa voisi käyttää teiden korjaamiseen? Sähköautoja pitäisi saada tiet täyteen vuoteen 34 mennessä, mutta ei ole sen kuntoisia teitä joilla niillä voisi ajaa. Onkohan tuo vihreiden juoni? Yksikään auto ei liiku mihinkään.
4 tuhatta miljoonna sen on arvioitu maksavan eli 4 miljardia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsin pieniä taitavat olla monien eläkeläisten asumistuet, itse saan asumistukea saan 30 euroa, enkä ryhdy itkemään jos se otetaan pois.
Minun äitini sai satasen verran. Vuodet 2006-11. Kuukaudessa hän sai yhteensä pikkuisen reilut tuhat euroa, hän oli silloin 80-85-vuotias, ihan ei ehtinyt kahdeksaakuutta täyttämään, kun kuoli.
Siis yhteensä rahaa, eläkkeet ja asumistuki yhdessä n. 1020 euroa kuussa. Selvennykseksi.
Tuosta on aikaa 13 vuotta, laki on nyt toinen. Ei voi verrata.
Aivan sama. Asumme omassa kartanossa emmekä ole yhteiskunnan elättejä.
"Alustava arvio Turun tunnin junan rakentamiskustannuksista on 3,44,0 miljardia euroa. "
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmilta leikattaisiin enemmän
"Ikäryhmittäin tarkasteltuna keskietuus pienenisi vanhemmilla ikäluokilla enemmän kuin nuoremmilla. Esimerkiksi 30-34-vuotiailla eläkkeensaajilla asumistuki pienenisi keskimäärin vajaat kymmenen euroa kuukaudessa, kun taas 90-94-vuotiailla se pienenisi yli 30 eurolla kuukaudessa."
Olen aina luullut että ikäsyrjintä olisi kiellettyä suomessa?
Olisiko nyt kuitenkin siitä kyse että pitkän uran tehnyt saa korkeampaa eläkettä.
16 euroa vähemmän kuukaudessa asumistukea ei ainakaan sen muorin saldossa vaikuttaisi yhtään mitään, jonka saldon minä tiedän.
Sen sijaan nyt tehdyt asumistukileikkaukset ovat rutkasti vähemmän kuin ennen. Asiat kääntyivät aivan päälaelleen. Nyt joudun itse maksamaan sen summan, minkä Kela maksoi ennen (eli nyt maksan itse isomman osan asumismenoista). Ja Kela maksaa sen summan, minkä itse maksoin ennen (eli pienemmän osan asumismenoista). Ennen tuli asumistukea liki 300 e, nyt vain puolet siitä.
Oikein että varakkaimpien eläkeläisten asumistuki pienenee.
En ymmärrä,miksi pienipalkkaisilta työntekijöiltä saa leiksta asumistukea mutta kotona makaavilta eläkeläisiltä ei?!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se pienenee ihan kaikilta niiltä. Kokkareet ja persut sen määräävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta on aikaa 13 vuotta, laki on nyt toinen. Ei voi verrata.
Verrata totisesti voi. 15 vuotta sitten kohdeltiin vanhoja ihmisiä suht säällisesti, nykyään kuvaannollisesti suorastaan syljetään päälle.
Mites se meni, kunnioita isääsi ja äitiäsi, jotta menestyisit ja kauan eläisit jne jne. Kristittyjen ainakin luulisi tämän tietävän, he kun sen kirjan kanssa meitä muita aina päähän lyövät. Vai miten on, Päivi Räsänen? Miten krisset vielä voivat olla Orpon hallituksessa tämän jälkeen? No, tyhmiä kyselen, oikein hyvin ja messevästi he siellä hallituspullaa syövät.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä,miksi pienipalkkaisilta työntekijöiltä saa leiksta asumistukea mutta kotona makaavilta eläkeläisiltä ei?!
Äitini (s.1932) kasvatti kuusi lasta ja oli koko ikänsä perheäiti. Ei ollut sosiaalitukia muita kuin piskuiset lapsilisät. Hän makaa nyt kotonaan rauhassa työpanoksestaan, josta yhteiskunta ei maksanut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini (s.1932) kasvatti kuusi lasta ja oli koko ikänsä perheäiti. Ei ollut sosiaalitukia muita kuin piskuiset lapsilisät. Hän makaa nyt kotonaan rauhassa työpanoksestaan, josta yhteiskunta ei maksanut mitään.
Kai hänet ja mies elätti?! Hän oli se työjuhta.
Risteilylaivoja tuetaan isoilla summilla he käärivät alalla voitot
"Tallink Grupp teki vahvan, 79 miljoonan euron tuloksen viime vuonna" ja silti Suomen valtio tukee ko. yritystä.
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä parempi olisi jos asumistukea ei saisi kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä parempi olisi jos asumistukea ei saisi kukaan.
Älä unohda lapsilisiä. Pois rikkailta!!
Ehkäpä lehti voi uutisessaan referoida sen sisällöstä olennaisimmat.