Kuka saa 60v naimattoman/lapsettoman veljeni perinnön?
Kommentit (62)
Miksi hyasintti tädin kommentti poistettiin? Kun ap kysyi, että haluaa auton ja kesämökin, mutta ei saa ehdottaa hänelle, että tilaa myös uima-altaalle ja ponille. Näköjään sarkasmi huumori ei pelaa palstalla, kun vain ahneet sukulaiset heti kimpussa jostain tädin perinnöstä?
t. Hyasintti täti
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat ovat rintaperillisiä.
Lapset ovat rintaperillisiä, vanhemmmat selkäperillisiä, sisarukset sivuperillisiä ja jos testamentin saaja on kuollut, niin hänen tilalleen tulee tietyissä tapauksissa sijaantuloperilliset.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kävi niin, että toinen veli ihan oikeasti manipuloi naimattoman veljemme kirjoittamaan itselleen testamentin, enkä minä saanut mitään. Tunnetustikin ahne veli.
Et todellakaan ole ainoa, jolla on ahne veli, joka haluaa aivan kaiiiken itselleen sisarestaan välittämättä. Ehkä hän saa suurta tyydytystä, kun sisko jäi ilman, sairasta, hyvin sairasta. Meillä miljonääriveli hamusi itselleen melkein kaiken, mikä irti lähti. Otin vain rahaperinnön ja muutaman muistoesineen, joista hän tiukasti totesi, että niistä saa rahaa ja tosissaan mietti haluavansa nekin itselleen. Todella ikävä tietää, että vanhempien suvussa kulkeneet vanhat ja uudemmat esineet on myyty veljeni toimesta. Nimittäin näin sattumalta eräässä antiikkiliikkeessä niitä myynnissä. Voitte arvata, ettemme ole enää koskaan missään tekemisissä ja minä olen tehnyt testamentin aivan muille ihmisille ja eläinten suojeluun. Sinne meni suvun tunteikkaat vanhat kauniit esineet, toivottavasti edes hyvää uuteen kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Olen naimaton ja lapseton, vanhempani ovat kuolleet, eikä sisaruksia ole. Minut perii valtio ellen tee testamenttia. Vaikeus onkin kelle tai mille testamentata. Sukulaisille ei, ei ole niin rakkaita ystäviä ja ainoa ketä voisin harkita on itseäni vanhempi ja asuu ulkomailla. Ehkä siis joku järjestö? Joku todella ok kuten eläinten suojelu tms.
Minä jään lähivuosina eläkkeelle, ja olen myös pohtinut mitä omaisuudelleni tapahtuu kun minusta aika jättää. Ilman testamenttia menisi valtiolle. Olen kallistumassa siihen suuntaan, että testamenttaan kaiken yhdelle työkaverilleni. Ollaan ihan hyviä työkavereita mutta ei erityisen läheisiä tai tekemisissä työn ulkopuolella. Hän on kuitenkin uskoutunut minulle asioistaan, ja tiedän että hänellä on aina ollut raskas elämä ja taloudellisesti tiukkaa. Nyt hän on muutaman vuoden ajan ollut kahden lapsen yksinhuoltaja hulttiomiehensä lähdettyä toisen matkaan. Mies ei ole koskaan maksanut elatusmaksujakaan lapsistaan, eikä kuulemma pidä yhteyttä ollenkaan. Elatusmaksut tulevat kelalta käsittääkseni, ja luulisin että summa on aika pieni kun se on vaan jonkinlainen perusosa. Olemme töissä alalla jossa palkka ei ole kovinkaan kummoinen, varsinkaan jos sillä on vielä pari lastakin elätettävä. Tämä äiti on kuitenkin ahkera ja ystävällinen, ja jaksaa yrittää kaikenlaisista vastoinkäymisistä huolimatta. Hän on kertonut miten säästää jatkuvasti, jotta voisi lapsilleen tarjota mahdollisimman pitkälle samanlaisen elintason kuin näiden kavereilla, ja suree kun ei aina pysty vaikka kuinka yrittäisi. Hänen oma äitinsä kuulemma auttaa kyllä lasten hoidossa, mutta hänelläkään ei käsittääkseni ole mahdollisuutta auttaa taloudellisesti. Minulla olisi tähän mahdollisuus, ja olen joskus tarjonnutkin apua, mutta hän on liian ylpeä ottaakseen apua vastaan. Itselläni on hyvä tilanne senkin suhteen, että olen ainoana lapsena perinyt vanhempani, ja myös isäni lapsettoman veljen. Töissä käyn lähinnä sosiaalisten suhteiden vuoksi. Hän ei tiedä minun rahatilanteestani, joten perintö, ja sen suuruus (velaton asuntoni, vanhemmiltani peritty omakotitalo ja kesämökki jotka molemmat tällä hetkellä vuokralla, ja rahaa vanhemmiltani sekä isän veljeltä perittyä rahaa noin 800.000€, ja tämä summa ehtii vielä kasvaa todennäköisesti) tulee aikanaan täytenä yllätyksenä. Mutta varmasti menisi tarpeeseen, ja mukavalle ihmiselle, vaikka ei niin kovin läheisiä ollakaan. En ole täysin vielä päättänyt, mutta on hyvin mahdollista että tähän ratkaisuun päädyn.
Ajatelkaapa sitä, että perinnön saaja saattaa joutua vaikeuksiin perintöveron kanssa varsinkin jos kyseessä "vieras".
Muutkin kuin patmos kyttäävät sairaiden ja vanhusten rahoja. Kokemuksesta voin näin kertoa. Nimi testamenttiin sujahtaa ja sielu taivaaseen vilahtaa 🤬
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaapa sitä, että perinnön saaja saattaa joutua vaikeuksiin perintöveron kanssa varsinkin jos kyseessä "vieras".
Muutkin kuin patmos kyttäävät sairaiden ja vanhusten rahoja. Kokemuksesta voin näin kertoa. Nimi testamenttiin sujahtaa ja sielu taivaaseen vilahtaa 🤬
Riippuu perinnön sisällöstä. Jos perintö on ihan puhtaasti rahaa, tai muuten helposti realisoitavaa omaisuutta, ei ole hätää. Jos perii jonkin kämäsen mökkiphasen jossain jumalan selän takana, josta ei pääse eroon, on tietenkin toinen tilanne. Mutta perinnöstähän voi halutessaan kyllä myös kieltäytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lapsettoman perii hänen aviopuolisonsa. Jos aviopuolisoa ei ole, perintö menee hänen vanhemmilleen. Jos vanhempia ei ole, perintö menee sisaruksille."
Mitä jos sisaruksetkaan ei ole enää elossa, meneekö silloin sisarusten lapsille?
Menee ja jokainen sisaruksen lapsi saa ns. vanhempansa osuuden jaettuna sisarusten lasten lukumäärällä. Jos ei ole puolisoa tai jälkeläisiä, voi henkilö testamentata koko omaisuutensa kenelle tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Myy perintöä tai ottaa sitä vastaan lainaa. Eiköhän tuosta selviä.
Se, jonka hyväksi veli tekee testamentin. Älä nuolaise ennen kuin...
Vierailija kirjoitti:
Mieheni suvussa kävi näin.
Irja täti eli viimeisiä kuukausiaan kun mieheni setä Risto ja siis Irjan veli alkoi vuosikymmenten jälkeen käydä Irjan luona. Toi suklaata ja kukkia ja kävi lapsineen hyysäämässä tätiä. Istuivat tunninkin Irjan luona lämmittämässä suhdetta rakkaaseen Irja sisareen. Käynnit tihentyivät kun Irjan vointi huononi. Irja oli ollut hyvässä toimessa ja oli perinyt paljon mieheltään. Lapsia ei ollut. Tähän Riston innokkaaseen käyntiin Irjan luona suhtauduttiin oudoksuen mutta ajateltiin Riston kärttävän tädin perintöä.
Peeunkirjoiyuksessa ilmeni että Irja jätti kaikki rahansa lähes puoli miljoonaa euroa Patmokselle. Ristosta se oli väärin.
Kävittekö te tätiä katsomassa? Minullakin olisi yli kahdeksankymppinen naimaton ja lapseton suhteellisen varakas täti, entinen menestyvä yrittäjä. Pitäisikö alkaa vierailla tiheämmin tädin luona? Itseäni vähän vaivaa, että yhteydet ovat äitini kuoltua etääntyneet. Jos nyt alan käymään tätini luona, alkavat muut sukulaiset puhua, että olen perintöä kyttäämässä.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos ketään näistä ei ole elossa? Minulla on velipuoli. En usko, että enää serkuille menee. Valtio perii ainakin joissain tapauksissa.
Serkut ei peri. Paitsi toki, jos on testamentti niin naapurin kissakin perii.
https://www.hs.fi/talous/art-2000010406740.html
Tuossa juttua aiheesta
"Vakuutusyhtiö: Moni joutuu ottamaan lainaa selviytyäkseen perintöverosta lopputulos voi olla hurja
Vierailija kirjoitti:
Olen naimaton ja lapseton, vanhempani ovat kuolleet, eikä sisaruksia ole. Minut perii valtio ellen tee testamenttia. Vaikeus onkin kelle tai mille testamentata. Sukulaisille ei, ei ole niin rakkaita ystäviä ja ainoa ketä voisin harkita on itseäni vanhempi ja asuu ulkomailla. Ehkä siis joku järjestö? Joku todella ok kuten eläinten suojelu tms.
Ehkä voisit jättää omaisuutesi jollekin täysin tuntemattomalle? Jollekin, jonka arvomaailma ja elämäntavat miellyttävät sinua ja joka vaikuttaa hyvältä ihmiseltä. Olisi varmaan ilahduttavaa saada perintö aivan tuntemattomalta hyväntekijältä.
Vierailija kirjoitti:
Irja pääsi taivaaseen ja Risto menee helvettiin.
Se jolle hän testementannut perintönsä.
Jos ei ole testamentannut, niin sitten hänen vanhempansa.
Jos heitä ei ole, niin hänen sisaruksensa. Jos joku sisaruksista on kuollut, niin sitten hänen rintaperillisensä saa hänen osuutensa.
Vierailija kirjoitti:
"Lapsettoman perii hänen aviopuolisonsa. Jos aviopuolisoa ei ole, perintö menee hänen vanhemmilleen. Jos vanhempia ei ole, perintö menee sisaruksille."
Näin on, me olemme lapseton pariskunta mutta teimme testamentin, on joitakin sisaruksia jotka eivät pääse osingolle omaisuudestamme.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat ovat rintaperillisiä.
Vanhemmat ovat selkäperillisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Testamentti määrää.
Ellei ole, niin vanhemmat, jos kuolleet niin sisarukset, jos hekin kuolleet, niin sisarusten lapset.
Ohiksena vielä, että kaikki eivät kerro asioista, minäkin olen naimisissa, mutta en ole sitä sukulaisille kertonut. (Jos joku miettii miksi, niin halusin turvata puolisoni aseman kuoleni varalta, ei lapsia, yhdessä vuosikymmeniä)
Millä tavalla puolison asema vaarantuisi jos sukulaiset tietäisi että olette naimisissa? En tajua.
Vanhat sukulaiset jättävät perinnöttä, jos puoliso ei ole mieleinen. Jos kyse on esimerkiksi samansukupuolisten välisestä avioliitosta tai jostain muusta, mitä paheksuvat.
-ohis-
Ei kukaan niin kauan kuin veljesi on elossa. Hän voi elää vielä 30-40 vuotta. Paitsi jos hän antaa ennakkoperintöä jollekin.
Minulla on sama tilanne, vähän vanhempi veli on naimaton ja lapseton. Hän on avoimesti kertonut, että ei tee testamenttia mutta toivoo, että minun lapseni saisivat sitten ison osan jos hänestä aika jättää ennen meitä muita. Kehotin tekemään testamentin, en tiedä onko tehnyt. Ei hän rikas ole, mutta kuitenkin velaton asunto, auto ja vähän sijoituksia.