Kelan tukien haku uudistuu, jatkossa myös pelkkää asumistukea hakevan pitää esittää tiliotteet
tukien avulla huijaaminen vaikeutuu huomattavasti kun siirrytään ns. yhden luukun malliin jossa maksetaan ns. yleistukea harkinnan perusteella
Kommentit (555)
Vierailija kirjoitti:
Laittakaapa se kohta laesta, jossa kerrotaan että asumistuen varallisuusraja tarkastetaan jatkossa tiliotteella?
No, kyllä se tarkistetaan. Toimeentulotukea hakiessa jo niin tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tästäkin sekoilusta kuuluu Orpon hallituksen halusta potkia päähän kaikkein pienituloisimpia. Oikeasti niitä, joilla on varallisuutta ja satoja tuhansia euroja tilillä makaamassa, ja jotka hakevat siitä huolimatta asumistukea, on todella vähän. Kustannukset sen sijaan tästäkin hallituksen päätöksestä tulevat olemaan suuremmat kuin säästöt. Suurin osa as.tuen saajista on työssäkäyviä.
Miten Kela tarkastaa ihmisten tiliotteet? Miten voidaan varmistaa, että hakijalla ei ole tiliä jossain toisessa pankissa? Tai useissa eri pankeissa? Kuinka paljon turhaa työtä tämä aiheuttaa Kelassa?
Sinä itse toimitat ne tiliotteet.
Toimeentulotukea hakiessa pitää toimittaa kelaan tiliotteet 2 edeltävältä kuukaudelta.
Hallitus leikkaa myös sairaspäivärahaa ensi vuonna.
Sairaspäivärahaa leikataan 60 miljoonaa euroa.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus leikkaa myös sairaspäivärahaa ensi vuonna.
Sairaspäivärahaa leikataan 60 miljoonaa euroa.
Sairaspäivärahan laskentaperustetta muutetaan.
Vierailija kirjoitti:
Laittakaapa se kohta laesta, jossa kerrotaan että asumistuen varallisuusraja tarkastetaan jatkossa tiliotteella?
Jep, laittakaa se.
Ulosottovirasto vei asuntoni alta. Olin työllinen enkä työtön kun asun vietiin alta. En saanut enkä nostanut mitään tukia. Pärjäsin palkallani. Asunnon viemisen alta jälkeen olen työtön, nostan Kela tukia ja asun kalliissa vuokra-asunnossa halvan ason sijasta.
Miten asunnon alta vieminen lisäsi työllisyyttä? Ei mitenkään. Päinvastoin se aiheutti täystyölliselle työttömyyden ja ne ylimääräiset vähät rahat menevät nyt kuluttamisen sijasta kalliin vuokra-asunnon seiniin.
Jos et toimita tiliotteita, et saa tukea.
Niin yksinkertaista. Ja ne tiliotteet pitää toimittaa koko perheeltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ole hyvä, ja laita se kohta, en itse löydä hallituksen kirjaamista muutosehdotuksista enkä lausunnoistakaan sitä kohtaa? Äläkä nyt viitsi verrata toimeentulotukea tähän, kun ei liity asiaan millään lailla, ihan erilaiset ehdot ylipäätään saada sitä kuin yleinen asumistuki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikein, työn vastaan ottaminen on aina oltava ykkösvaihtoehto
tarkista yhdyssanat!
Kirjoita Tarkista, ei tarkista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tästäkin sekoilusta kuuluu Orpon hallituksen halusta potkia päähän kaikkein pienituloisimpia. Oikeasti niitä, joilla on varallisuutta ja satoja tuhansia euroja tilillä makaamassa, ja jotka hakevat siitä huolimatta asumistukea, on todella vähän. Kustannukset sen sijaan tästäkin hallituksen päätöksestä tulevat olemaan suuremmat kuin säästöt. Suurin osa as.tuen saajista on työssäkäyviä.
Miten Kela tarkastaa ihmisten tiliotteet? Miten voidaan varmistaa, että hakijalla ei ole tiliä jossain toisessa pankissa? Tai useissa eri pankeissa? Kuinka paljon turhaa työtä tämä aiheuttaa Kelassa?
Miten Kela varmistaa ettei asumistukea hakevalla ole muita tilejä kuin se minkä tiliotteen on toimittanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ole hyvä, ja laita se kohta, en itse löydä hallituksen kirjaamista muutosehdotuksista enkä lausunnoistakaan sitä kohtaa? Äläkä nyt viitsi verrata toimeentulotukea tähän, kun ei liity asiaan millään lailla, ihan erilaiset ehdot ylipäätään saada sitä kuin yleinen asumistuki.
En etsi kohtaa.
Tottakai varallisuuteen kuuluu myös tilillä olevat rahat.
Eläkeläisen asumistuessa se on 15000. Löytyykö siitä tuota lakikohtaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten Kela varmistaa ettei asumistukea hakevalla ole muita tilejä kuin se minkä tiliotteen on toimittanut?
En tiedä varmaksi, mutta kela tekee yhteistyötä monen viraston kanssa ainakin.
Asumistukea on ollut tosi helppo hakea. Se on ollut minulla ensisijaisena tukena kun muualta en rahaa saanut. Sääli, että ihmiset ajetaan nyt kadulle. Töitähän tästä maasta et saa ellet tunne jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En etsi kohtaa.
Tottakai varallisuuteen kuuluu myös tilillä olevat rahat.
Eläkeläisen asumistuessa se on 15000. Löytyykö siitä tuota lakikohtaa?
Eläkeläinen osaa myös nostaa tililtä rahat pois ja odottaa muutaman kuukauden. Miten tyhminä ihmiset pitävät eläkeläisiä?
Eläkeläisen asumistuessa lukee, että pitää toimittaa tiliotteet.
Vierailija kirjoitti:
Oikein, työn vastaan ottaminen on aina oltava ykkösvaihtoehto
Työn tekeminen on perseestä. Olen paljon mieluummin työtön ja teen sitä mikä minua oikeasti kiinnosta ja, mikä kaikkein tärkeintä, juuri silloin kun minä haluan eikä silloin kun joku pösilöpomo niin päättää. Työelämän oravanpyörä on tarkoitettu heikoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se lisää työllisyyttä, että ihmisille tahalleen aiheutetaan työttömyys?
Vierailija kirjoitti:
Ei löydy stm eikä tem eikä edes Kela sivuilta mitään, joten ketju on aivan täyttä fuulaa.
Se on vasta esityskierroksella ja lausuntoja pyydetään. Sitten kun menee läpi, niin se tulee voimaan ensi vuoden alusta ja kun asumistuet tarkistetaan, niin siinä sitten jokaisen yksilön kohdalla vaikutukset näkyy. Mulla taitaa olla ensi keväänä kun tiliotteet tarvitaan.
https://valtioneuvosto.fi/-//1271139/yleiseen-asumistukeen-ja-elakkeens…