Kuopio vai Jyväskylä?
Kumpaan muuttaisit ja miksi? itse haaveilen pk-seudulta pois muuttoa ja jotenkin mieli halajaa järvi-Suomeen. kummassakin noista olen käynyt muutaman kerran ja tykkään molemmista!
Kommentit (25)
Onko sukua, ystäviä kummassakaan? Itse lähtisin kyllä mieluummin Jyväskylään. Umpisavolaiset voivat olla muka-lupsakoita, mutta pitemmän päälle tosi rasittavia.
Kuopio oli minun opiskelijakaupunki. Tykkäsin kyllä kaupungista kovasti. :)
Jkylässä on jo ne tietyt ongelmat miksi pk-seudulta halutaan pois. Suurmoskeijaa odotellessa.
Vierailija kirjoitti:
Jkylässä on jo ne tietyt ongelmat miksi pk-seudulta halutaan pois. Suurmoskeijaa odotellessa.
Samaa mieltä. Vihreä politiikka pilannut paikan _täysin_.
Turistina olen tykännyt aina enemmän Kuopiosta. Jyväskylästä jäi huonompi vaikutelma. Kuopiossa helpompi liikkua autolla kuin Jyväskylässä.
Kumpikin tuttuja pitkältä ajalta ja toisessa tullut asuttua. Sanoisin että Jyväskylä on mielekkäämpi paikka. Siellä toki kauppakadulla ongelmasakkia ajoittain mutta niin on myös Kuopion torilla ja lähiöissä. Jos ei työt sitoisi Savon puolelle, muuttaisin jonnekin Jyväskylää lähellä olevaan "maalaiskylään" tms, että voisi puolessa tunnissa ajaa keskustaan töihin jos olisi siellä työt. Jyväskylän katukuva ja asumiset on jollain tapaa kansainvälisempiä, mikä tietysti ei ole aina vain plussapuoli mutta toisaalta se on elävämpi kaupunki kuin Kuopio.
Vierailija kirjoitti:
Itse asuin vuosia Jyväskylässä ja nyt asunut yli 20 vuotta Kuopiossa. Molemmat hyviä vaihtoehtoja, mutta olen jostakin syystä itse tykästynyt Kuopioon enemmän. Ihmiset on ehkä hiukan rennompia täällä.
Missä määrin rennompia? Savolainen lupsakkuus on kyllä aikamoinen urbaani legenda nykyään. Toki varmaan pienemmissä paikoissa on naapuriapua ja tervehditään ja on yhteisöllisyyttä sopivasti jne, mutta Pohjois-Savossa taitaa olla maan isoimmat mt-ongelmat ja kyllä se näkyykin. Keski-Suomessa on myös aitoja ja ystävällisiä ihmisiä, ei tarve esittää mitään ja meininki ainakin taajamissa rennompaa kuin monessa kuopiolaispaikassa.
Jyväskylä, lähdin mutta kun pystyin niin palasin.
Tykkään molemmista, mutta muuttaisin Jyväskylään. En jaksa sitä kuopiolaisten ehhehehhe suattaapa olla tai ei - vääntämistä. Mihinkään ei saa suoraa selkeää vastausta kun aina pitää kiemurrella.
Savolaisena mielummin sinne jyväskylään. Kuopiossa porukka on justiinsa tällästä "mitä ehmettiä" tyyppistä, jyväskylässä on meno menevempää, kulttuuria tuetaan ja jotenkin se elää. Kuopiosta tulee sellaset vanhan savolaisuuden kierot juuret esiin. (Mistä itekin yritän pois päästä).
Kuopio on kyllä viihtyisämpi ympäristönä, mutta se nyt varmaan on sit makuasia tykkääkö siitä savolaisuudesta. Vaikka paljonhan Kuopiossa nykyään asuu ihan kaikkia muita kuin syntyperäisiä savolaisia, murrettakaan ei pahemmin kuule kuin torilla tai vanhainkodissa.
Vierailija kirjoitti:
Kumpikin tuttuja pitkältä ajalta ja toisessa tullut asuttua. Sanoisin että Jyväskylä on mielekkäämpi paikka. Siellä toki kauppakadulla ongelmasakkia ajoittain mutta niin on myös Kuopion torilla ja lähiöissä. Jos ei työt sitoisi Savon puolelle, muuttaisin jonnekin Jyväskylää lähellä olevaan "maalaiskylään" tms, että voisi puolessa tunnissa ajaa keskustaan töihin jos olisi siellä työt. Jyväskylän katukuva ja asumiset on jollain tapaa kansainvälisempiä, mikä tietysti ei ole aina vain plussapuoli mutta toisaalta se on elävämpi kaupunki kuin Kuopio.
Kansainvälisempi Jyväskylä??? Ei todellakaan. Kyllä Kuopio tarjoaa niin kulttuuria kuin mahtavaa luontoa huomattavasti paremmin kuin rupu-Jyväskylä.
Kuopiosta tykkäsin opiskelukaupunkinani, Jyväskylässä käynyt vain kolme kertaa, mutta ei tehnyt vaikutusta. Jotenkin sekava keskusta huonoilla palveluilla. En muuten allekirjoita tuota savolaisten kieroilua ja muka lupsakkuutta, en ikinä sellaista kokenut. Ihan suorasanaisia ihmisiä, mutta rennolla tavalla. juu, enkä ole siis itse savolainen vaan kymenlaaksolainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansainvälisempi Jyväskylä??? Ei todellakaan. Kyllä Kuopio tarjoaa niin kulttuuria kuin mahtavaa luontoa huomattavasti paremmin kuin rupu-Jyväskylä.
Okei no se on sinun mielipiteesi, onko joku tarve haukkua Jyväskylää sillä siellä asuu esim. enemmän porukkaa kuin Kuopiossa :) Asun itsekin Kuopiossa tällä hetkellä, mutta Jyväskylä on hyvin tuttu paikka ja Keski-Suomi muutoinkin. Ja jos et Keski-Suomesta luontoa löydä tai kulttuuria niin en tiedä mitä sanoa, et varmaan sitten osaa etsiä mitään paikkoja? Olen ihan tyytyväinen sinänsä Kuopioon koska asun itse ns. maalla, en jaksaisi esim. Petosen / Inkilänmäen / keskustan ongelmia katsella jatkuvasti. Mutta tietysti en myöskään mm. Jyväskylän Keltsun, Pupuhuhdan tai Kangasvuorenkaan tms. Kyllä Jyväskylässä on vähän vilkkaampaa elämää vaikkapa keskustassa, mutta itse en sitä kaipaa. Keski-suomalaisten etu on se että ne on aitoja ja kivoja ihmisiä pääosin eikä esitä mitään, savolaisissa enemmän hankalia ja omituisia persoonia, kuten mm. mt-tilastot kertovat.
Vierailija kirjoitti:
Tykkään molemmista, mutta muuttaisin Jyväskylään. En jaksa sitä kuopiolaisten ehhehehhe suattaapa olla tai ei - vääntämistä. Mihinkään ei saa suoraa selkeää vastausta kun aina pitää kiemurrella.
Onko Kuopiossa oikeasti tuollaista. Itse olen siitä läheltä kotoisin ja pohjois-savossa suurimman osan elämästäni asunut, enkä juurikaan ole tuohon törmännyt. Tai sitten siihen on vain niin tottunut ja pitää ihan selkeinä vastauksina.
Vierailija kirjoitti:
Turistina olen tykännyt aina enemmän Kuopiosta. Jyväskylästä jäi huonompi vaikutelma. Kuopiossa helpompi liikkua autolla kuin Jyväskylässä.
Miten Kuopiossa on helpompaa liikkua autolla kuin Jyväskylässä? Ainoa johon et pääse ns. suoraan on Jyväskylän kävelykatu mutta senkin vieressä on parkkihallit.
Kuopio. Jyväskylän kieli on kamalaa kuultavaa 🙉
Itse asuin vuosia Jyväskylässä ja nyt asunut yli 20 vuotta Kuopiossa. Molemmat hyviä vaihtoehtoja, mutta olen jostakin syystä itse tykästynyt Kuopioon enemmän. Ihmiset on ehkä hiukan rennompia täällä.