Mitä mieltä, olenko liian kontrolloiva?
Minulla on viikko-viikkovanhemmuus ex-puolison kanssa. Kuulen usein jälkeenpäin, että lapsi on viettänyt viikonlopun tai muutamia päiviä toisen vanhemman viikosta isovanhemmillaan. Esimerkiksi ex saattaa ilmoittaa, että he tuovat lapsen minun luo, ja kun kysyn miksi, niin se johtuu siitä, että lapsi on ollut siellä yökylässä. Kun totean, että näistä pitäisi ilmoittaa etukäteen, niin ex sanoo, että olen liian kontrolloiva. Miten on? Minua ahdistaa aina kun tajuan, etten ole taaskaan yhtään tiennyt, missä lapsi on ja kenen kanssa ja vastuulla.
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te muut vanhemmat ole huolissanne, jos ette tiedä, missä lapsenne milloinkin on? Etenkin tuossa iässä, kun eivät itse pysty ottamaan yhteyttä ja kertomaan, jos joku asia ei ole kohdillaan? Tai iloitsemaan yhdessä silloin kun on?
Mitä minun pitäisi pelätä?
Vain sinä ja vain sinä tiedät mikä on lapselle hyväksi, jne?Lähinnä pelkään sitä, etten saa tietoa, jos lapselle sattuu jotain. Koska isovanhemmat ovat katkaisseet välinsä minuun ja ex ei kerro kuin vasta jälkeenpäin, jos lapsi on ollut heidän hoidossaan.
No kertovat varmasti sille exällesi joka ilmeisesti on sinuun normaalisti yhteydessä. Saat kyllä tiedon.
Ja toisekseen, jos nämä isovanhemmat kuitenkin käyvät tuomassa lapsen sinulle, eivät he vissiin ihan täysin ole katkaisseet välejä sinuun.
Perhekeskeisenä ihmisenä en voi kuin ihmetellä vastaajien mielipiteitä. Eikö teitä yhtään sureta, kuinka vähän isä huomioi lastaan? Muutenkin nykypäivänä lapsia kuskataan muiden hoidettaviksi vanhempien menojen ollessa tärkeämpiä.
Mielestäni isän tulisi ilmoittaa äidille pienen lapsen viemisestä isovanhempien hoidettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitatko sinä toiselle vanhemmalle, että viet nyt lapsen yökylään mummille tai, että lapsi jää kaverille yöksi?!
Kyllä ilmoitan, koska ex on pyytänyt. Hän laskee tarkkaan, kuinka monta yötä lapsi viettää kuussa luonani, koska se kuulemma vaikuttaa elatusmaksujen suuruuteen. Lapsi on vielä niin pieni, ettei jää kaverille yöksi minun luonani ollessaan. En tiedä, jääkö, jos on exän luona, mutta ainakaan lapsen kaverien vanhemmat eivät ole tällaisesta kertoneet.
Oletko ihan tyhmä. Se elatus lasketaan luonaolo päivistä, eli sopimuksen mukaan. Ei siitä montako yötä, tuntia tai minuuttia lapsi fyysisesti on kanssasi.
Miksi annat pompotella itseäsi noin
Olette sekaisin, molemmat, sekä sinä että ex
Olemme sopineet elatuksista vain keskenämme, mutta alan ajatella, että ehkä pitäisi tosiaan käydä lastenvalvojalla selvittämässä nämä. Lapsilisät tulevat minulle, joten minä maksan elatusta exälle
Tee hyvä ihminen oikea elatussopimus!!
Ei siinä lapsilisiä lasketa, vaan sovitaan, kuka maksaa mitäkin. Lisäksi tarkastellaan molempien tulot, asumismenot ym. Voi olla, että sinua kusetetaan, ja oikeasti exän täytyisi maksaa sinulle, jos sinulla on huonompi elatuskyky.
Nyt hieman kuulostaa siltä, että ex on halunnut viikko-viikko järjestelyn nimenomaan elatusmaksuista päästäkseen. Ei siis siksi, että haluaisi lapsen kanssa olla koko viikon. Tätäkin kannattaa miettiä, miten lähekkäin asutte? Miten lapsen päivähoito, koulu ym sitten aikanaan.
Ex nyt kusettaa sinua ihan tosissaan. Se miettii vain rahaa.ja sinä hölmö uskot
Vierailija kirjoitti:
Perhekeskeisenä ihmisenä en voi kuin ihmetellä vastaajien mielipiteitä. Eikö teitä yhtään sureta, kuinka vähän isä huomioi lastaan? Muutenkin nykypäivänä lapsia kuskataan muiden hoidettaviksi vanhempien menojen ollessa tärkeämpiä.
Mielestäni isän tulisi ilmoittaa äidille pienen lapsen viemisestä isovanhempien hoidettavaksi.
Ihan eri keskustelu.
Vierailija kirjoitti:
Ap., vaikka täällä monet sinua syyllistävät, olet aivan oikeassa. Lastasi ei todellakaan viedä ja tuoda miten sattuu, vaan täsmälleen sovitusti.
Huoh, lasta EI tuoda ja miten sattuu vaan sovitun mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Eikö teistä tunnu oudolta, jos ette tiedä, missä lapsenne on milloinkin?
Jos lapsi on vuoroviikko systeemillä, vastuu lapsesta on sillä vanhemmalla jonka luona on. Ja päätösvalta, mitä tekevät tai missä vierailevat.
En ymmärrä, mitä pahaa siinä on, jos lapsi viettää aikaansa isovanhempien luona, ellei sitten vaaranna lapsen turvallisuutta.
Ja ei, en tarvitse tietoa, missä lapsi on, jos ex-puolison viikko, sillä pelatakseen systeemi, minun pitää luottaa 100%.
Ja jos lapselle sattuisi jotakin, minuun kyllä oltaisiin yhteyttä, kun suhteet kunnossa, viimeistään sen tekisi viranomaiset.
Eli olet kontrolloiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te muut vanhemmat ole huolissanne, jos ette tiedä, missä lapsenne milloinkin on? Etenkin tuossa iässä, kun eivät itse pysty ottamaan yhteyttä ja kertomaan, jos joku asia ei ole kohdillaan? Tai iloitsemaan yhdessä silloin kun on?
Mitä minun pitäisi pelätä?
Vain sinä ja vain sinä tiedät mikä on lapselle hyväksi, jne?Lähinnä pelkään sitä, etten saa tietoa, jos lapselle sattuu jotain. Koska isovanhemmat ovat katkaisseet välinsä minuun ja ex ei kerro kuin vasta jälkeenpäin, jos lapsi on ollut heidän hoidossaan.
No kertovat varmasti sille exällesi joka ilmeisesti on sinuun normaalisti yhteydessä. Saat kyllä tiedon.
Ja toisek
No, halaavat lapsen auton ulkopuolella ja lapsi juoksee siitä halaamaan minua ja samalla isovanhemmat palaavat autoon. Sanaakaan ei vaihdeta. Mutta yritän tulevaisuudessa rakentaa parempia välejä, niin että voisi luottaa tiedon kulkevan tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on nyt tarina esitettynä yhden osapuolen lasien läpi katsottuna. Minä en ainakaan tiedä hittojakaan siitä miten vähän tai paljon lapsen toinen vanhempi huomio lastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi on vuoroviikko systeemillä, vastuu lapsesta on sillä vanhemmalla jonka luona on. Ja päätösvalta, mitä tekevät tai missä vierailevat.
En ymmärrä, mitä pahaa siinä on, jos lapsi viettää aikaansa isovanhempien luona, ellei sitten vaaranna lapsen turvallisuutta.
Ja ei, en tarvitse tietoa, missä lapsi on, jos ex-puolison viikko, sillä pelatakseen systeemi, minun pitää luottaa 100%.
Ja jos lapselle sattuisi jotakin, minuun kyllä oltaisiin yhteyttä, kun suhteet kunnossa, viimeistään sen tekisi viranomaiset.
Eli olet kontrolloiva.
Toisaalta ex haluaa tietää, jos lapsi on minun viikollani toisilla isovanhemmillaan yökylässä ilman minua. Kysyy tätä joka viikko etukäteen, ja pitää kirjaa, jos joskus käy niin, että yökyläily on suunniteltu, yleensä ei kyllä ole. Mietin, miksi tämä ei ole kontrolloivaa, mutta minun huoleni on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on nyt tarina esitettynä yhden osapuolen lasien läpi katsottuna. Minä en ainakaan tiedä hittojakaan siitä miten vähän tai paljon lapsen toinen vanhempi huomio lastaan.
No, enemmän minä nyt huolestuin ap takertumisesta lapseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän nyt huolestuttaa aloittajan tyhmyys. Yhteydenotto neuvolaan ja lastenvalvojaan on enemmän kuin tarpeen. Aloittajan eväät huolehtia lapsesta on vähän niin ja näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän nyt huolestuttaa aloittajan tyhmyys. Yhteydenotto neuvolaan ja lastenvalvojaan on enemmän kuin tarpeen. Aloittajan eväät huoleh
Olitko itse parhaissa voimissasi avioeron aikoihin? Kun koko elämä meni yhtäkkiä ihan uusiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli olet kontrolloiva.
Toisaalta ex haluaa tietää, jos lapsi on minun viikollani toisilla isovanhemmillaan yökylässä ilman minua. Kysyy tätä joka viikko etuk
Sanoiko kukaan, että eksäsi käytös ei ole kontrolloivaa mutta sinun vastaava olisi? Ei tainnut sanoa. Sen sijaan on sanottu, että eksäsi pyörittää sinua miten sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän nyt huolestuttaa aloittajan tyhmyys. Yhteydenotto neuvolaan ja lastenvalvojaan
Olitko itse parhaissa voimissasi avioeron aikoihin? Kun koko elämä meni yhtäkkiä ihan uusiksi?
Koko elämäni ei mennyt mitenkään kokonaan uusiksi vaikka ero tulikin. Olin edelleen ihan toimintakykyinen aikuinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap., vaikka täällä monet sinua syyllistävät, olet aivan oikeassa. Lastasi ei todellakaan viedä ja tuoda miten sattuu, vaan täsmälleen sovitusti.
Huoh, lasta EI tuoda ja miten sattuu vaan sovitun mukaisesti.
Ei niin, lukekaa aloitus ennen kuin kommentoitte!
Minusta ap on täysin kohtuuton ja kontrolloiva. Isä on tasavertainen vanhempi, ja päättää omalla ajallaan, mitä lapsi tekee. Kunhan Suomessa pysyvät, ja lapsi on turvassa, kaikki on ok.
Ahdistus voi olla ihan inhimillistä, mutta sitä ei pidä isän eikä varsinkaan lapsen niskaan kaataa. Hanki terapiaa nyt, niin et vahingoita ahdistuneisuudellasi lasta sitten, kun hän on kyllin vanha olemaan sinuun itse yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli olet kontrolloiva.
Toisaalta ex haluaa tietää, jos lapsi on minun viikollani toisilla isovanhemmillaan yökylässä ilman minua. Kysyy tätä joka viikko etuk
Eihän silloin se ole oikein. Ja elatusmaksut määrääntyvät maksukyvyn mukaan, vaikka lapsi asuisi vuoroviikoin molempien vanhempien luona. Lapsi tarvitsee paljon muutakin, kuin katon päänsä päälle ja ruuan, eikä niitä kateta lapsilisällä, se ei riitä alkuunkaan.
Meillä lapsi asuu vuoroviikoin ja molemmilla samat tulot ja maksamme molemmat lapsen kulutilille elatusmaksua 200€ + lapsilisät, josta maksetasn päiväkoti hoitomaksu, vaatteet ja kengät, harrastukset, polkupyörät, lääkkeet yms.
Kannattaa ottaa yhteyttä viranomaisiin, ei kuulosta reilulta systeemiltä sinua kohtaan ja saat sitä kautta apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on nyt tarina esitettynä yhden
osapuolen lasien läpi katsottuna. Minä en ainakaan tiedä hittojakaan siitä miten vähän tai paljon lapsen toinen vanhempi huomio lastaan.
Joo, mutta nyt keskustelua käydäänkin ap. näkökulmasta ja se vaatii jo toisen keskustelun, jos tarkastellaan asiaa molempien näkökulmasta, johon ei ole mahdollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Minusta ap on täysin kohtuuton ja kontrolloiva. Isä on tasavertainen vanhempi, ja päättää omalla ajallaan, mitä lapsi tekee. Kunhan Suomessa pysyvät, ja lapsi on turvassa, kaikki on ok.
Ahdistus voi olla ihan inhimillistä, mutta sitä ei pidä isän eikä varsinkaan lapsen niskaan kaataa. Hanki terapiaa nyt, niin et vahingoita ahdistuneisuudellasi lasta sitten, kun hän on kyllin vanha olemaan sinuun itse yhteydessä.
Miksi se sitten ei ole kontroloivaa ja kohtuutonta toiselta vanhemmalta, jos ex haluaa kontrolpida ap menot ja haluaa tietää etukäteen kirjallisena, miten paljon ap. ja hänen lapsensa viettää isovanhempien (ap. vanhempien) luona.
Minusta vanhemmuus suhde ei ole tasavertainen ja pikeudenmukainen ja se on moraalisesti väärin. Säännöt eivät voi koskea vain toista osapuolta, ellei kysymys ole lspsen turvallisuudesta.
Suomessa on oppivelvollisuus, mutta ei velvollisuutta oppia ymmärtämään lukemaansa?