Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä, olenko liian kontrolloiva?

Vierailija
02.08.2024 |

Minulla on viikko-viikkovanhemmuus ex-puolison kanssa. Kuulen usein jälkeenpäin, että lapsi on viettänyt viikonlopun tai muutamia päiviä toisen vanhemman viikosta isovanhemmillaan. Esimerkiksi ex saattaa ilmoittaa, että he tuovat lapsen minun luo, ja kun kysyn miksi, niin se johtuu siitä, että lapsi on ollut siellä yökylässä. Kun totean, että näistä pitäisi ilmoittaa etukäteen, niin ex sanoo, että olen liian kontrolloiva. Miten on? Minua ahdistaa aina kun tajuan, etten ole taaskaan yhtään tiennyt, missä lapsi on ja kenen kanssa ja vastuulla.

Kommentit (107)

Vierailija
41/107 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi teillä on edes tuollainen sopimus?

Sen voi muuten myös purkaa, eikä sekään ole mitään liiallista kontrollointia. Lapset ovat siellä isovanhemmillaan siksi ettei exäsi halua/jaksa olla itse lastensa kanssa. 

Isovanhemmatkaan eivät halua/jaksa ja tuovat lapset siksi sinulle kesken kaiken kun oma jälkikasvu ei siihen kykene. 

On se lukeminen vaikeaa joillekin..

Vierailija
42/107 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö teistä tunnu oudolta, jos ette tiedä, missä lapsenne on milloinkin?

Ei. Luotan lapsen toiseen vanhempaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/107 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet normaali lapsestaan välittävä äiti. Tuo että mies kuskaa lasta ties kenen hoitoon ja antaa sutturoiden leikkiä lapselle äitiä on paritusta. Tiedän tapauksia kun jo vauvavuonna vauva kiertänyt kymmenen mahon ja sutturan sylissä, äidillä ei mitään sanavaltaa asiaan. Sosku sanoo "pitää vaan kestää"

Jos et kestä niin luovu huoltajuudesta. Asioilla ei ole narsistien kanssa tapana parantua

"Ties kenenkin". Ihan vaan isovanhemmilleen...

Mistäs tiedät ketä muu lapsi on tavannut? Tässäkin tapauksessa jäi ns. Rysän päältä kiinni. Minun tietämässäni tapauksessa lapsi altistui sutturoiden kanssa myös väkivallalle (mies kävi käsiksi naiseen) ja toinen suttura lähti ovet paukkuen. "Pitää vaan kestää" kun 0-vuotias elää vuoroviikoin näin 🥱

Ihan oikeastiko 0-vuotiasta retuutetaan kahden kodin välillä? Miten paljon ihmiset vihaavat omia lapsiaan, jos tuo on totta? Huostaan pitäisi lapsi ottaa... Kumpa Suomeen tulisi pakkoadoptiot.

Vierailija
44/107 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitatko sinä toiselle vanhemmalle, että viet nyt lapsen yökylään mummille tai, että lapsi jää kaverille yöksi?! 

Vierailija
45/107 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos tuota kerran tapahtuu joka kerta, niin silloinhan sen jo ikäänkuin tietää. Että siellä se lapsi taas on. Ja voisiko isovanhempien kanssa sopia, että he ilmoittavat kun lapsi on siellä. Sille exälle jos mainitsee että elarit vois tarkistaa, kun ei luonaolo päiviä näytä kertyvän niin paljon kuin sopimuksessa on. Ehkä olisi sitten itse lapsen kanssa. Tosin ehkä sillä lapsella on parempi siellä isovanhempien kanssa. Näin se menee meilläkin. Etenkin kesäisin ex mies vie lapset koko viikoksi vanhemmilleen ja itse tuskin edes vierailee siellä. Ja kyseessä kuitenkin yli 10v lapset, jotka pärjää jo keskenään isän työpäivät. Toki kiva että näkevät isovanhempia, mutta exän puolelta haiskahtaa siltä että ei jaksa olla koko viikkoa lasten kanssa. 

Vierailija
46/107 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteishuoltajuus on tutkimusten mukaan haitaksi lapselle.

Vierailija
47/107 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos tuota kerran tapahtuu joka kerta, niin silloinhan sen jo ikäänkuin tietää. Että siellä se lapsi taas on. Ja voisiko isovanhempien kanssa sopia, että he ilmoittavat kun lapsi on siellä. Sille exälle jos mainitsee että elarit vois tarkistaa, kun ei luonaolo päiviä näytä kertyvän niin paljon kuin sopimuksessa on. Ehkä olisi sitten itse lapsen kanssa. Tosin ehkä sillä lapsella on parempi siellä isovanhempien kanssa. Näin se menee meilläkin. Etenkin kesäisin ex mies vie lapset koko viikoksi vanhemmilleen ja itse tuskin edes vierailee siellä. Ja kyseessä kuitenkin yli 10v lapset, jotka pärjää jo keskenään isän työpäivät. Toki kiva että näkevät isovanhempia, mutta exän puolelta haiskahtaa siltä että ei jaksa olla koko viikkoa lasten kanssa. 

Heh, miten se kasvattaa ap elatuskustannuksia, jos lapsi on isovanhemmilla, eikä toisella vanhemmalla? 

Vierailija
48/107 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä hiton takia muka pitäisi ilmoittaa miten lapsen toisen vanhempi on järjestänyt lapsen hoidon kun on ns hänen vahtivuoronsa? 

Miten tuo polkee lapsen etua? 

Tuo silkkaa aloittajan omistushalua ja sitä kontrollointia. Ei lasta omisteta kuten lemmikieläin omistetaan. Ja minusta tuossa toteutuu myös oikeus isovanhempiin.  

Vierailija
49/107 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet. Sinun on nyt vaan hyväksyttävä se että lasten toinen vanhempi hoitaa tonttinsa parhaaksi näkemällään tavalla. Niin kauan kun lapsista kuitenkin huolehditaan ja perustarpeet täytetään, sinulla ei ole siihen mitään sanomista.

Tämä oli itsellenikin ehkä vaikein asia eron jälkeen. 

Onko toisella vanhemmalla tosiaan oikeus viedä lapset ihan mihin vaan kertomatta toiselle? Mielenkiintoinen näkemys yhteishuoltajuudesta.

Vierailija
50/107 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhemmat onneksi jaksavat olla lapsen kanssa, ja tuovat lapsen minulle vaihtopäivänä, eivät kesken exän viikon ja siitä olen heille kovin kiitollinen, sillä pystyn sen ansiosta sopimaan töissä omat työvuoroni luotettavasti. He myös nähdäkseni hoitavat lasta oikein hyvin ja ovat nuorekkaita isovanhempia. Pitää tosiaan varmaan alkaa yrittää rakentaa puhevälejä siihen suuntaan, vaikka yhteydenpito minun ja heidän välillä katkesi silloin kun erosimme exän kanssa, koska he tahtoivat niin.

Vierailija
51/107 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä helvettiä nyt taas?! Se ei kuulu sinulle pätkääkään miten lapsen toinen vanhempi järjestää lapsenSA hoidon omalla vuorollaan. Mieti nyt vähän itsekin miltä susta tuntuisi, jos toinen vaatisi tiliä joka viikosta, jonka lapsi on sinulla. 

Vierailija
52/107 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sulle tarvii jokaisesta yökyläilystä ilmoittaa. Sun täytyy vaan luottaa exääsi sen verran, että osaa huolehtia lapsista omalla vuorollaan. 

Vierailija
53/107 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoitatko sinä toiselle vanhemmalle, että viet nyt lapsen yökylään mummille tai, että lapsi jää kaverille yöksi?! 

Kyllä ilmoitan, koska ex on pyytänyt. Hän laskee tarkkaan, kuinka monta yötä lapsi viettää kuussa luonani, koska se kuulemma vaikuttaa elatusmaksujen suuruuteen. Lapsi on vielä niin pieni, ettei jää kaverille yöksi minun luonani ollessaan. En tiedä, jääkö, jos on exän luona, mutta ainakaan lapsen kaverien vanhemmat eivät ole tällaisesta kertoneet.

Vierailija
54/107 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet. Sinun on nyt vaan hyväksyttävä se että lasten toinen vanhempi hoitaa tonttinsa parhaaksi näkemällään tavalla. Niin kauan kun lapsista kuitenkin huolehditaan ja perustarpeet täytetään, sinulla ei ole siihen mitään sanomista.

Onko toisella vanhemmalla tosiaan oikeus viedä lapset ihan mihin vaan kertomatta toiselle? Mielenkiintoinen näkemys yhteishuoltajuudesta.

Kyllä, lapsella on kaksi tasa-arvoista vanhempaa, joilla on  suomen rajojen sisäpuolella oikeus päättää esim kuka hoitaa lasta miten, missä ja milloin. 

Vierailija
55/107 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeus varmaan on, mutta ei tämä hyvältä tunnu, vaan pikemminkin luo epävarmuutta. Siis on tietysti ehdottoman hyvä, että lapsi on hyvässä hoidossa isovanhemmillaan, mutta kun en ikinä tiedä kummassa kaupungissa lapsi on... Se surettaa ja ahdistaa.

Vierailija
56/107 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ne isovanhemmatkin halua nähdä lasta, ja viettää hänen kanssaan aikaa. Se on tietenkin mahdollista vain isäviikkoina.

Olet liian kontrolloiva. Todella raskaan kuuloinen ihminen 

Vierailija
57/107 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä kerron toiselle vanhemmalle, jos lapsi on yötä muualla kuin luonani minun viikolla. Hän haluaa niin, koska laskee, että se voi vaikuttaa elatusmaksuihin. Siksi minusta on kummaa, että jos lapsi on ex-viikollaan useammankin yön peräkkäin yökylässä isovanhemmilla, niin hän ei kerro minulle. Lapsi on 3-vuotias, eli ei ihan vielä itse pysty kertomaan asioistaan.

Kuinka tyhmä sä oikein olet? 

Vierailija
58/107 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö te muut vanhemmat ole huolissanne, jos ette tiedä, missä lapsenne milloinkin on? Etenkin tuossa iässä, kun eivät itse pysty ottamaan yhteyttä ja kertomaan, jos joku asia ei ole kohdillaan? Tai iloitsemaan yhdessä silloin kun on?

Vierailija
59/107 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ilmoitan, koska ex on pyytänyt. Hän laskee tarkkaan, kuinka monta yötä lapsi viettää kuussa luonani, koska se kuulemma vaikuttaa elatusmaksujen suuruuteen. Lapsi on vielä niin pieni, ettei jää kaverille yöksi minun luonani ollessaan. En tiedä, jääkö, jos on exän luona, mutta ainakaan lapsen kaverien vanhemmat eivät ole tällaisesta kertoneet.

Just. Ota nyt hyvä ihminen asioista selvää. Ex kusettaa sua ihan kuusnolla vetoamalla elareihin. 

Vierailija
60/107 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se lapsi on oman mummonsa luona! Ei "missä vain"!!