Mitä mieltä, olenko liian kontrolloiva?
Minulla on viikko-viikkovanhemmuus ex-puolison kanssa. Kuulen usein jälkeenpäin, että lapsi on viettänyt viikonlopun tai muutamia päiviä toisen vanhemman viikosta isovanhemmillaan. Esimerkiksi ex saattaa ilmoittaa, että he tuovat lapsen minun luo, ja kun kysyn miksi, niin se johtuu siitä, että lapsi on ollut siellä yökylässä. Kun totean, että näistä pitäisi ilmoittaa etukäteen, niin ex sanoo, että olen liian kontrolloiva. Miten on? Minua ahdistaa aina kun tajuan, etten ole taaskaan yhtään tiennyt, missä lapsi on ja kenen kanssa ja vastuulla.
Kommentit (107)
Et ole liian kontrolloiva, tämä on minun mielipide. Ihan täysin normaali reaktio, jatka samaan malliin, vain sinä olet oikeassa ja toiset paskiaisia.
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä kerron toiselle vanhemmalle, jos lapsi on yötä muualla kuin luonani minun viikolla. Hän haluaa niin, koska laskee, että se voi vaikuttaa elatusmaksuihin. Siksi minusta on kummaa, että jos lapsi on ex-viikollaan useammankin yön peräkkäin yökylässä isovanhemmilla, niin hän ei kerro minulle. Lapsi on 3-vuotias, eli ei ihan vielä itse pysty kertomaan asioistaan.
Teidän pitää tehdä keskenänne sopimus molempia koskevista tasapuolisista ehdoista. Elatusmaksuihin vaikuttaa se, jos eksäsi hoitaa lasta enemmän, ei se että viet lapsen esim. omille vanhemmillesi hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi joutuu päivystykseen toisen vanhemman vuorolla, toinen vanhempi tietenkin kertoo sinulle. Ja sitten sinä tiedät.
Ettekö te puhu eksän kanssa?
Ja isovanhemmatkin varmasti pystyvät ilmoittamaan asiasta, jos jotain saapuu heidän vahtivuorollaan. Mitä ilmeisimmin heilläkin pitäisi olla ap:n puhelinnumero.
No minkä ihmeen takia sitä ilmoittaisi jos on tiedossa viikko - viikko systeemi ja ei ole ap:n viikkovuoro.
Huomattavan eri asia jos olisi kyse siitä ettei ole tiedossa kuka vahtii lapsia. Esim. Kuusijärven tapauksessa isä vahti nuorinta ja äiti oli jossain. Kun selvisi että kaksi lasta oli kadonnut ja hukkunut selvisi että äitikin oli rannalla.
Kellään ei ollut oikeasti vastuulla vahtia kaikkia lapsia, etenkin uimataidottomia. Silloin on suuria ongelmia.
Jos jommallakummalla vanhemmalla on tiedossa kenellä lapset ovat asiat ovat kunnossa.
Olet normaali lapsestaan välittävä äiti. Tuo että mies kuskaa lasta ties kenen hoitoon ja antaa sutturoiden leikkiä lapselle äitiä on paritusta. Tiedän tapauksia kun jo vauvavuonna vauva kiertänyt kymmenen mahon ja sutturan sylissä, äidillä ei mitään sanavaltaa asiaan. Sosku sanoo "pitää vaan kestää"
Jos et kestä niin luovu huoltajuudesta. Asioilla ei ole narsistien kanssa tapana parantua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi joutuu päivystykseen toisen vanhemman vuorolla, toinen vanhempi tietenkin kertoo sinulle. Ja sitten sinä tiedät.
Ja isovanhemmatkin varmasti pystyvät ilmoittamaan asiasta, jos jotain saapuu heidän vahtivuorollaan. Mitä ilmeisimmin heilläkin pitäisi olla ap:n puhelinnumero.
No minkä ihmeen takia sitä ilmoittaisi jos on tiedossa viikko - viikko systeemi ja ei ole ap:n viikkovuoro.
Piti olla "jos jotain SATTUU" (eli jos lapsi joutuu päivystykseen tms.)
Vierailija kirjoitti:
Olet normaali lapsestaan välittävä äiti. Tuo että mies kuskaa lasta ties kenen hoitoon ja antaa sutturoiden leikkiä lapselle äitiä on paritusta. Tiedän tapauksia kun jo vauvavuonna vauva kiertänyt kymmenen mahon ja sutturan sylissä, äidillä ei mitään sanavaltaa asiaan. Sosku sanoo "pitää vaan kestää"
Jos et kestä niin luovu huoltajuudesta. Asioilla ei ole narsistien kanssa tapana parantua
"Ties kenenkin". Ihan vaan isovanhemmilleen...
Minusta on aivan normaalia odottaa, että ex kertoo sinulle yökyläilyistä, vaikka tapahtuisivat hänen vuoroviikoillaan. Yökylä ja lapsen jättämisen toisen henkilön hoitoon on iso asia ja kyllä vanhempien tulee olla tietoisia missä lapsi yönsä viettää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä on viikko-viikkovanhemmuus. Ei sun exällä ole velvollisuutta kysyä lupaa viedä lapsi omien vanhempiensa luo, olette tasavertaisia vanhempia. Jos et luota exän päätöksiin se on sinun ongelma ja sinun selvitettävä oman itsesi kanssa. Olet kontrolloiva.
Mutta yhtäkkiä ja odottamatta ex tuokin lapset hänelle. Tai niin ainakin tuosta käsitin. Vai eiko aloittaja oikein osaa suomea?
Ei, vaan sinulla on hieman luetun ymmärtämisessä ongelmia. Pienellä tsemppauksella normiaikuinen kyllä oivaltaa, mitä ap tarkoitti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piti olla "jos jotain SATTUU" (eli jos lapsi joutuu päivystykseen tms.)
Aivan juu. Ilman muuta silloin ilmoittaa molemmille vanhemmille.
Vierailija kirjoitti:
Teillä on viikko-viikkovanhemmuus. Ei sun exällä ole velvollisuutta kysyä lupaa viedä lapsi omien vanhempiensa luo, olette tasavertaisia vanhempia. Jos et luota exän päätöksiin se on sinun ongelma ja sinun selvitettävä oman itsesi kanssa. Olet kontrolloiva.
Käsitän kyllä, ettei minulla ole asiaan mitään sanomista, ja voi olla usein parempikin, että lapsi on isovanhemmillaan yökylässä, Haluaisin vain tietää, missä lapseni milloinkin on, ja etukäteen kerrottuna, enkä vasta jälkeenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Emme ole eron jälkeen olleet puheväleissä exän vanhempien kanssa, joten sitä kautta ei mikään viesti kulje minulle päin.
Ehkä miehesi antaa lasten tuomisen heidän tehtäväkseen juuri tämän takia? Mistä tiedät heidän olevan tyytyväisiä, jos ette ole keskusteluväleissä?
Eksä ei siis hoida lastaan ollenkaan, ei edes omalla viikollaan, vaan hoidattaa omilla vanhemmillaan. Miten kätevää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäs tiedät ketä muu lapsi on tavannut? Tässäkin tapauksessa jäi ns. Rysän päältä kiinni. Minun tietämässäni tapauksessa lapsi altistui sutturoiden kanssa myös väkivallalle (mies kävi käsiksi naiseen) ja toinen suttura lähti ovet paukkuen. "Pitää vaan kestää" kun 0-vuotias elää vuoroviikoin näin 🥱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsitän kyllä, ettei minulla ole asiaan mitään sanomista, ja voi olla usein parempikin, että lapsi on isovanhemmillaan yökylässä, Haluaisin vain tietää, missä lapseni milloinkin on, ja etukäteen kerrottuna, enkä vasta jälkeenpäin.
Jos sulla on ollut tapana exän viikon aikana kysellä missä ovat, mitä tekevät tms. niin todennäköisesti ihan tietoinen rajanveto olla kertomatta etukäteen. Exäkin tarvitsee tilaa omalle arjelleen.
Kyllä ex hoitaa lasta omalla vuoroviikollaan, mutta ei koskaan koko viikkoa. Yökyläilyt isovanhemmille tapahtuvat niin, että lapsi on yksin isovanhempien kanssa, ex ei ole paikalla, vaan omissa vapaa-ajan menoissaan.
Olen exän puheista ymmärtänyt, että isovanhemmat pitävät järjestelystä ja lapsi tulee tosiaan tyytyväisenä kotiin isovanhempien tuomana. Ongelma on, että minua ahdistaa kovasti isäviikkojen aikana, kun en tiedä, missä ja kenen vastuulla lapsi on milloinkin. Kun ilmaisen exälle, että haluaisin tietää, hän kutsuu minua ylikontrolloivaksi, pakkomielteiseksi ja sairaaksi, ja se on aika ahdistavaa.
Ongelma poistuu varmasti siinä vaiheessa, kun lapsi oppii käyttämään kännykkää ja voimme keskustella päivittäin suoraan lapsen kanssa, mutta siihen varmaan menee vielä jonkin aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäs tiedät ketä muu lapsi on tavannut? Tässäkin tapauksessa jäi ns. Rysän päältä kiinni. Minun tietämässäni tapauksessa lapsi altistui sutturoiden kanssa myös väkivallalle (mies kävi käsiksi naiseen) ja toinen suttura lähti ovet paukkuen. "Pitää vaan kestää" kun 0-vuotias elää vuoroviikoin näin 🥱
Mies kävi siis käsiksi = Mies on väkivaltainen. Kielenkäyttösi perusteella en ihmettele, että teille on tullut ero.
Haluaisiko exä siis mennä usein ilman lasta johonkin tai levätä. Voiko lapsen kotiin tulla joskus mummo seuraksi jos exä on menoissa, vai onko se yksityinen tila. Ehkä voit silti toivoa että sovitaan etukäteen. Saattaahan sullakin olla lepo tai meno.
Miksi teillä on edes tuollainen sopimus?
Sen voi muuten myös purkaa, eikä sekään ole mitään liiallista kontrollointia. Lapset ovat siellä isovanhemmillaan siksi ettei exäsi halua/jaksa olla itse lastensa kanssa.
Isovanhemmatkaan eivät halua/jaksa ja tuovat lapset siksi sinulle kesken kaiken kun oma jälkikasvu ei siihen kykene.
Emme ole eron jälkeen olleet puheväleissä exän vanhempien kanssa, joten sitä kautta ei mikään viesti kulje minulle päin.