Mitä mieltä, olenko liian kontrolloiva?
Minulla on viikko-viikkovanhemmuus ex-puolison kanssa. Kuulen usein jälkeenpäin, että lapsi on viettänyt viikonlopun tai muutamia päiviä toisen vanhemman viikosta isovanhemmillaan. Esimerkiksi ex saattaa ilmoittaa, että he tuovat lapsen minun luo, ja kun kysyn miksi, niin se johtuu siitä, että lapsi on ollut siellä yökylässä. Kun totean, että näistä pitäisi ilmoittaa etukäteen, niin ex sanoo, että olen liian kontrolloiva. Miten on? Minua ahdistaa aina kun tajuan, etten ole taaskaan yhtään tiennyt, missä lapsi on ja kenen kanssa ja vastuulla.
Kommentit (107)
Ihan oikeastiko 0-vuotiasta retuutetaan kahden kodin välillä? Miten paljon ihmiset vihaavat omia lapsiaan, jos tuo on totta? Huostaan pitäisi lapsi ottaa... Kumpa Suomeen tulisi pakkoadoptiot.
Älkää uskoko kaikkea. Vähintään lapsen ikä on muutettu tai juttu on täyttä trollaust. Alle kolmevuotiaalle tai ainakaan alle kaksivuotiaalle tuskin sallitaan vuoroviikkosopimusta, ellei sitten sopimus ole tehty täysin ilman viranomaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitatko sinä toiselle vanhemmalle, että viet nyt lapsen yökylään mummille tai, että lapsi jää kaverille yöksi?!
Kyllä ilmoitan, koska ex on pyytänyt. Hän laskee tarkkaan, kuinka monta yötä lapsi viettää kuussa luonani, koska se kuulemma vaikuttaa elatusmaksujen suuruuteen. Lapsi on vielä niin pieni, ettei jää kaverille yöksi minun luonani ollessaan. En tiedä, jääkö, jos on exän luona, mutta ainakaan lapsen kaverien vanhemmat eivät ole tällaisesta kertoneet.
Oletko ihan tyhmä. Se elatus lasketaan luonaolo päivistä, eli sopimuksen mukaan. Ei siitä montako yötä, tuntia tai minuuttia lapsi fyysisesti on kanssasi.
Miksi annat pompotella itseäsi noin
Olette sekaisin, molemmat, sekä sinä että ex
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te muut vanhemmat ole huolissanne, jos ette tiedä, missä lapsenne milloinkin on? Etenkin tuossa iässä, kun eivät itse pysty ottamaan yhteyttä ja kertomaan, jos joku asia ei ole kohdillaan? Tai iloitsemaan yhdessä silloin kun on?
Olen tehnyt lapseni aikuisen ihmisen kanssa, joka kykenee tekemään ihan yhtä hyviä arvioita, päätöksiä ja valintoja lastemme suhteen, kuin minäkin.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n lapsi on 3-vuotias.
Niin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitatko sinä toiselle vanhemmalle, että viet nyt lapsen yökylään mummille tai, että lapsi jää kaverille yöksi?!
Kyllä ilmoitan, koska ex on pyytänyt. Hän laskee tarkkaan, kuinka monta yötä lapsi viettää kuussa luonani, koska se kuulemma vaikuttaa elatusmaksujen suuruuteen. Lapsi on vielä niin pieni, ettei jää kaverille yöksi minun luonani ollessaan. En tiedä, jääkö, jos on exän luona, mutta ainakaan lapsen kaverien vanhemmat eivät ole tällaisesta kertoneet.
Oletko ihan tyhmä. Se elatus lasketaan luonaolo päivistä, eli sopimuksen mukaan. Ei siitä montako yötä, tuntia tai minuuttia lapsi fyysisesti on kanssasi.
Olemme sopineet elatuksista vain keskenämme, mutta alan ajatella, että ehkä pitäisi tosiaan käydä lastenvalvojalla selvittämässä nämä. Lapsilisät tulevat minulle, joten minä maksan elatusta exälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te muut vanhemmat ole huolissanne, jos ette tiedä, missä lapsenne milloinkin on? Etenkin tuossa iässä, kun eivät itse pysty ottamaan yhteyttä ja kertomaan, jos joku asia ei ole kohdillaan? Tai iloitsemaan yhdessä silloin kun on?
Olen tehnyt lapseni aikuisen ihmisen kanssa, joka kykenee tekemään ihan yhtä hyviä arvioita, päätöksiä ja valintoja lastemme suhteen, kuin minäkin.
Tämä kuulostaa hienolta tilanteelta, onnea teille!
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeus varmaan on, mutta ei tämä hyvältä tunnu, vaan pikemminkin luo epävarmuutta. Siis on tietysti ehdottoman hyvä, että lapsi on hyvässä hoidossa isovanhemmillaan, mutta kun en ikinä tiedä kummassa kaupungissa lapsi on... Se surettaa ja ahdistaa.
Pelko ja ahdistus on sinun pään sisäinen peikkosi. Lapsellasi ei ole mitään hätään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeus varmaan on, mutta ei tämä hyvältä tunnu, vaan pikemminkin luo epävarmuutta. Siis on tietysti ehdottoman hyvä, että lapsi on hyvässä hoidossa isovanhemmillaan, mutta kun en ikinä tiedä kummassa kaupungissa lapsi on... Se surettaa ja ahdistaa.
Pelko ja ahdistus on sinun pään sisäinen peikkosi. Lapsellasi ei ole mitään hätään.
Soitan heti maanantaina neuvolaan, ja pyydän apua. Ei tämä voi näinkään jatkua.
Vierailija kirjoitti:
Mitä minun pitäisi pelätä?
Vain sinä ja vain sinä tiedät mikä on lapselle hyväksi, jne?
Ap., vaikka täällä monet sinua syyllistävät, olet aivan oikeassa. Lastasi ei todellakaan viedä ja tuoda miten sattuu, vaan täsmälleen sovitusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain sinä ja vain sinä tiedät mikä on lapselle hyväksi, jne?
Lähinnä pelkään sitä, etten saa tietoa, jos lapselle sattuu jotain. Koska isovanhemmat ovat katkaisseet välinsä minuun ja ex ei kerro kuin vasta jälkeenpäin, jos lapsi on ollut heidän hoidossaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap., vaikka täällä monet sinua syyllistävät, olet aivan oikeassa. Lastasi ei todellakaan viedä ja tuoda miten sattuu, vaan täsmälleen sovitusti.
Ei ap siitä päätä miten toinen vanhempi vie lasta hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain sinä ja vain sinä tiedät mikä on lapselle hyväksi, jne?Lähinnä pelkään sitä, etten saa tietoa, jos lapselle sattuu jotain. Koska isovanhemmat ovat katkaisseet välinsä minuun ja ex ei kerro kuin vasta jälkeenpäin, jos lapsi on ollut heidän hoidossaan.
No kertovat varmasti sille exällesi joka ilmeisesti on sinuun normaalisti yhteydessä. Saat kyllä tiedon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä on viikko-viikkovanhemmuus. Ei sun exällä ole velvollisuutta kysyä lupaa viedä lapsi omien vanhempiensa luo, olette tasavertaisia vanhempia. Jos et luota exän päätöksiin se on sinun ongelma ja sinun selvitettävä oman itsesi kanssa. Olet kontrolloiva.
Mutta yhtäkkiä ja odottamatta ex tuokin lapset hänelle. Tai niin ainakin tuosta käsitin. Vai eiko aloittaja oikein osaa suomea?
Minä kyllä luin tuon niin, että exä saattaa ilmoittaa vanhempiensa tuovan lapsen, joka on ollut ap:n tietämättä isovanhempien luona yötä ja tästä ap ei tykkää.
Ap:lle vastaisin, että kun teillä kerran exäsi kanssa on yhteishuoltajuus, niin kyllä hänellä on täysioikeus viedä lapsi isovanhemmilleen yökylään ilman sinun lupaasi. Elleivät nämä sitten ole epävakaita päihdeongelmaisia ym, jolloin olisi syytä pelätä, että lapsi ei olisi turvassa heidän kanssaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet. Sinun on nyt vaan hyväksyttävä se että lasten toinen vanhempi hoitaa tonttinsa parhaaksi näkemällään tavalla. Niin kauan kun lapsista kuitenkin huolehditaan ja perustarpeet täytetään, sinulla ei ole siihen mitään sanomista.
Tämä oli itsellenikin ehkä vaikein asia eron jälkeen.
Onko toisella vanhemmalla tosiaan oikeus viedä lapset ihan mihin vaan kertomatta toiselle? Mielenkiintoinen näkemys yhteishuoltajuudesta.
Ulkomaille ei mutta muuten kyllä. Ja nyt on kyse isovanhemmista. Ei, siihen ei todellakaan tarvita toisen huoltajan lupaa eikä sitä tarvitse edes kertoa. Ilmoitusvelvollisuus lakkasi eroon. Sen jälkeen pitää hyväksyä se että lasten toinen vanhempi tekee asiat omalla tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme sopineet elatuksista vain keskenämme, mutta alan ajatella, että ehkä pitäisi tosiaan käydä lastenvalvojalla selvittämässä nämä. Lapsilisät tulevat minulle, joten minä maksan elatusta exälle.
Just. Lapsi parka.
Vierailija kirjoitti:
Sellaista se vuoroviikkovsnhemmuus on. Se lapsi vaan on siellä toisella vanhemmalla, joka on ihan tasavertainen, eikä sillä ole raportointi velvollisuutta omassa arjessaan toiselle vanhemmalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain sinä ja vain sinä tiedät mikä on lapselle hyväksi, jne?Lähinnä pelkään sitä, etten saa tietoa, jos lapselle sattuu jotain. Koska isovanhemmat ovat katkaisseet välinsä minuun ja ex ei kerro kuin vasta jälkeenpäin, jos lapsi on ollut heidän hoidossaan.
No kertovat varmasti sille exällesi joka ilmeisesti on sinuun normaalisti yhteydessä. Saat kyllä tiedon.
Minulla ei kyllä ole sellaista oloa tässä syntynyt, että exän tapa olla minuun yhteydessä olisi riittävää. Mutta selvitän tätä neuvolassa ja lastenvalvojan avustuksella. Tämä koko ero on ollut niin sekavaa aikaa muuttoineen ja järjestelyineen ja huolineen, että olen ehkä liiaksikin tukeutunut exältä tulevaan tietoon.
En tiedä. Ehkä voit selittää tarkemmin?