Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: sosiaalityöntekijän keskipalkka 4057/kk - huh huh

Vierailija
02.08.2024 |

Aamukahvi meinasi mennä ns.väärään kurkkuun luettuani aamun HS:ää, jossa todettiin, että sossun palkka on keskimäärin 4057e/kk. Varmasti suurin osa kuvittelee palkan olevan kolmen tonnin kieppeillä, mikä olisi oikeampi taso. En yhtään ihmettele, että julkinen sektori on kriisissä, jos ko.ammattiryhmälle maksetaan suorastaan tähtitieteellistä palkkaa. Kauppatieteen maisterina sain ko.palkan vasta useamman vuoden yrityksessä työskenneltyäni, ja vaatimustaso yrityksissä on aivan erilainen. Lisäksi ihmettelen miksei sairaanhoitajille makseta neljän tonnin palkkaa, vaikka heillä on huomattavasti suurempi vastuu ja päivät täynnä pakollista työtä ilman taukoja! Koulutuskin on lähes saman mittainen ja osalla pidempi. 

Kommentit (1439)

Vierailija
221/1439 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohjelmaan haetaan lubenturin ja c:n papereilla.Ei voi verrata kunnollisiin opiskelupaikkoihin.

Voihan tuollaisilla papereilla hakea ihan mihin vaan, mutta se pääseekö riippuu vain sinusta koska sisään et suoraan noilla pääse mihinkään. 

Vierailija
222/1439 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sossutantta on kumileimasin. Työ yksinkertaista, oppii viikossa. Ei tarvitse neljää tonnia.

no mutta eikun hakemaan sinne hommiin sitten :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/1439 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietipä tätä, aloittaja:

- olen sosiaalityöntekijä 

- olen viiden laudaturin ylioppilas (ja yhden magnan)

- saan palkkaa 4500e/kk (en ole töissä lastensuojelussa, olen neuvotellut itselleni aremman palkkatason hyvinvointialueen ikäihmisten sosiaalityössä, lastensuojelua voisin harkinta ehkä jollain kuudella tonnilla kuussa)

- teen yli puolet viikossa etätöitä, suunnittelen ihan itse omat aikatauluni ja kalenterini

- työni on arviointien ja päätösten tekemistä, kaukana suorittavasta työstä 

- sosiaalityössä palkkataso nousee koko ajan, koska alalla on niin kova työvoimapula eikä hallituksen suunnittelema sijauskelpoisuuksien muutos suinkaan tule palkkakehitystä estämään

- miesystäväni on lääkäri, entinen puolisoni/lasteni isä on DI (rapujuhliin minua ei saisi, koska en halua osallistua eläinrääkkäykseen)

-äänestän Kokoomusta enkä pukeudu kuluneeseen Marimekkoon (ostan kyllä nykyään lähes kaikki vaatteeni kirppiksiltä niin kuin moni muukin hyväosainen ja keskiluokkainen)

Ottaako päähän? Sosiaalityö on ihan järkevä uravalinta, varma työllistyminen kohtuullisella (ei missään nimessä hyvällä) palkkatasolla. Ja kun työn osaa ottaa vaan työnä eikä päästä asiakkaita ns. ihon alle, työssä jaksaa ihan hyvin. Suosittelen alaa sellaisille, joilla on hyvä päätöksenteko- ja paineensietokyky sekä jämäkkä asenne. Liian kiltit ja herkkäsieluiset ihmiset palavat sossuina äkkiä loppuun, ikävä kyllä. Tämä ketju toimii hyvänä esimerkkinä sossujen arjesta. 

Vierailija
224/1439 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

En yhtään ihmettele, että julkinen sektori on kriisissä, jos ko.ammattiryhmälle maksetaan suorastaan tähtitieteellistä palkkaa. Kauppatieteen maisterina sain ko.palkan vasta useamman vuoden yrityksessä työskenneltyäni, ja vaatimustaso yrityksissä on aivan erilainen. 

1. Palkka ei ole lähimainkaan tähtitieteellinen.

2. Mihin perustuu harhainen käsitys KTM-tutkinnon ylivoimaisesta vaativuudesta verrattuna muihin korkeakoulututkintoihin?

3. Entä tämä: Vaatimustaso yrityksissä?!

Aloittaja osoittaa täydellistä ymmärtämättömyyttä ja tietämättömyyttä eri alojen vaatimustasoista ja koulutuksista.

Jännä, kun esim. kasvatustieteistä, yhteiskuntatieteistä tai humanistisista tieteistä valmistuneilla ei lähtökohtaisesti ole tarvetta ylenkatsoa kauppatieteilijöitä eikä minkään muidenkaan alojen osaajia. Pilkka ja väheksyntä kulkevat aina aloittajan esimerkin tapaan toiseen suuntaan. Mistähän se johtuu?

Tutkitusti ihmiset alkavat arvottaa valitsemaansa alaa ja sitä kautta tutkintoaan ja lopulta pelkästään itseään ihmisenä sen mukaan, miten paljon onnistuu tienaamaan. Että jos on mediaanipalkkaa selkeästi suuremmat tulot, on jotenkin automaattisesti vähemmän tienaavia älykkäämpi, yhteiskunnalle tärkeämpi ja oikeutettu yläviistosta vähän alentuvasti suhtautumaan niihin, joiden ei katso yltäneen samaan.

Tähän voisi nopeasti nimetä vaikka kuinka monta ns. vaativan työntekemisen tason yritystä, joilla ei sen ihmeempiä merkityksiä yhteiskunnalle ole, jos veronmaksua ei lasketa. Sen sijaan esimerkiksi työntekijäryhmä, johon aloittajakin viittasi, tietää joka ikinen päivä tekevänsä yhteiskunnallisesti tärkeää ja merkittävää työtä, ihan riippumatta siitä, mitä siitä maksetaan. Raha ei ole myöskään muodostunut itsen, oman työn eikä toisten, omien alojensa ammattilaisten mittatikuksi.

Vierailija
225/1439 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavalla yhteiskunta pitäisi organisoida, jos sosiaalityöntekijöitä ei olisi?

Vierailija
226/1439 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sossut edustavat tietyllä tapaa "lakia ja järjestystä""

Tai mielivaltaa ja totalitarismia.

Vierailija
227/1439 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sossut edustavat tietyllä tapaa "lakia ja järjestystä""

Tai mielivaltaa ja totalitarismia.

Kuten sanottu, näin tietty kansanosa ajattelee poliisistakin. Siitä voi sitten jokainen vetää omat johtopäätöksensä sekä sossujen että poliisien haukkujista. 

Vierailija
228/1439 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi sossuna kuin ihmetellä sitä, miten ihmiset suhtautuu tähän työhön.

Eiköhän tässäkin asiassa vallitse kysynnän ja tarjonnan laki . Kun ei saada työvoimaa pysymään töissä niin palkkoja on pakko nostaa . Jos joku on näin kateellinen 4000€ palkasta työstä, jossa muka toimitaan vaan kumileimasimena suorittavassa duunarihommassa niin voi ihan itte opiskella sossuksi, töitä kyllä riittää nimittäin tällä alalla ! Vai oikeastiko pitäs hädänalaiset lapset ja heidän perheet jättää kokonaan hoitamatta ettei vaan kukaan sossun täti saa liikaa palkkaa ?

Lastensuojelun sossun palkka pitäis alkaa vitosella, niin vaativaa se on . Itse jaksoin pari vuotta . Siinä sai koko ajan miettiä millon tekee kiireessä vahingossa virheen tai jotain jää huomaamatta, koska se on aina sossun syy, jos joku asiakas pahoinpitelee tai tappaa lapsensa . Jos otat liian helposti huostaan, voit saada syytteen . Jos et ota , vaikka olisi jälkikäteen mietittynä pitänyt , saat siitäkin syytteen . Sitten media ulvoo kuinka sossu mokasi . Se on mahdotonta, ettei kukaan koskaan tekisi virhearviota , kun jatkuvasti virkoja avoinna ja joutuu tekee muidenkin työt . Täällä sit ulistaan et palkka liian suuri ja pätevyysvaatimukset liian korkeat . Arvatkaapa kuinka paljon enemmän näitä tragedioita tulisi, jos palkat ei nousisi ikinä tai työtä pääsisi tekee heikommalla koulutuksella ?

Siirryin itse toisaalle sosiaalityöntekijäksi. Palkka muutaman satasen vähemmän kuin lastensuojelussa, mutta stressitaso ja vastuu pienempi.

Vierailija
229/1439 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvässä maassa poliisiin voi luottaa, mutta pahassa maa ei. Kummassa me asutaan?

Vierailija
230/1439 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu oudolta, että minua syyllistetään siitä, että meidän maa on paskana.

Vierailija
231/1439 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei lastensuojeluun saisi töihin kuin nälkäkuoleman uhalla. Ovat palkkansa ansainneet. On hyvä huomioida, että tuossa on reilusti ylityö- ja ikälisiä, kyseessähän on keskipalkka eikä alkupalkka.

Ei pidä paikkaansa. Mene vaikka duunitori ja katso työpaikkoja lasun sossuista ja niissä näkyvät palkat. Tuo 4000 on siellä ALOITUS palkka. Siihen tulee lisät päälle vielä. 

Vierailija
232/1439 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua edelleen kiinnostaisi tietää mikä se duunarihomman suorite on sosiaalityössä? Ajatteleeko joku, että me huostaanotetaan lapsia ihan liukuhihnalla ajattelematta ollenkaan. Lyödään leima vaan paperiin ja hankitaan lapset vaikka soittelemalla puhelinluettelosta järjestyksessä. Tänään huostataan kaikki Aaltosten lapset, huomenna Bollströmmit?

Vierailija
233/1439 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ei lastensuojeluun saisi töihin kuin nälkäkuoleman uhalla. Ovat palkkansa ansainneet. On hyvä huomioida, että tuossa on reilusti ylityö- ja ikälisiä, kyseessähän on keskipalkka eikä alkupalkka.

Ei pidä paikkaansa. Mene vaikka duunitori ja katso työpaikkoja lasun sossuista ja niissä näkyvät palkat. Tuo 4000 on siellä ALOITUS palkka. Siihen tulee lisät päälle vielä. 

Ei neljällä tonnilla nykyisin vielä saa sossua rekryttyä. 

Vierailija
234/1439 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli päivän hauskin sossu-vuodatus, osa varmasti hieman kuorrutettua kuten laudaturit. 

Vierailija
235/1439 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalityöntekijä on maisteri, ja se työ on raskasta henkisesti ja voi olla vaarallista fyysisestikin, jos jollain asiakkaalla pettää hermot.

Ja toisin kuin kauppatieteen maisterilla, sossulla työn luontaisetuihin kuuluu joka ikisen työpäivän viettäminen tyhmien ja raskaiden ihmisten seurassa. Miten semmoista kukaan kestää jos koko päivänä ei kuule kenenkään sanovan mitään järkevää, saati jotain älykästä, Ei käy kateeksi. Itse olen liiketalouden tradenomi ja palkka on 4700€/kk. Eikä 4-5 tonnin palkat mitään isoja ole. Varsinkaan jos asut pk-seudulla.

Vierailija
236/1439 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei neljällä tonnilla nykyisin vielä saa sossua rekryttyä. 

Niin mutta se on niihin merkitty aloitukseksi julkisesti ja kun täällä puhutaan että tuo neljä tonnia on lisineen niin ei tosiaan ole. 

Toi on vielä päivätyö niin aika hyvin. Joku puhui ekalla sivulla että sh saa melkein saman kolmivuorotyöst niin eipä se nyt ihan niin ole..

Vierailija
237/1439 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli päivän hauskin sossu-vuodatus, osa varmasti hieman kuorrutettua kuten laudaturit. 

Kuule usko nyt vaan, että meitä laudaturin ylioppilaita löytyy alalta kuin alalta. Myös suorittavilta aloilta (joihin sosiaalityö ei lukeudu). 

T. Se viiden laudaturin ylioppilas (vm. 1996) ja sos.tt. 

Vierailija
238/1439 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selvästi luki, että palkka on keskimäärin 4067e. 

Vierailija
239/1439 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalityöntekijä on maisteri, ja se työ on raskasta henkisesti ja voi olla vaarallista fyysisestikin, jos jollain asiakkaalla pettää hermot.

Ja toisin kuin kauppatieteen maisterilla, sossulla työn luontaisetuihin kuuluu joka ikisen työpäivän viettäminen tyhmien ja raskaiden ihmisten seurassa. Miten semmoista kukaan kestää jos koko päivänä ei kuule kenenkään sanovan mitään järkevää, saati jotain älykästä, Ei käy kateeksi. Itse olen liiketalouden tradenomi ja palkka on 4700€/kk. Eikä 4-5 tonnin palkat mitään isoja ole. Varsinkaan jos asut pk-seudulla.

+4000 tonnin palkat on kuitenkin selvästi enemmän kuin keskiverto. Moni sossuista siirtyy sitten myös asiakastyöstä asiantunijatyöhön jolloin palkat onkin jo paljon enemmän. Koulutus antaa valmiuksia muuhun kuin vain asiakastyöhön.  

ja ajatus että työ on kamalaa päiväst toiseen ja sun käsitys on kans niin kaukaa haettua etten edes alota. 

Vierailija
240/1439 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selvästi luki, että palkka on keskimäärin 4067e. 

Miltä vuodelta? Mene katsomaan duunitoria niin huomaat tuon olevan aloituspaikka johon tulee lisät. Palkat on noussut parin vuoden ja nyt tänä vuonnakin paljon. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi neljä