Onko 45 kilometrin työmatka autolla liian pitkä päivittäiseen kulkemiseen mielestäsi?
Kommentit (46)
Mulla nyt 30km suuntaansa.
4v menty 3- vuorossa. (1 peurakolari).
Aiempi työ 50km/suunta. (Auto lunastukseen 2 auton kolarissa, kuorma-auto ajoi perään talviliukkailla).
Oon katellut työtä omalta paikkakunnalta.
Minä en haluaisi tuollaista matkaa ajaa siitä huolimatta että se on monelle tavallinen työmatka. Motari toki muuttaa tilannetta parempaan, sikäli kuin tiet on aurattu ja muuten hyvässä kunnossa. Eikä matka-aikaa lisää se kaikkein ruuhkaisin pätkä jolla 30min -> 50min. Vähintään ja parit peltikolarit päälle hidastamaan entisestään.
Lisäksi olen sitä mieltä ettei pitkää työmatkaa koskevia päätöksiä pitäisi koskaan tehdä kesäaikaan hyvällä kelillä. Suurin osa vuodesta on jäätä, loskaa lunta ja vettä. Ajaminen on raskasta ja kuluttavaa. Lisäksi autolta vaaditaan vähän enemmän. Sen on oltava hyvä ajaa, turvallinen ja luotettava. Kun huomioidaan tiesten kunnossapidon taso tänä päivänä niin vaatimuslistalle on lisättävä pakollisena neliveto. Tulee kalliiksi.
On liian pitkä jos joudut itse ajamaan ja käymään työpaikalla joka päivä.
Jos ajat tuota matkaa esim 40min (kuten itse teen) niin pelkästään yhdessä viikossa vietät 6h 40min autossa. Melkein yhden työpäivän!
Kun vuodessa on 10.5 työkuukautta niin autossa istumista tulee vuodessa 280h eli 37 työpäivän verran. Jos autosi kuluttaa 7 ltr / 100km niin maksat bensoista vuodessa noin 2500€!
Itselläni on siis ollut jo vuosia samanpituinen työmatka. Omalla kohdallani saan homman toimimaan sillä että pystyn tekemään keskimäärin 3-4 pv viikossa etätyönä.
Vierailija kirjoitti:
Minulle te- toimisto ehdotti työpaikkaa, jonne 50km. Minulla ei ole autoa, julkiset eivät kulje työaikojen puitteissa. Sanottiin, että voin kulkea polkupyörällä. Olen 61v
Ei sanottu.
Ulkomailla esim englannissa tuiki tavallista. Tosi suomen kelit on eri. Ehken haluaisi vuosia ajaa tuota matkaa, talvikeleillä varsinkin, mutta vaikka vuoden kaksi, ihan ok.
Mulle työkkäri tarjos työpaikkaa 400 km päästä toiselta puolelta suomee, asunto kai hommattava.
Maalla asuville ihan normaali työmatka. Jopa suht lyhyt, jos haluaa tehdä jotain tietynlaista asiantuntijatyötä. Oma työmatka 70km.
Ei, varsinkaan, jos pystyy liuuttamaan työaikaa niin, ettei tarvitse ruuhkissa kärvistellä.
Ei ole, ihan kevyt ajomatka jos ei vihaa ajamista ja joudu ruuhkissa istumaan. Samanlainen työmatka ollut 10 vuotta. Osittain etätyö kyllä helpottaa.
Minulle olisi. Työtäni ei voi tehdä etänä.
No ei tod. motarilla tuo 30km taittuu 15 minuutissa sitten sille jää 15km hitaampaa ajoa eli jos on 60 aluetta niin 15 min tuohonkin, eli 30min/suunta. Helsingissä et pääse tuossa ajassa viittä kilometriä.
Tuollaista työmatkaa olen tehnyt jo 30 vuotta. Ei ole liian pitkä, mutta auto kannattaa huoltaa säännöllisesti
Mulle olisi max 25 km sopiva ellei etätyömahdollisuutta.
Noin pitkä työmatka yksityisautolla on maapallon ja ihmiskunnan vuoksi liian pitkä. Kenenkään työ ei ole niin tärkeää, että se oikeuttaisi tuollaisen saastuttamisen.
Ei ole jos saa hyvää palkkaa. Muta jos saat netto palkkaa 1300 euroa niin se ei enää kannata kun bensaan menee jotain 200 euroa kk.
Onko tuo n. 30 min suuntaansa? No eihän se paha ole ollenkaan, ihan normaali työmatka.
Vierailija kirjoitti:
No mulla kestää Helsingissä matka julkisilla tunnin. Oisko 16 km. Eli ei kilometrit, vaan aika ratkasee.
Voi luoja, en suostuisi mistään rahasta tuommoiseen paskaan. Minulla menee työmatkaan n. 5 min/suunta, palkka n. 4230 €/kk, antelias lounasetu, pitkät lomat, lyhyt työpäivä.
Ihan ookoo, eihän enää nykyään työpaikalla käydä juuri koskaan. Minulla olisi työpaikalle täältä mökiltä 370 km.