Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sähköauto vai hybridi? Kokemuksia kaivataan

Vierailija
01.08.2024 |

Miehellä on jo pitempään ollut autokuume ja nyt hän on päässyt asiassa siihen pisteeseen, että haluaisi hankkia joko kokonaan sähköauton tai hybridin. Minulle sähköautot ovat suhteellisen vieraita. Asumme taloyhtiössä, jossa on sähköautoihin varauduttu, mutta naapureilla ei sellaisia ole, eikä ole aivan lähipiirissäkään.

Joten kysynpä teiltä: 

Kumpi on parempi? 

Mitä kannattaa ottaa huomioon?

Millaisia kokemuksia on sähköautoista/hybrideistä? Mitä autoa suosittelisitte?

Perheemme asuu kaupungissa, jossa julkista liikennettä löytyy, kävelemme ja pyöräilemme. Mies tarvitsee autoa työmatkoilla ja perheemme vapaa-ajassa harrastusten menoissa ja sen lisäksi mökkeilemme, tässä vaiheessa pääosin kesäisin ja mökille etäisyyttä on 300 km, mökillä ei ole mahdollisuutta lataukseen nykyisellään, mutta mökkipaikkakunnalla on.

Kommentit (103)

Vierailija
1/103 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatta unohtaa nuo sähkölelut ja hankkia auto.

Vierailija
2/103 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata hankkia kumpaistakaan, jos naapureillakaan ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/103 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kamuksilta, saksasta tuotu 400000km ajettu vanha taksimersu? 

Vierailija
4/103 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just tämän AP trolli halusi kuulla.  Hyvin oivalsit 👍

Vierailija
5/103 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polttomoottori Volvo. Nuo muut rimpulat (patteriautot) ovat kohta menneen talven lumia. Kunhan niitä vielä jonkun aikaa hypetetään ja sitten huomataan, että paskoja ovat.

Vierailija
6/103 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostan patteriauton jos se mullistava patterikeksintö tehdään aikuisten oikeasti ennen kuin vetyautot tulevat.

Vierailija
7/103 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sähköauto ja se vaatii matkoilla hieman uudenlaista ajattelutapaa. Sillä ei enää paahdeta pysähtymättä pisteestä A pisteeseen B, vaan tutkitaan etukäteen missä on sopivia ja sopivan hintaisia latauspisteitä ja pidetään niiden luona nopea kahvi- tms. tauko. Jo puolessa tunnissa lataa tuntuvasti lisää liikkuvuutta. Koska muillakin on sähköautoja ja asemat ovtat usein epäkunnossa, niin aina pitää suunnitella ja etsiä valmiiksi myös vaihtoehtoinen latauspaikka. Jopa Etelä-Suomessa on laajoja alueita, joilla latausasema-tarjonta on hyvin heikkoa, jos haluaa valita nopean ja kohtuuhintaisen latauksen tietyltä tarjoajalta. Minä käytän oikeastaan vain K-latausta, ABC:tä ja Lidliä, muut ovat yleensä jopa tuplahintaisia.

Jos mietitte hybridiä, niin ottakaa selvää todellisesta polttoaineen kulutuksesta. Niillä pääsee sähköllä vain muutaman kymmenen kilometriä ja bensan/dieselin kulutus on yleensä yllättävän suuri. Luultavasti toyota-tyyppinen ei-plug-in hybridi on taloudellisempi vaihtoehto, niillä pääsee bensallakin 5 litralla, ja allekin, 100 kilometriä.

Vierailija
8/103 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hulluko oot? Tietenkin bensa auto. Jos on pakko niin Toyota tai Honda itselatautuva hybriidi .vältät ongelmat kun ei ole minkäänlaisia latausjohtoja.

Vierailija
9/103 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallinen bensiini moottorilla varustetu auto.

Vierailija
10/103 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on sähköauto ja se vaatii matkoilla hieman uudenlaista ajattelutapaa. Sillä ei enää paahdeta pysähtymättä pisteestä A pisteeseen B, vaan tutkitaan etukäteen missä on sopivia ja sopivan hintaisia latauspisteitä ja pidetään niiden luona nopea kahvi- tms. tauko. Jo puolessa tunnissa lataa tuntuvasti lisää liikkuvuutta. Koska muillakin on sähköautoja ja asemat ovtat usein epäkunnossa, niin aina pitää suunnitella ja etsiä valmiiksi myös vaihtoehtoinen latauspaikka. Jopa Etelä-Suomessa on laajoja alueita, joilla latausasema-tarjonta on hyvin heikkoa, jos haluaa valita nopean ja kohtuuhintaisen latauksen tietyltä tarjoajalta. Minä käytän oikeastaan vain K-latausta, ABC:tä ja Lidliä, muut ovat yleensä jopa tuplahintaisia.

Jos mietitte hybridiä, niin ottakaa selvää todellisesta polttoaineen kulutuksesta. Niillä pääsee sähköllä vain muutaman kymmenen kilometriä ja bensan/dieselin kulutus on yleensä yllättävän suuri. Luultavasti to

Minun polttomoottoriautolla pääsee tuollaiseen kulutuslukemaan ilman sähkömoottoriakin, mitä järkeä siinä silloin on

Vierailija
11/103 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvittelin sähköauton latausta taloyhtiössä. Käytännössä ei ole järkevää tapaa järjestää sellaista

Vierailija
12/103 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hybridi kannattaa vain jos ajaa paljon pitkää matka-ajoa ja latausmahdollisuudet ovat muutenkin heikot. Sähköautolle ei tarvitse olla välttämättä latausmahdollisuutta taloyhtiössä, jos latauksen voi tehdä muualla ja ajaa alle 20 tkm vuodessa. 

Vierailija
13/103 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvittelin sähköauton latausta taloyhtiössä. Käytännössä ei ole järkevää tapaa järjestää sellaista

Mitään sellaista ei ole järkevää järjestää, joka on ohimenevää ja kohta sitä ei enää tarvita.

Vierailija
14/103 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin sähköauto. perustelut.

hybridissä saat molempien autojen huonot puolet. Hybridissä ei ole oikeasti mitään järkeä. Lisäksi hybridien moottorit ruostuvat liian vähäisen käytön takia.

Sähköauto on vaivaton ja edullinen pitää ja erittäin mukava ajaa.

Vierailija
15/103 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mietitte hybridiä, niin ottakaa selvää todellisesta polttoaineen kulutuksesta. Niillä pääsee sähköllä vain muutaman kymmenen kilometriä ja bensan/dieselin kulutus on yleensä yllättävän suuri. Luultavasti to

Enpä ole moista vaivautunut tekemään ja sähköautolla ajan noin 60 000 km/vuosi. Kaikesta voi tehdä vaikeaa tai olla tekemättä. Minä olen valinnut jälkimmäisen sinä ensimmäisen.

Vierailija
16/103 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppalehti: "Tutkimus paljastaa huolestuttavan kehityksen: Sähköautot poistuvat käytöstä perinteisiä aiemmin"

Mikä tässä on ekologista? Ostelee lisää sähköautoja?

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tutkimus-paljastaa-huolestuttavan-ke…

Vierailija
17/103 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvittelitpä paskasti. On USEITA järkeviä tapoja järjestää se, riippuen taloyhtiön koosta, sen sähköverkosta ja sähköautojen määrästä ja arviosta niiden määrän kehityksestä.

T:Alalla oleva.

Vierailija
18/103 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköautot tuli ja meni vuonna 2022-2023 niitä haluttiin. Ei niitä kannata enään hankkia . Autotehtaat lopettavat niiden valmistuksen ei niitä kukaan kukaan osta paitsi joku suomalainen voi joka ei seuraa mitä.maailmalla tapahtuu

Vierailija
19/103 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mietitte hybridiä, niin ottakaa selvää todellisesta polttoaineen kulutuksesta. Niillä pääsee sähköllä vain muutaman kymmenen kilometriä ja bensan/dieselin kul

Minun polttomoottoriautolla pääsee tuollaiseen kulutuslukemaan ilman sähkömoottoriakin, mitä järkeä siinä silloin on.

Yaris hybridi kaupunkiajossa 3,0 l/100 km. Mikä polttomoottoriauto kuluttaa yhtä vähän?

Vierailija
20/103 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut ladattava hybridi 2 vuotta ja se on ollut hyvä meidän käytössämme. Valtaosa ajosta tapahtuu kaupungissa, joten 55 km range riittää. Muutoin ajot suuntautuu mökille 2 h päähän, useasti vuoden aikana Lappiin yms. Kun ajetaan puhtaasti bensalla, kulutus on n. 4,5 l/km. Mitään ongelmia ladattavan hybridin kanssa ei ole ollut, ei edes latauskaapelin kanssa. Sähköautoa en meidän ajoprofiilille vielä ottaisi latausinfran vajavaisuuden vuoksi.

Sukulaisella on Toyota Corolla hybrid. Hänellä on ollut jatkuvasti ongelmia 12v akun kanssa, joten akkubuusteri on ns. vakiovarusteena peräkontissa. Mekin koeajoimme Corolla hybridin ja totesimme, että ei ole meidän automme.