Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävän laihtuminen ja kuntoilu ärsyttää

Vierailija
01.08.2024 |

Tiedän että tulen saamaan vain kunnon pas#%aryöpyn niskaani kun avaudun kertomalla, että ystäväni laihtuminen ja kuntoilu/sali-intoilu ärsyttää mua!

Olen itse hoikka, syön terveellisesti ja liikun viikottain, mutta koskaan en ole tästä tehnyt mitään numeroa ystävälleni joka taas on ylipainoon taipuvainen ja kamppaillut kilojensa kanssa pitkään. Hänen mielestään minä olen hoikka koska minulla on hyvät geenit, ei toki niin että  hoikkuuden säilyttäminen vaatii itseltäni johdonmukaisuutta ja itsekuria.

Mutta siis tämä ystäväni on alkanut seurustelemaan miehen kanssa joka on toiminut PT:nä ja hänen kauttaan sitten kokenut jotain isompia oivalluksia liittyen painonpudotukseen ja hurahtanut lliikuntaan. Ylimääräisiä kiloja hän on saanutkin pois eikä siinä mitään, mutta mua vaan jotenkin ärsyttää miten hän jatkuvasti jakaa minulle jotain terveellisiä ruokavinkkejä, suosittelee salilla käymistä joka vaivaan ja mainitsee jatkuvasti jostain treenistän jonne on menossa tai käynyt. Hän on muutoinkin jotenkin paljon pinnallisempi...esimerkiksi jatkuvasti on mukamas tarvetta jollekin uusille treenivaatteille ja muutoinkin arvioi omaa ulkonäköään ja miten sitä voisi kohentaa. Ymmärrän että muutoksella on varmasti ollut positiivinen vaikutus itsetuntoon, mutta Jollakin tavalla hän on kuin uusi persoona, enkä täysin pidä siitä.

En silti tarkalleen osaa edes sanoa miksi ystäväni muuttunut käytös ärsyttää mua jotenkin niin paljon.

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salityypit (painonnostajat ja muut fitness urheilijat) on ihan oma lukunsa. Yleensä PT vähän taitaa kuulua tähän ryhmään. Se on pelkkää ulkonäön ja lihasten tuijottelua, eikö se oikeasti ole kovin kiinnostavaa muista. => ymmärrän miksi sua ärsyttää

Jos kaveri joka on esim. aiemmin pystynyt laajasti keskustelemaan eri aiheista, on ollut hauskaa ja nokkelaa seuraa, muuttukin ulkonäkökeskeiseksi tylsimykseksi, niin eihän sellaista kaveria jaksa kauaa, ja tällä ei ole mitään tekemistä ulkonäön kanssa.

Toki jos on sydänystävä, niin ehkä voi myös ymmärtää, että uusi vartalo on viehättävä ja siitä saa iloita ja toki yrittää olla mukana iloitsemassa :). Vie vaikka ystäväsi kaupungille syömään/klubille, jolloin ystävälläsi on hyvää laittautua. Muista, että tämä on jotain uutta, jota ystäväsi saa kokea. 

Vierailija
62/80 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin monessa asia pätee se, että kaikista asioista ei tarvitse tehdä hirveää numeroa. Sun kaveri on vähän lapsellinen, voithan ottaa etäisyyttä häneen. Tai ehkä hän yrittää saada sinut myös innostumaan salitreenistä? 

Innostuminen on hyvä juttu, mutta ei sitä tarvi kaikille tuputtaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Salityypit (painonnostajat ja muut fitness urheilijat) on ihan oma lukunsa. Yleensä PT vähän taitaa kuulua tähän ryhmään. Se on pelkkää ulkonäön ja lihasten tuijottelua, eikö se oikeasti ole kovin kiinnostavaa muista. => ymmärrän miksi sua ärsyttää

Jos kaveri joka on esim. aiemmin pystynyt laajasti keskustelemaan eri aiheista, on ollut hauskaa ja nokkelaa seuraa, muuttukin ulkonäkökeskeiseksi tylsimykseksi, niin eihän sellaista kaveria jaksa kauaa, ja tällä ei ole mitään tekemistä ulkonäön kanssa.

Toki jos on sydänystävä, niin ehkä voi myös ymmärtää, että uusi vartalo on viehättävä ja siitä saa iloita ja toki yrittää olla mukana iloitsemassa :). Vie vaikka ystäväsi kaupungille syömään/klubille, jolloin ystävälläsi on hyvää laittautua. Muista, että tämä on jotain uutta, jota ystäväsi saa kokea. 

En usko että monikaan PT jaksaa jauhaa vapaa-ajallaan kuntoilusta mitään. Eiköhän ne saa ihan tarpeeksi puhua siitä työnsä puolesta. Harva jaksaa ammatistaan puhua vapaa-ajalla. Enemmän se koetaan riesaksi kun ihmiset alkaa kyselemään työhön liittyviä asioita. Ja ei fitness-urheilu ole pelkkää lihasten tuijottelua, kyllä siinä on aika paljon muutakin. Mutta mua aina ärsyttää kun ei-treenaavat sanovat tuota lihasten tuijottamista sellaiseksi negatiiviseksi ja itsekeskeiseksi asiaksi. Ymmärrän toki mistä se johtuu, mutta ajatusmalli on kuitenkin väärä. Jos sun harrastuksena on käsityöt, niin totta sä katselet niitä käsitöitäsi, että millainen tästä tuli ja millainen tästä tuli. Yrität seuraavaa jotain vaikeampaa. Se on sen harrastuksen lopputulos. Olisihan se jotenkin hassua, että treenaan ja rakennan kroppaa, mutta peilin edessä laitan aina silmät kiinni etten vahingossakaan näe tuloksia.  Se ei siis ole itsensä palvontaa, vaan harrastuksen tulosten seuraamista.

Vierailija
64/80 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

...

Olen seurustellut pt:n kanssa ja kyllä ne jaksaa jauhaa siitä myös vapaa-ajalla!

Vierailija
65/80 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ap ei ole kateellinen vaan kyse on samasta kuin silloin jos ystävä hurahtaa johonkin uskontoon tai ideologiaan ja kaikki keskustelu kääntyy aina siihen. Se on tosi yksipuolista ja aiemmasta hyvästä vuorovaikutuksesta on niin vähän jäljellä, että tulee tyhjä olo.

Vierailija
66/80 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos näkökulmasta!  En ehkä ole ajatellut tuolla tavalla asiaa. Nyt kun sanoit, niin ehkä toiset osaavat olla hienovaraisia harrastuksensa kanssa eivätkä tuo sitä ihan jokaisessa tilanteessa esiin. Eipä sitä käsityöharrastajaakaan jaksaisi jos aina pitäisi ihailla tehtyjä käsitöitä ja puhua niistä esim. ravintoloissa ja jatkuvaa tuputusta jostain vahvistetuista kantalapuista tai vertailua käsin liukuvärjätyistä alpakanvillan villalangoista. 

Sen sijaan jos tyyppi pystyy keskustelemaan ja innostumaan eri asioista (vaikka fitneksestä ja liukuvärjätyistä langoista) ja pystyy kuuntelemaan muita ja vaihtamaan puheenaiheita, niin sellaisten ihmisten kanssa on mukava olla. Ja vielä niin, että yhteinen tekeminen ei pyöri yhden asian ympärillä. 

Vierailija
67/80 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ihan kyllä tavoittanut miten tämä voi vaikuttaa sinun elämääsi? Kateus, se on ainoa asia mikä tästä tulee mieleen.

Vierailija
68/80 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No anna sen nyt intoilla, on tehnyt positiivisen elämänmuutoksen ja löytänyt uusia asioita elämäänsä, jotka innostaa ja nyt hän huomaa tuloksia, kun on laihtunut ja saanut kohennettua terveyttään. Ei se ole sinulta pois. Etkö ollenkaan osaa olla iloinen hänen puolestaan? Kyllä se alkuhöyry todennäköisesti jossain vaihessa tasaantuu, vaikka se ylenpalttinen höyryäminen välillä ärsyttäisikin, niin voistiko ajatella kuitenkin, kuinka paljon ystäväsi on saanut elämäänsä uutta iloa ja jaksamista? Etkö siitä voisi olla enemmän kuitenkin iloinen? 

Ja anna nyt hyvänen aika hänen nauttia uusista vaatteistaan ja keveämmästä olosta. Ehkä sulla on tässä tosiaan pohtimisen paikka, että mikä sinua varsinaisesti tässä oikein ärsyttääkään? Joskus ärsytys voi kummuta jostain omasta tyytymättömyydestä johonkin oman elämän asiaan, voisiko sinulla olla tällaisesta kyse? 

Voit myös korjata ystäväsi näkemyksen "laihuusgeeneistäsi", ja kertoa ihan reilusti, että itsekin olet aina nähnyt vaivaa hoikkuuden eteen ja valinnut esim. terveellisiä vaihtoehtoja tms. tai mikä se sinun keinosi sitten onkaan ollut. Mikset voisi vähän jakaa omiakin kokemuksiasi aiheesta hänen kanssaan? 

Lopuksi vähän ehkä ot, mutta kaikilla hoikkuus ei vaadi itsekuria, moni esim. tykkää ihan luontaisesti enemmän terveellisestä ruuasta kuin vaikka ns. roskaruoasta, eikä esim. herkkuhimo yllätä liiallisena, ja siten voikin herkutella silloin kun mieli tekee. Joillekin varmasti niillä geeneilläkin on vaikutusta, ainakin on tutkittu, että on olemassa sellaista genetiikka, missä keho kerää tavallista tehokkaammin energian vararasvaksi. Ymmärrettäväsi sellaisella genetiikalla saa huolehtia varmasti tarkemmin syömisistään ja energiankulutuksestaan, jotta ei lihoisi. On tutkittu myös, että suoliston bakteerikannalla on vaikutusta ruokavaliomieltymyksiin.

Vierailija
69/80 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun itse laihdutin liikakilot pois ja aloin urheilla, alkoi kalsoisiskoni saamaan raivareita milloin mistäkin ja alkoi haukkua minun muuttunutta ulkonäköä. Saattoi kesken rupsttelun huomauttaa miten ei ole aiemmin huomannut miten väärät sääret mulla on ja tietoisesti yritti painaa minua alas ja loukata. Arvostelu mun vaatteita ja minun olisi pitänyt pukeutua muodottomiin , peittäviin tunikoihin.

Myöhemmin  pyytänyt snteeksi ja myönsi että hän oli kateellinen minun muutoksesta 

Miten tuo liittyi mielestäsi aloitukseen?

No ehkä ap voi pohtia, voisiko hänen ärsytyksensä myös johtua tuollaisesta kateudesta siellä taustalla. Voipi olla, taikka sitten ei.

-eri

Vierailija
70/80 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuota ei kauan kestä. Vuosi korkeintaan pari, niin on taas pullavaihde päällä ja kilot takaisin korkojen kera.

Vierailija
71/80 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että tuo loukkaavaa. Itselläni kans samanlainen tilanne. Laihtumisestaan ilostunut henkilö tuputtaa vinkkejään, jotka olen tiennyt iät ja ajat...

Yhdyn tähän. Olen itse nostellut painoja kotona vuosikymmenen, mutta tuttavani aloitettua salitreenin alkoi heti tulla neuvoa miten munkin vaivat paranisivat kunhan vähän tekisin lihaskuntoharjoitteita. Teenkin, mutta sitä ei kaikki tiedä sillä en vain tee numeroa siitä.

Ymmärrän, että tuollainen besservisseröinti ärsyttää, se ärsyttää oli kyse mistä aiheesta tahansa, jos joku - perehtymättä tilanateeseesi - luulee tietävänsä paremmin miten saisit hops vain jonkin homman kuntoon tms. Mutta voisihan tuohon kertomaasi tilanteeseen vastata, että teet jo harjoituksia, mikä salaisuus se on? 

Vierailija
72/80 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on vain siitä että ystäväsi on oivaltanut jotain uutta ja itselleen järisyttävää eikä tule ajatelleeksi että muutkin ovat jo aiemmin oivaltaneet samat asiat Menee ohi tuo alkuinnostus. Anna aikaa 

Vierailija
73/80 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu!

Itse olen käynyt salilla 10 vuotta, ystäväni 2 vuotta. Vouhottaa saliharrastuksesta ihan älyttömästi. Kaikki tapaamiset sovitaan hänen treenien mukaan ja voi veljet niitä treeneissä käyntejä korostetaan ja lujaa! En ole vielä sanonut mitään, mutta sisäisesti kiehun. 

Olen pystynyt käymään vuosia salilla, ilman että ystäväni varmaan edes tietää tästä. Tai olen varmaan maininnut joskus, mutta en ikinä tehnyt siitä numeroa. Treenini eivät koskaan estä tapaamisia, voin hyvin mennä salille joku toinen päivä. 

Tavatessamme selaa kännykältä treenivaatteita ja kyselee mun mielipidettä jostain topista!! Mua olisi enemmän kiinnostanut kuulumiset. 

Kaverilla on siis vääränlaiset kuulumiset? 

Miksi se muuten niin ärsyttää, jos joku intoilee jostain? En ihan ymmärrä. Minusta on monesti hauska kuunnella, jos joku innostuneena selittää omia kiinnostuksen asioitaan. Eikä haittaa vaikka menisi vähän överiksikin, minusta on tavallisesti jotenkin hauskaa, kun joku on jostain ihan innostunut. Jos ihan minun elämääni aletaan besservisseröimäänen, niin siitä en kyllä minäkään pidä, että jos on kovasti sellaista, niin ei sitä jaksa, vaikka pienen annoksen pätemistä voin laittaa ihan hyvillä mielin sen intoulun piikkiin, ei haittaa, ja voin tavittaessa sanoa reippaasti asioihin oman mielipiteeni ja kantani myös.

Toki ystävyyssuhteissa on tärkeä vastavuoroisuus, ettei se ole mitenkään toispuolesta ja vain toisen juttuja koko ajan.

Vierailija
74/80 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kateellisuus

Mistä tarkalleen? Ap:han kertoi itse olevansa hoikka ja syövänsä terveellisesti myöskin.

No muttakun olishan se nyt ollut kiva, että se kaveri olisi pysynyt vähän lyllykkänä ja sitten tiennyt oman paikkansa. Mitäs, jos se tuosta vielä kaunistuu ja alkaa saamaan positiivista huomiota, siinähän jää ihan toisen varjoon ja ai että se kismittää! Mikähän se oikein luulee olevansa.

Mutta hei, ilon kautta: kannattaa syöttää itselleen sellainen narratiivi, että kaverilla on parantumaton syöpä ja kuihtuu pois, ja mahtuupahan sitten pienenä ja nättinä pienempään arkkuun. Siitäpähän sai, mokoma ex-kehoposetiivari!

Vierailija
75/80 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot vaan sille että vanha, vanha, vanha juttu. Tottakai nuo asiat on sulle uusia ja mielenkiintoisia, mutta mulle niin tuttuja. Ei tarvi opettaa, osaan jo.

Toista aina kun aloittaa hehkutuksen.

Vierailija
76/80 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ap voisit olla kannustava kaveriasi kohtaan ja myötäelää positiivisessa muutoksessa. Itse olen laihtunut 15 kiloa, ja olen hieman yllättynyt siitä, miten osa kavereista on suhtautunut tähän nuivasti tiedustelemalla että en kai tiputa liian nopeasti tai tuomitsemalla heti pikadieetit (en ole pikadieetillä, vaan kyseessä elämäntapamuutos). Tosin en jauha asiasta jatkuvasti myöskään. 

Ihmisillille, myös sinulle ap, muutos on vaikeaa.

Vierailija
77/80 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko apn tarvitsevan johdonmukaisuutta tai itsehillintää. Häntä vaan ei syntymälähjana kiinnosta syöminen. Ja typerä kun on laskee sen ansiokseen! Hahaah! Mikä tolvana!

Vierailija
78/80 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odota vuosi. Menee ohi, kunhan kaikki arkipäiväistyy ja ensi-into laantuu.

Juuri näin. Itsekin aikoinaan kun aloitin uuden harrastuksen, hurahdin siihen täysin ja olin varmaan rasite tutuille, kun innoissani papatin siitä. 

Meni ohi ja jatkoin harrastusta enää sen kummemmin vouhkaamatta asiasta

Anna ystävän intoilla. Se kyllä rauhoittuu ja tasoittuu ja ainakin omalla kohdalla myöhemmin nolottikin se alkuinnostus, mitä suitsutin kaikille

Vierailija
79/80 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana kuulla kaverisi puolesta tuollainen muutos <3

Vierailija
80/80 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yli viisikymppinen ikäni liikuntaa harrastanut nainen ja energiankulutukseni mitattiin ja tulos oli 2600 päivässä. Iso luku minun ikäiselle. Minulla ei todellakaan ole laihuusgeeniä, mutta en ole koskaan saanut elimistöäni säästöliekille ja todennäköisesti myös suolistobakteerikanta on aina ollut hyvä. Sellaisia laihuusgeenejä on aniharvalka, vaan kyse elintavoista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä