Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

MP: isä jättää 13-vuotiaan yksin illaksi ja lähtee pussikaljalle ja kalliolle kuuntelemaan kavereiden kanssa

Vierailija
31.07.2024 |

Coldplayn keikkaa? Kysyin pojalta, onko ok ja pelottaako, vastaus oli, että "en tiedä". 

Kommentit (148)

Vierailija
21/148 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa lopetat sen pelonlietsonnan pojallesi. Vaikka kuinka tuntuu kivalta nyt, niin aiheuttaa vain ongelmia pojallesi tulevaisuudessa. 13v pärjää kyllä illan yksin, ja moni ihan mielelläänkin nauttii omasta rauhasta; kunhan joku ei yritä syöttää kuinka tarvitsee pelätä murtovarkaita ja hirviöitä.

Enemmän tässä huolestuttaakin toi 64v. isän käytös kuin 13-vuotiaan. Lapsellinen mies, kun kaverit ja kalja ja "tapahtuma" (= paska musa) kiinnostaa oman pojan seuraa enemmän.

Vierailija
22/148 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä nyt malta olla kirjoittamatta, että esikoisen (nyt 17v, joka olisi pitänyt hakea lentokentältä) syntyessä tämä äijä oli Kallessa bailaamassa - tai siis tuli klo 05 kotiin ja lähdin synnyttämään 05:30... hän oli silloin siis 47 v eli vanhempi kuin minä nyt. Oli ajatus olla synnärillä yhdessä, tuli sinne sitten, kun krapula hieman hellitti... en toki olisi kaivannutkaan häntä synnytykseen, saan ihan itse synnytettyä lapseni ilman, että pitää tuke ketään muuta siinä.

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/148 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos - no joo, musta oli myös lapsellista - samaan aikaan olisi pitänyt hakea 17 v lentokentältä klo 24, mutta oli ilmoittanut saman syyn eli että on jo juonut pari ja menossa kuuntelemaan keikkaa... kyse on 64 v miehestä. Eikä se ikä... mutta. Olen itse 44 v., mutta en tällä hetkellä kaupungissa, koska lapset lomaosiolla isällään.

ap

Kuis sää noin vanhalle kaljaveikolle sakset avasit?

Vierailija
24/148 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jospa lopetat sen pelonlietsonnan pojallesi. Vaikka kuinka tuntuu kivalta nyt, niin aiheuttaa vain ongelmia pojallesi tulevaisuudessa. 13v pärjää kyllä illan yksin, ja moni ihan mielelläänkin nauttii omasta rauhasta; kunhan joku ei yritä syöttää kuinka tarvitsee pelätä murtovarkaita ja hirviöitä.

Enemmän tässä huolestuttaakin toi 64v. isän käytös kuin 13-vuotiaan. Lapsellinen mies, kun kaverit ja kalja ja "tapahtuma" (= paska musa) kiinnostaa oman pojan seuraa enemmän.

kiitos, nimenomaan... poika pelaa hienolla pelitietokoneella siellä, mutta ei isä ole oikeasti kiinnostunut pojan voinnista tai että kohtaisi häntä.

AP

Vierailija
25/148 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama mitä lapsi on sanonut. Jos jotain sattuisi pojalle, isällä on sieltä kalliolta käsinkin ollut huoltajan vastuu lapsestaan. 

Vierailija
26/148 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tahansa seikka on veruke juoda. Paskamusa tekee verukeesta erittäin läpinäkyvän. Huoli herää lapsesta tässä kyllä nyt ja musamaku on niistä pienin.

Vierailija
27/148 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos on 64-vuotias niin on itse varmaan ollut aikanaan yksin kotona jo ekaluokkalaisesta asti. Olen suunnilleen samanikäinen ja avainkaulalapsi. Yksin lähdin aamulla kouluun ja olin iltapäivät yksin 6-vuotiaana, kun olen marraskuussa syntynyt. Ei ollut kännyköitä. Lankapuhelin oli. Äiti soitti kun piti lähteä. Itse soitin kun tulin kotiin. 12-vuotiaana sain jäädä vkl kotiin mökkireissuilta. Aika oli eri, tiedän, mutta vähän yliholhoamiselta kuulostaa, jos ei 13-vuotias muutamaa tuntia pärjää.

Haluatko mitalin siitä, että olit avainkaulalapsi? Ja "sait jäädä kotiin mökkireissulta" eli tuohan oli silloin oma valintasi. Katsot muutenkin nyt väärää asiaa. Katse isään.

Vierailija
28/148 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko se ukko vähän kuin isähahmo sulle silloin kun aloitte panee?

Totuus paljastui liian myöhään.

Vierailija
29/148 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa keskenkasvuisessa juopossa on se hyvä piirre, että hän tulee lähivuosina kuolemaan. Ei alkoholistit pitkäikäisiä ole, työssäkäyvätkään.

Vierailija
30/148 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tahansa seikka on veruke juoda. Paskamusa tekee verukeesta erittäin läpinäkyvän. Huoli herää lapsesta tässä kyllä nyt ja musamaku on niistä pienin.

Tuollainen musamaku saa kenet vain ryyppäämään ja syyntakeettomaan tilaan. Isä ehkä tajuaa tämän itsekin eikä ota lasta siksi mukaan.

Vierailija
31/148 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha kääkkä kalliolla kaljottelemassa. Mahtaa olla näky.

Vierailija
32/148 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma 10v poikani pärjää illan yksin jos minä olen ulkona kesälomallamme illalla. Hänellä on kotona kaikki hyvin, ruokaa ja monenlaista vaihtoehtoa iltapalaksi ellei ns lämmin ruoka maistuisi. Ihan kodin vieressä on myös kauppa josta saa taskurahalla herkkuja haettua jos sellainen olo tulee. 

Hän yleensä pelailee, lueskelee ja tekee muita varhaisnuorten tavallisia puuhia kaikessa rauhassa, olen opettanut yksinhuoltajana heti eskarilaisena häntä miten ollaan yksin kotona. Hän osaa toimia hätätilanteissa ja olen puhelimen päässä 15 sekunnissa jos tarve tulee. Aina illan mittaan laitetaankin useampikin viesti jos olen pois esim klo 17-23 omissa harrastuksissa/ystävien kanssa.

Nuoren on hyvä saada olla yksin ja etenkin osata olla yksin. 13v voisi olla yksin vaikka vuorokauden. Ei aliarvioida lapsiamme :) 

Vierailija
33/148 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma 10v poikani pärjää illan yksin jos minä olen ulkona kesälomallamme illalla. Hänellä on kotona kaikki hyvin, ruokaa ja monenlaista vaihtoehtoa iltapalaksi ellei ns lämmin ruoka maistuisi. Ihan kodin vieressä on myös kauppa josta saa taskurahalla herkkuja haettua jos sellainen olo tulee. 

Hän yleensä pelailee, lueskelee ja tekee muita varhaisnuorten tavallisia puuhia kaikessa rauhassa, olen opettanut yksinhuoltajana heti eskarilaisena häntä miten ollaan yksin kotona. Hän osaa toimia hätätilanteissa ja olen puhelimen päässä 15 sekunnissa jos tarve tulee. Aina illan mittaan laitetaankin useampikin viesti jos olen pois esim klo 17-23 omissa harrastuksissa/ystävien kanssa.

Nuoren on hyvä saada olla yksin ja etenkin osata olla yksin. 13v voisi olla yksin vaikka vuorokauden. Ei aliarvioida lapsiamme :) 

10-vuotias on kylläkin ihan lapsi vielä, ei mikään varhaisnuori, saatika nuori, vaikka niin väittäisitkin. Hälyttävää, että olet noin pihalla jo yksinomaan näistä yleisistä termeistä, tai pyrit tarkoituksella vääristelemään asioita. Kehityspsykologiaa et ainakaan selvästikään tunne.

10-vuotias on aivan liian pieni olemaan pitkiä iltoja yksin kotona klo 17-23 ollessasi harrastuksissasi/ystäviesi kanssa ulkona illalla, kuten kerrot. Siis todellako olet jossain terassilla/ravintolassa alkoholia nauttimassa ja miesten perässä juoksemassa, kun 10-vuotias pikkupoikasi viettää pitkän illan yksin kotona? Ja että olet opettanut lastasi näihin yksinäisiin iltoihin jo eskari-ikäisestä alkaen, on jokseenkin järkyttävää ja vastenmielistä.

Mistä muuten tiedät, että lapsesi osaa toimia hätätilanteissa, kuten väität? Onko jokin vakava hätätilanne siis sattunut, koska mistä muuten voisit tämän tietää? Pelkkä oma väitteesi ei vielä sitä todista, että lapsi osaisi oikeasti toimia hätätilanteessa. Sanot olevasi myös 15 sekunnissa puhelimen päässä. Lasta ei ensinnäkään kasvateta kännykällä, toiseksi se 15 sekuntiakin saattaa olla liikaa hätätilanteessa, varsinkin jos äiti on harrastuksissaan/ humalassa terassilla/ravintolassa klo 17-23 välillä eikä kuule soittoääntä musiikin tai muun metelin yli.

Se, että kerrot jättäväsi 10-vuotiaallesi taskurahaa herkkujen ostoon lähikaupasta ei korvaa läsnäoloasi äitinä, ja kuulostaa surulliselta. Lapsi voi alkaa tunnesyödä yksinäisyyden ja turvattomuuden tunteeseen, ja hänelle voi kehittyä syömishäiriö. Itse toisinaan olen ihmetellyt lähikaupan hyllyjen välissä ja sen nurkilla myöhään illalla luuhaavia pikkupoikia. Ostelevat roskaruokaa ja jopa varastelevat. Muutaman kerran on näkynyt poliisikin paikalla, ja jotain lapsista talutettu olkapäästä kaupasta, ja tämän jälkeen näitä on näkynyt onneksi vähemmän. Mahtaakohan olla sinun lapsesi joku näistä?

Sanot, että 13-vuotias voisi olla yksin vaikka vuorokauden. Ei lapsen yksinolo ole mikään ylpeilyn aihe, varsinkaan jos syynä on vanhemman alkoholinhuuruiset reissut ja yhden yön jutut. Ilmeisesti sinun 10-vuotias lapsesi joutuu näitä vielä kokemaan, ellei ole kokenut jo? Lapsi tuntee turvattomuutta yksin kotona ja myös silloin, kun alkoholilta haiseva vanhempi vihdoin kolistelee kotiin.

Ei aliarvosteta lapsiamme :)

Vierailija
34/148 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet on vuorotöissä ja lapset kyllä pärjäävät illan ilman vanhempaa. 13-vuotiaan on hyvä opetella olemaan ilman vanhempia pikkuhiljaa ja muutenkin pitäisi ottaa jo vastuuta itsestään eikä olla äidin helmoissa koko aikaa. Nykyään on kyllä omituista tuo, että pidetään 13-vuotiasta vielä ihan paapottavana pikkulapsena. 

Nämä on näitä joiden isät ja äidit tulee tulevaisuudessa työpaikallekin selvittämään täysi-ikäisen lapsensa asioita (terveisiä henkilöstöhallinnosta).

Vierailija
35/148 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enkä nyt malta olla kirjoittamatta, että esikoisen (nyt 17v, joka olisi pitänyt hakea lentokentältä) syntyessä tämä äijä oli Kallessa bailaamassa - tai siis tuli klo 05 kotiin ja lähdin synnyttämään 05:30... hän oli silloin siis 47 v eli vanhempi kuin minä nyt. Oli ajatus olla synnärillä yhdessä, tuli sinne sitten, kun krapula hieman hellitti... en toki olisi kaivannutkaan häntä synnytykseen, saan ihan itse synnytettyä lapseni ilman, että pitää tuke ketään muuta siinä.

AP

Ja teit sitten vielä toisenkin muksun saman tyypin kanssa. 

Vierailija
36/148 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuskymppinen?? Coldplayn keikalle? Miksi ei ottanut sitä 13-vuotiasta mukaan, sehän on juuri tuon ikäisille? Lähtikö se sinne iskemään nuorempiaan? Syy mikä tahansa niin kusipää iskä. Ei halua olla isä tai välitä lapsesta yhtään tippaa. 

13-vuotiaan "en mä tiedä" vastaus kertoo että joku asiassa mättää. Ehkä juuri tuo, että 13-vuotias olisi itsekin tykännyt lähteä keikalle. Tai tehdä ainakin jotain muuta kuin istua yksin kotona. Kenen mielestä se on mukavaa tekemistä? 13-vuotiaana, kesälomalla? 

Vierailija
37/148 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vaivaa 13 vuotiasta joka ei pärjää yksin kotona iltaa ja yötä?

Vierailija
38/148 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hanurista sekä sinun että eksäsi toiminta. Äijä on täysiverinen alkoholisti, jolle on tärkeämpää vetää viinaa kuin olla lapsensa kanssa. Miksi lähettää lapsensa tollanen vastuuttoman alkoholistin luo? Mitäs sit kun äijä könyää kaatokännissä kotiin ja rymyporukka mukana? Ja vaikka onnistuisikin olemaan vain "pienessä sievässä" (=omasta mielestään, eikä onnistu), silti lapselle turvatonta. Alkoholistin lapsena oikein ketuttaa, että siinä taas yhden juopon oikeudet kännykällä ohittaa lapsen oikeuden turvalliseen lapsuuteen. Ajattele nyt, mikä hylkäämiskokemus lapselle, että vanhempi valitsee mieluummin kiskoa viinaa kuin olla hänen kanssaan, varsinkin kun lapsi ei asu vakituisesti hänen kanssaan.

Ja joo, 10-13-vuotias voi olla yksin kotona, jos vanhempi käy jossain harrastuksessa tai kaupassa ja tulee sieltä todennäköisesti sovitussa ajassa takaisin ja on tarvittaessa puhelimen päässä selväpäisenä. Juopon vanhemman kanssa ei toteudu kumpikaan näistä.

Vierailija
39/148 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kännykällä = kännäillä

Vierailija
40/148 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nähtävästi olette eronneet? Isän hoitoviikko? Oliko tosiaan kaikki noi 4 keikkaa isän hoitoviikkoa? Koska äkkiä kuvittelisi, että ei ja että jos sitten ois vaikka mennyt joku niistä muista illoista kuin juuri silloin kun lapsi on hänellä, tai sun kanssa sopien, että "käykö vaihtarit tälle illalle?". 13 vuotiaita on erilaisia, itse en omiani olisi jättänyt tuollaisen syyn takia yksin kotiin.