Pikkukylät on vastenmielisiä ukkoperiferioita, jotka itse pakottaa tytöt ja naiset muuttamaan pois
Ylen juttu tänään: "Riina Tanskanen sai tarpeekseen lapsuutensa ukkomeiningistä ja muutti pois" https://yle.fi/a/74-20101878?fbclid=IwY2xjawEXHBpleHRuA2FlbQIxMQABHcdP9…
Juttu on täyttä totta ja täysin ohitettu näkökulma tätä ennen. Ensin tytöt ajetaan pois ukkoperiferiasta ja sen jälkeen heidät/meidät nähdään vain "katoavina kohtuina", kuten jutussa sanotaan. Todella karseaa.
Riina Tanskasen kokemus on teollisuuskaupungista, mutta sama ongelma pätee myös maaseutupitäjissä. Mitä pienempi paikkakunta, sen ankeampi ja taantumuksellisempi ilmapiiri. Eli suomeksi: sitä ukkoutuneempi periferia.
Jännä näkökulma sekin, että alueen merkitys on ohitettu myös kotimaisessa feminismissä, mikä on ihan totta.
Olen itse Hämeestä pikkupaikkakunnalta, mistä kaikki ikäluokkani tytöt muutti pois. Ilmapiiri oli niin ahdistava, että en itse käy siellä koskaan eikä ole vähäisintäkään kotiseutukaipuuta saati -rakkautta. Vihaan sitä pitäjää. Miehillä on aina etuajo-oikeus kaikessa, kaikkea tyttömäistä halveksitaan avoimesti. Tyttöjen harrastuksille, ilonaiheille, tyttöydelle nauretaan räkäsesti. Tyttöjä huoritellaan ja herjataan alakouluikäisistä lähtien. Samalla kolmekymppiset ja sitä vanhemmat ukot jahtaa kuola valuen tyttöjä kouluiästä asti. Miehiä ei syyllistetä mistään. Kaikenlainen ahdistelu ja väkivalta tyttöjä kohtaan nähdään täysin normaalina, edelleen tyttöjen pitää sietää se "huumorina", mistään ei saisi suuttua tai puolustautua. Jos seksiin asti mennään, se on tytön syy ja "itsepä läksit", olipa tilanne ihan mikä tahansa - vaikka raiskaus. Poliisiahan näissä kolkissa ei ole nähty vuosikymmeniin, joten ainoa "laki" näissä paikoissa on yhteisön normit - jotka on juuri niin kieroutuneet kuin kerroin.
Pikkupaikkojen todellisuus naisille ja tytöille on äärimmäisen ruma ja vastenmielinen, ja se on näiden pitäjien sielussa niin vahvasti kiinni, että en oikeasti usko, että sitä voidaan koskaan korjata. Siitä päästään eroon vasta, kun nämä pikkupitäjät pikkuhiljaa kuolevat pystyyn. Odotan sitä innolla.
Kommentit (321)
Ihmettelen, että missä näitä ankkahuulisia ym näköisiä nuoria oikein näkee? Joidenkin kuvaukset sopii parikymppisiin naisiin, jotka ottavat fillereitä huuliin liiankin kanssa. Mutta nuoria? Asun Vantaalla yläkoulun vieressä ja näen joka päivä enemmän ja vähemmän nuorisoa. Nuorten tyttöjen pukeutuminen varsin asiallista. Voisin itsekin aikuisena pukeutua niihin. Meikissä ainoa överi on valtavat feikkiripset, mutta se nyt on muutenkin muotia. Antaa nuorien olla ja kokeilla ja aikuiset voivat pitää mölyt mahassaan. Sen sijaan mitään ankkahuulia en ole nähnyt koskaan. Olisi kiinnostavaa tietää missä päin jo 12-vuotiailla näkee feikkihuulia.
Vierailija kirjoitti:
Mene vain nukkumaan. Aamulla heräät klo.4.00, käyt navetassa ja sitten palaat tekemään aamukahvia ja tuoretta nisua isännälle joka heräileekin klo.6.00. Isäntä istuu valmiiseen pöytään ja lehden luettuaan käy käynnistämässä traktorin. Pitää mennä naapurin isännän kanssa pankinjohtajan luokse sopimaan maakaupoista. Kun hirviporukalle pitäisi saada vähän lisää kaatolupia. Onneksi pankinjohtaja on samassa metsästysseurassa ja molempien isäntien saunakaveri. Saadaan kunnanjohtaja taivuteltua myymään tarvittava maa-ala sopuhintaan. Mukava mies se kunnanjohtaja kun siihen paremmin tutustuu, ajattelee isäntä kun ajaa traktorilla takaisin kotiin valmiin ruokapöydän ääreen.
Asun maalla omakotitalossa järven rannalla ja olen työssä käyvä nainen. Ei ole ammuja. Ei koko kylässä ole. Pankinjohtajan kyllä tunnen, asustelee naapurikunnassa. Ai niin, olen sinkku. Naapurin isäntä on kyllä hottis. ; D
Mikä maalainen se sinä oikein olet? Kaupunkilaishupakko taijat olla... Jaa jaa. Vai sinkku ja vielä tunnet pankinjohtajan. Meitillä olis kuule mukava poika. Sellanen kotona viihtyvä. Ei lähde vieraisiin. Eikä pelekää työtä. Pysyy kuule työkalut käsissä. Eikä juo kun ihan vaan joskus kaljaksia ottaa ja välillä omatekosta. Ei mittää viinaksia. Olis tulossa 100 hehtaaria melekeen tukkimehtää ja peltoaki ois kuinka paljon kuhan vaan laitetaan kuntohon. Että tuutko talohon emännäks? Jäätäs mamman kanssa hyyryläisiksi. Ottasitta tilan itellenne. Uus isäntä ja emäntä tarvitahan jotta talo pysyy elossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä pikkutaajamissa huudetaan nykyään joka asiasta että miksi ei ole sitä ja miksi ei ole tätä. Ja sitten kun niille tehdään vähän sitä ja tätä niin kukaan ei käytä niitä palveluja. Ihmeellisiä vanhojen kiukkuisten ihmisten saattohoitoloita. Siis j..lauta kun piti urheilukenttä kunnostaa niille ja sitten laitettiin kävijälaskuri niin koko kesän aikana siellä kävi 13 ihmistä. Siis 13 ihmisen takia jyrättiin, lanattiin, leikattiin nurmikoita, poltettiin syksyllä valoja....sitten ihmetellään että mihin ne rahat katoavat.
Mutta kun heille riittää se, että aamulla töihin lähtiessä on pihalla kauris ja töistä palatessa se sama kauris on siinä edelleen. Aivan kuten ne kymmenet jäteöljyläikät pihalla.
Ei siellä ainakaan spurgua tai narkkia ole ollut. 👍
Vierailija kirjoitti:
No siis, minä olen niin pieneltä paikalta alunperin, ettei sitä oltu 90-luvulla edes merkitty kaikkiin karttoihin.
Olen asunut Helsingissä kohta 20 vuotta. Koska olen 40v. vela ja en ole koskaan ollut naimisissa tai avoliitossa, niin voin vain kuvitella mitkä huhut minusta kiertävät. Selkeästi minun on oltava vanhapiika-lesb0, tai sitten tahattomasti lapseton, jonka kaikki romanssit ovat kaatuneet siihen, että olen mah0...
Asuin aikoinani vuoden verran ystäväni kanssa noin 20 000 hengen paikkakunnalla. Silti meistä lähti kiertämään huhu, että me ollaan selkeästi lesbopariskunta,koska eiväthän aikuiset ihmiset nyt asu missään kimppakämpissä.
Ikävä kyllä et kiinnosta ketään sen vertaa, että sinusta juoruttaisiin. Intiimien sosiaalisten suhteiden puute saa mielikuvituksesi laukkaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, että missä näitä ankkahuulisia ym näköisiä nuoria oikein näkee? Joidenkin kuvaukset sopii parikymppisiin naisiin, jotka ottavat fillereitä huuliin liiankin kanssa. Mutta nuoria? Asun Vantaalla yläkoulun vieressä ja näen joka päivä enemmän ja vähemmän nuorisoa. Nuorten tyttöjen pukeutuminen varsin asiallista. Voisin itsekin aikuisena pukeutua niihin. Meikissä ainoa överi on valtavat feikkiripset, mutta se nyt on muutenkin muotia. Antaa nuorien olla ja kokeilla ja aikuiset voivat pitää mölyt mahassaan. Sen sijaan mitään ankkahuulia en ole nähnyt koskaan. Olisi kiinnostavaa tietää missä päin jo 12-vuotiailla näkee feikkihuulia.
Paljon yleisempää noilla parikymppisillä on se ankkaperse.
Huomattu, kun joutuu näissä punaniskatuppukylissä käymään. Onneksi kasvoin isossa kaupungissa.
Miksi te maalaiset puhutte aina "tavallisista vaatteista". Ne merkkivaatteet ovat aivan yhtä tavallisia vaatteita kuin halpahallin kledjut tai itsetehdyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä pikkutaajamissa huudetaan nykyään joka asiasta että miksi ei ole sitä ja miksi ei ole tätä. Ja sitten kun niille tehdään vähän sitä ja tätä niin kukaan ei käytä niitä palveluja. Ihmeellisiä vanhojen kiukkuisten ihmisten saattohoitoloita. Siis j..lauta kun piti urheilukenttä kunnostaa niille ja sitten laitettiin kävijälaskuri niin koko kesän aikana siellä kävi 13 ihmistä. Siis 13 ihmisen takia jyrättiin, lanattiin, leikattiin nurmikoita, poltettiin syksyllä valoja....sitten ihmetellään että mihin ne rahat katoavat.
Mutta kun heille riittää se, että aamulla töihin lähtiessä on pihalla kauris ja töistä palatessa se sama kauris on siinä edelleen. Aivan kuten ne kymmenet jäteöljyläikät pihalla.
Outoa. Viimeksi näin spurguja kun kävin kotikylällä katsomassa vanhempiani. Luokkatoverini, yhteiskunnasta täysin pudonnut luuseri siellä mekasti jonkun maken ja kaken kanssa. Espooseen kun ajoin takaisin, niin ei yhtään spurgua eikä narkkia missään. Jännä juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäntä onkin pirtissä tai peltivajassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis, minä olen niin pieneltä paikalta alunperin, ettei sitä oltu 90-luvulla edes merkitty kaikkiin karttoihin.
Olen asunut Helsingissä kohta 20 vuotta. Koska olen 40v. vela ja en ole koskaan ollut naimisissa tai avoliitossa, niin voin vain kuvitella mitkä huhut minusta kiertävät. Selkeästi minun on oltava vanhapiika-lesb0, tai sitten tahattomasti lapseton, jonka kaikki romanssit ovat kaatuneet siihen, että olen mah0...
Asuin aikoinani vuoden verran ystäväni kanssa noin 20 000 hengen paikkakunnalla. Silti meistä lähti kiertämään huhu, että me ollaan selkeästi lesbopariskunta,koska eiväthän aikuiset ihmiset nyt asu missään kimppakämpissä.
Ikävä kyllä et kiinnosta ketään sen vertaa, että sinusta juoruttaisiin. Intiimien sosiaalisten suhteiden puute saa mielikuvituksesi laukkaamaan.
Juurihan hän kertoi että oli lesbohuhut lähteneet vellomaan.
Vierailija kirjoitti:
Me maksetaan isot kiinteistöverot. Palveluja oli vielä lapsuudessa 80-luvulla. Posti, pankkikonttori, pari kauppaa, kauppa- ja kirjastoauto, luistelukenttä. Aiemmin 70-luvulle asti juna-asema. Viime vuosina on lähtenyt kirjastoauto ja postilaatikko. Julkinen liikenne eli koulukuljetus muuttunut niin huonoksi että huonontaa ei ainakaan enää voi. Tiet yksityisteitä, joiden ylläpidosta vastaa kyläläisten tietoimikunnat. Mitä palveluita on jäänyt? En keksi muuta kuin katuvalot.
Helsingistä löytyy kaikki palvelut, katuvaloista lähtien.
Hyvää huomenta ukkoperiferiasta! Jatkuu.
No jo on taas joku lumihiutale keksinyt satuja :-) Vai että ukot ovat ajaneet hänet kotipaikkakunnaltansa pois. Olen kotoisin pikkukylältä, joka oli osa 4 000 hengen isompaa "kaupunkia". Ei siellä ukot hihhuloineet eikä tyttöjä rääkätty (kuten tämän lumihiutaletutkijan puheissa). Sai tehdä mitä halusi, kehittää luovuutta, mitä nyt terveen järjen mukaan tietenkin.
Omat vanhempani kannustivat opiskelemaan ja pois pikkupaikkakunnalta. Tukivat opiskelun aikana ja kannustivat eteenpäin kaikin voimin. Samoin meni homma kavereiden/ystävien kohdalla. Jotkut tietenkin jämähti siihen ensimmäiseen poikaystävään ja "yllätys"raskauteen - ilmiö, mikä mielestäni olisi huomattavasti enemmän huomiota ansaitseva kuin tämän runotytön kokema "ukkokiusaaminen". Olisi iloinen, että pääsi pieneltä paikkakunnalta oman, itsenäisen elämän makuun. Ei kai ne "ukot" nyt voineet päättää, mitä tytön tuli tehdä, naurettava ajatuskin.
Mulle yks hailee. Ei vaikuta mun elämään yhtään jos jotkut pois muuttaa. Pikkukylässä maalla asuminen on parasta. Koskaan en muuta takaisin kaupunkiin :)
Vierailija kirjoitti:
Mulle yks hailee. Ei vaikuta mun elämään yhtään jos jotkut pois muuttaa. Pikkukylässä maalla asuminen on parasta. Koskaan en muuta takaisin kaupunkiin :)
Ja onneksi on todella harvoin edes mitään asiaa käydä kaupungissa.
Mun kotiseudulta muutetaan aika pian lukion jälkeen maailmalle jatko-opintoihin.
Tietty osa peruskoulu- ja amisporukasta jää sinne kotiseudulle. Oliskohan niin että vähemmät koulutetut jää aina kotiseudulleen?
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista että koet vanhat miehet rajoittavaksi tekijäksi. Itse koen että ne on 40+ naiset jotka kaikista eniten tuomitsee muita mutta minä olenkin mies.
Itse olen pieneltä paikkakunnalta kotoisin ja muistan että 40-50-vuotiaat naiset olivat kylän pahimpia moraalinvartioita. He jopa arvostelivat toisten moraalinvartijanaisten moraalia. Mm. tyhjien kaljapullojen viemistä kauppaan arvosteltiin ja kaikkien sukulaisten tietoja udeltiin, muistan ne merkitsevät katseet kun oli joku herkullinen juttu.
No sitten menin opiskelemaan yliopistoon suureen kaupunkiin ja huomasin, että siellä pitää ajatella oikealla tavalla päästäkseen oikeisiin piireihin. Tiedekunnilla oli omat sopulilauman säännöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on nyt taas ketju, jossa on yksi ainoa hyväksytty totuus eikä muuta saa sanoa tai et vaan ymmärrä tai suvaitse muiden mielipiteitä. Vauvan parviprovoa parhaimmillaan.
Anteeksi nyt, mutta kuulostat "Mitään Ei Saa Sanoa" miespupulta.
Esitä kaikin mokomin perustellut, omaan kokemukseen ja muuhun asiantuntemukseesi perustuvat näkemyksesi aiheesta. "Naiset ovat typeriä ja hysteerisiä" ei ole perustelu, usko tai älä, se on naisvihaa.
Sorry nyt vaan, mutta väärin meni. Olen sellainen poikkeus maalla kasvaneesta tytöstä (kuten täällä joku muukin joka lynkattu koska eri mieltä) joka ei tunnista näitä juttuja miten ahdasmielistä oli kasvaa maalla. Juoruja joo, mutta että meikkaus, mekot tms. olisi ollut jotain ihmeellistä. Itse olin punkkari (kyllä, hakaneula huulessa jne kliseet), harrastin posliininmaalausta ja hoidin maatilaa äidin kanssa kaksin kun isä kuoli ollessani pieni. Saimme apua kun tarvittiin ja kasvoin varsin itsenäiseksi. Että en tiedä teidän ahtaista muoteista mutta varmaan joku semmoisen tästäkin vääntää. Maatila on vieläkin harrastuspaikkana mutta työt on muualla. Koulutuksen hain Helsingistä yliopistosta kuten niin monet muutkin. Ja kyllä, teiniä maalla ei ollut muka mitään, mutta kasvoin aikuiseksi ja huomasin, että onhan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me maksetaan isot kiinteistöverot. Palveluja oli vielä lapsuudessa 80-luvulla. Posti, pankkikonttori, pari kauppaa, kauppa- ja kirjastoauto, luistelukenttä. Aiemmin 70-luvulle asti juna-asema. Viime vuosina on lähtenyt kirjastoauto ja postilaatikko. Julkinen liikenne eli koulukuljetus muuttunut niin huonoksi että huonontaa ei ainakaan enää voi. Tiet yksityisteitä, joiden ylläpidosta vastaa kyläläisten tietoimikunnat. Mitä palveluita on jäänyt? En keksi muuta kuin katuvalot.
Lisään vielä kyläkoulut, jotka lopetettu ja lapset kyörätään kaupunkiin suurkouluihin sillä halvimmaksi kilpailutetulla koulukuljetuksella. Miksi ei kouluja voisi rakentaa maalle ja kyörätä ne kaupunkilaiset maalaiskouluun?
Olisiko vaikka siksi, että on huomattavasti helpompaa ja halvempaa kuljettaa 10 oppilasta kylältä kaupunkiin kuin 100 oppilasta kaupungista maalle?
Maalaisten ainainen palveluiden lähtemisestä nurinointi on ylipäätään näköalatonta. Katuvalo maalla maksaa saman verran kuin katuvalo kaupungissa. Maalla se valaisee muutaman ihmisen kulkua illassa, kaupungissa satojen, ehkä tuhansien ihmisten kulkua. Ei tarvita kovin ihmeellisiä matematiikkataitoja laskemaan, että yhteiskunnan tarjoamat palvelut maksavat maalla moninkertaisesti per capita taajamiin verrattuna. Käänteisestä syystä maalla ei ole nykyään kauppoja. Ne ovat yrityksiä, joita perustetaan sinne, missä ne tuottavat voittoa -tai vähintään elannon yrittäjälle. Toisin sanoen sinne, missä niillä on riittävästi asiakkaita.
Lisään vielä kyläkoulut, jotka lopetettu ja lapset kyörätään kaupunkiin suurkouluihin sillä halvimmaksi kilpailutetulla koulukuljetuksella. Miksi ei kouluja voisi rakentaa maalle ja kyörätä ne kaupunkilaiset maalaiskouluun?