Pikkukylät on vastenmielisiä ukkoperiferioita, jotka itse pakottaa tytöt ja naiset muuttamaan pois
Ylen juttu tänään: "Riina Tanskanen sai tarpeekseen lapsuutensa ukkomeiningistä ja muutti pois" https://yle.fi/a/74-20101878?fbclid=IwY2xjawEXHBpleHRuA2FlbQIxMQABHcdP9…
Juttu on täyttä totta ja täysin ohitettu näkökulma tätä ennen. Ensin tytöt ajetaan pois ukkoperiferiasta ja sen jälkeen heidät/meidät nähdään vain "katoavina kohtuina", kuten jutussa sanotaan. Todella karseaa.
Riina Tanskasen kokemus on teollisuuskaupungista, mutta sama ongelma pätee myös maaseutupitäjissä. Mitä pienempi paikkakunta, sen ankeampi ja taantumuksellisempi ilmapiiri. Eli suomeksi: sitä ukkoutuneempi periferia.
Jännä näkökulma sekin, että alueen merkitys on ohitettu myös kotimaisessa feminismissä, mikä on ihan totta.
Olen itse Hämeestä pikkupaikkakunnalta, mistä kaikki ikäluokkani tytöt muutti pois. Ilmapiiri oli niin ahdistava, että en itse käy siellä koskaan eikä ole vähäisintäkään kotiseutukaipuuta saati -rakkautta. Vihaan sitä pitäjää. Miehillä on aina etuajo-oikeus kaikessa, kaikkea tyttömäistä halveksitaan avoimesti. Tyttöjen harrastuksille, ilonaiheille, tyttöydelle nauretaan räkäsesti. Tyttöjä huoritellaan ja herjataan alakouluikäisistä lähtien. Samalla kolmekymppiset ja sitä vanhemmat ukot jahtaa kuola valuen tyttöjä kouluiästä asti. Miehiä ei syyllistetä mistään. Kaikenlainen ahdistelu ja väkivalta tyttöjä kohtaan nähdään täysin normaalina, edelleen tyttöjen pitää sietää se "huumorina", mistään ei saisi suuttua tai puolustautua. Jos seksiin asti mennään, se on tytön syy ja "itsepä läksit", olipa tilanne ihan mikä tahansa - vaikka raiskaus. Poliisiahan näissä kolkissa ei ole nähty vuosikymmeniin, joten ainoa "laki" näissä paikoissa on yhteisön normit - jotka on juuri niin kieroutuneet kuin kerroin.
Pikkupaikkojen todellisuus naisille ja tytöille on äärimmäisen ruma ja vastenmielinen, ja se on näiden pitäjien sielussa niin vahvasti kiinni, että en oikeasti usko, että sitä voidaan koskaan korjata. Siitä päästään eroon vasta, kun nämä pikkupitäjät pikkuhiljaa kuolevat pystyyn. Odotan sitä innolla.
Kommentit (321)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, vaan maaseudun naisviha. Kannattaa lukea se ensimmäinen viesti ja lainattu lehtijuttu.
Jukisen sektorin työpaikkojen puute ei ole naisvihaa.
Juuri näin. Maaseudulle ei riitä julkisen puolen konttorihommia, johon naiset niin usein mielivät. Kirkonkylissäkään ei ole enää Osuus- ja Säästöpankkeja juurikaan. Ja samoin kaupat ovat keskittyneet keskustaajamiin. Kouluja on laukkautettu jne.
Ei ole siistejä sisähommia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, vaan maaseudun naisviha. Kannattaa lukea se ensimmäinen viesti ja lainattu lehtijuttu.
Juuri näin. Maaseudulle ei riitä julkisen puolen konttorihommia, johon naiset niin usein mielivät. Kirkonkylissäkään ei ole enää Osuus- ja Säästöpankkeja juurikaan. Ja samoin kaupat ovat keskittyneet keskustaajamiin. Kouluja on laukkautettu jne.
Likaantuu, väsyy ja joutuu maksamaan nettoveroja = naisvihamielinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan maalaistyttönä ihmettelen, että mikä ihmeen maalaisten naisviha???? Enpä ole kokenut. Olenko viallinen vai tyhmä?
Jos olet sisäistänyt vahvasti rooliodotukset, et ehkä tosiaan huomaa niissä mitään vikaa. Ei se tarkoita että olisit viallinen tai tyhmä, vaan että olet hyvin sopeutuvainen.
Niin, tai mulla on vaan huumorintajua nähdä tämän kotkotuksen yli. Älä nyt analysoi itseäsi solmuun, kohta täytyy mennä unten maille...ainakin jos huomenna työt kutsuu. =D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan maalaistyttönä ihmettelen, että mikä ihmeen maalaisten naisviha???? Enpä ole kokenut. Olenko viallinen vai tyhmä?
Olet näiden tiedostavien naisten mielestä tyhmä pic me girl. He ovat ahkeria kategorisoimaan.
Ookoo! Menenkin tästä nurkkaan häpeämään, niinkuin meillä maalla on tapana. ; D
Menisin itsekin, mutta ketju ei riitä nurkkaan asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta lähtisivätkö naiset jonnekin Juupajoelle, jos valtion virastoja hajasijoitettaisiin, kuten ennen vanhaan Kepu yritti?
Olisiko tilanne sama: "Kun siellä ei ole mitään?"
Paitsi halvat asunnot, kohtuu palvelut ja terve, raikas luonto.
Vierailija kirjoitti:
https://www.apu.fi/artikkelit/juhani-karila-ja-hanen-lapsuusystavansa-v…
Tässä on aivan loistava artikkeli miehen näkökulmasta miten ahtailta ne roolit voi tuntua myös miehille noilla pikkupaikkakunnilla.
Toinen ääni tälle. Vähän kornia, mutta silmiä avaavaa. Jos kiinnostaa ymmärtää muita, lue tuo.
"Mutkaton, jokapäiväinen käytännönläheisyys, jota pienessä kylässä varsinkin miehiltä odotettiin, ahdisti minua."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet sisäistänyt vahvasti rooliodotukset, et ehkä tosiaan huomaa niissä mitään vikaa. Ei se tarkoita että olisit viallinen tai tyhmä, vaan että olet hyvin sopeutuvainen.
Niin, tai mulla on vaan huumorintajua nähdä tämän kotkotuksen yli. Älä nyt analysoi itseäsi solmuun, kohta täytyy mennä unten maille...ainakin jos huomenna työt kutsuu. =D
Juu. Mene vain nukkumaan. Aamulla heräät klo.4.00, käyt navetassa ja sitten palaat tekemään aamukahvia ja tuoretta nisua isännälle joka heräileekin klo.6.00. Isäntä istuu valmiiseen pöytään ja lehden luettuaan käy käynnistämässä traktorin. Pitää mennä naapurin isännän kanssa pankinjohtajan luokse sopimaan maakaupoista. Kun hirviporukalle pitäisi saada vähän lisää kaatolupia. Onneksi pankinjohtaja on samassa metsästysseurassa ja molempien isäntien saunakaveri. Saadaan kunnanjohtaja taivuteltua myymään tarvittava maa-ala sopuhintaan. Mukava mies se kunnanjohtaja kun siihen paremmin tutustuu, ajattelee isäntä kun ajaa traktorilla takaisin kotiin valmiin ruokapöydän ääreen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta lähtisivätkö naiset jonnekin Juupajoelle, jos valtion virastoja hajasijoitettaisiin, kuten ennen vanhaan Kepu yritti?
Olisiko tilanne sama: "Kun s
Ei välttämättä, mutta silloin saataisiin paremmin toimivia virastoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksesta. Itsekin mietin usein, että helpointa on nauraa epäoikeudenmukaisuudelle. Mutta rohkeampaa on taistella sitä vastaan. Meillä naisilla on paha tapa mielistellä muita, jotta rauha säilyy.
Nuku hyvin!
Ukkoperiferia, onko tuo kehumista, vai haukkumista?
Pitäiskö puolestaloukkaantua?
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoisa on myös se, että alistetussa muotissa olevat naisetkin muodostavat omia hierarkioitaan ja alkavat nokkimaan omiaan jos nämä haluavat muotista irti. Janten laki.
Olen muuten huomannut, että ylipäätään alistetut naiset alistavat toisia naisia. Esim. moni tapaamani arabinainen on tehnyt noin. Eivät voi lyödä ylöspäin, joten purkaakseen patoumiaan kiusaavat sitten alempiaan, yleensä nuoria naisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoisa on myös se, että alistetussa muotissa olevat naisetkin muodostavat omia hierarkioitaan ja alkavat nokkimaan omiaan jos nämä haluavat muotista irti. Janten laki.
Olen muuten huomannut, että ylipäätään alistetut naiset alistavat toisia naisia. Esim. moni tapaamani arabinainen on tehnyt noin. Eivät voi lyödä ylöspäin, joten purkaakseen patoumiaan kiusaavat sitten alempiaan, yleensä nuoria naisia.
Ja joskus valkoisia kantasuomalaisia...
Näissä pikkutaajamissa huudetaan nykyään joka asiasta että miksi ei ole sitä ja miksi ei ole tätä. Ja sitten kun niille tehdään vähän sitä ja tätä niin kukaan ei käytä niitä palveluja. Ihmeellisiä vanhojen kiukkuisten ihmisten saattohoitoloita. Siis j..lauta kun piti urheilukenttä kunnostaa niille ja sitten laitettiin kävijälaskuri niin koko kesän aikana siellä kävi 13 ihmistä. Siis 13 ihmisen takia jyrättiin, lanattiin, leikattiin nurmikoita, poltettiin syksyllä valoja....sitten ihmetellään että mihin ne rahat katoavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Haukut typeräksi, ankkahuuleksi, prostituoidun näkemiseksi, ja sen jälkeen hehkutat miten maalla saa kasvaa terveessä ympäristössä. :D
Suosittelen vakavasti, että menet viikoksi peilin eteen seisomaan ja tuijottamaan mustaan sieluusi."
Ovatko nuo kuvaillut lapsinaiset mielestäsi merkki terveestä lapsuudesta? Ja saavat he itsenäisesti päättää olemuksestaan?
Tämä vain siksi että tiedämme kenen kanssa keskustellaan.
-eri
Millainen mahtoikaan olla sinun lapsuutesi ja kasvatuksesi kun aikuisena haukut lapsia prostituoidun näköisiksi ankkahuulisiksi...
Varmaan Keski-Euroopassa bordellin lähistöllä, koska tietää mistä puhuu.
Ainakin Ranska on yllättävän naisvihamielinen paikka. Naisen muotti on ahdas, pitää olla hiljaa ja pitää tunteet sisällään, erityisesti negatiiviset tunteet. Samaan aikaan miehet saavat saada vaikka raivokohtauksia ja uhata lyödä, jos nainen sanoi jotakin, mistä he ovat eri mieltä.
Onneksi pääsin takaisin Suomeen.
Mene vain nukkumaan. Aamulla heräät klo.4.00, käyt navetassa ja sitten palaat tekemään aamukahvia ja tuoretta nisua isännälle joka heräileekin klo.6.00. Isäntä istuu valmiiseen pöytään ja lehden luettuaan käy käynnistämässä traktorin. Pitää mennä naapurin isännän kanssa pankinjohtajan luokse sopimaan maakaupoista. Kun hirviporukalle pitäisi saada vähän lisää kaatolupia. Onneksi pankinjohtaja on samassa metsästysseurassa ja molempien isäntien saunakaveri. Saadaan kunnanjohtaja taivuteltua myymään tarvittava maa-ala sopuhintaan. Mukava mies se kunnanjohtaja kun siihen paremmin tutustuu, ajattelee isäntä kun ajaa traktorilla takaisin kotiin valmiin ruokapöydän ääreen.
Asun maalla omakotitalossa järven rannalla ja olen työssä käyvä nainen. Ei ole ammuja. Ei koko kylässä ole. Pankinjohtajan kyllä tunnen, asustelee naapurikunnassa. Ai niin, olen sinkku. Naapurin isäntä on kyllä hottis. ; D
Me maksetaan isot kiinteistöverot. Palveluja oli vielä lapsuudessa 80-luvulla. Posti, pankkikonttori, pari kauppaa, kauppa- ja kirjastoauto, luistelukenttä. Aiemmin 70-luvulle asti juna-asema. Viime vuosina on lähtenyt kirjastoauto ja postilaatikko. Julkinen liikenne eli koulukuljetus muuttunut niin huonoksi että huonontaa ei ainakaan enää voi. Tiet yksityisteitä, joiden ylläpidosta vastaa kyläläisten tietoimikunnat. Mitä palveluita on jäänyt? En keksi muuta kuin katuvalot.
No siis, minä olen niin pieneltä paikalta alunperin, ettei sitä oltu 90-luvulla edes merkitty kaikkiin karttoihin.
Olen asunut Helsingissä kohta 20 vuotta. Koska olen 40v. vela ja en ole koskaan ollut naimisissa tai avoliitossa, niin voin vain kuvitella mitkä huhut minusta kiertävät. Selkeästi minun on oltava vanhapiika-lesb0, tai sitten tahattomasti lapseton, jonka kaikki romanssit ovat kaatuneet siihen, että olen mah0...
Asuin aikoinani vuoden verran ystäväni kanssa noin 20 000 hengen paikkakunnalla. Silti meistä lähti kiertämään huhu, että me ollaan selkeästi lesbopariskunta,koska eiväthän aikuiset ihmiset nyt asu missään kimppakämpissä.
Vierailija kirjoitti:
Näissä pikkutaajamissa huudetaan nykyään joka asiasta että miksi ei ole sitä ja miksi ei ole tätä. Ja sitten kun niille tehdään vähän sitä ja tätä niin kukaan ei käytä niitä palveluja. Ihmeellisiä vanhojen kiukkuisten ihmisten saattohoitoloita. Siis j..lauta kun piti urheilukenttä kunnostaa niille ja sitten laitettiin kävijälaskuri niin koko kesän aikana siellä kävi 13 ihmistä. Siis 13 ihmisen takia jyrättiin, lanattiin, leikattiin nurmikoita, poltettiin syksyllä valoja....sitten ihmetellään että mihin ne rahat katoavat.
Mutta kun heille riittää se, että aamulla töihin lähtiessä on pihalla kauris ja töistä palatessa se sama kauris on siinä edelleen. Aivan kuten ne kymmenet jäteöljyläikät pihalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maaseudulla on hyvä kasvattaa lapsia. Ei ole semmosia ulkonäköpaineita tytöillä. Veljentytöt kun tulee kesäisin käymään niin kyllä ne ankkahuulet ja kilo pakkelia naamassa lähinnä ihmetyttää 12 vuotiaalla. Meillä lapset saa olla lapsia niin kauan kun haluaa ja harrastukset löytyy luonnosta ja eläimien parista. Iso kaupunki on 70km päässä ja meidän lapset käy siellä välillä viettämässä kulttuuri ja kaupunkielämää, mutta ei ne ainakaan vielä ole sinne halunneet jäädä.
Maallako muka ei ole ulkonäköpaineita?! Päinvastoin, ja todistit sen juuri. :D Kaupungissa ei haukuta kenenkään huulia tai meikkejä, vaan jokainen saa nimenomaan näyttää siltä kuin haluaa. Teidän lapset on koulittu siihen, että ei saa erottua, ja siksi he ihmettelee miten joku uskaltaa toteuttaa itseään. Toivottavasti et ole kasvattanut la
Ihan järjetöntä yleistämistä jonkun sukulaisen pohjalta.
Minun 13-vuotias tytär kulkee huppari ja rennot housut yllä päivittäin. Vanhempi tytär, 15-vuotias, käyttää polvipituista hametta ja kauluspaitaa usein. Kumpikaan ei meikkaa, eikä heidän luokalla ole yhden ensimmäistä törröhuulista tyttöä vaan kaikilla ihan tavalliset vaatteet, toki teini-ikäisille tyypillisillä erilaisilla tyylivivahteilla. En saanut slaagia, kun vanhimman tytön kaverilla oli pinkki, irrotettava hiuslisäke. Voi että. Olen maaseudulla kasvanut, ja koen että omat lapseni saavat aivan erilaisen vapauden täällä pk-seudulla kuin itse kotikylillä.
Ihmisille on erilaiset asiat tärkeitä, joten toinen voi loukkaantua asiasta mikä taas toiselle ei ole mitään. Fiksu ihminen ymmärtää loukanneensa toista ja pyytää anteeksi eikä ala ilkkumaan, että toinen on liian herkkä. Annat myös ymmärtää, että on jotenkin hyväksyttävää huoritella ja NAISEN pitää pohtia onko siihen jotain syytä. Kerro vielä, että milloin on ok huoritella naisia? Jos luet viestisi uudelleen niin syytät tuota lainaamaasi vastaajaa siitä, ettei hän asetu sinun (yhteisönne) määrittelemiin raameihin.