Minua ihmetyttää ihmisten taidot
Miten täällä maailmassa ihmiset osaakin jotain? En itse osaa yhtään mitään, olen huono oikeastaan kaikessa ja pilaan asioita. Ihmettelen esim ihmisten ammattitaitoja, taiteellisia taitoja jne. Miten laulajatkin voi muka muistaa keikalla ollessaan usean laulun sanat ulkoa ja miten ne jaksaa laulaa siinä sen tunnin tai ylikin yhtä menoa. Miten rakentajat osaa rakentaa taloja niin että ne kantaa eikä sorru päälle. Kaikki pitää tietenkin opetella, mutta minusta tuntuu että jos minulle opetetaan joku asia, en silti osaa sitä. Tuntuukin ihan siltä, että muut taidokkaat ihmiset on jotain koneita ja minä olen joku virheellinen otus, joka ei osaa mitään omatoimisesti. Siltä minusta on tuntunut koko elämäni, että muut vaan menee automaatiolla ja minä olen tumpelo joka ei tiedä mistään mitään. Mitä tämä kaikki on?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Miten sitten vaikka hitsaajat tietää milloin joku liitoskohta on tarpeeksi hyvin tehty? Millainen ohje siihen on vai tarkistetaanko se vaan silmämääräisesti? Paljon on ihmeteltävää.
Käynyt koulun jossa on perusteet oppinut. Tietysti. Joku toinen tarkastaa työn.
Aivosi toimivat jotenkin toisin kuin muilla. Sinulla voi olla omat vahvuutesi, esimerkiksi vahva intuitio tai sosiaaliset taidot. Kyseleminen on joka tapauksessa hyödyllistä myös muille. Ne, jotka opettaa muita, oppii eniten opettamista niiltä, jotka ei tahdo millään oppia. Eli olet hyvä sparraamaan muita.
Vierailija kirjoitti:
Etkä osaa jakaa kirjoitustasi kappaleiksi.
Ei se oo oleellista, tässä olla äikän open silmien alla.Tärkeintä tulla ymmärretyksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkä osaa jakaa kirjoitustasi kappaleiksi.
Ei se oo oleellista, tässä olla äikän open silmien alla.Tärkeintä tulla ymmärretyksi.
Äikänope sanois, että yhdeksää lausetta ei tarvitse jakaa kappaleisiin.
Kokeilkaa kasata Ikean lipasto ohjeella tai ilman. Vieläkö kulkee vapaa henki?
En tiedä olenko jonkun verran monilahjakas, kun heti nuoresta iästä opin kaikenlaista nopeasti ja helposti. Nuorena aikuisena huomasin, että ei niin monet osaa asioita ja aloin arvostaa minun taitoja, jotka olivat minulle itsestäänselvyys. Nykyään osaan(hyvin) soittaa pianoa, kitaraa, maalata/piirtää, kokata/leipoa, osaan remontoida/fiksata asioita, korjata autoja niin paljon kuin niitä pystyy, hallita (sähkö)tekniset laitteet ja myös korjata niitä.
M45
Lapset taas kyselee ja ihmettelee. Eikö vanhempasi osaa mitään?
Olisin voinut kirjoittaa tämän. Ja ihailukin on taito, siis että osaa arvostaa toisten taitoa. Siinä sivussa voisi toisiin itseään vertaamatta alka itsekseen kehittää jotain taitoa, niin olen itse ajatellut kuitenkin taas tehdä. Ehkä kehityn, onko sillä väliä edes, mutta voisi olla mukavaa kokeilla.
Etkö ap ole opiskellut tai harrastanut mitään? Useimmat taidot täytyy opiskella. Monella on taipumuksia enemmän johonkin suuntaan (vaikka laulu) kuin toiseen ( esim. rakentaminen). Toiset taas ovat tasaisia kaikessa.
Osaaminen vaatii intohimoa. Joskus sitä lähtee ihan nollasta ja virheiden kautta oppii mestariksi. Niin se vaan menee. Se joka ei siedä virheitä, ei koskaan mitään opikkaan.