Minua ihmetyttää ihmisten taidot
Miten täällä maailmassa ihmiset osaakin jotain? En itse osaa yhtään mitään, olen huono oikeastaan kaikessa ja pilaan asioita. Ihmettelen esim ihmisten ammattitaitoja, taiteellisia taitoja jne. Miten laulajatkin voi muka muistaa keikalla ollessaan usean laulun sanat ulkoa ja miten ne jaksaa laulaa siinä sen tunnin tai ylikin yhtä menoa. Miten rakentajat osaa rakentaa taloja niin että ne kantaa eikä sorru päälle. Kaikki pitää tietenkin opetella, mutta minusta tuntuu että jos minulle opetetaan joku asia, en silti osaa sitä. Tuntuukin ihan siltä, että muut taidokkaat ihmiset on jotain koneita ja minä olen joku virheellinen otus, joka ei osaa mitään omatoimisesti. Siltä minusta on tuntunut koko elämäni, että muut vaan menee automaatiolla ja minä olen tumpelo joka ei tiedä mistään mitään. Mitä tämä kaikki on?
Kommentit (31)
Etkä osaa jakaa kirjoitustasi kappaleiksi.
Vierailija kirjoitti:
Etkä osaa jakaa kirjoitustasi kappaleiksi.
Ei noin lyhyttä kirjoitusta tarvitse välttämättää erotella kappaleiksi.
Ei se rakentaja sitä automaattisesti tiedä kestääkö joku vai ei. Siihen on omat laskennat mitä suunnittelija/ arkkitehdit tekee ja sit vaan ohjeiden (piirustusten) mukaan rakennetaan. Niissä on ihan mainittu että x kokoista puuta, minkälaiset ruuvit/ naulat ja montako minimissään jne. Joku pihavaja taas, niin se on taas että joko kokemuksen kautta tai sit lukee muualta miten tehdään tai tekee ja katsoo kestääkö ai ei. Yleensäkkin vähän kaikessa on joku oma prosessi, ohjeet, menetelmät jne., jotka selviää joko lukemalla tai kokeilemalla/ opettelemalla.
Yritä joskus. Monet asiat on oikeastaan aika helppoja eivätkä vaadi 3 vuoden koulutusta.
Jos lähtee tommosella asenteella ja itsetunnolla liikkeelle, että ei osaa mitään ja pilaa vaan kaiken, niin ei tule edes yritettyä.
"Trying is the first step to failure" -Homer Simpson. Oletko Homer?
Vierailija kirjoitti:
Ei se rakentaja sitä automaattisesti tiedä kestääkö joku vai ei. Siihen on omat laskennat mitä suunnittelija/ arkkitehdit tekee ja sit vaan ohjeiden (piirustusten) mukaan rakennetaan. Niissä on ihan mainittu että x kokoista puuta, minkälaiset ruuvit/ naulat ja montako minimissään jne. Joku pihavaja taas, niin se on taas että joko kokemuksen kautta tai sit lukee muualta miten tehdään tai tekee ja katsoo kestääkö ai ei. Yleensäkkin vähän kaikessa on joku oma prosessi, ohjeet, menetelmät jne., jotka selviää joko lukemalla tai kokeilemalla/ opettelemalla.
Ja silti ne maailman parhaatkin tekee virheitä aina joskus. Talot homeessa, jokin sortuu, laulaja unohtaa sanat tai laulaa nuotin vierestä, hiihtäjä erehtyy väärälle ladulle, kampaaja epäonnistuu värjäämisessä, ompelija tekee liian lyhyet hihat, kaupankassa rahastaa väärin. Lääkäriltäkin kuolee joskus potilaita hoitovirheen vuoksi. Harjoitus tekee hyväksi muttei täydelliseksi. Siksi on vakuutukset olemassa. Aloittelija ei voi olla paras vaan pitää vuosia harjoitella.
Kaltaisesi yleistyvät sukupolvesta toiseen, sillä tyhmyys on lisääntymisen edellytys.
Miten sitten vaikka hitsaajat tietää milloin joku liitoskohta on tarpeeksi hyvin tehty? Millainen ohje siihen on vai tarkistetaanko se vaan silmämääräisesti? Paljon on ihmeteltävää.
Aluksi kaikki on vaikeaa, ja se on helppoa, kun se osaa (no ei ole, mutta mahdollista).
Oletko vain yksinkertaisesti tyhmä? Kehitysvammaisuuden ja keskiälykkyyden välissä on aika paljon ihmisiä, eikä jollain 75-85 älykkyysosamäärällä hirveen hyvin pärjää normitöissä.
Vierailija kirjoitti:
Miten sitten vaikka hitsaajat tietää milloin joku liitoskohta on tarpeeksi hyvin tehty? Millainen ohje siihen on vai tarkistetaanko se vaan silmämääräisesti? Paljon on ihmeteltävää.
Tietty kappaleen paksuus, syötettävä virtamäärä ja käytettävä hitsauslaite.
Ohuempi pelti = vähemmän virtaa
Paksumpi pelti = enemmän virtaa
Kokeilemalla ja kokemuksella.
Ihmiset tilaa nykyisin kaiken valmiina. Eivät enää jaksa, ovat laiskoja. Ready to use -staffia kaupat pullollaan. Samalta einespskalta ne maistuu. Hyvähän se on että raha liikkuu ja miljonäärit rikastuu entisestään. Kotona tehty on persoonallisempi, kun ihmiset tajuaisi arvostaa hand made -meininkiä, laadusta tinkimättä, maailma olisi paljon parempi paikka. Toivottavasti sentään lapsensa jaksavat kasvattaa vai onko sekin ulkoistettu nykyään?
Ei kaikki ihmiset osaakaan rakentaa sortumatta virheisiin eli ovatkin ap:n kaltaisia tampioita:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja silti ne maailman parhaatkin tekee virheitä aina joskus. Talot homeessa, jokin sortuu, laulaja unohtaa sanat tai laulaa nuotin vierestä, hiihtäjä erehtyy väärälle ladulle, kampaaja epäonnistuu värjäämisessä, ompelija tekee liian lyhyet hihat, kaupankassa rahastaa väärin. Lääkäriltäkin kuolee joskus potilaita hoitovir
Vakuutukset olemassa, mitä siitä potilas kuolee.
Oppimisen eteen pitää nähdä vaivaa. Huonoilla geeneillä täytyy lukeaa enemmän kuin hyvillä, mutta viitsiä täytyy rankasti muutakin kuin selata vauvaa.
Kiinasta saa kaiken valmiina, ne käyttää niitä?
Puhut suullani. Ajattelen aivan samoin!
Laulajat käyttää paljon nuottiöljyä, joka voitelee äänihuulet.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset tilaa nykyisin kaiken valmiina. Eivät enää jaksa, ovat laiskoja. Ready to use -staffia kaupat pullollaan. Samalta einespskalta ne maistuu. Hyvähän se on että raha liikkuu ja miljonäärit rikastuu entisestään. Kotona tehty on persoonallisempi, kun ihmiset tajuaisi arvostaa hand made -meininkiä, laadusta tinkimättä, maailma olisi paljon parempi paikka. Toivottavasti sentään lapsensa jaksavat kasvattaa vai onko sekin ulkoistettu nykyään?
Onhan se ulkoistettu. Päiväkodit, esikoulut, peruskoulut ne lapset kasvattaa kunnon veronmaksajiksi.
No ehkä jokaisella ei ole eväitä peruskoulun tasoisen opetuksen järjestämiseksi kotioloissa, mutta anyway...
Mä oon ainakin hidas oppija monessa asiassa. Tarvitsen toistoja.