Pakko irtisanoutua, kun ekaluokkalaiselle ei aamu- tai iltapäivähoitopaikkaa
Ainoa lapsi aloittamassa nyt koulun ja kunnassa niin surkea tilanne, että täällä ei ollenkaan järjestetä aamupäivähoitoa ja iltapäivähoitoonkaan ei riitä paikkoja edes kaikille ekaluokkaisille.
Mitä tässä tilanteessa voi tehdä? Kohta pakko lopettaa vakituinen työsuhde ja jäädä lapsen kanssa kotiin? Ensin neljän kk karenssille ja sitten työttömäksi työnhakijaksi ja vetkutella työtarjouksista, että saa ansiosidonnaista?
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on oikeus osittaiseen työaikaan. Katso kelan sivuilta tarkemmin.
Ap on jo myöhässä, työnantajan kanssa olisi pitänyt sopia asiasta jo aikaa sitten eli viimeistään 2 kk ennen tarvetta. Joustavan työnantajan kanssa voi onnistua, mutta harvassa paikassa se onnistuu vähän yli viikon varoitusajalla.
Irtisanomisaikakin on vähintään 2 viikkoa. Mutta voihan hän ottaa lomapäiviä koulun aloitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö joku onko mahdollista jäädä osittaiselle hoitovapaalle, jos työsuhde on määräaikainen?
Työsuhteen pitää olla kestänyt tietty aika kun tuota hakee.
Laitapa tähän se säädös. Aloittaja lienee ollut jo pitempään, joten sillä ei olisi merkitystä.
Miksi moinen aggressiivisuus??? Todella asiatonta.
MIksi sinä tulkitset aggressiiviseksi täysin asiallisen pyynnön? Aloittaja kertoi kuitenkin olevansa vakituisessa työssä, joten olisi hyvä tietää, kuinka pitkään on työsuhteen pitänyt kestää, jotta osa-aikavapaan saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avainkaulalapsuuteen ei kuole. Kasarilla oli enemmänkin standardi kuin poikkeus.
Nykyään siitä tulee lastensuojeluilmoitus. Meillä kävi kyttäämässä lasu pari vuotta ja koittivat keksiä mikä vika minussa on ja kun ei muuta keksineet niin sanoivat, että lapseni joutuu olemaan iltaisin liian pitkään yksin. Tilanne oli siis se, että menin omaan huoneeseeni yhdeksän jälkeen ja olin siellä puoli tuntia ennen kuin kävin käskemässä lapsen hammaspesulle ja unille. Makuuhuoneemme on vierekkäin ja hän oli kirjaimellisesti seinän takana josta vielä kuului kaikki läpi.Tämä oli sossusta liian pitkä aika omissa oloissaan 12 vuotiaalle.
Miten tämä voi olla totta? Todella vaikea uskoa ja kuka taliaivo voisi edes väittää, että 12v ei voi olla puolta tuntia yksin??
Ei täällä ole kaikki tarinat ole totta. Uskotko sinä mainoksetkin?
Minä voisin pientä korvausta vastaan alkaa iltapäiväsedäksi muutamalle pikkuiselle.
- Asko V.
Meillä ei eka ja tokaluokalla poika edes halunnut mennä mihinkään iltapäiväkerhoon, Sanoi että on tyhmää ja lapsellista eikä kiinnosta olla yhtään pidempään koulussa kuin on pakko. Ei pakotettu ja oli ihan mielellään yksin kotona sen nelisen tuntia siihen asti kun päästiin töistä. Pelasi koneella, luki sarjakuvia ja katseli telkkaria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iltapäivä leikkipuistossa? Järjestävät usein vielä koululaisille (1. - 2. lka) erikseen ohjelmaa. Kysy! Vein lapseni kouluun ja olin myöhässä töistä. Koululainen meni itse lekariin, josta hain päästyäni töistä.
Kai naapuristossa tai edes lähellä on joku, joka voisi viedä / hakea ja olla seurana, jos muuten ei järjesty.
Btw, itse synnyin aikana, jolloin olimme keskenämme ennen ja jälkeen koulun. Ilman mitään vahteja tai järjestettyä toimintaa! XD
On se erikoista, että.maailma on muuttunut.
Ikävä kyllä huonompaan suuntaan. Nykyään koululaisilla on omat puhelimet eli aina saa yhteyden ja vanhempi voi jopa tarkistaa missä lapsi ja puhelin sijaitsevat. Silti lapsille ei voi antaa vapautta eikä vastuuta ja koululaisia paapotaan kuin päiväkoti-ikäisiä.
Mihin hittoon tällaista iltapäivätoimintaa tarvitaan? Onko kyse jotenkin vammaisista lapsista?
Ajat muuttuu - olen syntynyt 50-luvun lopulla, joulukuussa. Kun olin ekaluokalla, pikkuveljeäni hoiti vanhempi rouva. Koulusta tullessani yritin kurkkia, olivatko he meillä, vai pitikö kävellä vielä reilu puoli kilometriä. Hain 3 1/2 vuotta nuoremman veljeni ja tepsuttelimme yhdessä kotiin. Kotona leikimme ja koulusta tulevat vanhemmat sisarukset antoivat välipalaa ja hoitivat meitä kunnes äiti tuli kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä nyt tokaluokkalaisen lapsen koulukyyti hakee lapsen klo 8 ja tuo lapsen kotiin klo 14 ihan sama monelle itse menen töihin tai monelta pääsen töistä. On vaan pitänyt opettaa itsenäinen kouluun lähtö jo ykkösluokasta asti (onneksi tulee hakemaan ihan tontin edestä) ja opastamaan toimiminen koulun jälkeen, kun joutuu olemaan pari tuntia kotona ennen kuin tulen kotiin. Hyvin on pärjännyt, kun teen eväät vaan valmiiksi.
Hienosti lapsesi on pärjännyt. Huomioi kuitenkin, että kaupungissa suurempi uhka kuin iltapäivä yksin kotona on koulumatka. Harvan ekaluokkalaisen voi laittaa kulkemaan vielä 2-3 km matkaa kävellen, puhumattakaan pyörällä.
karenssi max 45 päivää, johon lasketaan kaikki päivät siis la-su.
Niin, iltapäivätoimintaa kunnan ei ole pakko järjestää. Alakouluikäisenä mentiin kotiin, syötiin äidin tekemä välipala ja tehtiin läksyt. Toimittiin annettujen ohjeiden mukaan, ja tarvittaessa sai soittaa äidille töihin. Hyvin pärjättiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä nyt tokaluokkalaisen lapsen koulukyyti hakee lapsen klo 8 ja tuo lapsen kotiin klo 14 ihan sama monelle itse menen töihin tai monelta pääsen töistä. On vaan pitänyt opettaa itsenäinen kouluun lähtö jo ykkösluokasta asti (onneksi tulee hakemaan ihan tontin edestä) ja opastamaan toimiminen koulun jälkeen, kun joutuu olemaan pari tuntia kotona ennen kuin tulen kotiin. Hyvin on pärjännyt, kun teen eväät vaan valmiiksi.
Hienosti lapsesi on pärjännyt. Huomioi kuitenkin, että kaupungissa suurempi uhka kuin iltapäivä yksin kotona on koulumatka. Harvan ekaluokkalaisen voi laittaa kulkemaan vielä 2-3 km matkaa kävellen, puhumattakaan pyörällä.
Miten ne lapset kaupungissa sitten kulkee kouluun? Alle 5 km matka pitää kuitenkin itse kustantaa. Maksatteko te sille taksin vai miten?
No mitennkä lyhennetty työaika? Se on oikeus saada, kun lapsi menee kouluun.
Eikä ole. Teillä on viikko aikaa harjoitella sitä, miten kuljetaan koulusta kotiin ja mitä kotona tehdään. Sellaista se itsenäistyminen on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No karenssi on varmaan maks. 2kk, itsellä taisi olla 1kk. Jos työnantaja ei jousta niin minkäa teet
Osittainen hoitovapaa ei ilmeisesti ole sellainen, johon työnantajan on pakko suostua. Potkut voisi kuitenkin riitauttaa, jos työnantaja ei sitä hyväksy. Laki tuntee myös pakottavan perhesyyn laillisena poissaolon syynä.
Kyllä jokaisella on oikeus osittaiseen hoitovapaaseen, ei työnantaja voi sitä kieltää.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei eka ja tokaluokalla poika edes halunnut mennä mihinkään iltapäiväkerhoon, Sanoi että on tyhmää ja lapsellista eikä kiinnosta olla yhtään pidempään koulussa kuin on pakko. Ei pakotettu ja oli ihan mielellään yksin kotona sen nelisen tuntia siihen asti kun päästiin töistä. Pelasi koneella, luki sarjakuvia ja katseli telkkaria.
Ei meilläkään halua mennä, mutta lapsi ei sitä asiaa päätä.
Vierailija kirjoitti:
Mihin hittoon tällaista iltapäivätoimintaa tarvitaan? Onko kyse jotenkin vammaisista lapsista?
Miksi olet ketjussa kun sinulla ei edes ole lapsia?
Ei ole velvollisuutta ei, mutta joku saattaa silti haluta auttaa. Ihmiset tekee jotkut jopa ilmaista vapaaehtoistyötä ihan tekemisen ilosta. Eivätkä kaikki ole samassa tilanteessa. Itse olin korvia myöten täynnä ruuhkavuosia vielä muutama vuosi sitten, mutta nyt on helpottanut, ja jos joku kysyisi niin auttaisin, enkä edes pitkin hampain :D Samaten eläkeläisissä voi olla sellaisia, että mielelläänkin auttaisivat.
- Hiukan epäilen näinköhän tosiaan ryhtyisit ilmaiseksi iltapäiväkerhoksi 5 pv viikossa eka ja tokaluokan ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Eikö lapsia opeteta enää pärjäämään itsekseen edes koulumatkaa ja muutamaa tuntia iltapäivästä?
Usein se on monta tuntia iltapäivästä kun ekaluokkalaisten päivät ovat niin lyhyitä. Ja toiset ekaluokkalaiset pärjää yksin, toiset ei. Lapset ovat hyvin erilaisia tuon suhteen.
Minusta oli aivan parasta olla ekalta luokalta lähtien noin 3h päivässä yksin kotona ennen kuin vanhemmat tulevat töistä!
Sai introvertti lapsi hetken rauhaa muista ja raivokohtaukseni vähenivät.
Pelasin myös salaa tietokoneella :)
Uskomatonta. Hoidin lapsia tuossa iässä.