Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

80 vuotias äitini palauttelee vuosien aikana hänelle ostamiani lahjoja ja haukkuu ne samalla

Vierailija
30.07.2024 |

Toisaalta tässä ei ole mitään uutta, sillä on haukkunut lahjoja niitä saadessaankin, mutta mikä näiyä vanhoja ihmisiä vaivaa? Miksi olla näin ilkeä ja jättää itsestänsä lisää ikäviä muistoja?

Kommentit (213)

Vierailija
21/213 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monella on tuossa iässä dementiaa, mikä voi joko muuttaa luonnetta, tai sitten vahvistaa niitä entisiä luonteenpiirteitä, kun suodattimet katoaa.

Minun äitini toimi dementian alkuvaiheessa juuri päinvastoin. Mistään ei voi luopua, kun sitä voi vielä joskus tarvita. Saattoi luvata lapsenlapselleen jotain harrastusvälineitä, joita ei pysty enää köyttämään, kun kunto on jo niin huono, ja hetken kuluttua peruu, eikä annakaan. Tulkitsen sen niin, että äitini joko unohti oman ikänsä, tai vertasi itseään isoisäänsä, joka oli 80-vuotiaana vielä hyvinkin toimintakykyinen.

Vierailija
22/213 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua taas ihmetyttää, että kun äiti on vuosien varrella useasti sanonut aapeelle, että tämän antamat lahjat on huonoja (mistä syystä sitten ovatkaan, huonolaatuisia, käyttöön sopimattomia, väärän kokoisia, väärän värisiä) niin miksi ihmeessä aapee silti on vuosien ajan jatkanut samanlaisten lhajojen antamista? EIkö olisi voinut kuunnella, mitä toinen haluaa ja yrittää löytää jotain sellaista?

Mut siis joo. Äitisi yrittää nyt palauttaa niitä sinulle, kun sinä kerran olet näyttänytniistä tykkäävän ja pitävän hyödyllisinä, vaikke hän tykkääkään. Jos sinäkään et nyt sittenkään pidä niitä tarpeellisina, niin heitä roskiin tai vie kirjpparille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/213 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se minkä olen itse oppinut kun omat vanhemmat on vanhentuneet, on että vanhoja ihmisiä pitää oppia tavallaaan kohtelemaan kuin lapsia, ymmärtämään että se vanhuus itse aiheuttaa monenlaisia muuttuneita näkemyksiä ja käytöksiä, eikä niistä pidä ottaa itseensä, vaan suhtautua samoin kuin lapsen oikkuihin, ymmärtäväisesti. Lapsesta poiketen vanhusta ei kannata kuitenkaan yrittää alkaa kasvattaa tai opettaa, vaan antaa mennä korvasta sisään ja toisesta ulos. 

On muuten myös tosi tavallista, että jossain iässä vanhukset alkaa tehdä ns. kuolinsiivousta. Tämä ei tarkoita todellakaan, etttä kuolema olisi lähiaikoina tulossa, mutta moni alkaa jo miettiä sitä, että mitä tällä kaikella tavaralla enää tekee, ja haluaa keventää tavaramäärää. Minunkin tavarahamsterit vanhempani myivät juuri tuossa 80 korvilla kirpputoreilla kaiken vuosikymmenten aikana haalimansa krääsän, myös toki lahjaksi saatuja juttuja. 

Niin, rupeavat tuollaisiksi kun on lähellä mahdollistajat. 

Oma näkemykseni on, että niin kauan kun ihminen on äänioikeutettu ja oikeustoimikelpoinen, sillä on velvollisuus käyttäytyä kuten aikuinen ihminen käyttäytyy. Jos ei ole mitään muistisairautta, ei korkea ikä ole mikään pätevä syy alkaa hankalaksi tai taantua lapseksi. 

Vanhusten on täysin mahdollista olla viisaita, lempeitä ja "kirkastuneita". Ennen näitä olikin enemmän. Jos joku ei ole tahtonut tuollaisia ominaisuuksia itsessään jalostaa, ei muiden tarvitse sitä sietää yhtään sen enempää kuin ketään muutakaan ihmistä.

Vierailija
24/213 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivous ja tavararoiden antaminen pois on kovin eri asia kuin saatujen lahjojen haukkuminen. Kaikki vanhukset eivät muutu iän myötä erittäin ikäviksi tyypeiksi. 

-ohis

Ihmiselämään kuitenkin kuuluu aivojen rappeutuminen ja 80v se on jo pitkällä ja lähes kaikilla se muuttaa persoonallisuutta, ainakin ajottain, halusimme sitä tai emme. Yhtälailla kuin tlimintakyvyn heikkeneminen 

Ihmisen rappeutuminen alkaa n. 25v iässä ja mennää joka päivä  kohtivanhuutta. Ikuista nuoruutta ja terveyttä ei ole. 

Vierailija
25/213 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkossa paketti Kulta Katriinaa joulupakettiin.

Ai sellaista paskakahvia vanhukselle tuodaan.

No mitä sillä tässä tapauksessa on merkitystä?

Vierailija
26/213 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano sille, että tämä ei ole lentokenttä eikä tavaroista tarvitse ilmoittaa. Hävittää ne tai pitää sinua ei kiinnosta.

Vierailija
27/213 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta tässä ei ole mitään uutta, sillä on haukkunut lahjoja niitä saadessaankin, mutta mikä näiyä vanhoja ihmisiä vaivaa? Miksi olla näin ilkeä ja jättää itsestänsä lisää ikäviä muistoja?

Herää kyllä kysymys että mikä vika sinussa on, kun olet jatkanut lahjojen antamista vaikka niitä on jo antamisen yhteydessä haukuttu?

Itse ihmettelen, miksi kukaan antaa lahjoja vanhemmilleen? Yleensähän niillä on parempi taloudellinen tilanne, joten voivat ostaa itse mitä tarvitsevat. Aika älytöntä ostaa rahalla lahja vanhemmille, joten ne säästävät sen rahan mitä eivät itse käytä, tililleen, ja sinä maksat siitä sitten perintöverot. 

Vierailija
28/213 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siivous ja tavararoiden antaminen pois on kovin eri asia kuin saatujen lahjojen haukkuminen. Kaikki vanhukset eivät muutu iän myötä erittäin ikäviksi tyypeiksi. 

-ohis

Ihmiselämään kuitenkin kuuluu aivojen rappeutuminen ja 80v se on jo pitkällä ja lähes kaikilla se muuttaa persoonallisuutta, ainakin ajottain, halusimme sitä tai emme. Yhtälailla kuin tlimintakyvyn heikkeneminen 

Ihmisen rappeutuminen alkaa n. 25v iässä ja mennää joka päivä  kohtivanhuutta. Ikuista nuoruutta ja terveyttä ei ole. 

Noin 90% iän mukanaan tuomasta rappeutumisesta on ihan seurausta väärinkäytöstä -tai liian vähäisestä käytöstä. Telomeerien pituudesta alkaen KAIKKEEN voi vaikuttaa todella merkittävästi omilla valinnoilla. 

Vierailija
29/213 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, jaa ja jaa.

Vierailija
30/213 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivut ja raihnaisuuskin voi aiheuttaa kärttyisyyttä. 

Vierailija
31/213 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkossa paketti Kulta Katriinaa joulupakettiin.

Ai sellaista paskakahvia vanhukselle tuodaan.

No mitä sillä tässä tapauksessa on merkitystä?

Miksi siinä tapauksessa pitäisi viedä yhtään mitään?

Vierailija
32/213 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herää kyllä kysymys että mikä vika sinussa on, kun olet jatkanut lahjojen antamista vaikka niitä on jo antamisen yhteydessä haukuttu?

Usein näillä lahjojensa haukkujilla on tapana uhriutua, kun lahjoja ei sitten esim. jouluna tule ollenkaan. Eli kaikki vaihtoehdot ovat jotenkin "väärin". Siinä sitten kärvistellään jonkun oikkujen varassa, kunnes lopulta ei enää jaksa. 

Vierailija
33/213 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ohis

Eivät kaikki, mutta joillakin tuo kuuluu osana sairauteen, valitettavasti.

Vanhuus ei ole sairaus.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Geriatria

Vierailija
34/213 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dementia, tai ehkä oot typerän herkkänahkainen.  Ikäluokastasi moni on krääsäriippuvainen.

Itsekin lienet 60-70 jo, alapa vähentää irtaimistoasi. Sitä äitis tekee, siivoilee perikunnalle.

Vierailija
35/213 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti alkoi vanhetessaan arvostella lahjojaan ja palaute oli sen verran selkeää, että tiedän olla ostamatta mitään kaappeihin kertyvää tavaraa. Hän ei tarvitse mitään muuta kuin hieronta- tai kukkakauppalahjakortin tai kirjan, koska ei ehdi enää lukea kirjaston kirjoja, kun tulee liian kiire palauttaa. Näillä mennään ja hyvä on, kun tietää.

Vierailija
36/213 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ihmettelen, miksi kukaan antaa lahjoja vanhemmilleen? Yleensähän niillä on parempi taloudellinen tilanne, joten voivat ostaa itse mitä tarvitsevat. Aika älytöntä ostaa rahalla lahja vanhemmille, joten ne säästävät sen rahan mitä eivät itse käytä, tililleen, ja sinä maksat siitä sitten perintöverot. 

TÄmä voi pitää paikkansa jos vanhemmat ovat boomereita, mutta yllättävän harvoin silloin, kun vanhemmat ovat suuria ikäluokkia vanhempia. Nyt 80-vuotias, etenkin nainen, on todennäköisesti koko aikuisikänsä ollut omia aikuisia lapsiaan köyhempi.

Vierailija
37/213 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä kantaa vanhuksilke tavaraa? Kielsin jo vuosia sitten ja mulla on fiksut lapset. En tarvitse tavaraa nurkkiini.

Tehän ette vie niitä äidillenne vaan kulissiksi, olen minä hyvä ihminen 

Vierailija
38/213 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos hävitän tavaroita aivoni ovat rappeutuneet? Tai pyydän lapsia viemään mitä haluavat.754

Vierailija
39/213 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks ihmeessä ap on ostanut äidilleen tarpeetonta krääsää, josta itsekään ei pidä?

Mitähän ne lahjat mahtaa olla? Paksureunainen keramiikkakupponen, josta kukaan ei halua juoda mitään? Kasa kynttilöitä? Halpa ja mauton koriste-esine?

Vierailija
40/213 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti alkoi vanhetessaan arvostella lahjojaan ja palaute oli sen verran selkeää, että tiedän olla ostamatta mitään kaappeihin kertyvää tavaraa. Hän ei tarvitse mitään muuta kuin hieronta- tai kukkakauppalahjakortin tai kirjan, koska ei ehdi enää lukea kirjaston kirjoja, kun tulee liian kiire palauttaa. Näillä mennään ja hyvä on, kun tietää.

Nämä lahjojen haukkujat eivät kestä yhtään mitään lahjoja. Lukeminen voi olla jo vaikeaa. Kukat ja kosmetologi ihan hirveää turhuutta jne...