Kivaa opiskelijaelämä hallituksen tiukennusten takia..
Vapaat kämpät opiskelupaikkakunnalla min. 450e, johon tukea saa Kelan mukaan max noin 310e. Ensi vuonna vielä pienenee asumistuki.
Opintoraha 279,-
Jää 140e tai alle vesi, sähkö, netti, puhelin, bussilippu, kotivakuutus, lääkkeet, ruoka..
Ja vielä pitäisi löytää se asunto :/
Kommentit (276)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritä hankkia osa-aikatöitä, millä sitä muuten eläisi? En muista omilta opiskeluajoilta (2015-2021) ketään kuka olisi elänyt vain tukien tai lainan varassa. Pienestä (<20 hlö) vuosikurssistamme kävimme kaikki töissä. Työt olivat tavallista osa-aikatyötä, eli kaupankassaa, vartijana toimimista, puhelinneuvontaa, mitä näitä nyt on.
Onko joskus 80-luvulla joku oikeasti elänyt pelkällä opintotuella, sillä 2010-luvulla se oli ainakin todella, todella harvinaista eikä kukaan olettanutkaan sen kattavan kaikkia elämisen kuluja.
Ongelma vaan on se, että ne tuet on tän hallituksen jäljiltä paljon pienemmät kuin 2010-luvulla tai koskaan nykyisen opintotukijärjestelmän aikana, joka alkoi 90-luvun alussa. Sitä ennen oli eri systeemi, valtion korkotukema opintolaina jota ei enää ole.
Kustannukset
Unohdit, että nykyhallitus palauttaa sen huonon asumislisän. Sen lisäksi opintoraha on pienempi kuin vuonna 2015, koska Sipilän hallitus leikkasi kolmanneksen opintorahasta. Leikkausta kompensoitiin siirtämällä opiskelijat asumistuen piiriin.
Nyt asumistukileikkausta ei kompensoida mitenkään. Päinvastoin, sitä ennestään leikattua opintorahaa pienennetään indeksijäädytyksellä. Se tarkoittaa suomeksi sitä, että opintorahan ostovoima kutistuu koko ajan.
Opiskelijan tuet laskevat siis alemmaksi kuin 2015 tai sitä ennen. Itse asiassa nyt on tulossa heikoimmat tuet yli 30 vuoteen opiskelijoille. Ei ihme, että opintolainakanta on ennätyslukemissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmasti maksa noin paljoa. Helsingistäkin saa HOASin soluhuoneen paljon halvemmalla.
Ei ole vapaita opiskelija-asuntoja ko paikkakunnalla.
Ja kiinteistövälittäjät vielä vaativat 12kk vuokrasopparin tai tulee 1kk sanktio jos sattuisikin vapautumaan joku edellisempi asunto mihin haluaisi muuttaa.
No eihän sitä asuntoa kesken kaiken vaihdeta.
Tottakai vaihdetaan, jos vapautuu 50e/kk halvempi opiskelijakämppä, mikä sisältää sähkön, veden ja netin. Tällöin kokonaissäästö noin 100e/kk.
Jokaisen oma valinta. Lainaa voi ottaa ja töihin voi mennä. Niin me muutkin ollaan tehty.
En minä ainakaan halua opiskelijoita ihan ylenmäärin elättää. Hyvä, että saavat jotain mutta kyllä sitä töitä voi paiskia nuori terve ihminen itsekin.
Sellaista se oli myös sen 10-15 vuotta sitten. Osa rahoitti loput lainalla ja osa (itseni mukaan lukien) kävi osa-aikatöissä esim. kaupan kassalla, siivoojana jne. ja osa teki kesäisin niin paljon töitä että elivät niillä säästöillä aina luuvuoden. Aina on tilanne ollut sellainen, että lähes jokainen opiskelija on joutunut miettimään ottaako lainaa vai käykö töissä opintojen ohella.
Asuin itse opiskeluaikani vanhempani luona. Ainoa tuloni oli opintotuki. En käynyt opiskelujen aikana ollenkaan töissä. Yritin jotain töitä hakea, mutta en mitään edes saanut. Lisäksi opiskelu oli hyvin rankkaa, joten en olisi ehtinyt, enkä jaksanut missään töissä edes käydä.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen oma valinta. Lainaa voi ottaa ja töihin voi mennä. Niin me muutkin ollaan tehty.
En minä ainakaan halua opiskelijoita ihan ylenmäärin elättää. Hyvä, että saavat jotain mutta kyllä sitä töitä voi paiskia nuori terve ihminen itsekin.
Muista että nykyiset opiskelijat elättää sinut eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritä hankkia osa-aikatöitä, millä sitä muuten eläisi? En muista omilta opiskeluajoilta (2015-2021) ketään kuka olisi elänyt vain tukien tai lainan varassa. Pienestä (<20 hlö) vuosikurssistamme kävimme kaikki töissä. Työt olivat tavallista osa-aikatyötä, eli kaupankassaa, vartijana toimimista, puhelinneuvontaa, mitä näitä nyt on.
Onko joskus 80-luvulla joku oikeasti elänyt pelkällä opintotuella, sillä 2010-luvulla se oli ainakin todella, todella harvinaista eikä kukaan olettanutkaan sen kattavan kaikkia elämisen kuluja.
Ongelma vaan on se, että ne tuet on tän hallituksen jäljiltä paljon pienemmät kuin 2010-luvulla tai koskaan nykyisen opintotukijärjestelmän aikana, joka alkoi 90-luvun alussa. Sitä ennen oli eri systeemi, valtion korkotukema opintolaina jota ei enää ole.
Kustannukset
2025 elokuusta opiskelijat putoo asumislisälle, joka 260e/kk
Minä opiskelin suvun rahoilla, kunnes tienasin itse. On myös mahdollista mennä töihin heti itse tienaamaan. Ei ole pakko opiskella.
Vierailija kirjoitti:
Sellaista se oli myös sen 10-15 vuotta sitten. Osa rahoitti loput lainalla ja osa (itseni mukaan lukien) kävi osa-aikatöissä esim. kaupan kassalla, siivoojana jne. ja osa teki kesäisin niin paljon töitä että elivät niillä säästöillä aina luuvuoden. Aina on tilanne ollut sellainen, että lähes jokainen opiskelija on joutunut miettimään ottaako lainaa vai käykö töissä opintojen ohella.
Ei ollut. Mikä kohta on vaikea ymmärtää, että sait paremmat tuet? Nykyisin lainaa pitää ottaa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No näin työssäkäyvänä taas näkyy pahiten se miten ostovoima tuhottiin Marin ex viisikko hallinnon aikana, ei pysty osatamaan kuin ihan minimin vuosien 2020-2023 köyhdyttämisen jälkeen...
Tähänkin alapeukutuksia mutta eivät tollot tajua, että juuri edellisestä hallituksesta tämä johtuu että nyt leikataan.
Ei johdu. Kyseessä on oikeistohallituksen ideologinen valinta. Rahaa riittää kyllä tunnin junaan ja pörriäisten tukemiseen verovaroin vastoin asiantuntijasuosituksia sekä haitallisiin yritystukiin. Oikeisto vastustaa köyhien tasa-arvoisia mahdollisuuksia. Opintotuki on aina ollut oikeiston hampaissa.
Kun pala palalta opiskelusta tulee köyhemmille entistä suurempi taloudellinen riski, päästään lähemmäs sääty-yhteiskuntaa.
Se on teillä korvien välissä tuo oikeistovastainen propaganda.
Vierailija kirjoitti:
Minä opiskelin suvun rahoilla, kunnes tienasin itse. On myös mahdollista mennä töihin heti itse tienaamaan. Ei ole pakko opiskella.
Tyypillinen vastaus. Pappa betalar ja seuraavaksi ihmetellään, mikä muilla on muka niin vaikeaa.
Miksi valtion pitäisi elättää sut? Ei mene mun ymmärrykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyypillinen vastaus. Pappa betalar ja seuraavaksi ihmetellään, mikä muilla on muka niin vaikeaa.
Eikö se käytännössä noin mene? Joko saat suvulta tai olet töissä? Ei minunkaan aikana opintotuki riittänyt elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole oikein, että nykynuoret joutuu opiskelemaan markkinakorkoisella lainalla päästäkseen maksamaan jättikokoisen vanhusväestön eläkkeet ja hoivan.
Kuitenkin tämän maan menestys on kiinni nuorista. Ei ole mitään järkeä, ettei heillä ole varaa perustaa perhettä isojen lainojen takia, joista hyötyy vain pankki.
Vierailija kirjoitti:
Opintotuki on aina ollut oikeiston hampaissa.
Oikeistolaisten lapsia opiskelee sankoin joukoin yliopistoissa. Ei varmasti ole mitään periaatteellista opintotukia vastaan. Ei vain ole aivan helppoa leikata 9 miljardia.
Monella parikymppisellä on todella ruusuiset kuvat viidentoista vuoden takaisesta opiskelijaelämästä. Kuten opiskelijat itsekin varmasti ymmärtävät, elintaso ja hyvinvointi ovat monen asian summa ja asioita ei voi tarkastella vaan siitä näkökulmasta kuinka paljon yksittäinen asia on maksanut joskus vuonna 2008. Vuonna 2008 iski myös 90-laman jälkeinen Suomen talouden yksi pahimmista iskuista mistä Suomi ei tänäkään päivänä ole vielä noussut jaloilleen. Asuntoja ei pakkomyyty samalla tavalla, mutta todella monella meni koulutus hukkaan, kun omaa koulutusta vastaavaa työtä ei kohtuullisessa ajassa yksinkertaisesti löytynyt. Tästä ajasta nollakorotkin ovat peruja, millä on yritetty nostaa investointiastetta ja pitää talouden rattaat pyörimässä. Jos nyt 250 000€ asuntolainasta joutuu maksamaan korkoja tonnin kuussa korkojen ollessa vähän alle 4%, miettikää millaista se oli 90-luvulla korkojen ollessa 10-15%. Kannattaa parikymppisten ottaa se huomioon, kun vertailevat asuntojen hintoja siihen aikaan.
Todellakin ajat ovat nyt surkeat, mutta en jaksa ottaa kovin tosissaan nykyopiskelijoiden harhaisia kuvitelmia elämästä "ennen" mitä ei tosiasiassa koskaan ollutkaan. Ennen asuttiin soluissa, nykyään lähes jokaisella on oma yksiö. Pelkästään siinä on jo todella iso ero jopa lähes kaikkiin länsimaisiin opiskelijoihin. Ei tiedä nauttivatko opiskelijat missään muualla päin maailmaa tällaisesta asuinmuodosta ja vielä valtion kustantamana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se käytännössä noin mene? Joko saat suvulta tai olet töissä? Ei minunkaan aikana opintotuki riittänyt elämiseen.
Nyt se riittää vielä huonommin. Jos itsellä ei ole mitään kokemusta pärjäämisestä opiskeluaikana ilman suvun rahoja, turha tulla selittämään mitä muiden pitää tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista että nykyiset opiskelijat elättää sinut eläkkeellä.
So?
Reaalituet oiskelijoille ovat kyllä laskeneet reilusti, sillä Sipilän hallitus leikkasi korkeakouluopiskelijoiden opintotukea noin puolella vuonna 2017. Opintotuen leikkausta perusteltiin sillä, että opiskelijat siirtyivät tällöin asumislisän piiristä yleisen asumistuen piiriin. Nyt Orpon hallitksen siunauksella ollaan siirtämässä opiskelijat taas asumislisän piiriin vuoden 2026 aikana. Myöskään nykyistä asumislisää ei tule saamaan kesäkuukausilta ja asumislisä (noin 280 €) tulee olemaan nykyisen inflaation myötä jopa suhteessa pienempi summa, kuin mitä asumislisä oli vuonna 2017 (noin 200 €) ennen opiskelijoiden yleisen asumisten piiriin siirtymistä. Inflaatioon nähden vuonna 2026 opiskelijat palaavat siis tukien tasossa suunnilleen jonnekin 1960-luvun tasolle. Tosin poikkeuksena 1960-luvulle, niin nykyisin opiskeljoiden on paljon vaikeampi työllistyä kuin vanhoina hyvinä aikoina. Esimerkiksi kaupan myyjän avoimeen osa-aikaiseen toimeen saattaa tulla yli 2000 työhakemusta. Lisäksi soluasuminenkin suurissa kaupungeissa on nykyään rutkasti kalliimpaa verrattuna 60-luvulle.
Muista, että seksi on ilmaista