Kolesteroliarvojen seuranta ja julkinen terveydenhuolto
Arvojani ei kuulemma mittailla enää ellen suostu aloittamaan kolesterolilääkitystä. Kokonaiskolesteroli oli 6.8 ja laskenut liki yhden yksikön keväästä. Kilppariarvot parantuivat, uskon syy-yhteyden olevan siinä. Elintapoja en (vielä) kauheasti ole muuttanut. Syön muutenkin varsin terveellisesti rasvaista lihaa ja sokeria vältellen. Oli vain outoa kuulla että jään yksin jos yritän korjata arvoja elintapamuutoksella.
Kommentit (87)
kilpirauhasen vajaatoiminta huonontaa kolesteroliarvoja.
Muillekin tiedoksi, että jos löytyy korkeat kolesteroliarvot, niin ennen lääkitystä täytyy sulkea pois, että ei ole vajaatoiminnasta johtuvaa.
"Joskus tulevaisuudessa luultavasti kehitetään hoitokeino, joka ei perustu tuhoamiseen, ja voidaan välttää vakavat oheisseuraamukset."
Sähkömagneettihoito on loistavaa ,kehitetty 1900 luvun alussa, mutta poistettu käytöstä.
Ei varmaan kannata tätä varten varata yksityislääkärille aikaa: esim. Fimlabissa kaikkien kolesteroliarvojen mittaus 15,20 euroa, joten sinne nyt vain aikavaraus, mitään lähetettä ei tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on hyvin ristiriitaista. Olin vuosi sitten sydänoperaatiossa ja kolesteroliarvot olivat 7.4 kokonaiskole jne. Katdiologi sanoi ettei suosittele lääkitystä, ennemmin elintapojen muutosta. Sitten paikallinen terveyskeskuslääkäri vaatii lääkitystä. En oikeasti tiedä mitä tehdä. Ap
Monilla on kummallinen harhakäsitys, että kolesteroli on rasvaa. Sitähän se ei ole, vaan rasvaliukoinen alkoholi. Oma elimistö tuottaa elimistölle elintärkeää kolesterolia, ja "ylimääräistä" poistuu ulosteen mukana. Ravinnosta imeytyy vain osa, ja se imeytymismäärä on riippuvainen oman tuotannon tasosta. Sappineste, joka on oleellinen osa ruoansulatusta, koostuu kolesterolista isolta osin.
Kannattaa alkaa syömään D-vitamiinia talvella 100 mikrogrammaa/pvä ja kesällä jos ulkoilet, niin 50 mikrogrammaa/pvä. Tämä siksi, ettei elimistösi tarvitse tuottaa kolesterolia sitä varten. Kolesteroli on myös D-vitamiinin esiaste. Täysin looginen yhteys.
Rasvattomaan ruokavalioon ei kannata siirtyä. Kolesteroli on rasvaliukoinen, ja sitä poistuu rasvaan sitoutuneena. Rasva muutenkin on elimistölle elintärkeää. Hyvin monille toiminnoille.
Ja rasva ei kuormita kolesterolia tuottavaa maksaa niin paljon kuin hiilihydraatit, koska rasva on valmiina, eikä maksan ylimääräisestä hiilihydraatista prosessoimaa rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa suhtautua kriittisesti.
Lääketieteessä tehdään sairauksia ja myydään lääkkeitä.
Siitä on tutkimuksia, kuinka tehdään sairauksia ja myydään "lääkkeitä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkemyyjä sanoo, että mittauksia ei tehdä jos et ala pumppaamaan rahaa koneeseen
Kannattaa googlata "suuri kolesterolihuijaus" ja alkaa miettimään, haluatko oikeasti mitään tuollaisen lafkan palveluja
Ihanko vakavissasi esität, että googlamalla otsikolla "suuri kolesterolihuijaus" saat jotain asiallista tieteeseen perustuvaa tietoa? Tutustu kirsikanpoiminta-ilmiöön.
Luitko viestissä 39 linkatun Scientific Americanin artikkelin siitä Ancel Keysin piilottamasta datasta, joka osoittaa hänen kolesterolihypoteesinsa virheelliseksi?
Kolesteroliasiaa on tutkittu Keysin jälkeen kymmeniä vuosia ja 99% asiantuntijoista ovat varsin yksimielisiä asiastaan.
"Asiantuntijat" on siitäkin varsin yksimielisiä, että Panadol on kaikille vauvasta vaariin turvallinen lääke. Se on käypähoitosuosituksissakin kärkilääkkeitä, joita lääkärit kehoittaa käyttämään. Tuhannet ja tuhannet suomalaiset syö sitä "turvallisen" maksimimäärän vuorokaudessa (3g) viikkoja ja kuukausia. Sinänsä hyvin kuvaavaa. Lääketiede ei edelleenkään edes tiedä Panadolin vaikutusmekanismia.
Täällä on nyt tosi paljon näitä valetiedon levityksiä vastauksissa! Varoitus!
Itse ainakin suosittelen statiineja tai muuta kolesterolilääkityksiä, kokonaiskolesteroli 6.
Aina kun muistan ottaa lääkkeen voin paremmin kuin sellaisena päivänä, jolloin en muista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se menee
Loukkaantuivat kuitenkin siitäkin kun sanoin että voisiko lääkäri nyt kuitenkin kirjoittaa minulle lähetteen jotta voin käydä yksityisellä puolella näissä kokeissa onmakustanteisesti.
Yksityiselle puolelle ei tarvitse mitään lähetteitä. Esim. Synlab ottaa kaikkia näytteitä. Sieltä saa myös tarvittaessa ns. lääkärin lähetteen.
Itse olen useinkin käynyt Synlabrassa, otattamassa tiettyjä näytteitä.
Kolesteoli arvot tarkistetaan yleensä vuoden välein.
Ei niitä kuukausittain mittailla, kalliiksi tulisi yhteiskunnalle.
Itse voit omalla rahallasi mittauttaa kole-arvosi vaikka viikottain.
Kusinen trolli koko aloitus.
Vierailija kirjoitti:
Vauva-palstan vakiokamaa: Pikaista alapeukutusta kovalle tieteelle. (viittaan viestiin 39)
(Todennäköisesti, koska ei ole halua/kykyä lukea linkkien takaa löytyviä juttuja.)
Minä luin senverran jälkimmäistä linkkiäsi, että ehdin tiivistelmästä lukea, ettei löydy yhteyttä als:in ja statiinien välillä. Joten, mikäköhän oli syysi esittää pötyväitteitä?
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin suosittelen statiineja tai muuta kolesterolilääkityksiä, kokonaiskolesteroli 6.
Aina kun muistan ottaa lääkkeen voin paremmin kuin sellaisena päivänä, jolloin en muista
Jos jotenkin viittasit tuohon viestiin Panadolista, niin tutustu itse aiheeseen. Se on meidän lääkärien yksi eniten tarjoamista valmisteista. Turvalliseksi vakuutettu sekä odottaville äideille, että pienokaisille. Parasetamoli on kauan ollut käytössä. Niin kauan, että kun se otettiin käyttöön, ei ollut testausvaatimuksia tehosta ja vaikutuksista.
Nyt on tutkittu monin tavoin. Esimerkiksi raskaana olevan naisen parasetamolin käyttö saattaa vaarantaa vauvan aivoterveyden. Ja tutkitusti se lisää pienillä lapsilla käytettynä näiden astmariskiä.
Panadolia määrätään laajasti kaikkiin kiputiloihin. Se vaan ei kipua vähennä useissa tapauksissa lainkaan. Heikommin kuin lumelääkkeet. Siitä in tehty tieteellistä tutkimusta. Tästä kirjoitti muun muassa Duodecim viime vuonna.
Lancet julkaisi tutkimuksen lasten astmariskistä, jota panadol aiheuttaa. Ja se on meillä vauvaikäisten suosituin kuumelääke suppona. Jälleen kerran asiantuntijoiden mukaan käypähoitosuosituksena.
Vierailija kirjoitti:
Jos aikaa on kulunut jo vuosi eikä merkittävää elintapojen muutosta ole tapahtunut, on mielestäni ymmärrettävää että lääkäri tarjoaa lääkitystä. Etenkin jos on tehty sydänoperaatio. Oma LDL kolesteroli palautui normaaliksi kolmessa kuukaudessa. Liha vaihtui kalaan. Rasvat terveellisiin öljyihin. Reilusti pähkinöitä ja siemeniä. Maitotuotteet kokonaan pois. Harrastin ja harrastan edelleen paljon liikuntaa. Olen normaalipainoinen ja muutenkin terve.
Sama havainto itsellä. Lihaa syön edelleen, mutta levitteet/maito/herkut pois niin putosi reilusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jotenkin viittasit tuohon viestiin Panadolista, niin tutustu itse aiheeseen. Se on meidän lääkärien yksi eniten tarjoamista valmisteista. Turvalliseksi vakuutettu sekä odottaville äideille, että pienokaisille. Parasetamoli on kauan ollut käytössä. Niin kauan, että kun se otettiin käyttöön, ei ollut testausvaatimuksia tehosta ja vaikutuksista.
Nyt on tutkittu monin tavoin. Esimerkiksi raskaana olevan naisen parasetamolin käyttö saattaa vaarantaa vauvan aivoterveyden. Ja tutkitusti se lisää pienillä lapsilla käytettynä näiden astmariskiä.
Panadolia määrät
Mihin pieni lapsi tarvitsisi Panadolia säännöllisesti? En ymmärrä. Enkä ymmärrä myöskään nivelkipuisena vanhuksena. Minulle 100 kpl riittää vuodeksi ja ylikin.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, että kolesteroli oli parantunut ja kilpparitaspaino voi olla siinä taustalla. Mutta onhan kolesterolisi korkea ja lääkitystä todennäköisesti on suositeltu riippuen toki riskitekijöistä ja LDL/HDL-suhteesta. Jos ruokavalio on aivan pielessä, voi ruokavaliohoidolla korjata kolesterolia jonkun verran. Jos ruokavalio on jo kohtalaisen ok, et todennäköisesti pysty kolesteroliin vaikuttaa merkittävästi muulla kuin lääkityksellä. Todennäköisesti tämän vuoksi kolesterolikontrollia ei ohjelmoitu, koska todennäköisesti kolesteroli olisi varsin samaa tasoa seuraavallakin kerralla. Jos et halua lääkitystä, niin mitä hyötyä kolesteroliarvojen seuranta tuottaa tai mihin se vaikuttaa?
Minä hoidin kolestroliarvot kuntoon ruokavaliolla, mutta se vaati sitten täydellisiä ja lopun elämää kestäviä muutoksia ruokavalioon. Minun arvojani seurattiin pitkään julkisessa terveydenhuollossa ja kun alkoivat uskoa, että olen tosissani muuttanut lopullisesti ruokailutottumuksia ottavat labrakokeita nyt enää 2 vuoden välein.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on tänään itseoppineiden koti (mv?) lääkäreiden hyökkäys korkean kolesterolin puolestapuhumiseen. Huomenna taas diabeteksen hoito-ohjeita jakavat, syökää paljon kovia rasvoja.
Kuolemanpelko on kova, lohdutus on löytynyt hurusivuilta ja ruokasoidan syömisestä.
Tutkimusten mukaan ainakaan sydän- ja verisuonitautien riskiin ei vaikuta se, että suosii kovien rasvojen sijasta hiilihydraatteja. Esimerkiksi vuonna 2009 julkaistussa meta-analyysissa Major types of dietary fat and risk of coronary heart disease: a pooled analysis of 11 cohort studies todettiin, että kovien rasvojen korvaaminen hiilihydraateilla ei suojannut sydän- ja verisuonisairauksilta. Vuonna 2006 julkaistu pitkän aikavälin seurantatutkimus Dietary Fat Intake and Risk of Coronary Heart Disease in Women: 20 Years of Follow-up of the Nurses' Health Study havaitsi, etttä hiilihydraattien korvaaminen tyydyttyneellä rasvalla ei ollut yhteyttä sydän- ja verisuonitautien määrään sen jälkeen, kun muut elintapatekijät oli otettu huomioon, mutta tilastollisesti kohonnut riski sen sijaan löytyi transrasvoilla ja pienempi riski monityydyttämättömillä rasvahapoilla. Astrup et al (2011) pohtivatkin artikkelissaan The role of reducing intakes of saturated fat in the prevention of cardiovascular disease: where does the evidence stand in 2010?, että syy miksi hiilihydraattipitoinen ruokavalio ei vaikuta suojaavan myöskään satunnaistetuissa kokeissa sydän- ja verisuonitautiriskiltä suhteessa tyydyttyneitä rasvahappoja sisältävään ruokavalioon. Heidän mukaansa syynä on todennäköisesti se, että rasvat vaikuttavat myös HDL-kolesteroliin jonka suhde kokonaiskolesteroliin ennustaa sydän- ja verisuonitapahtumia enemmän kuin pelkkä LDL, joten kovan rasvan korvaaminen hiilihydraateilla ei välttämättä vähennä riskiä, koska hiilihydraattipitoinen ruokavalio laskee myös HDL-kolesterolin määrää, nostaa plasman verensokeria ja nostaa triglyserien määrää sekä lisää kehon tulehdustilaa. Diabeteksen tiedetään olevan itsenäinen riskitekijä valtimoahtaumataudille juuri tuon tulehdustilan ja valtimoiden kalkkeutumisen kautta.
Minä kyllä keskustelen vain lääkärin kanssa terveydestäni ja hoidostani. En jonkun artikkeleita lukeneen kotirouvan, taksikuskin, kuntosaliohjaajan tai lähihoitajan tai korvakynttilähoitajan kanssa. En liioin lue mkr:n artikkeleita. Enkä umv.
Mene toiselle lääkärille, ei se yks lääkäri määrää kaikkia asioita.
Itse sain tänään uuden lähetteen labraan kolesterilimittaukseen, vaikka sanoin, että haluan elintavoilla laskea kolesterolia.
Minulla oli keväästä kokonaiskole noussu 5,1:stä 5,6:teen, jota ihmettelen, Aattelin jo, että ovatko vääristäneet tuloksia, kun sanoin etten syö lääkkeitä. Hyvät oli kuitenkin noussu ja sokerit oli hyvät ja triglyseridi 0,9.
Tietäiskö joku, mien kokonaiskolesteroli lasketaan?
Vierailija kirjoitti:
Yleisesti ottaen lääkäreillä ei ole konsensusta kolesterilääkkeiden hyödyistä n.normiarvoilla.
Normiarvot ovat pohjoismaissakin hyvin erilaiset.
Ok, kerro lisää. Millä kolesteroliarvoilla määrätään lääkitys muissa Pohjoismaissa?
Yks tuttu sai kolesterolit alas, kun söi berberiiniä ja lisäsi kauraa enemmän ruokavalioon.
Ja tosiaan labrat ilman lähetettä:
Synlab, Fimlab ja Puhti (Mehiläinen)
Terveystalostakin saa jotain labroja ilman lähetettä