Kolesteroliarvojen seuranta ja julkinen terveydenhuolto
Arvojani ei kuulemma mittailla enää ellen suostu aloittamaan kolesterolilääkitystä. Kokonaiskolesteroli oli 6.8 ja laskenut liki yhden yksikön keväästä. Kilppariarvot parantuivat, uskon syy-yhteyden olevan siinä. Elintapoja en (vielä) kauheasti ole muuttanut. Syön muutenkin varsin terveellisesti rasvaista lihaa ja sokeria vältellen. Oli vain outoa kuulla että jään yksin jos yritän korjata arvoja elintapamuutoksella.
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se menee
Loukkaantuivat kuitenkin siitäkin kun sanoin että voisiko lääkäri nyt kuitenkin kirjoittaa minulle lähetteen jotta voin käydä yksityisellä puolella näissä kokeissa onmakustanteisesti.
Et sä yksityiselle mitään lähetettä tarvitse. Sen kun tilaat labratestit.
Otan mielelläni lähetteen sillä työpaikan sairauskassa korvaa 75%.
Etkö puhunut että omakustanteisesti? Miksi et pyydä lähetettä työterveydestä, joka on pääsääntöisesti privaattia?
Jos huono arvosi on noin valtavan huono, olisin sinuna ottanut lääkityksen. Riippumatta siitä, onko lääkitys suurta huijausta, vai ei, niin tuo on jo iso riski. Sen allekirjoitan täysin, että jollain vanhalla mummolla siinä rajoilla olevaa kolesterolia on turha lääkitä, mutta työikäisellä noin korkeat arvot on toinen juttu, varsinkin, jos on sukurasitetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se menee
Loukkaantuivat kuitenkin siitäkin kun sanoin että voisiko lääkäri nyt kuitenkin kirjoittaa minulle lähetteen jotta voin käydä yksityisellä puolella näissä kokeissa onmakustanteisesti.
Et sä yksityiselle mitään lähetettä tarvitse. Sen kun tilaat labratestit.
Otan mielelläni lähetteen sillä työpaikan sairauskassa korvaa 75%.
Pienestä on kiinni. Mitä maksaa perus kolepaletti yksityisessä labrassa? Neljäkymppiä?
Eikö tule kalliimmaksi mennä ensin lääkärille kerjäämään lähetettä ja sitten labraan vs. suorasn labraa ilman lääkäriä.
Älä juutu johonkin kolestroliarvoihin, ne on muuttuvia. Noin yleisesti, voi eläinkunnan tuotteita välillä korvata kasvipohjaisilla soija ym jutuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kun nykyisin labrat ottavat kokeita ja magneettikuvia ihan ilman mitään lähetettä. Rahalla.
Minäkin nolasin itteni, pyysin lähetettä fysioterapeutille. Lääkäri sanoi ettei mitään lähetettä tarvitse, menet vaan. kelan korvaus on niin pieni ettei se vaikuta.
Pääsin kyllä terveyskeskeskuksen kuntoutukseen 10 käyntiä, se oli jotain yli 10 euroa kerta.
Lähete täytyy olla. Se, mistä sen saa, on sitten toinen juttu. Jos ei julkiselta toimijalta, niin sitten rahan kanssa yksityiseltä. Ilman lähetettä ei asia ainakaan labrassa etene mitenkään.
Käyn kerran vuodessa Synlabissa mittauttamassa perusjutut (en tosin kolesterolia, kun se ei kiinnosta) ihan ilman lähetttä. Sieltä vaan napsuttelee listalta, että mitä mitataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kun nykyisin labrat ottavat kokeita ja magneettikuvia ihan ilman mitään lähetettä. Rahalla.
Minäkin nolasin itteni, pyysin lähetettä fysioterapeutille. Lääkäri sanoi ettei mitään lähetettä tarvitse, menet vaan. kelan korvaus on niin pieni ettei se vaikuta.
Pääsin kyllä terveyskeskeskuksen kuntoutukseen 10 käyntiä, se oli jotain yli 10 euroa kerta.
Lähete täytyy olla. Se, mistä sen saa, on sitten toinen juttu. Jos ei julkiselta toimijalta, niin sitten rahan kanssa yksityiseltä. Ilman lähetettä ei asia ainakaan labrassa etene mitenkään.
Labrat jopa mainostavat. Ilman lähetettä. Esim peruskokeita pakettina. Nyt et oo ajan tasalla.
Yksityiset noita mainostaa, ja ne niitä ottavatkin. Mun tietoni julkisen puolen labratoiminnasta saattaa olla ajantasaisempaa mitä sinulla.
Tämä on tavallista parempi lääketeollisuutta ja julkista terveydenhoitoa vastustava provo. Heittäytyä vieläpä tietämättömäksi labrojen nykykäytännöistä. Ja sit paljastuu henkilöllä olevan kaikenkattava työterveys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Labrat jopa mainostavat. Ilman lähetettä. Esim peruskokeita pakettina. Nyt et oo ajan tasalla.
Yksityiset noita mainostaa
Yksityisellehän aloituksessa kerroit lähetettä pyytäneesi.
Tietääkseni Fimlab joka täällä hoitaa julkisen puolen labrat ottaa myös asiakkaan maksamia labroja. Tilatessa tietysti asia sovittava
Laboratoriokokeita voi ostaa suoraan ilman lähetettä. Kolesteroli, ferritiini jne. Itsekin teen niin. Varaan netissä ajan, maksan itse ja sillä selvä. Käyn Terveystalossa. Myös Synlab ja muut tahot tekevät tutkimuksia. Miksi mennä lääkäriin vaatimaan verovaroin maksettuja verikokeita jos ei ole halua aikä aikomusta noudattaa lääkärin antamia ohjeita?
https://www.terveystalo.com/fi/palvelut/laboratoriokokeet-ilman-laakari…
https://www.synlab.fi/palvelut/laboratoriotutkimukset/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityiset noita mainostaa
Ja kysehän oli juurikin siitä, että ap sanoi voivansa käydä omakustanteisesti YKSITYISELLÄ
Tämä on hyvin ristiriitaista. Olin vuosi sitten sydänoperaatiossa ja kolesteroliarvot olivat 7.4 kokonaiskole jne. Katdiologi sanoi ettei suosittele lääkitystä, ennemmin elintapojen muutosta. Sitten paikallinen terveyskeskuslääkäri vaatii lääkitystä. En oikeasti tiedä mitä tehdä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Tämä on hyvin ristiriitaista. Olin vuosi sitten sydänoperaatiossa ja kolesteroliarvot olivat 7.4 kokonaiskole jne. Katdiologi sanoi ettei suosittele lääkitystä, ennemmin elintapojen muutosta. Sitten paikallinen terveyskeskuslääkäri vaatii lääkitystä. En oikeasti tiedä mitä tehdä. Ap
No noudata niitä elintapamuutoksia ja varaa aika yksityisen puolen labraan kolesteroliarvojen mittaukseen. Noin minä itse tekisin. Olet kuitenkin töissä, joten oletettavasti pystyt sen verran nipistämään muista menoista.
Lääkärien pointti on jakaa lääkkeitä. Ei ihmekään että toimivat noin jos kieltäydyt lääkkeistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No noudata niitä elintapamuutoksia ja varaa aika yksityisen puolen labraan kolesteroliarvojen mittaukseen. Noin minä itse tekisin. Olet kuitenkin töissä, joten oletettavasti pystyt sen verran nipistämään muista menoista.
Totta kai pystyn. Mutta julkisen puolen yliopistollisen sairaalan kardiologi sanoo etten tarvitse lääkitystä. Terveyskeskuslääkäri sanoo toista. Jos en halua syödä lääkkeitä niin tottakai hoidan mittaukset vastaisuudessa ihan omatoimisesti ja omalla rahalla. Ap
Ota resepti, käy ostamassa lääkkeet, jätä syömättä, käy labrassa, kato tehoaako elintapamuutos, pohdi pitäisikö syödä ne lääkkeet sittenkin
Jos aikaa on kulunut jo vuosi eikä merkittävää elintapojen muutosta ole tapahtunut, on mielestäni ymmärrettävää että lääkäri tarjoaa lääkitystä. Etenkin jos on tehty sydänoperaatio. Oma LDL kolesteroli palautui normaaliksi kolmessa kuukaudessa. Liha vaihtui kalaan. Rasvat terveellisiin öljyihin. Reilusti pähkinöitä ja siemeniä. Maitotuotteet kokonaan pois. Harrastin ja harrastan edelleen paljon liikuntaa. Olen normaalipainoinen ja muutenkin terve.
Vauva-palstan vakiokamaa: Pikaista alapeukutusta kovalle tieteelle. (viittaan viestiin 39)
(Todennäköisesti, koska ei ole halua/kykyä lukea linkkien takaa löytyviä juttuja.)
Vierailija kirjoitti:
Lääkemyyjä sanoo, että mittauksia ei tehdä jos et ala pumppaamaan rahaa koneeseen
Kannattaa googlata "suuri kolesterolihuijaus" ja alkaa miettimään, haluatko oikeasti mitään tuollaisen lafkan palveluja
Ap paljasti karvansa. Vaihtoehtoihmisiä kuten arvelinkin. Kai syöpähoidotkin vääriä ja huijausta?
Vierailija kirjoitti:
Lääkemyyjä sanoo, että mittauksia ei tehdä jos et ala pumppaamaan rahaa koneeseen
Kannattaa googlata "suuri kolesterolihuijaus" ja alkaa miettimään, haluatko oikeasti mitään tuollaisen lafkan palveluja
Ihanko vakavissasi esität, että googlamalla otsikolla "suuri kolesterolihuijaus" saat jotain asiallista tieteeseen perustuvaa tietoa? Tutustu kirsikanpoiminta-ilmiöön.
Ei yksityiseen labraan tarvi lähetettä. Ihan voit mennö suoraan mihin kokeeseen haluat, tai vaikka magneettikuvaankin.