Laittaako joku oikeasti työhakemukseen tai cv:seen iän ja perhetilanteen??
Olen hämmentynyt.
https://duunitori.fi/tyoelama/turhat-tiedot-cv?utm_source=linkedin&utm_…
Kommentit (61)
Nykyään laitan iän. Syy: En huvita mennä edes työhaastatteluihin, ja iän kertomalla siltä välttyy.
M54
No, vaikka ne ovat asioita, joita ei saa kysyä, ne saa silti halutessaan kertoa. Ja juuri se voi olla se joka ratkaisee valinnan.
Kyllä.
Niihin työpaikkoihin, joihin en halua.
Olen nähnyt hakemuksen, jok alkoi " olen xx-vuotias x määrän lapsia äiti. Koulutukseni x on vanhentunut, eikä minulla ole autoa."
Pakkohaun makua oli.
Laitan. Tosin olen alalla, jossa eläkeläiset kun revitään töihin. Johan se ikä on pääteltävissä esimerkiksi työkokemuksesta.
Cv:ssä pitkä aukko omaishoitajuuden vuoksi,miettinyt ettö pitäisikö se laittaa sinne ns "työkokemukseksi"? Mutta tuntuu häröltä laittaa sinne toisen ihmisen elämän jutuista.
Ennen ne piti laittaa, joten jotkut ei ole päivittäneet tyyliä. Nykyisinhä ei suositella, kun niillä ei ole merkitystä. Itse laitan syntymävuoden, koska olen hoitaja ja pätevyys tarkastetaan julkiterhikistä.
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt hakemuksen, jok alkoi " olen xx-vuotias x määrän lapsia äiti. Koulutukseni x on vanhentunut, eikä minulla ole autoa."
Pakkohaun makua oli.
Tuohan on ihan hyvä siinä mielessä, että byrokratian määreet tulee täytetyksi, mutta samalla kaikkien osapuolien aikaa tuhlataan minimimäärä.
Itse olen vakitöissä ja kannatan kansalaispalkkaa olemattomalla byrokratialla.
Vierailija kirjoitti:
Cv:ssä pitkä aukko omaishoitajuuden vuoksi,miettinyt ettö pitäisikö se laittaa sinne ns "työkokemukseksi"? Mutta tuntuu häröltä laittaa sinne toisen ihmisen elämän jutuista.
Sama täällä. En laita omaishoitajuutta työkokemukseksi vaan selitän asian vapaamuotoisesti. Muuten tuo vuosien aukko näyttää pahalta, ainakin omasta mielestäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. En laita omaishoitajuutta työkokemukseksi vaan selitän asian vapaamuotoisesti. Muuten tuo vuosien aukko näyttää pahalta, ainakin omasta mielestäni.
Miten se pahalta näyttäisi. Tärkeintä on osaaminen, koulutus ja kokemus. Mitä väliä sillä on onko työhistoria täynnä.
Ennen vanhaan eli viime vuosituhannella oppaissa ja ohjeissa kehotettiin kirjoittamaan alkajaisiksi esimerkiksi näin: "Olen 34-vuotias kahden lapsen äiti Vantaalta." Nykyisin lähinnä kehotetaan olemaan kirjoittamatta noin.
Mitähän tapahtuisi, jos minä kirjoittaisin hakemukseen totuudenmukaisesti "olen 60-vuotias lapseton sinkkunainen"? Rekrytoija varmasti pöyristyisi, ja jäisin ilman haastattelukutsua. Ei siis millään tavalla eroaisi viime vuosien tuloksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se pahalta näyttäisi. Tärkeintä on osaaminen, koulutus ja kokemus. Mitä väliä sillä on onko työhistoria täynnä.
Jotkut työnantajat laittavat hakemuksen suoraan roskakoriin jos liian pitkä aika viime työstä. Silloin luettelemasi asiat eivät merkitse mitään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi siihen pitäisi laittaa toisen ihmisen tietoja. Ihan vaan simppelisti:
2012-2017 omaishoitaja
Itse laitan iän ja kuvan, koska ne ovat joka tapauksessa ns. julkista tietoa ja kaikkien netistä löydettävissä koska olen mukana paikallis/hyvninvointialueella politiikassa, niin mitäpä noita salailemaan. Riippuu paikasta laitanko perhetilanteesta mitään.
Jo nimestä, koulutustaustasta ja työkokemuksesta voi päätellä paljon siitä, onko hakija väärän värinen, moniongelmainen tai esim. hoidossa/vankilassa ollut. Lukekaa ne hakemukset tarkkaan! Näin ei enää haastatteluvaiheessa tule yllätyksiä.
Heh. En laittanut ikää CV:hen ja mut kutsuttiin työhaastatteluun. Siellä sitten haastattelija torui minua tästä kun tajusi mun olevan yli 50... Iällä ei ole väliä jos olet 20-30-vuotias. Silloin ei tarvii laittaa sitä CV:hen. Tämä on Suomi vuonna 2024.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään laitan iän. Syy: En huvita mennä edes työhaastatteluihin, ja iän kertomalla siltä välttyy.
M54
Minä en laita ikääni, mutta CV:stä voi kyllä päätellä milloin työhistoria on alkanut.
Kun lapset oli nuorempia, laitoin kyllä perhetilanteesta maininnan CV:hen, mukaanlukien lasten iät. Olen tehnyt lapset nuorena ja halusin korostaa sitä ettei mulla ole lasten sairastelun takia poissaoloja. Nyt kun olen 50 niin en enää laita. Olen saanut hakemani työpaikat silloin kun iät on olleet mainittuna ja nytkin kun ei ollut 😊
Vierailija kirjoitti:
No, vaikka ne ovat asioita, joita ei saa kysyä, ne saa silti halutessaan kertoa. Ja juuri se voi olla se joka ratkaisee valinnan.
Tämä. Ja tästä syystä olen jo alle 30-vuotiaana ilmoittanut haastattelussa, etten tule tekemään enempää lapsia.
En laita. Joillakin työnantajilla on lukenut, ettei saisi olla kuvaakaan. Outoa sinänsä, että ulkonäkö tulee joka tapauksekssa esille työhaastattelussa ja ulkoisella olemuksella on merkittävä vaikutus moneen asiaan