Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen kummi olet?

Vierailija
27.07.2024 |

Kysymys teille joilla on vähintään yksi kummilapsi: Millainen kummi olet? Onko kummius ja suhde kummilapseen vastannut omia ja lapsen vanhempien odotuksia? Onko kummiudessa ollut ongelmia ja miten olet selvinnyt niistä yli?

Olisi kiva kuulla muutenkin kummien kokemuksia, koska mietin juuri itse suostunko kummiksi lapselle jonka vanhempia olen tavannut vain lyhyesti, mutta jotka toivoo kummista selvästi muutakin kuin pakollista pahaa lapsen kastetilaisuuteen.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska en kuulu mihinkään kirkkokuntaan, niin minä en kelpaa myöskään kenenkään kummiksi.

Osa kummilapsistani kuuluu kirkkoon, osa ei ole koskaan kuulunut. En kuulu kirkkoon minäkään. Sopimushan se vain on, kuului kirkkoon tai ei. 

Vierailija
22/56 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiska, välinpitämätön ja näkymätön 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole nähnyt kahta kummilastani sitten vauva-aikojen. En muista edes heidän nimiään.

Vierailija
24/56 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hyvä kummi heille, joiden vanhemmat ovat tehneet asioita sen eteen, että yhteydenpito on ollut luonnilsta. Meillä on lämpöiset välit ja kivaa yhdessä-

Huono kummi olen ollut ekojen 7 vuoden jälkeen hänelle, kenen äiti halusi minusta vain hoitoautomaatin ( eikä aina edes tullut hakemaan lasta sovittuna aikana, hänellä oli pahoja ongelmia, jossa en omasta elämäntilanteesta johtuen pystynyt olemaan apuna).

Hoidan mielelläni kummilapsia ( tai lasta, yksi enää on sen ikäinen että tarvitsee sellaista), mutta kummius on myös muuta yhteydenpitoa. Juuri oli mukavaa, kun 22-vuotias kummipoikani muisteli niitä kertoja, kun oli meillä yökyläilemässä ja miten mukavaa oli

Vierailija
25/56 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kummi koska en kelpaa kummiksi koska en ole käynyt rippikoulua enkä konfirmoitu.

Tämä pelastaa minut ikävältä velvollisuudelta, enempää ei tarvitse selitellä :)

Vierailija
26/56 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtalaisen huono, sekä sukuun kuuluville että ystävän lapselle. Jotenkin kulunut käsite koko kummijuttu mielestäni. 

Vierailija
27/56 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin mikäkin tarpeen mukaan: rahakummi, rantakummi, kaljakummi.

Vierailija
28/56 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on useita kummilapsia, lähellä asuvien kanssa on suht läheiset välit, olen vieraillut kylässä säännöllisesti ja he meillä. Aina jouluna ja synttärinä laitan lahjat kaikille tasapuolisesti. Yksi kummilapsista asuu kuitenkin kaukana ja koen ajoittain huonoa omatuntoa, sillä en ole heillä voinut välimatkan vuoksi kovin usein vierailla. En ole mikään puhelimella soittelija joten yhteydenpito on ollut vähäistä. Lahjat laitan jouluna ja synttärinä tietysti, mutta koen silti huonoa omatuntoa, kun en ole osallistunut enempää hänen elämään.

Omien lasteni kummeilta en itse lähtökohtaisesti odota mitään. Ihanaa, jos ovat lapsien elämässä mukana koko elämän, mutta mielestäni jokainen saa olla sellainen kummi kuin itsellä rahkeet riittävät.

Siinä aloittajallekin minun terveiset, kummina voi olla jokainen omalla tyylillään!

Vierailija
29/56 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usko Jeesukseen on evankeliumin pääteema. Tähän uskoon teidät on kastettu ja te joita ei ole kastettu voitte mennä kastettavaksi.Kummi ei ole sama kuin tavalliset sedät ja tädit vaan kasteen todistajia.Eri kielisistä muodostuu näitä ymmärrys vaikeuksia mutta Jeesuksen syntymä paikka oli Betlehem.Olet saanut todistaa näiden uusien ihmisten syntymää ja kasvua mutta juuri sen Jeesuksen uskon ja yhteisen perus olemisen yhdessä.Pysymme yhdessä.Älä pelkää sanoo Jeesus.Tässä levätään.

Vierailija
30/56 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suostuisi kummiksi lapselle, jonka vanhempia en tunne. 

Vierailija
31/56 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä todistaa sen kasteen siinä.Uusi Jeesus jäsen on saanut uskon lahjan. 

Vierailija
32/56 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen maailman surkein kummi, en ole laittanut tikkua ristiin. Hetken aikaa toimin lahja-automaattina kun lapset oli pieniä, sen jälkeen homma vaan jäi. Minulla on neljä kummilasta, en ymmärrä miksi minut niin usein halutaan kummiksi, kun en ole edes uskovainen. Tyhmänä en vaan kehdannut kieltäytyä. Toki aktivoituisin jos kummilapsilla olisi joku hätänä, mutta kun elävät kaikki hyvissä perheissä, niin mihin meikäläistä siellä tarvittaisiin?! 

Mulla lähes sama. Nyttemmin olen eronnut kirkosta, joten pyyntöjä ei tule.

Vierailija
33/56 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki jotka on kastettu on otettu Jeesuksen taivaan joukkoon perheeseen eikä Jeesus aja ketään pois että pysykää.Ihan normi maallisen puolesta taviksia sielu taivaassa.

Vierailija
34/56 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liitytte takaisin . Pysytään yhdessä. Kaikilla kristityillä on yksi usko ja yksi seurakunta missä kasvaa ja elää kuolee.Vaikka vaihdat paikkakuntaa pysyt oman kirkkosi yhteydessä sielläkin. Myös ulkomailla.

Vierailija
35/56 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kolmen pojan kummitäti. Olen pyytänyt kummilapsia meille kesäkylään ja ehdottanut kaikenlaista yhteistä tekemistä, mutta vanhempien puolesta aina tulee jotain, ettei nämä yhteiset hetket kummilapsen kanssa onnistu. Yksi kummilapseni oli äitinsä mielestä niin hankala, että pelkäsi että esim leffareissulla sattuu joku kriisitilanne. Ei sitten. 

Porukalla sitten aina nähdään, siinä ei oikein kummi-suhde erotu. Olisin halunnut antaa jokaiselle kummilapselle kokemuksen, että on ihan erityinen ja tehdään kivoja juttuja ihan vain heitä varten, niinkuin oma kummini teki minun kanssani. Nyt se on jäänyt lahjomisen asteelle.

Suhteet vanhimpaan kummilapseen on melko etäiset. Yritin pitää yhteyttä somessa, mutta siitä ei oikein tule mitään. Hän muutti pois kotoa, eikä ole lähettänyt uutta osoitettaan. Onnitteluviesteihin sentään vastaa lyhyesti. Olen hänelle varmaan ihan samantekevä. Sääli, mutta en halua tunkeilla. Nuoremmat kummipojat ovat omien lasteni kavereita, joten heidän kanssaan tunnetaan paremmin. 

En tiedä, onko tässä joku äijä-juttu, että kummitädin kanssa ei paljon kiinnosta rupatella. Ehkä olisin onnistunut paremmin, jos kummilapset olisivat tyttöjä. 

Vierailija
36/56 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

KERRAN VIELÄ KASTEEN TODISTAJA. AMEN nyt kaduttaa eikö niin. Toki me ystäviemme lapset kastamme todistamme pidämme huolta eikö niin. Oli millainen tahansa. 

Vierailija
37/56 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Kummitäti. Vähän niinku se Kummisetä -elokuvan Kummisetä!

Vierailija
38/56 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan huono kummi. Aluksi yritin olla hyvä kummi. Muistin kummilastani merkkipäivinä. Koskaan ei mitään kiitosta tullut. Kun yritin tulla käymään, sanottiin että lapsi on niin rasittava nyt, älä tule. Kysyin koska sopii tulla, ei sopinut koskaan. Kun viestintä oli aika yksipuolista, jätin sitten kummiuden. En vain jaksanut väkisin yrittää, kun lapsen äiti oli koko ajan todella hankala. 

Vierailija
39/56 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surkea, tässä kävi niin kuin ajattelinkin että minusta on tullut lahja-automaatti. Itselläni ei ole lapsia joten en tiedä miten lasten kanssa ollaan enkä ole päässyt luomaan oikein minkäänlaista suhdetta/yhteyttä lapseen. Kummilapsen äiti on kaverini mutta meilläkään ei ole enää mitään yhteistä, hänen juttunsa koskee vaan lasta. Tuntuu että olemme täysin eri planeetoilta. Oletan että olen ollut myös pettymys hänelle mutta mitäpä muutakaan voi olettaa jos kummiksi valitaan täysin kokematon henkilö. Onneksi en ole lapsen ainoa kummi joten toisilla on selkeästi parempi suhde häneen, he saattavat hoitaa lasta ym.

Vierailija
40/56 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En suostuisi kummiksi lapselle, jonka vanhempia en tunne. 

Mikset?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kahdeksan