YLE: Ilmastonmuutos syö Kolin kansallismaiseman hengiltä kuudessa vuodessa
Kirjanpainajakuoriainen on kotoperäinen laji, jolla on paikkansa ja tehtävänsä Suomen luonnossa. Lisääntyessään se synnyttää monen lajin tarvitsemaa lahopuuta metsiin. Esiintymiä on useita ympäri Suomea, ja ne on usein hoidettu niin että kuusimetsä hakataan pois jolla leviäminen pysähtyy.
Kolilla kyse on massaesiintymästä. Kirjanpainaja on erittäin tehokas lisääntymään, ja sen kanta voi otollisissa olosuhteissa jopa kaksitoistakertaistua vain yhdessä vuodessa.
Ajaako YLE agendaansa ottamalla Kolin kynsiinsä, jotta voi syyttää ilmastonmuutosta? Minä ainakin olen kotoperäisen lajin suojelun kannalla.
Kommentit (71)
En lähtisi ensin syyttämään luonnonsuojelijoita ja niitä jotka huolestuneet biodiversiteetin kapenemisesta ja luontotuhoista.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuosta muutoksesta reilusti päälle 90% konsensus alan tutkijoiden parissa. Ei voi valitettavasti sen pienen prosentin mukaan mennä.
Se on nykyisin 100%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihervassari tietää, miten metsiä pitää hoitaa. Itse ei tietenkään omista aariakaan.
Jos metsistä ei haluta muuta, kuin maksimimäärä kuitupuuta, ne hoidetaan nykyisen metsänhoitokäytännön mukaan.
Jos halutaan myös monimuotoisuutta, virkistyskäyttöä ja monipuolista faunaa, joka itse huolehtii lajien tasapainosta, eikä hyönteistuhoja aiheudu, niin silloin systeemejä pitää muuttaa paljon.
Kuusitukista saa nyt 90€/motti. Kirjanpainajan kuivattama on energiapuuta, 25€/motti, ei se kelpaa edes kuiduksi. Aikamoinen tappio.
Se että muut saastuttaa ei ole mikään peruste että meidänkin pitää.
Ja kun puhtaampaa teknologiaa kehitetään sitä voi myydä myös muille eteenpäin käytettäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuosta muutoksesta reilusti päälle 90% konsensus alan tutkijoiden parissa. Ei voi valitettavasti sen pienen prosentin mukaan mennä.
Tuo muutos?
ilmasto on muuttunut aina ja tulee muuttumaan aina.
Ylimääräiset panettelut menee kyllä ihan aiheen sivuun.
Ei meidän tarvitsekaan ottaa kaikessa mallia mistään Kiinasta, jokainen vastaa itsestään ja tavoistaan. Kansainvälisiin ohjelmiin hekin ovat kuitenkin osallistuneet ja osin sitoutuneet, toivottavasti tämä tuottaa parempaa tulosta tulevaisuudessa.
Tekevät haastatteluja tieteilijöiden ja tutkijoiden kanssa, he vastaavat omista sanomisistaan mutta ei heitäkään pidä sivuuttaa tärkeissä asioissa, varsinkin mitä enemmistöön tulee.
Vierailija kirjoitti:
Ilmastonmuutos vouhottajat pitäisi työntää mereen.
Kyllä jotain muutosta on tapahtunut. Saksassakin on ollut paljon tuhoisia tulvia.
Metsäntutkijat: Ilmastonmuutoksella luonnolliset syyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Punavihervasemmistolainen ei yleensä koskaan kestä faktoja, ei edes erilaista mielipidettä ilman mielialan romahdusta.
Voihan sitä yrittää kääntää asioita tahalteen toisten syyksi, ei se niitä itse asioita ja ongelmia kuitenkaan miksikään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Lopetetaanko Yle, jos näin ei käy?
Voi pieni, ei.
Jos katsoo ketjua kokonaisuudessaa huomaa kyllä mistä tuo provoilu, syyttely ja solvaus on lähinnä tullut, siihen paljoa tarvita.
Yleensä nämä aikaennustukset ei ilmastonmuutokseen liittyen ole koskaan pitäneet paikkaansa.
Jokainen metsänomistaja tietää, että vanhan kuusikon tappaa lopulta joko kirjanpainaja tai maannousemasieni, ellei sitten metsäpalo ehdi ensin. Tämä tapahtuu aina riippumatta ilmastonmuutoksesta. Sellaista metsää kuin ikikuusikko, ei biologiassa ole olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä nämä aikaennustukset ei ilmastonmuutokseen liittyen ole koskaan pitäneet paikkaansa.
Ei olekaan. Lämpeneminen on koko ajan ollut paljon nopeampaa kuin pahimmissakaan katastrofiskenaarioissa olisi osattu ennustaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Punavihervasemmistolainen ei yleensä koskaan kestä faktoja, ei edes erilaista mielipidettä ilman mielialan romahdusta.
Voihan sitä yrittää kääntää asioita tahalteen toisten syyksi, ei se niitä itse asioita ja ongelmia kuitenkaan miksikään muuta.
Ostereita ja shampanjaa kitoihinsa klumpsauttelevat punavihervasemmistolaiset suomessa eivät ole osa ratkaisua kuitenkaan.
Sellaiset ovat ratkaisuissa mukana jotka edistävät tuhojen ja saasteiden vähentämistä. Yksittäisiin henkilöihin en ota kantaa, mutta yleisesti Vihreillä on kyllä luonnonsuojelua ohjelmassaan, samoin VL:llä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on nykyisin 100%.
Lähes kuten jo todettua. Hanakasti jotkut kyllä tekevät töitä tuhojen ja olojen entisestään pahentumiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, onko muuten sama ennustaja joka sanoi että vuonna 2020 Helsingissä ei lunta enää nähdä??
No, ei sitä vuonna 2020 paljoa ollutkaan. Ikuinen marraskuu ja korona. Onneksi nyt se on paremmin.
Minä myin 6000 mottia kuusimettää kuukausi sitten juurikin kirjanpainajien takia. Ilman niitä olisin laittanut ainakin osan Metso-suojeluohjelmaan, mutta nyt ei ole siihen mahdollisuutta. Olishan se satavuotia metsä kivaa kulkea, nyt maisemat vähän avartuu.