Suomi-ahdistus ja pako jonnekin
Kuinka moni leikkausten alle joutuneista tai Suomen yleisen ilmapiirin myrkyllisyydestä kärsivästä palstalaisesta kokee suunnatonta tarvetta muuttaa maasta?
Minulla päätös on kypsynyt hiljalleen, ja aion syksyn aikana etsiä töitä Ruotsista. En koe tällä hetkellä minkäännäköistä me-henkeä tätä yhteiskuntaa kohtaan ja äärimmäisyyksiin mennyt politiikka on saanut silmäni aukeamaan asioille, jotka ovat olleet menossa huonompaan suuntaan jo pitkään. En usko, että Suomesta ihan hetkeen tulee sellainen paikka, jossa on hyvä olla. Mitään utopiaa en odota, mutta Svea-mamman lämpimämpi syli riittää minulle vallan mainiosti.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Luovuttajat!
Tämä hallitus ajaa ihmiset pois. Harva haluaa elää ankeassa ja vihaa täynnä olevassa yhteiskunnassa, joka ei tarjoa mitään positiivista tai toivoa paremmasta. Palkansaajat kurjistetaan hengiltä, kulttuuri ajetaan alas, sairaat ja vanhukset jätetään oman onnensa nojaan vain eliitti porskuttaa ja voi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin tietää, että mikä maa se olisi niin ihana, jossa asiat sujuu mutkattomammin kuin Suomessa, on niin upeat ihmiset, politiikot täydellisiä, rahat riittää kaikkeen ja on vaan niin upeaa, helppoa ja sujuvaa? Ilmaston ymmärrän, jos joku haikailee lämmön ja auringon perään ympärivuotisesti, mutta sekin on henkilökohtaisiata mieltymyksistä kiinni.
Luulen, että nämä valittajat eivät ole oikein tyytyväisiä missään eikä mihinkään. Aina löytyy syytä valittaa.
Norja.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin tietää, että mikä maa se olisi niin ihana, jossa asiat sujuu mutkattomammin kuin Suomessa, on niin upeat ihmiset, politiikot täydellisiä, rahat riittää kaikkeen ja on vaan niin upeaa, helppoa ja sujuvaa? Ilmaston ymmärrän, jos joku haikailee lämmön ja auringon perään ympärivuotisesti, mutta sekin on henkilökohtaisiata mieltymyksistä kiinni.
Luulen, että nämä valittajat eivät ole oikein tyytyväisiä missään eikä mihinkään. Aina löytyy syytä valittaa.
Meidän perheellä ei ole talousvaikeuksia eikä ole väliä, missä töitä tehdään. Ollaan harkittu Norjaa asuinpaikaksi.
Hyvä jos Ruotsi toimii. Mutta Ruotsi tuntuisi että on Suomessa sään puolesta ja sossutätilaumat. Isot lähiöt olisi varmaan hurjia siellä, kuin Vantaa. Niissä ei voisi olla. Joku pienempi paikkakunta?
Pakko jättää tämä fasitivaltio. Persuilla jo keskitysleirien uunit ja piikkilangat valmiina...
Uutisten perusteella väitän, että ihmiset saavat puukosta Kampissa sillä aikaa kun muut iloisesti shoppailevat tai ovat siellä muissa asioissa. Jälkikäteen kun asiasta luin, järkytyin. Kyllä tuomminen vähentää tehokkaasti halua mennä keskustaan enää.
( en saanut lainattua alkuperäistä kommenttia)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on hyvä hallitus. Mulla ei ole vielä mitään valittamista. Siellä on nyt edes joku tolkun ihminen. Kuten Ville Tavio ja Päivi Räsänen.
Edellisen hallituksen aikana olin seota ahdistuksesta. Nyt voin paremmin. Nyt maan johto ainakin on järjissään.
Eli fundamentalistit on hyviä tyyppejä? Heidän kommentit ja näkemykset on suoraan Itä-Euroopasta.
Sä olet itä-Euroopasta.
Ruotsissahan se kaikenlainen äärimmäisyys näkyy kylläkin paljon vahvempana kuin täällä. Sattumoisin.
Vierailija kirjoitti:
Pakko jättää tämä fasitivaltio. Persuilla jo keskitysleirien uunit ja piikkilangat valmiina...
Näin taitaa olla.
Harkitsen muuttoa, tai oikeastaan aiempi haihattelu on muuttunut vakavammaksi harkinnaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheellä ei ole talousvaikeuksia eikä ole väliä, missä töitä tehdään. Ollaan harkittu Norjaa asuinpaikaksi.
Minä lähdin Norjaan 1996 kun Suomessa lama vain syveni. Minulla oli vakituinen työpaikka sairaanhoitjana kunnalla, ja otin ensin vuoden virkavapaan ja ajattelin tulla katsomaan minkälaista täällä on. Neljän kuukauden päästä irtisanouduin työstäni Suomesta ja jäin tänne.
Minulla oli pohjana kouluruotsi, ja siitä oli suuri apu kun piti suorittaa norjan kielen kielikoe jotta sain offentig godkjenningín jotta sain toimia sairaanhoitjana.
Kaksi vuotta tein lomasijaisuuksia, sairauslomasijaisuuksia ja avoimia virkoja. Aina oli töitä. Parin vuoden päästä pomo tuli sanomaan että olisi paikka haussa, ja jos haen sitä se on minun. Totta kai hain ja sain. Hetkeäkään en päätöstäni ole katunut, päin vastoin kauhistuttaa että jos olisin jääänyt Suomeen minkälaista elämäni olisi. meitä suomalaisa hoitajia on täällä paljon ja varmasti muillakin aloilla.
Täällä elää hyvin vaikka Norjaa sanotaan kalliiksi maaksi. Varmasti on kallis turisteille , mutta täällä kyllä pärjää hyvin Norjan palkoilla. Täällä ei voi heittäytyä tukien varaan, sillä kaikilla on velvollisuus elättää itsensä, ja työtä kyllä löytyy. Totta kai vieras maa on aina vieras maa ja menee aikaa että ehtii sopeutua ja oppia kaikkeen. Itsellä meni kaksi vuotta. Norjan kielen taidon hankkiminen on ensi arvoisen tärkeää vaikka kaikki puhuukin englantia. Sisälle yhteiskuntaan on kuitenkin vaikea päästä ilman kielitaitoa.
Suositttelen ehdottomasti miettimään tätä vaihtoehdoksi.
Itse jouduin muuttamaan puolipakon edessä pitkäaikaissairaana, ja ensin asuin ruotsissa. Länsinaapurissa on parempi terveydenhoitojärjestelmä, muttei kuitenkaan ihan yhtä hyvä kuin monessa keskieuroopan maassa. Tällä hetkellä asun benelux-maassa, mutta käyn yhä ajoittain keikkatyössä suomessa. Toivottavasti näin eu:n myötä, suomen lainsäädäntöä ja käytänteitä yhdenmukaistetaan, muiden eu-maiden kaltaiseksi myös näissä terveisseikoissa.
Leikkauksien kohteeksi joutuneet=tuilla elävät eivät muuta minnekään.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on monin tavoin maailman paras ja vähintäänkin minulle rakkain maa, mutta tällä hetkellä se elää sellaista vaihetta, jossa täällä ei ole heikosti toimeentulevana hyvä olla. Meitä pienituloisia halveksitaan julkisesti ja täysin sallitusti. .."
Tämä vuodatus kuin omasta kynästäni. Olen asunut aikoinaan hetken Ruotsissa, ja siellä ihan yleisesti suomalaiset kauhistelivat ruotsalaista työkulttuuria, 'kun kaiken pitää olla niin mukavaa', 'ei meillä Suomessa vaan..'. Jokin tässä suomalaisessa mielenmaisemassa on pielessä. Määrää arvostetaan laadun kustannuksella, ihmiset nähdään numeroina ilman mitään inhimillisyyttä, töissä ei ilmeisesti saisi joidenkin mielestä olla kivaa, kulttuuri nähdään tosiaan 'luksustuotteena' ja kadehditaan jotakuta toista joka 'saa enemmän'. Kokemukseni mukaan tällainen ajattelu on lisääntymään päin, kun kahtiajakoa ruokitaan yhteiskunnallisessa keskustelussa ja todella kylmistä kommenteista on tehty salonkikelpoisia.
Kaipaan yhteiskuntaa, jossa heikoimmista pidetään huolta eikä koko ajan kyräillä naapuria ja sitä naapurin kalliimpaa autoa noin kuvainnollisesti. Ajatellaan yli oman navan. Kokemukseni mukaan Ruotsissa on juuri noin.
Suomi on omalla tavallaan rakas, mutta valitettavasti tämän ilmapiirin myrkyllistyminen näkyy ihan kaikkialla ja myös omassa arjessani ja lähipiirissäni. Minuakin on syyllistetty siitä, että teen 70% työviikkoa. Syynä lyhyemmälle työajalle ihan oma jaksaminen toki. Olen kuulemma itsekäs enkä tee yhteiskunnan eteen niin paljon kuin voisin. Voihan sen noinkin sanoittaa, en ollenkaan kiellä. Mutta joskus työkyvyn ylläpitäminen ylipäätään vaatii toimenpiteitä. Ratkaisuun on syynsä jota en jaksa jokaiselle ihmettelijälle avata. Ja vaikkei syyllistystä oo usein kuullut, ihmettelyä senkin edestä (ja ainakin kerran todennetusti on sitten päivitelty ääneen selän takana). Ruotsista toivon löytäväni työtä vastaavasti osa-aikaisena. Suomessahan yleisesti on aika joko-tai-ajattelu työkyvyn suhteen. Ruotsista en tiedä, mutta uskon että työpanostani alalla, jolla on kaiken aikaa valtava työvoimapula, arvostetaan siellä paremmin jopa tuolla 70% panoksella. Ja tiedän myös palkan olevan paremman.
Ja siis, kuulen liikaa puhetta laiskoista elämäntapatyöttömistä, päivittelyä joidenkin minulle ihan outojen ihmisten elämänratkaisuista, syrjiviä kommentteja. Hallituksen kokoonpano ja ennen kaikkea toteuttamansa politiikka (kirsikkana kakun päällä lapsipolitiikka - todella lyhytnäköistä ja typerää) kertoo myös paljon siitä, millainen yleisilmapiiri täällä vallitsee. Voin olla väärässä Ruotsin suhteen, mutta väitän, että siellä osataan otta lugnimmin ja solidaarisuutta löytyy toisella tapaa. Ajatellaan aidosti, että kulttuuri kuuluu kaikille. Ei etsitä leikkauksista pikavoittoja lasten tai hyvinvointiyhteiskunnan tulevaisuuden kustannuksella. Arvostetaan erilaisuutta eikä väkipakolla koiteta sulloa ihmisiä samaan muottiin. Ja se, että jokainen ihminen on arvokas, tarkoittaa muutakin kuin jotain lausetta paperilla. Lausetta, joka on kirjoitettu vain koska se näyttää hyvältä.
-ap, joka löysi vasta nyt aloittamansa ketjun
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidän suhdettasi Suomeen vähän erikoisena, jos hallituksen leikkaukset ajavat sinua muuttamaan ulkomaille. Jos nyt ihan rehellisiä ollaan, Suomessa on yhä jonkinlainen sosiaaliturva ja julkinen terveydenhuolto vaikka ne onkin heikentyneitä. Monessa maassa edes tästä Suomen tasosta oltaisiin kiitollisia.
Minäkään en kannata leikkauksia, mutta minua ei yksittäisen hallituksen toimet aja muuttamaan mihinkään. Suomi on rakas kotimaa, jossa sukuni on asunut vuosisatojen ajan. On Suomessa aiemminkin koettu hankalia, paljon hankalampia aikoja. Mutta minä haluan, että lapseni saavat kasvaa juuri täällä.
Muissa Pohjoismaissa on parempi sosiaaliturva ja terveydenhuolto.
Miksi tätä faktaa alapeukutetaan? Kaikissa muissa Pohjoismaissa on talous, sosiaaliturva ja terveydenhuolto korkeammalla tasolla kuin Suo
Ne alapeukuttavat joita pohjimmiltaan huolestuttaa että Suomesta muuttaa nettomaksajia pois. Jo nyt älyvuotoa tapahtuu, tämän hallituksen aikana voisin ajatella että kiihtyvästi. Itsekin muuttaisin ellei perhe pitäisi täällä. Aivan kamala ilmapiiri jossa kärkipoliitikkoja myöten rallatellaan työttömille ja haukutaan pienituloisia. Ällöttävää meininkiä.
Palasin ulkomaanvuosien jälkeen Suomeen enkä halua enää muuttaa pois. Hyvät puolet peittoaa huonot, mutta erona 10 vuoden takaiseen elämään täällä on se, että nykyään mulla on kyynisempi mentaliteetti, että oma selusta pitää varmistaa. Omillaan on tultava toimeen enkä enää luota yhteiskuntaan niin kuin 10v sitten sitten.
Toivon vaan, että töitä riittää eikä tuu pahoja sairastumisia, yritän säästää rahaa ja lapset jätän hankkimatta. Ulkomailla en toisaalta halunnut myöskään harkita lapsia, koska ei ole samanlaisia turvaverkkoja kuin Suomessa.
No ei voisi vähempää joku taloustilanne kiinnostaa. Mutta kolmannen maailmansodan uhka ja ennustukset ter r or is ku ista Euroopassa ensi vuonna pistää miettimään... Ei ole kiinnostanut iltap*sk*jen uutisointi moneen vuoteen mistään sodista, Putinista jne kun Venäjä ei ole meille missään vaiheessa ollut uhka. Mutta nyt se iski enkä tiedä mitä tehdä jos ensi vuonna Eurooppa ja koko maailma on sodassa. Joku taloustilanne on itselle se ja sama, ehkä olen vakityöläisenä onnekas mutta siltikin, nyt pelottaa ja mietin lähinnä että missä voisin asua seuraavat n. 6v.
Ei pelota Venäjä josta media paasannut loputtomiin, vaan tosiaan koko maailman sota joka taitaa eskaloitua mm. ensi vuoden t er r o i skuista Euroopassa. Ei olisi muutamaan vuoteen vähemmän voinut kiinnostaa kaikki sotauutisointi mitä jotkut tahot on tunkeneet jatkuvasti, mutta kieltämättä nyt huolestuttaa että mitä 2025 tulee tapahtumaan ja mitä tulee tapahtumaan Suomessa.
Töitä ei saa, ei niin millään kun on tullut miehen ikään. Kohta ei enää korvauksiakaan kun keksivät eduskunnassa miten kiertää perustuslakia ja poistavat ostovoimaltaan romanian tasoisen työttömyyskorvauksen 590euroa. Sitten on vaan pakko lähteä. Työnhaun perässä.
Oletko saanut töitä Ruotsista? En ole varma, mutta tuskin sinnekään noin vain mennään töihin. Niin tehtiin vielä kyllä 1970-1980-lukujen taitteessa, kesätöihin varsinkin. Nykyisyyttä en tunne, palaisiko aika entinen.
Miksi tätä faktaa alapeukutetaan? Kaikissa muissa Pohjoismaissa on talous, sosiaaliturva ja terveydenhuolto korkeammalla tasolla kuin Suomessa.