Suomi-ahdistus ja pako jonnekin
Kuinka moni leikkausten alle joutuneista tai Suomen yleisen ilmapiirin myrkyllisyydestä kärsivästä palstalaisesta kokee suunnatonta tarvetta muuttaa maasta?
Minulla päätös on kypsynyt hiljalleen, ja aion syksyn aikana etsiä töitä Ruotsista. En koe tällä hetkellä minkäännäköistä me-henkeä tätä yhteiskuntaa kohtaan ja äärimmäisyyksiin mennyt politiikka on saanut silmäni aukeamaan asioille, jotka ovat olleet menossa huonompaan suuntaan jo pitkään. En usko, että Suomesta ihan hetkeen tulee sellainen paikka, jossa on hyvä olla. Mitään utopiaa en odota, mutta Svea-mamman lämpimämpi syli riittää minulle vallan mainiosti.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Pystyn säästämään puolet palkastani joka kuukausi ja minulla on maksettu talo ja varaa harrasta. En voisi kuvitella muuttavani pois näin hyvästä maasta. Ne jotka valittavat ovat tehneet huonoja päätöksiä ja eläneet yli varojensa ja syyttävät siitä isänmaata. Fiksut ihmiset eivät valita ja pärjäävät aina.
Meillä on talouden puolesta elämä ihan mallillaan. Muuttohaluja tuo turvallisuustilanteen heikentyminen. Työtkään ei täällä pidä ja esim. omat vanhempani ovat kuolleet eli ei jäisi huolta heistä./eri
Lapseni muuttivat jo ulkomaille ja nyt suunnitellaan lähtevämme. Ulkomailla on eläkeläisenä parempi asua. Niin moni tuttava pn jo muuttanut
Vierailija kirjoitti:
Suomeksi silti yhä ajattelet ja kirjoitat?
Miksi suomalainen ei kirjoittaisi suomeksi? Oletko mahdollisesti joku jästipää?
Onneksi täältä voi vapaasti lähteä, mutta huomioikaa, että vikaa voi olla lähtijöissäkin eikä vain Suomessa
Mä en tajua, miten jotkut ihmiset on kaikesta ahdistuneita tai ärsyyntyneitä. Mä olen ihan tyytyväinen elämääni Suomessa ja vaikka ymmärrän, että ihmisillä on erilaiset elämäntilanteet, niin onko teidän kaikkien elämäntilanteet vaan tosi huonot. Mun bruttopalkka on 2500 ja jaan kulut miehen kanssa, ja mulla riittää ihan kohtuullisesti rahaa. Asun tyytyväisenä Helsingissä enkä ole koskaan joutunut pelkäämään mitään katujengejä, vaikka nuorempana asuin Itä-Helsingissä ja nytkin pyörin siellä ja keskustassa usein.
En myöskään ymmärrä, missä ihmiset viettävät aikaansa, jos he koko ajan kohtaavat jotain jäätäviä mulkkuja. Joo, välillä jossain bussissa joku möykkää, mutta suurin osa ihmisistä on kohteliaita ja hiljaisia. Kaupassa tervehditään, vieraat hymyilevät tai kommentoivat iloisesti pienestä lapsestani ja minä pidän ovea auki takana tuleville ja toiset pitävät minulle ovea. Ja ilmeisesti olen ihan friikki, kun voin kehua tuntemattoman ihmisen kaunista mekkoa hänelle itselleen.
Elänköhän mä jossain eri todellisuudessa?
Suomi on monin tavoin maailman paras ja vähintäänkin minulle rakkain maa, mutta tällä hetkellä se elää sellaista vaihetta, jossa täällä ei ole heikosti toimeentulevana hyvä olla. Meitä pienituloisia halveksitaan julkisesti ja täysin sallitusti, vaikka esim. minä olen kyllä tehnyt vuosikymmeniä putkeen töitä. Niistä ei vaan tienaa niin paljon, ettenkö silti tarvitsisi tukia. Isot lääkekulut vievät viimeisetkin rahat, ja talous on kireällä aivan koko ajan. Olen siis lähdössä töihin maahan, jossa pienellä palkalla pärjää paremmin kuin täällä. Ennenkin muualla asuneena tiedän haluavani asua juuri Suomessa, mutta tällä hekellä tämän maan ilmapiiri on niin myrkyllinen, että edes muutamaksi vuodeksi täältä on pakko lähteä pois, kunnes yhteiskunnan arvomaailma alkaa taas toivottavasti saada lisää inhimillisyyttä ja yhteishenki ihmisten välille palaa. Kunpa niin vielä minun elämäni aikana tapahtuisi. Surullista, miten lyhyessä ajassa Suomi on muuttunut tällaiseksi.
Kulutusjuhlat ovat ohi ja nyt on krapulan aika.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on vaan puhallettava yhteen hiileen 💰🐷
Pidän suhdettasi Suomeen vähän erikoisena, jos hallituksen leikkaukset ajavat sinua muuttamaan ulkomaille. Jos nyt ihan rehellisiä ollaan, Suomessa on yhä jonkinlainen sosiaaliturva ja julkinen terveydenhuolto vaikka ne onkin heikentyneitä. Monessa maassa edes tästä Suomen tasosta oltaisiin kiitollisia.
Minäkään en kannata leikkauksia, mutta minua ei yksittäisen hallituksen toimet aja muuttamaan mihinkään. Suomi on rakas kotimaa, jossa sukuni on asunut vuosisatojen ajan. On Suomessa aiemminkin koettu hankalia, paljon hankalampia aikoja. Mutta minä haluan, että lapseni saavat kasvaa juuri täällä.
Nyt on hyvä hallitus. Mulla ei ole vielä mitään valittamista. Siellä on nyt edes joku tolkun ihminen. Kuten Ville Tavio ja Päivi Räsänen.
Edellisen hallituksen aikana olin seota ahdistuksesta. Nyt voin paremmin. Nyt maan johto ainakin on järjissään.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua, miten jotkut ihmiset on kaikesta ahdistuneita tai ärsyyntyneitä. Mä olen ihan tyytyväinen elämääni Suomessa ja vaikka ymmärrän, että ihmisillä on erilaiset elämäntilanteet, niin onko teidän kaikkien elämäntilanteet vaan tosi huonot. Mun bruttopalkka on 2500 ja jaan kulut miehen kanssa, ja mulla riittää ihan kohtuullisesti rahaa. Asun tyytyväisenä Helsingissä enkä ole koskaan joutunut pelkäämään mitään katujengejä, vaikka nuorempana asuin Itä-Helsingissä ja nytkin pyörin siellä ja keskustassa usein.
En myöskään ymmärrä, missä ihmiset viettävät aikaansa, jos he koko ajan kohtaavat jotain jäätäviä mulkkuja. Joo, välillä jossain bussissa joku möykkää, mutta suurin osa ihmisistä on kohteliaita ja hiljaisia. Kaupassa tervehditään, vieraat hymyilevät tai kommentoivat iloisesti pienestä lapsestani ja minä pidän ovea auki takana tuleville ja toiset pitävät minulle ovea. Ja ilmeisesti olen ihan friikki, kun voi
Osittain varmaan kyllä. Minusta Helsingistä on tullut ahdistava ja turvaton. Ei ole kiva liikuskella samalla alueella samaan aikaan kun joku yllättäen saa puukosta. Ihan tavallisena arki-iltapäivänä. Yms.
Mä ajattelin muuttaa Viroon. Tuosta kun on niin näppärää mennä laivalla yli 2.5h. En kumminkaan Tallinnaan, vaan jonnekin edulliseen ja kauniiseen paikkaan. Kenties rannikolle. Minusta olisi kiva maksaa veroni sinne kun heillä on hyvin toimiva koulusysteemi. Taisi olla viiden parhaan joukossa PISA- tutkimuksessa. Olen valmis opiskelemaan heidän kielen myös jotta tavallinen elämä onnistuisi parhaiten. Siirrän samalla yritykseni joka toimii verkossa globaalisesti, Viroon. Yhtä hyvin voisin muuttaa Ruotsiin tai Norjaan, mutta Viro on edullisin nyt alkuun. Myöhemmin sitten vaikka Caribialle tai muualle jossa on vielä edukkaampaa (yritysverotusta).
Haluaisin tietää, että mikä maa se olisi niin ihana, jossa asiat sujuu mutkattomammin kuin Suomessa, on niin upeat ihmiset, politiikot täydellisiä, rahat riittää kaikkeen ja on vaan niin upeaa, helppoa ja sujuvaa? Ilmaston ymmärrän, jos joku haikailee lämmön ja auringon perään ympärivuotisesti, mutta sekin on henkilökohtaisiata mieltymyksistä kiinni.
Luulen, että nämä valittajat eivät ole oikein tyytyväisiä missään eikä mihinkään. Aina löytyy syytä valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En myöskään ymmärrä, missä ihmiset viettävät aikaansa, jos he koko ajan kohtaavat jotain jäätäviä mulkkuja. Joo, välillä jossain bussissa joku möykkää, mutta suurin osa ihmisistä on kohteliaita ja hiljaisia. Kaupassa tervehditään, vieraat hymyilevät tai kommentoivat iloisesti pienestä lapsestani ja minä pidän ovea auki takana tuleville ja toiset pitävät mi
Millä perusteella väität, että randomit ihmiset Helsingissä saavat puukosta tavallisina arki-iltapäivinä?
Vierailija kirjoitti:
Pidän suhdettasi Suomeen vähän erikoisena, jos hallituksen leikkaukset ajavat sinua muuttamaan ulkomaille. Jos nyt ihan rehellisiä ollaan, Suomessa on yhä jonkinlainen sosiaaliturva ja julkinen terveydenhuolto vaikka ne onkin heikentyneitä. Monessa maassa edes tästä Suomen tasosta oltaisiin kiitollisia.
Minäkään en kannata leikkauksia, mutta minua ei yksittäisen hallituksen toimet aja muuttamaan mihinkään. Suomi on rakas kotimaa, jossa sukuni on asunut vuosisatojen ajan. On Suomessa aiemminkin koettu hankalia, paljon hankalampia aikoja. Mutta minä haluan, että lapseni saavat kasvaa juuri täällä.
Muissa Pohjoismaissa on parempi sosiaaliturva ja terveydenhuolto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En myöskään ymmärrä, missä ihmiset viettävät aikaansa, jos he koko ajan kohtaavat jotain jäätäviä mulkkuja. Joo, välillä jossain bussissa joku möykkää, mutta suurin osa ihmisistä on kohteliaita ja hiljaisia. Kaupassa tervehditään, vieraat hymyilevät tai kommentoivat iloisesti pienestä lapsestani ja minä pidän ovea auki takana tuleville ja toiset pitävät mi
Lopeta niiden huumeiden myynti.
Vierailija kirjoitti:
lähes 30 vuotta ollaan oltu krapulasa.
Vierailija kirjoitti:
En myöskään ymmärrä, missä ihmiset viettävät aikaansa, jos he koko ajan kohtaavat jotain jäätäviä mulkkuja. Joo, välillä jossain bussissa joku möykkää, mutta suurin osa ihmisistä on kohteliaita ja hiljaisia. Kaupassa tervehditään, vieraat hymyilevät tai kommentoivat iloisesti pienestä lapsestani ja minä pidän ovea auki takana tuleville ja toiset pitävät minulle ovea. Ja ilmeisesti olen ihan friikki, kun voi
-Asut helsingissä
-hyvät tulot
-parisuhteessa
Terveyskin taitaa olla ihan ok?
joo ei varmasti ahdista...
Vierailija kirjoitti:
Nyt on hyvä hallitus. Mulla ei ole vielä mitään valittamista. Siellä on nyt edes joku tolkun ihminen. Kuten Ville Tavio ja Päivi Räsänen.
Edellisen hallituksen aikana olin seota ahdistuksesta. Nyt voin paremmin. Nyt maan johto ainakin on järjissään.
Eli fundamentalistit on hyviä tyyppejä? Heidän kommentit ja näkemykset on suoraan Itä-Euroopasta.
Mitä vittua sä siinä ruikutat. Kuka on puhunut suomi juoppojen espanjaan muutosta