Voiko laihtua tuntematta nälkää?
Ja miten? Vai onko jatkuva lihominen mun kohtalo
Kommentit (100)
Voi mutta helvetin hitaasti. Nopeassa laihtumisessa on aina näläntunteen elementti.
Ei se tarkoita että koko päivä olisi nälkä, mutta jos ei esim. 1h päivässä kestä nälkää, niin laihtuminen tulee olemaan tuskastuttavan hidasta. Jossa on turhautumisen ja luovuttamisen vaara. Myös koska 1 päivän repahdus tekee niin pitkän ajan ponnistelun tyhjäksi, jos edistyminen on ollut hidasta
Terveisin -37 kg
Kaiken pitää olla kohdallaan ravinnossa ja mieluiten laskea ja punnita kaikki ruoat, sitten on mahdollista päästä tuohon "ei ole nälkä mutta silti laihtuu" -tilanteeseen. Jos ei laske kaloreita, on se vaara, että kalorit menee sinne plussan tai ylläpidon puolelle huomaamatta. Paljon proteiinia, kasviksia ja tasaiset ateriavälit.
En silti ymmärrä mikä siinä näläntunteessa niin kauheeta on. Ei siihen kuole. Kaikki on pääkopasta kiinni, kuten tupakoinninkin lopettamisessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihduin 30 kg tuntematta nälkää. Piti kuitenkin treenata paljon ja syödä vaikka 4 tunnin välein. Söin salaattia ja hedelmiä ja yhden kunnon aterian päivässä.
Söit niin usein, ettei nälkä ehtinyt edes tulla :)
Näin ne asiantuntijat sanovat, että painoa pudottaessa ei tarvitse kärsiä eikä harrastaa kovaa itsekuria. Nälän tunne tulee ihan normaalisti jossain vaiheessa. Itsellä sama kuin hänellä jolle kommentoit, tosin söin kaksi lämmintä ateriaa ja salaatin tilalla oli marjoja, juureksia ja vihanneksia. En treenannut, kävelin paljon.
Kyllä. Voit syödä vatsan täyteen vähäkalorista ruokaa. Saat kaikki vitamiinit ja hivenaineet, pysyt terveenä ja hyväntuulisena , myös kauppalasku pienenee.
Näin se vaan on.
Lisäämällä kasviksia ruokavalioon.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Voit syödä vatsan täyteen vähäkalorista ruokaa. Saat kaikki vitamiinit ja hivenaineet, pysyt terveenä ja hyväntuulisena , myös kauppalasku pienenee.
Näin se vaan on.
Jos syöt vatsan täyteen vähäkalorista ruokaa, et säästä yhtään mitään, koska nälkä tulee taas ekapierasulla. Siinä on hyväntuulisuus kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko olla tuo insuliiniresistenssi, jos veriarvot ovat ihan normaalit? Minulla on selkeä keskivartalotukevuus, sellainen tynnyrimäinen keskivartalo. Painoindeksini on yli 30.
Voi. Se selviää sillä, että sulta otetaan aamuverensokeri, pitkäaikaissokeri (verikokeista) ja sen lisäksi sut pistetään siihen sokerinrasitustestiin terveysasemalle eli sun pitää juoda se sokerijuoma ja sitten otetaan verikokeita, että miten sun elimistö kykenee käsittelemään sen sokerin. Jos verikokeessa paljastuu, että verensokeri jää liian koholle, sulla on joko insuliiniresistenssi tai sit jos on reippaasti koholla voi suoraan olla jo kakkostyypin diabeteskin.
Paranee sillä, että minimoit sen sokerin ruokavaliostasi.
Noi aamuverensokerit ja pitkäaikaiset multa kyllä on otettu työterveydessä ja ne on ok
Se onnistuu vhh-ruokavaliolla.
Vierailija kirjoitti:
Voi mutta helvetin hitaasti. Nopeassa laihtumisessa on aina näläntunteen elementti.
Ei se tarkoita että koko päivä olisi nälkä, mutta jos ei esim. 1h päivässä kestä nälkää, niin laihtuminen tulee olemaan tuskastuttavan hidasta. Jossa on turhautumisen ja luovuttamisen vaara. Myös koska 1 päivän repahdus tekee niin pitkän ajan ponnistelun tyhjäksi, jos edistyminen on ollut hidasta
Terveisin -37 kg
Onnittelut isosta painonpudotuksesta!
Minulla ei mielestäni ollut liian hidas tahti, vaikka ei ollut nälkä. Painoa lähti n. 3-4kg/kk. Söin toisinaan yhtenä päivänä enemmän, tai eri tavalla, varmaan saman verran kuin repsahduksessa. Sen jälkeen putosi taas isompi lukema.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä mahtaa olla se "normaali"? Sinun mielestäsi.
No minun mielestäni (oman laihdutuskokemukseni takia ja ravintoterapeuttien ohjeiden mukaan) lyhyesti:
- opetellaan syömään vain aterioilla (yleensä 3-6 ateriaa päivässä), riittävästi. Myös välipala (esim. hedelmä, juurekset) on ateria. Aterioiden väliin jättäminen voi laukaista ahmimista.
- ruuat kannattaa tehdä itse ja käyttää vain vähän tai ei ollenkaan valmisruokia (myös ravintolat). Näin välttää liikaa suolaa ja huonolaatuisia rasvoja, tietää mitä syö.
-paljon kasvikunnan tuotteita (hedelmiä, juureksia, vihanneksia ja marjoja), vain kohtuullisesti proteiinia (lihaa/ kalaa/ papuja/ kananmunia tms.), hiukan rasvaa, täysjyväviljoja. Jano
Hehheh. Kopsasit jostain :) Ja kaikkein huonoin "normaali" :D:D:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö yleensä ole tarkoituskin tuntea vähän nälkää ennen ruokailua? Vai syöttekö te pelkän aikataulun mukaan vaikka ei olisi yhtään nälkä?
Jos on ihan reilusti ylipainoinen, on jatkuvasti nälkä. Kroppa ei toimi normaalisti. Mullakin ili sairaaloisen lihavana jatkuvasti nälkä. Mikään ei riittänyt.
Nyt olen laihduttanut lähes normaalipainoon ja ei enää ole jatkuvasti nälkä. Kroppa toimii taas normaalisti. Lihoin alunperin masennuksen takia. Söin suruuni, enkä jaksanut välittää mistään mitään.
Juurikin tämä. Näläntunnetta on ainakin itsellä ollut kahdenlaista. Jos kroppa on sekaisin jatkuvasta "ihan vähän pieniä annoksia" pitkin päivää syömisestä, niin näläntunne on erilainen verrattuna siihen kun kroppa toimii oikein. Ja valitettavasti kun lopettaa sen jatkuvan puputtamisen, niin aluksi on nälkä. Sellainen vatsaa kouristava pakko ahtaa herkkuja nälkä. Ja siitä on vaan pakko päästä yli, jotta saa oikean nälän- ja kylläisyydentunteen toimimaan. Se oikea nälkä on paljon lempeämpää, ja sitä on paljon helpompi sietää. Se on vain elimistön tapa ilmoittaa että nyt olisi ruoka-aika.
Uskon että suurimmalla osalla ylipainoisista lihavuus johtuu siitä että nälän- ja kylläisyyden tunteet eivät toimi, vaan ne on tuhottu jatkuvalla syömisellä. Ihmisten pitäisi oppia kuuntelemaan omaa elimistöään ja tuntemuksiaan ja uskomaan niitä. Esim yleensä pieni lapsi osaa luonnollisesti syödä sen minkä tarvitsee.
Sellainen oma kokemus tähän vielä, että kun itse rupesin pätkäpaastoamaan, niin jostain syystä ei enää tehnyt mieli mitään roskaruokaa, sipsejä tms, vaan oikein halusi syödä kasviksia ja ravintorikasta ruokaa. Sillä kylläisyyden ja näläntunteen kuntoon saamisella oli tällainenkin vaikutus. Suosittelen kyllä kokeilemaan. Mutta kyllä siinä aluksi joutuu nälkää tuntemaan, jos on itsensä totuttanut jatkuvaan syömiseen.
Vierailija kirjoitti:
Kaiken pitää olla kohdallaan ravinnossa ja mieluiten laskea ja punnita kaikki ruoat, sitten on mahdollista päästä tuohon "ei ole nälkä mutta silti laihtuu" -tilanteeseen. Jos ei laske kaloreita, on se vaara, että kalorit menee sinne plussan tai ylläpidon puolelle huomaamatta. Paljon proteiinia, kasviksia ja tasaiset ateriavälit.
En silti ymmärrä mikä siinä näläntunteessa niin kauheeta on. Ei siihen kuole. Kaikki on pääkopasta kiinni, kuten tupakoinninkin lopettamisessa
Paljonko sulla oli se paljon proteiinia? Treenasitko niin kovaa että tarvitsit ylimääräistä? Mulla toimi se "kämmenen verran"/ateria ohje, eikä lihaksia hävinnyt siitä mitä oli.
Toisilla nälän tunne laukaisee ahmimisen ja laihdutuksen lopettamisen. Vissiin naisilla yleisempää ja pohjautuu kai hormonitoimintaan eli biologinen juttu.
Itsellä se nälkä ei lähde terveellisellä ruualla vaan kroppa huutaa hulluna rasvaa/suolaa, koska niitä tottunut saamaan. Olen laihtunut vain 0,5kg kuussa, kun olen lisännyt vähän liikuntaa ja syömisessä teen välillä parempia valintoja..20kg olisi hyvä saada pois ja nyt olen saanut 4kg..tärkeintä ettei paino enää nouse vaan vaikka on hidasta niin silti koko ajan kotiinpäin kaikki tippuneet kilot. Sokerit yms minulla on hyvät, mutta jostain syystä yöt varsinkin on, että ennen nukahtamista on syötävä hyvin. Muuten herään huonoon oloon.
Syömme urakalla viimevuotisia marjoja pois pakkasesta. Teen 0,1 % rahkasta sauvasekoittimella marjabanaanimössöjä. Ei lisätä sokeria, eikä kermaa! Ihanan raikasta ja täyttävää. Samalla katosi makeanhimo.
"Hehheh, kopsasit jostain"
Itse asiassa en kopsannut. :D
Ne oli muistissa vielä. Ja täytyy myöntää, että alkuun söin melko vhh. Kaurapuuro piti ottaa mukaan myöhemmin eikä mulle käy pavut, pähkinät, pinaatit eikä soija.
Laihtumisen kannalta on sama mistä ne proteiinit ja rasvat nappaa, tykkään itse käyttää lihaa, kanaa ja kananmunia, rasvoina sekä oliiviöljyä että voita. Salaatit ei nappaa, marjat ja juurekset kyllä. D-vitamiini on ainoa lisäravinne.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä se nälkä ei lähde terveellisellä ruualla vaan kroppa huutaa hulluna rasvaa/suolaa, koska niitä tottunut saamaan. Olen laihtunut vain 0,5kg kuussa, kun olen lisännyt vähän liikuntaa ja syömisessä teen välillä parempia valintoja..20kg olisi hyvä saada pois ja nyt olen saanut 4kg..tärkeintä ettei paino enää nouse vaan vaikka on hidasta niin silti koko ajan kotiinpäin kaikki tippuneet kilot. Sokerit yms minulla on hyvät, mutta jostain syystä yöt varsinkin on, että ennen nukahtamista on syötävä hyvin. Muuten herään huonoon oloon.
Kroppas huutaa rasvaa ja sä kidutat sitä rasvattomalla ruualla. Hahhah ja ihmettelet kun et laihdu :D:D
Vierailija kirjoitti:
Syömme urakalla viimevuotisia marjoja pois pakkasesta. Teen 0,1 % rahkasta sauvasekoittimella marjabanaanimössöjä. Ei lisätä sokeria, eikä kermaa! Ihanan raikasta ja täyttävää. Samalla katosi makeanhimo.
Tottahan se makeanhimo häipyy sokeria syömällä. Mutta vain hetkeksi.
Eikös lautasmalleista puhuttu jo 80-luvulla koulussa? Opettakaa siis lapsille tai lapsenlapsille.
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö, että karhukin lihottaa itsensä marjoilla talven varalle. Sulla on vielä lisäksi banaania eikä edes rasvaista kermaa tasoittamassa sokeria.
Kyllähän tuolla sokerimäärällä makeanhimokin hetkeksi poistuu :)
Vierailija kirjoitti:
Eikös lautasmalleista puhuttu jo 80-luvulla koulussa? Opettakaa siis lapsille tai lapsenlapsille.
Tai samalla vaivalla voi opettaa tervettä syömistä.
No minun mielestäni (oman laihdutuskokemukseni takia ja ravintoterapeuttien ohjeiden mukaan) lyhyesti:
- opetellaan syömään vain aterioilla (yleensä 3-6 ateriaa päivässä), riittävästi. Myös välipala (esim. hedelmä, juurekset) on ateria. Aterioiden väliin jättäminen voi laukaista ahmimista.
- ruuat kannattaa tehdä itse ja käyttää vain vähän tai ei ollenkaan valmisruokia (myös ravintolat). Näin välttää liikaa suolaa ja huonolaatuisia rasvoja, tietää mitä syö.
-paljon kasvikunnan tuotteita (hedelmiä, juureksia, vihanneksia ja marjoja), vain kohtuullisesti proteiinia (lihaa/ kalaa/ papuja/ kananmunia tms.), hiukan rasvaa, täysjyväviljoja. Janojuomana ja ruokajuomana vesi on paras.
- halutessaan voi myös herkutella, tyyliin pieni suklaapatukka jälkiruuaksi, pari suklaspalaa illalla, tarjottavat juhlissa, pieni määrä mitä vain. Totaalikiellot ja itsensä rankaisu ei toimi kaikilla kovin hyvin, vaikka tosi moni yrittää.
Salliva, mutta riittävästi ja monipuolisesti hyvää ruokaa ja ruuasta nauttimista. Ei jätä aterioita väliin "korvatakseen herkkuja".
Nämä nyt ainakin pätevät ahmimishäiriössä ja silloin kun on pitkään syönyt totaalisen väärin, ja sitähän se lihavuus omalla kohdalla oli. Tunnesyömistä, aterioiden väliin jättämistä.
Sitä en tiedä, mitä pitää huomioida masennuslääkkeiden, kortisonin tms. kanssa. Varmaan pätkäpaasto tai lääkärin määräämä pussikeittolinjakin toimii monella.