HS.fi: Työterveys testasi 57-vuotiaan miehen alkoholiarvot kerran kuussa: "Kova rangaistus"
Työelämä|Kaksi työntekijää kertoo kokemuksistaan PEth-testeistä. Toinen sai hetkeksi ajokieltoa, toinen koki testien häiritsevän arkea.
Oli ollut pitkä viikonloppu, ja se näkyi heti, sanoo noin 60-vuotias mies.
Hän puhuu niin sanotuista PEth-testeistä, joiden yleistymisestä työterveydessä HS uutisoi maanantaina. Verestä otetut testit kuvastavat alkoholinkäyttöä 24 edeltävän viikon ajalta. Ne eivät kuitenkaan kerro, milloin alkoholia tarkalleen on käytetty.
Tässä jutussa kaksi miestä kertoo kokemuksistaan PEth-testeistä. He eivät esiinny jutussa nimillään, sillä asia liittyy heidän terveystietoihinsa. Jutussa käytettyjen henkilöllisyydet ovat kuitenkin toimituksen tiedossa.
Kommentit (19)
24 viikon?? Siis melkein puoli vuotta!!
Vierailija kirjoitti:
24 viikon?? Siis melkein puoli vuotta!!
Itsellähän tuo testi olisi vähän väliä positiivinen, mutta kännissä olen edellisen kerran ollut 30 vuotta sitten.
Mitä se kuuluu firmalle mitä työntekijä tekee vapaa-ajallaan, jos ei riko lakia, ja on töissä selvänä?
Yhteenveto:
Artikkeli käsittelee PEth-verikokeiden (alkoholinkäytön mittaamiseen tarkoitettu testi) käyttöä työterveyshuollossa. Kaksi miestä kertoo kokemuksistaan. Toinen on toimistotyöläinen, joka menetti hetkellisesti ajo-oikeutensa testituloksen vuoksi, toinen jätetyöntekijä, joka koki kuukausittaiset testit rangaistuksena. Molemmat ovat olleet alkoholiongelmien vuoksi työterveyden seurannassa, mutta kokivat testaamisen ajoittain kohtuuttomaksi tai jopa leimaavaksi. Toinen miehistä kertoo, että häneltä testattiin arvoja heti pitkän kesäloman jälkeen, jolloin juhlinta oli vielä tuoreessa muistissa.
Tärkeimmät kohdat:
Ajokielto toimistotyöntekijälle: Työterveys määräsi suullisen kahden kuukauden ajokiellon miehelle, joka oli juhlinut edellisenä viikonloppuna. Tämä vaikeutti hänen mahdollisuuksiaan tavata perhettään. Kyse ei ollut rattijuopumuksesta vaan veriarvosta, joka viittasi aiempaan alkoholinkäyttöön - ei siihen, että mies olisi ollut humalassa työajalla.
Testaus koettiin rangaistuksena: Jätetyöntekijä kutsui kuukausittaisia testejä "kovaksi rangaistukseksi", vaikka ei ollut ollut töissä humalassa vaan ilmoittanut itse jäävänsä kotiin. Hän sai silti kirjallisen varoituksen ja joutui pitkäkestoiseen seurantaan.
Työajan ulkopuolisen alkoholin kontrollointi: Toinen mies kritisoi, että alkoholin käyttö vapaa-ajalla esimerkiksi lomalla tai perhejuhlissa vaikutti hänen elämäänsä negatiivisesti testien kautta, vaikka käytöllä ei ollut yhteyttä työkykyyn. Tämä nostaa esiin kysymyksen yksityiselämän ja työn rajasta.
Testin ajoitus loman jälkeen: Yksi PEth-testi tehtiin heti neljän viikon loman jälkeen, jolloin työntekijä ei ollut vielä edes palannut työmoodiin. Tämä antoi korkeat arvot ja aiheutti painetta, vaikka alkoholia ei olisi käytetty enää työviikon aikana.
Epäselvä oikeusasema: Artikkeli viittaa asiantuntija-arvioon, jonka mukaan työnantajien teettämät alkoholitestit voivat rikkoa lakia. Tämä viittaa mahdolliseen työntekijöiden oikeuksien loukkaamiseen.
Keskusteluista kumpuava vastakkainasettelu: Kommenttikentässä näkyy selvä jako. Osa puolustaa testejä ja vaatii nollatoleranssia päihteille työelämässä, osa taas pitää toimia kohtuuttomina ja yksityisyyttä loukkaavina. Erityisen tärkeä on kommentti, jossa ehdotetaan työsuhteen välitöntä purkamista, jos verestä löytyy "sinne kuulumattomia aineita".
Eikö nää sällit voi olla raittiina sen aikaa kunnes testit loppuu?
Osa puolustaa testejä ja vaatii nollatoleranssia päihteille työelämässä
no siellähän onkin nollatoleranssi. Tässä yritetään määrätä työntekijän VAPAA-AJASTA.
Miten tyqöterveys mitään ajokieltoja määräilee? Suomessa on aika selkeät säännöt sille kuka määrää kieltoja millekin asialle. Voinko minä määrätä ajokiellon naapurille?
Vierailija kirjoitti:
Osa puolustaa testejä ja vaatii nollatoleranssia päihteille työelämässä
no siellähän onkin nollatoleranssi. Tässä yritetään määrätä työntekijän VAPAA-AJASTA.
Tässä taas oikea ja vasen käsi puuhaavat omiaan. Saunakaljoja sen kuin vahvistetaan, mutta sellaista ei saisi nauttia.
Vierailija kirjoitti:
Niin, pakkohan nuo laittomat testit on lopettaa. Mitenhän v*tussa joku työterveys voi jaella muka jotain ajokieltoja?
Itse vetäisisin Stasia kuokkaan...
Vierailija kirjoitti:
Miten tyqöterveys mitään ajokieltoja määräilee? Suomessa on aika selkeät säännöt sille kuka määrää kieltoja millekin asialle. Voinko minä määrätä ajokiellon naapurille?
Ehkä kyse on rahtiliikenteestä, ei omasta autoilusta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuolla testillä tekee, jos se kertoo luotettavasti vain onko käyttänyt alkoholia, mutta sillä ei pysty luotettavasti määrittämään onko käyttänyt paljon vai vähän? Taas ihmevouhkaamista suomalaisen kännäyskulttuurin vuoksi.
Ruotsissa mieheltä testattiin alkoholinkäyttöä salaa. Lääkäri ei kertonut että tältä mitataan alkoholinkäyttöön liittyviä arvoja. Hänellä oli ollut vieraira viikonloppuna joten alkoholinkulutus näkyi kohonneina arvona. Mies joutui maksamaan toisen testin itse mutta sitä ei huomioitu vaikka siinä arvot olivat normaalit.
Eikö joku asiantuntija sanonut, että tuo on laitonta, jos sillä on vaikutusta työntekijän työhön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajokielto toimistotyöntekijälle: Työterveys määräsi suullisen kahden kuukauden ajokiellon miehelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajokielto toimistotyöntekijälle: Työterveys määräsi suullisen kahden kuukauden ajokiellon miehelle.
Täysin laitonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuolla testillä tekee, jos se kertoo luotettavasti vain onko käyttänyt alkoholia, mutta sillä ei pysty luotettavasti määrittämään onko käyttänyt paljon vai vähän? Taas ihmevouhkaamista suomalaisen kännäyskulttuurin vuoksi.
Ruotsissa mieheltä testattiin alkoholinkäyttöä salaa. Lääkäri ei kertonut että tältä mitataan alkoholinkäyttöön liittyviä arvoja. Hänellä oli ollut vieraira viikonloppuna joten alkoholinkulutus näkyi kohonneina arvona. Mies joutui maksamaan toisen testin itse mutta sitä ei huomioitu vaikka siinä arvot olivat normaalit.
Multa on ainakin 3 kertaa otettu gt testi kertomatta siitä. Nykyään kun käyn verikokeissa kysyn verikokeen ottajalta ensin mitä kokeita hän ottaa. Jos siellä on mitään mikä viittaa tällaiseen niin kiellän ottamasta niitä. Sanon myös että mikäli koe kuitenkin otetaan vaikka olen siitä kieltäytynyt, niin raastuvassa tavataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, pakkohan nuo laittomat testit on lopettaa. Mitenhän v*tussa joku työterveys voi jaella muka jotain ajokieltoja?
Itse vetäisisin Stasia kuokkaan...
Suomesta tulee jatkuvasti oudompi/hullumpi maa.
Toinen työntekijöistä ilmoitti pomolleen olevansa liian humalassa tullakseen töihin. Olisi vain ilmoittanut olevansa sairaana, niin ei olisi tullut mitään seurauksia - niinhän naisetkin tekevät. Antaisin heti potkut noin tyhmänrehelliselle työntekijälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin laitonta.
Kuinkahan usein lääkäreiltä otetaan alkotestit? Hehän ovat tunnetusti "alan miehiä".