Työssäkäyvän köyhyys
Taas kun on kesä se korostuu. Köyhyys. Ei ole varaa mennä lapsen kanssa mihinkään, aina ei ole edes busdilippuun rahaa. Asumme Helsingissä kaupungin vuokra asunnossa kaksiossa. Käyn töissä, olen lastenhoitaja päiväkodissa ja nettopalkka on n 1850 e kk. Elatustuki tulee isältä 300 e kk ja korotettu lapsilisä. Vuokra on 900 e kk. En tarvitse neuvoja siihen miten säästän muutaman kymmenen euroa kk kun jätän Netflixin pois, vaan siihen miten jaksaa tätä vuodesta toiseen? Parannusta taloustilanteeseen ei ole luvassa, huomaa jo nyt miten ruuan hinta on kallistunut. Tuntuu, että kaikki tuttavat asuvat isoissa asunnoissa ja reissaavat koko ajan ulkomailla. Itsellä on eurojen laskemista ruokaostoksilla, nyt varsinkin kun hinnat ovat kallistuneet kaupassa käyminen pelottaa. Varhaisteini poika kasvaa ja koko ajan pitää osaa uusia vaatteita, ei enää löydy kirppiksilyä kuten pienenä.
Miten te muut työssäkäyvät köyhät jaksatte? Ihan utopiaa on Suomen mediaanipalkka 3500 e kk, meillä ei ole pojan kanssa sellaista summaa ollut koskaan lapsilisän ja elatustuenkaan kanssa. Ja ne tulevat palkan päälle myös niille 3500 e kk tienaaville...
Kommentit (155)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö olekin mahtavaa "elää" = olla vero-orjana demarisyöpäisessä kommariutopiassa, "elämä" joka muistuttaa lähinnä tervassa rämpimistä. Mitä enemmän rimpuilet = teet töitä, sitä raskaammaksi se käy ja turhemmalta tuntuu, kun taas mitä vähemmän teet = rimpuilet, sitä helpompi on olla.
Kyllä saisi jo se sota tulla, että tästä paskasta päästäisi, kun päästäisi demareista eroon.
En tiedä oletko huomannut, mutta meillähän ei ole demarit vallassa. Eikö se vero-orjan elämä olekaan helpottanut vaikka kokoomus ja persut ovat niin kovasti tukia köyhiltä leikanneet?
Te perkeleen loiset ette kykene edelleenkään tajuamaan syitä ja seurauksia. Nykyhallitus ei ole vastuussa kymmenien miljardien velkataakasta jonka sanna kommarikätyreineen hommasi suomelle, ja sen velkataakan vuoksi nykyhallitu
"Te perkeleen loiset"... Onko mukavaa kuvitella olevansa jotenkin parempi ihminen ja muut on sitten "perkeleen loisia"? Olet varmaan oikein onnellinen ihminen ja ihastuttavaa seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletettavasti saat asumistukea. Sen mukaan vuokran jälkeen rahaa jäisi 1200 €/kk. Viikkoa kohden 300 €. Miksi se ei riitä? Pääsetkö käymään ruoka-avussa? Saatteko tuettuja lomia?
Asumistukea ei saa noilla tuloilla
Saahan! Vielä bruttopalkalla 2600 euroa saa jonkun kympin vaikka asumistukea leikattiinkin. Ap:n brutto on oltava monta sataa pienempi.
Palkalla vai tuloilla? Koska palkan lisäksi ap saa elarit ja lapsilisän yh-korotuksella.
Elareita ja lapsilisää ei huomioida tuloina asumistuessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääomatuloissasi on kovin kevyt verotus verrattuna 5000 euron nettopalkkatuloihin . Maksat siis selvästi vähemmän veroja verrattuna vain palkkaa saavaan työntekijään. Turhaan kehtaat ulista
Pääomatuloistani veroprosentti on 31%. Paljonko SINUN veroprosenttisi palkastasi?
Pääomatulojen verotuksesta kitisijät: olkaa hyvät ja ottakaa omaisuudellanne itse riski ja seuratkaa vierestä, kuinka valtio vie tuotosta kolmanneksen. Todella harvassa maassa on näin korkea veroprosentti tulolle, jotka hankitaan 99%:sti omalla rahoituksella ja riskillä.
Sitkeässä on luulot pääomatulojen kevyestä verotuksesta. Pääomatulot ovat pääsääntöisesti erittäin ankarasti verotettuja. Varsinkin kun vertaa samaa pääoma
Jokainen voi ihan itse valita haluaako sijoittaa ansaitsemiaan rahoja ja tienata ylimääräistä. Et sä sitä veroa maksa siitä pääomasta vaan siitä mitä se tuottaa. Ei mitenkään tarttis kitistä siinä, jos kerta on varaa sijoittaa rahoja. Toiset tekee rakka työtä eikä siitäkään makseta kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääomatuloissasi on kovin kevyt verotus verrattuna 5000 euron nettopalkkatuloihin . Maksat siis selvästi vähemmän veroja verrattuna vain palkkaa saavaan työntekijään. Turhaan kehtaat ulista
Pääomatuloistani veroprosentti on 31%. Paljonko SINUN veroprosenttisi palkastasi?
En ole sama, mutta verotus on 3000 tuloista 17 %, mutta sitten vielä päälle tyel ja tvk, jotka on reilu 9 % (minua nuoremkilla 1,5 % alhaisempi.
Eli ei vielä edes lähelläkään samaa kuin minulla pääomatuloistani, ei edes vaikka nuo veroluontoiset maksut laskee mukaan. Kylläpä minä nyt tosiaankin tunnen olevani kevyesti verotettu.... Ja muuten niistä pääomista, joilla pääomatuloja olen myös maksanut melkoisen veron.
No ei 27 % hirveen kaukana ole. Eikä palkkaverotusta voi mitenkään verrata pääomaveroon, sehän on ihan sinun oma päätös sijoittaa ja saada ylimääräistä rahaa tuottoina. Ilmaiseksiko ne sulle pitäisi antaa. Ahneudella ei kyllä ole mitään rajaa, mulle heti kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääomatulojen verotuksesta kitisijät: olkaa hyvät ja ottakaa omaisuudellanne itse riski ja seuratkaa vierestä, kuinka valtio vie tuotosta kolmanneksen. Todella harvassa maassa on näin korkea veroprosentti tulolle, jotka hankitaan 99%:sti omalla rahoituksella ja riskillä.
30% ei ole iso vero, ja jos tekee yhtiön kautta, se on vieläkin alempi. Koroilla eläminen (kuten asuntosijoittaminen yms) on satoja vuosia katsottu moraalittomaksi loisimiseksi ja lähes varastamiseksi, joten sillä en paljon lesoilisi. Osinkosijoittajat puolestaan tuhoavat markkinat kun ohjaavat yritykset uhraamaan pitkän ajan tulevaisuutensa quaterly tuloksen eteen.
Että ihan hyvin voisi verottaa vaikka 50%
Ai että miten jaksaa. Jostain ne äidit aina voimaa saa.
Aika hurahtaa nopeaa. Kohta esiteini on jo aikuinen. Lähtee maailmalle ja koko palkka menee pienempään kämppään ja omiin kuluihin.
Jos ei ole valmis muualle muuttamaan, toisaalta työtä hakemaan. Silloin ollaan paikallaan siihen asti, et lapset kasvaa asunnosta ulos.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tää on paska maa paskoine ihmisineen. Ei ihme että lama on tulossa kun täällä ei edes tavoitella parempaa kuin taso missä pysyy juuri ja juuri hengissä.
Vaatteet ja kengät kirpputorilta, hiukset leikataan itse, huonekalut ja kodinkoneet Facebookin roskislava-ryhmistä, kahvit juodaan kotona, ei netflixiä, marjat poimitaan itse ym. Kyllä silloin jo pitäisi säästöä syntyä!
Kiitos vastauksista. Moni ei tunnu ymmärtävän edelleen asian ydintä. Tulemme toimeen niin että voin ostaa ruokaa ja maksaa laskut, ostaa pojalle vaatteet ja sitten ei ylimääräistä jää. Ei jää rahaa mihinkään matkusteluun, huvituksiin tms tai säästöön. Täällä moni yksinasuva ihmettelee mihin rahat menevät? Miksi muuten toimeentulotuella eläviä pidetään köyhinä kun laskin huvikseni että meille pitäisi jäädä pojan kanssa n 1100 e kk vuokran jälkeen rahaa toimeentulotuesta? Nyt menee kuitenkin bussilippuun 80 e joten paljoa eroa ei toimeentulotuella eläviin jää. Kyllä tämä mietityttää että mitä järkeä tässä on.
Kouluttaudu jos energiaa riittää. Tai sit odottelet että lapset lentää pesästä.
Käyttäjä31866 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tää on paska maa paskoine ihmisineen. Ei ihme että lama on tulossa kun täällä ei edes tavoitella parempaa kuin taso missä pysyy juuri ja juuri hengissä.
Vaatteet ja kengät kirpputorilta, hiukset leikataan itse, huonekalut ja kodinkoneet Facebookin roskislava-ryhmistä, kahvit juodaan kotona, ei netflixiä, marjat poimitaan itse ym. Kyllä silloin jo pitäisi säästöä syntyä!
Tuoko on työssäkäyvän elämänlaatua pohjoismaassa? Jos tuo on ms työssäkäyvän elämänlaatua on Suomi kyllä kaukana muista maista. En ole asuntosäästäjä eikä mitään jää säästöön joten kuvaamasi elämä on aikaa vuoaikymmnet toiseen.Ps katso kirppareiden vaatetarjontaa esiteini ikäisille pojille ja oletko kuullut luteista? En uskalla ostaa huonekaluja käytettynä.
Yksin kun pyörittää taloutta niin raha on tiukassa.
Mä vaihdoin lastenhoitajan työn kolmivuoroon tehostetussa palveluasumisessa, kun lähihoitajan paperit löytyivät siis. Teen muutaman ylityön silloin, kun lapsi isällään. Samalla myös muutettiin hieman halvempaan asuntoon. Vaikka ei hoitajat missään rahoissa kieri, niin nyt on sentään varaa johonkin. Jos auto hajoaa, teen ylitöitä/keikkaa muualle, ja näin homma hoituu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se Helsingissä asuminen ole juhlaa. Sopii vain hyväpalkkaisille.
Asumme Rastilassa. Ei muualla Suomessa lähellä palveluita ole tämän halvempaa. Vuosia olen katsellut vuokra asuntoja eri puolilta Suomea. Omistusasunnot ovat halvempia muualla, eivät vuokra asunnot jos etsii lähellä palveluita asuntoja.
Lahdesta saat kaksion 700 eurolla.
Kouvolasta saa kaksion jopa 500 €/kk. Jos kerran haluatte asua palveluiden äärellä, niin oot itse valinnut sen, että rahaa menee noin paljon asumiseen. Meillä on Kouvolassa iso ja moderni omakotitalo ja asumiskulut lainanlyhennyksineen on noin 700 €/kk.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä31866 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuoko on työssäkäyvän elämänlaatua pohjoismaassa? Jos tuo on ms työssäkäyvän elämänlaatua on Suomi kyllä kaukana muista maista. En ole asuntosäästäjä eikä mitään jää säästöön joten kuvaamasi elämä on aikaa vuoaikymmnet toiseen.Ps katso kirppareiden vaatetarjontaa esiteini ikäisille pojille ja oletko kuullut luteista? En uskalla ostaa huonekaluja käytettynä.
Olen tämän kommentin kirjoittaja ja kommenttini oli kirjoitettu sarkasmilla! Jos ihminen käy töissä, niin pitäisi palkallaan pystyä ostamaan vähän uusiakin vaatteita sekä käymään kampaajalla ja joskus kahvillakin! Ei elämä saa eikä voi olla pelkkää pihistelyä!
Vierailija kirjoitti:
Ap alapeukuttaa täällä kaikki kommentit, mitään et ole valmis muuttamaan elämässäsi.
37 ap:ta sitten tässä keskustelussa mukana?
Mitä jos vastaisit alkuperäiseen kysymykseen sen sijaan että painat alemmaksi ihmistä joka on muutenkin tiukoilla.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla yh:na tulot about samaa luokkaa, palkka 1950 nettona sekä lapsilisä korotuksella +minimielari ja ihan omistusasunnossa asustellaan, on varaa pitää autoa ja matkustellaan silloin tällöin. Mihin ihmeeseen sä tuhlata rahat jos niistä ei edes bussilippuihin riitä? 🤔
Ja Helsingissä asun myös.
Mulla samat tulot. On kaksi lasta ja minimielarit. Omakotitaloa maksan ja auto on. Johonkin ne AP.n rahat menee, mutta mihin.
Oliko talo hommattu yhdessä ennen kuin tuli ero? Ap mainitsi että mies säästi kun hän maksoi arkikulut. Joten nyt ei ole säästöjä joiden avulla voisi hommata omaa yksin.
Ei tossa ole muuta kikkaa kuin juurikin sinnitellä ne vuodet, kun on kaksi suuta ruokittavana. Ja nimenomaan keskittyä niihin ruokittaviin suihin=ruokamenoihin, jotka avainasemassa menoissa. Koittaa tehdä ruoanlaitosta ja uusien edullisten reseptien etsinnästä itselle mahdollisimman kiva rituaali, tehdä vaikka sunnuntaisin ruokaa pakkaseen/jääkaappiin seuraavaksi viikoksi. Ja suunnitella etukäteen viikon perusruoat ja budjetti ylimääräisille herkuille.
Valitettavasti poikien vaatteita yleisestikin löytyy huonommin kirpparilta kuin tuon ikäisten tyttöjen.. Mutta Bella-kirpparilta Vallilasta voi silti tehdä löytöjä (jos et ole käynyt, kannattaa!). Jos etsii pojalle esim. tiettyä merkkiä tiettyä tuotetta, voi laittaa tori.fi-haun hakusanalla ja jäädä kyttäilemään. Toimii siis myös muille tarpeille.
Matkoja voi tehdä edullisestikin, mutta kesän lennot on kieltämättä ongelma, kun loma-ajankohtaa ei välttämättä tiedä ajoissa ja sitten hinnat karkaavat. Viro on tosi kiva kohde, laivamatkoja saa halvalla ja Ecolines-bussi (superkiva ja halpa!) kulkee Viron sisällä mutta myös esim. 4 tunnissa Tallinnasta Riikaan, jos haluaa jatkaa matkaa. Aikuisen bussiliput vain noin +10 euroa suunta Tallinna-Riika. Riikan lähellä Jurmalan hieno ranta. Matkatakin voi niin monella budjetilla, mutta esim. Puola on TODELLA edullinen ja mahtava lomakohde! 5-6€ saa parhaimmillaan aterian ulkona syötyä. Gdanskiin voi saada edullisia lentoja. 'Matkalla menee aina rahaa' ei välttämättä pidä paikkansa, mutta toki kassaa pitää reissulle säästää hieman.
Kysymykseen, että kuinka taloudellista kituutusta kestää vuodesta toiseen, mulla on oikeastaan vain yksi vastaus: älä vertaa elämääsi muiden elämiin. Kyse on oikeastastaan tietynlaisesta mindsetistä, jossa löytää ne ihan omat ilon aiheet arjesta. Kaikki kiva ei ihan oikeastikaan maksa. Hienot matkat on vain ulkokuorta ja kesällä Suomessa voi viettää tosi kivoja päiviä vaikka rannoilla tai muuten ulkoillen.. Valinnanvaraa on! En itse kaipaisi kesällä Suomesta pois lainkaan. Ja on ihan klassikko, että lomalle säästää pienistä varoista ja sitten ahdistaa kun isot odotukset, jotka ei täyty. Upeiden lomakuvienkin taakse voi kätkeytyä vaikka mitä.. Sattumalta tiedän. Keskittyminen pois siitä mitä ei ole siihen mitä on. Ja vaikka upeiden lomakuvien ottamista Suomen kesästä - kyllä se onnistuu!
Vierailija kirjoitti:
Tee lisätöitä päätyön ohessa tai vaihda ammattia paremmin palkattuun?
Yksin asuvana sinkkuna varmasti onnistuu , mutta mihis se lapsi/lapset aina pitäisi laittaa siksi aikaa,että lähivanhempi/ainut huoltaja lähtee kokoaikatyöpäivän jälkeen vielä osa-aikatyötä tekemään? Ei se lapsi päivähoidossa saa olla 10h enempää päivässä. Ei sitä ammattiakaan niin vaan vaihdeta, se pitää opiskella, milläs se köyhä sillä välin elää ja opiskelee, kun parhaimmillaan opiskelet työpaikalla ilman palkkaa tehden täyttä päivää sielläkin. Ja edelleen minne se lapsi/lapset hoitoon siksi aikaa , jos opiskelujen lisäksi pitää vielä töihin mennä?
Palkalla vai tuloilla? Koska palkan lisäksi ap saa elarit ja lapsilisän yh-korotuksella.