Työssäkäyvän köyhyys
Taas kun on kesä se korostuu. Köyhyys. Ei ole varaa mennä lapsen kanssa mihinkään, aina ei ole edes busdilippuun rahaa. Asumme Helsingissä kaupungin vuokra asunnossa kaksiossa. Käyn töissä, olen lastenhoitaja päiväkodissa ja nettopalkka on n 1850 e kk. Elatustuki tulee isältä 300 e kk ja korotettu lapsilisä. Vuokra on 900 e kk. En tarvitse neuvoja siihen miten säästän muutaman kymmenen euroa kk kun jätän Netflixin pois, vaan siihen miten jaksaa tätä vuodesta toiseen? Parannusta taloustilanteeseen ei ole luvassa, huomaa jo nyt miten ruuan hinta on kallistunut. Tuntuu, että kaikki tuttavat asuvat isoissa asunnoissa ja reissaavat koko ajan ulkomailla. Itsellä on eurojen laskemista ruokaostoksilla, nyt varsinkin kun hinnat ovat kallistuneet kaupassa käyminen pelottaa. Varhaisteini poika kasvaa ja koko ajan pitää osaa uusia vaatteita, ei enää löydy kirppiksilyä kuten pienenä.
Miten te muut työssäkäyvät köyhät jaksatte? Ihan utopiaa on Suomen mediaanipalkka 3500 e kk, meillä ei ole pojan kanssa sellaista summaa ollut koskaan lapsilisän ja elatustuenkaan kanssa. Ja ne tulevat palkan päälle myös niille 3500 e kk tienaaville...
Kommentit (155)
Kai pojan isä ostaa myös vaatteita ja kenkiä lapselleen? Tuossa iässä ne jäävät nopeasti pieniksi.
Tosiasia on se, että parisuhteessa eläminen on kannattavampaa, kun peruskuluille on kaksi tienaamassa. Ikävää, jos kumppani jättää.
Toinen tosiasia on se, että onhan tuo ap:n palkka naurettavan pieni. Hoitaa muiden lapsia ja vastuu niistä.
Mutta jos ei ole muuta ja joskus haluaisi jonnekin, niin kyllä mä yrittäisin säästää, että edes joskus pystyisi tekemään esim. sen ulkomaanmatka, kohteita on kuitenkin edullisiakin. Joka vuosi ei tarvii mennä ja Suomessakin voi tehdä eväsretkiä puistoihin, joissa on leikki-ikäisille toimintaa, joissakin puistoissa ruokailukin.
Me ei oltu köyhiä, mutta silti ei käyty ulkomailla kun lapset oli pieniä, eikä noi ole siitä kärsineet. Isä kävi pojan kanssa aika usein katselemassa junia, käytiin joskus zoossa, suokissa, jollain rannalla, heurekassa, tykkimäellä (on auto), isovanhempien mökillä, ongittiin sun muuta. Nämä oli lapsille mieluisia elämyksiä. Ihan marjametsäkin on meno ja elämys lapselle. Kotona voi pitää lautapelipäiviä, pientä naposteltavaa tarjolle. Ym.ym. vain mielikuvitus on rajana.
Asun Länsirannikolla ja täälläkin olisi sinun alasi työpaikkoja. Asun itse 60 neliön vuokrakaksiossa kaupungin keskustan tuntumassa, vuokra jää vesimaksun kanssa alle 600 euroon ja kolmioista samassa taloyhtiössä on pyydetty vuokraa 750 euroa + vesimaksu. Omassa kaupungissani liikkuu kätevästi polkupyörälläkin, mutta on täällä kattava bussiliikennekin eivätkä lasten koulumatkatkaan ole pitkiä. Pärjääminen on järjestelykysymys ja jos työskentelee matalapalkka-alalla eikä muita tuloja ole ja haluaa väen väkisin asua pääkaupunkiseudulla, niin rahojen riittämättömyys on todennäköisesti ikuinen ongelma. Elämää pitää suunnitella ja harkita vaihtoehtoja eri elämäntikanteissa eikä luottaa onneen ja yhteiskunnan apuun. Asuisin itse mieluusti isossa kaupungissa missä on tarjolla kulttuuria ja muuta tekemistä monin verroin enemmän kuin pikkukaupungissa, mutta minun on valittava asuinpaikkani sen mukaan mihin rahavarani riittävät ja niin sinunkin pitäisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Pääomatuloissasi on kovin kevyt verotus verrattuna 5000 euron nettopalkkatuloihin . Maksat siis selvästi vähemmän veroja verrattuna vain palkkaa saavaan työntekijään. Turhaan kehtaat ulista
Pääomatuloistani veroprosentti on 31%. Paljonko SINUN veroprosenttisi palkastasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä oikein sekoilet? Nykyhallitus ottaa enemmän velkaa kuin edellinen ihan ilman koronaa ja muita lisämenoja, joita oikeisto oli itse hyväksymässä oppositiossakin. Duunareiden kyykytys, jota nykyhallitus tekee, on ideologinen valinta, ei välttämättömyys.
Nykyhallitus JOUTUU ottaa velkaa liikaa KOSKA EDELLISET hallitukset eivät tehneet työtään vaan aiheuttivat PYSYVIÄ UUSIA MENOJA.
Onneksi seuraava vasemmistohallitus voi sanoa samoin. Orpon hallituksen ottama velka tulee olemaan isompi kuin koskaan ennen. Mikään hallitus ei ole tehnyt niin typeriä päätöksiä kuin tämä hallitus, jonka päätökset on vaan karkoittaneet sijoittajat ja yrittäjät tästä maasta.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin koko elämääsi olet ollut yh. Miksi et ennen lasta laittanut rahaa säästöön ja hankkinut vaikka asumisoikeusasuntoa?
Tai miksi ei syntynyt rikkaaseen perheeseen? Kylläpä olikin ajattelematonta ap:ltä.
Palkka, elatustuki ja korotettu lapsilisä on vähän alle 2300e. Vuokran jälkeen jää 1400e. Miten 1400e ei saa säästöön vai meneekö tästä siivu johonkin velkoihin? Taloudenhallinta ei ole kunnossa, jos tuosta summasta ei säästöön saa hyvät summat vuodessa.
Helsingistä on tekemällä tehty kallis paikka asua. Asuntojen kalleus kompensoi tänne ulkomailta tulleille syydettyä rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääomatuloissasi on kovin kevyt verotus verrattuna 5000 euron nettopalkkatuloihin . Maksat siis selvästi vähemmän veroja verrattuna vain palkkaa saavaan työntekijään. Turhaan kehtaat ulista
Pääomatuloistani veroprosentti on 31%. Paljonko SINUN veroprosenttisi palkastasi?
En ole sama, mutta verotus on 3000 tuloista 17 %, mutta sitten vielä päälle tyel ja tvk, jotka on reilu 9 % (minua nuoremkilla 1,5 % alhaisempi.
Ap, kouluttaudu uuteen parempipalkkaiseen ammattiin. Tämä on siis ystävällinen neuvo, ei vertuilua. Ns miesten ammateissa maksetaan kunnolla vaikka niissä ammateissa ei työtä tehdä pippelillä. Minä naisena olen ns miesten työssä ja juuri katsoin viime tilinauhaa kesäkuulta. Brutto 6005 euroa, sen lisäksi (!) lomarahat. Peruspalkkani bruttona on joka kk 6005.
Eli käy läpi ns miesten ammatteja ja missä mahdollisimman lyhyt opiskeluaika jos haluat optimoida. Hae esim veturinkuljettajaksi, joiden alkupalkka on 5000/kk ja koulutus muutamia kuukausia. Veturin kuljettaminen onnistuu naisilta siinä missä miehiltä, siihen tarvitaan kahta kättä.
Lisäansioista ei mene puolet veroihin vaan prosentti on sama, kuin päätyössä. Teen itsekkin lisätyötä ja tämä on fakta!!
Mediaani palkka, 3500 € ihan vitsi. On henkilöitä jotka saavat palkkaa moninkertaisen summan ja niitä joiden palkka on reilut 2000 €. Suomessa matalat palkat suhteessa elin kustannuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttotappiokunnisaa ei ole töitä kastenhoitajille. Ja aivan höpöä että 500 e saa asunnon kahdelle läheltä palveluita. Ei taatusti saa. Täytyy muistaa myös se että lastenhoitajan palkka on pienempi kuin Hki monissa paikoissa joten vaikka asunto olisi edullisempi ei rahaa jää enempää.
Ei esim. Lahti todellaan ole mikään muuttotappiokunta tai kyläpahanen. Kaksiot maksavat sen 700e ja töitä kyllä on.
Onko Lahdessa päiväkodin lastenhoitajan paikka auki, ja paljonko siitä jää käteen, kun muistaa, että Lahden veroprosentti on 2,8% kovempi kuin Helsingissä? Kannattaako? Entä muuttokulujen jälkeen?
En ole ap, mutta kannatan valinnanvapautta siinä, missä kukin haluaa asua. En minäkään Lahteen muuttaisi.
Mielestäni Ap nimenomaan EI kysellyt säästövinkkejä, vaan sitä, miten jaksaa vuosia jatkuvaa penninvenytystä. Vertaistukea.
Oma valinta hankkia lapsia joten turha kitistä köyhyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Typeriä neuvoja mammoilta. Vai pitäisi yksinhuoltajan ottaa kokopäivätyön lisäksi vielä iltatyö. Lapsihan joutuu ihan hunningolle.
Ennemmin lyhennät nykyistä työaikaa ja keskityt etsimään jonkun kivan miehen, jolle voit myydä säännöllisesti seksiä. Itse en siihen pystynyt, mutta olisi kannattanut. Sen sijaan kikkailin tukiviidakossa silloin kun tukia vielä sai. Kouluttauduin aikuiskoulutustuella paremmin palkattuun ammattiin, ja nyt on rahaa käytössä. Mutta se tie on nyt köyhiltä suljettu.
Myös pimeä siivoustyö voisi toimia. Pari tuttua vanhusta, joita kävisit auttamassa. Siitä nyt ei hirveästi nettoa, mutta saisit pientä lisätuloa kumminkin.
Tässä lävähtää taas naamalle yhden nimeltämainitsemattoman sukupuolen uskomaton kyky kupata ympäristöään, mutta täydellinen kyvyttömyys ottaa omasta elämästään vastuuta. Joo seksiä vaan myymään 45 vee rouva 🤣
En sano etteikö menekkiä olisi, mutta aika poikkeusyksilö saa siinä tapauksessa olla.
Ja ap sulle on listattu useita oikeitakin neuvoja. Se ettet halua mitään niistä toteuttaa ei oikeestaan oo kenenkään muun syytä. Taikasauvaa heilauttamallako tilanteen ajattelit muuttuvan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se Helsingissä asuminen ole juhlaa. Sopii vain hyväpalkkaisille.
Asumme Rastilassa. Ei muualla Suomessa lähellä palveluita ole tämän halvempaa. Vuosia olen katsellut vuokra asuntoja eri puolilta Suomea. Omistusasunnot ovat halvempia muualla, eivät vuokra asunnot jos etsii lähellä palveluita asuntoja.
Lahdesta saat kaksion 700 eurolla.
Riihimäeltä voi saada jopa alle 600 eurolla.
https://www.vuokraovi.com/vuokra-asunto/riihimaki/koivistonmaki/kerrost…
Vierailija kirjoitti:
Ap, kouluttaudu uuteen parempipalkkaiseen ammattiin. Tämä on siis ystävällinen neuvo, ei vertuilua. Ns miesten ammateissa maksetaan kunnolla vaikka niissä ammateissa ei työtä tehdä pippelillä. Minä naisena olen ns miesten työssä ja juuri katsoin viime tilinauhaa kesäkuulta. Brutto 6005 euroa, sen lisäksi (!) lomarahat. Peruspalkkani bruttona on joka kk 6005.
Eli käy läpi ns miesten ammatteja ja missä mahdollisimman lyhyt opiskeluaika jos haluat optimoida. Hae esim veturinkuljettajaksi, joiden alkupalkka on 5000/kk ja koulutus muutamia kuukausia. Veturin kuljettaminen onnistuu naisilta siinä missä miehiltä, siihen tarvitaan kahta kättä.
On myös miesten aloja, joissa maksetaan vähän ja annetaan vähän työvuoroja varsinkin naisille.
Jos ei köyhyyteensä halua muutosta, niin ei sitä kyllä kukaan muukaan puolesta tee. Sinällään palkat pitäisi saada muun EU:n tasolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se Helsingissä asuminen ole juhlaa. Sopii vain hyväpalkkaisille.
Asumme Rastilassa. Ei muualla Suomessa lähellä palveluita ole tämän halvempaa. Vuosia olen katsellut vuokra asuntoja eri puolilta Suomea. Omistusasunnot ovat halvempia muualla, eivät vuokra asunnot jos etsii lähellä palveluita asuntoja.
Lahdesta saat kaksion 700 eurolla.
Riihimäeltä voi saada jopa alle 600 eurolla.
https://www.vuokraovi.com/vuokra-asunto/riihimaki/koivistonmaki/kerrost…
Entäpä jos työpaikka on Helsingissä? Aika paljon maksaa työmatkat ja aika monta tuntia menee työmatkoihin per päivä.
Pääomatuloissasi on kovin kevyt verotus verrattuna 5000 euron nettopalkkatuloihin . Maksat siis selvästi vähemmän veroja verrattuna vain palkkaa saavaan työntekijään. Turhaan kehtaat ulista!