Suomessa kerrostalot on suunniteltu pitämään lämmöt sisällä - seurauksena kesä voi tehdä asunnosta uunin
Suomalainen asuntosuunittelu ja energiatehokkuus on johtanut tilanteeseen jossa kesäisin asunnoissa voi olla 28 astetta lämmintä tai enemmänkin vaikka kerrostalon ulkopuolella lämpötila olisi alle 20 asteen. Kyseessä on yleinen ongelma, johon ei tällä hetkellä ole laillista korjauskeinoa ja ratkaisua.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/kun-ulkona-on-19-astetta-sisalla…
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksiöni on yläkerroksissa, ja kaikki ikkunat on auringon suuntaan eikä ole parvekketta blokkaamassa auringon paistetta yhtään.
Sain sentään kunnon kaihtimet muutama vuosi sitten, mutta yhä pitää alkaa keväällä aukomaan yöksi ikkunat auringon alkaessa paistaa päivisin, jollei ole yöllä oikein kunnon pakkasta. Keväällä pesin ikkunat ja verhot ja ennen kuin pystyin sulkemaan taas kaihtimet lämpötila oli 30.
Sait kaihtimet. Saatana minä uusavuton! Pimennysverhot olisit voinut itse ostaa.
On nekin. On ollut koko ajan.
Yöllä pitäisi tuulettaa. Samalla pitäisi myös nukkua. Olen yrittänyt nukkua ikkuna auki, mutta se on mahdotonta. Autojen hurina ei haittaa ja kaukana kulkevan junan ääneen olen tottunut. Mutta pakoputkettoman mopon tai moottoripyörän yöllinen kurvailu saa minut raivon valtaan!
En ymmärrä miksei kaikissa uusissa kerrostaloasunnoissa voisi olla vakiona ilmalämpöpumppua tmv. viilennyskonetta? Ei ILP maksaisi kuin max. pari tonnia per asunto, ei paljoa tuntuisi kämpän kokonaishinnassa ja olisi varmasti myyntivaltti. Itselläkin 30m2 yksiössä on kuuma huhtikuusta syyskuuhun, ilman siirrettävää (ja äänekästä) ilmastointilaitetta tulisi hulluksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi Suomessa rakennetaan kerrostaloja niin, että kaksioidenkin ikkunat ovat kaikki yhteen suuntaan ja se suunta on etelä niin kuin yksiöidenkin ikkunnoiden suunta ja nämä huoneistot ovat kuin saunoja kesällä, kun aurinko paistaa? Tällaisissa huoneistoissa saisi olla pakollisena varusteena koneellinen ilmastointi jota asukas pystyisi itse säätämään.
Saadaan talvella vähäinen aurinkoenergia lämpönä talteen. Suomessa kuintekin on suurimman osan vuodesta huomattavasti kylmempää kuin muutamina hellepäivinä. Helleraja ei edes ylity kertaakaan välttämättä joka kesä ja lämpimiä päiviä on perinteisesti ollut muutama vuodessa.
Lämpö sitoutuu kerrostalon rakenteisiin ihan parissa päivässä ja sen haihtuminen vie kuukausia.
Asun asunnossa, jossa kaikki ikkunat ovat lounaaseen. Läpivetoa ei saa. Yhtään puuta ei ole varjostamassa auringolta, vaan parvekkeen edessä on aukio. Kesät ovat järkyttäviä. On kaihtimet ja pimennysverhot. Kesäisin kämppä on siis kuuma ja pimeä kuin kellari. Tuulettimia on neljä kappaletta. Joskus oli siirrettävä ilmastointilaite, mutta koska korvausilma tuli asuntoon pätsi-parvekkeelta ja kone oli erittäin kovaääninen, annoin sen pois.
Olen tehnyt isännöitsijälle aloitteita markiiseista, ilmalämpöpumpuista ja puiden istutuksesta. Kaikki on tyrmätty (ja toivoteltu lämpimiä kesäpäiviä). Asun siis vuokra-asunnossa.
Naapuriin on lisäksi ilmestynyt neljän vuoden rakennustyömaa. Hiekkapölyä kertyy nyt älyttömästi, mutta öisin on pakko tuulettaa. Harkitsen todellakin muuttamista. Harmi, koska asunto sinänsä on kiva. Pidemmät hellejaksot ovat vain aivan sietämättömiä. Tunnistan muidenkin mainitsemat uniongelmat. Yöllä herää monta kertaa hikilammikossa, ja aamulla olo on pöhöttynyt ja tokkurainen.
Joka helteitä hehkuttaa, ei itse asu kuumassa asunnossa, se on täysin selvää.
Kuumat kesät pitäisi todellakin ottaa huomioon talojen ja ylipäätään kaupunkiympäristön suunnittelussa, myös Suomessa.
Sukulainen poistui asunnostaan ulos telttaan nukkumaan helteillä. Tai parvekkeelle. Tosin hän on mies, joten ei siinä mielessä ole turvallisuusongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Ennen raadettiin pitkät päivät peltotöissä helteillä, oli 30,, jopa 40 astetta lämmintä. Tuvassa lämpesi uuni joka päivä,, leivät piti leipoa. Ei kukaan valittanut,, päin vastoin,, lämpemät ilmat oli mukavia,, jaksoi tehdä kun ei palellut.
Mikä vtun "lämpemät"???
Jaa-a. Mikähän siinä on, kun yli 100-vuotiaassa hirsitalossa ei ole mitään ongelmaa, kovilla pakkasilla pitää lämmittää enemmän, mutta muuten ympäri vuoden miellyttävä lämpötila.
Keski-Euroopassa asutaan edes ilman painovoimaista ilmanvaihtoa oikeissa helteissä, minunkin yksiössäni Saksassa oli koko kesän 30-35 lämmintä. Kyllä siihenkin tottuu ja ei heillä ole ongelmaa. Ei Suomessa kunnon helleputkia edes ole, muutama hellepäivä ja kaikki saa lämpöhalvauksen.
Rakennusmääräyksiin pitäisi saada, että kaikkiin uusiin asuntoihin pitää sisältyä viilennys, samoin kuin lämmitys.
Ei ole pakko asua kerrostalossa. Ei ole pakko asua vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Yöllä pitäisi tuulettaa. Samalla pitäisi myös nukkua. Olen yrittänyt nukkua ikkuna auki, mutta se on mahdotonta. Autojen hurina ei haittaa ja kaukana kulkevan junan ääneen olen tottunut. Mutta pakoputkettoman mopon tai moottoripyörän yöllinen kurvailu saa minut raivon valtaan!
Meillä ei ole edes avattavia ikkunoita.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksei kaikissa uusissa kerrostaloasunnoissa voisi olla vakiona ilmalämpöpumppua tmv. viilennyskonetta? Ei ILP maksaisi kuin max. pari tonnia per asunto, ei paljoa tuntuisi kämpän kokonaishinnassa ja olisi varmasti myyntivaltti. Itselläkin 30m2 yksiössä on kuuma huhtikuusta syyskuuhun, ilman siirrettävää (ja äänekästä) ilmastointilaitetta tulisi hulluksi.
Se maksaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, nautitaan sitten, kun ulkona on -25 astetta Celsiuksen asteikolla. Sitten sisällä ehkä +5 astetta. Ehkä parempi nyt, jos on hetken kuumaa, kuin että koko talvi paleltaisiin.
Lyön kuule vetoa, ettei omassa kämpässäsi ole kolmeakymppiä, lehmä.
Törkeästä kielenkäytöstäsi päätellen olet ihan ansainnut sen 30 asteen kuumuuden,m..kku.
Puuston ja muun kasvillisuuden varjostavaa vaikutusta ei huomioida tarpeeksi. Nykyään asuntoalueet rakennetaan siten että ympäristö raivataan autiomaaksi, tehdään talot ja odotetaan 40-50 vuotta että ne säälittävät koivuntaimet ja tuijat ovat tarpeeksi isoja varjostamaan.
On siihen ratkaisuja, useitakin. Niiden ongelma on vain että ne maksaa aina, enemmän tai vähemmän. Yksi (kallis jälkiasennuksena) on aidon ilmastoinnin asentaminen.
Vierailija kirjoitti:
Mutta miten ILP toimii, jos asunnon ainoa seinä (ja ILP hormeineen) on aurinkoon päin 12h päivästä? Nykyasunnothan eivät ole yleensä läpitalon asuntoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta miten ILP toimii, jos asunnon ainoa seinä (ja ILP hormeineen) on aurinkoon päin 12h päivästä? Nykyasunnothan eivät ole yleensä läpitalon asuntoja.
Ihan hyvin se toimisi tuossakin. Ei ILP OTA ilmaa ulkoa ja puhalla sisään vaan se KIERRÄTTÄÄ ja jäähdyttää sisällä olevaa ilmaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko asua kerrostalossa. Ei ole pakko asua vuokralla.
Osta mulle asunto. Kiitos, sellainen viileä ihana omakotitalo tämän älyttömän saunakaksion tilalle. Minne laitan yhteystiedot, jotta tiedän mihin ja milloin voin muuttaa? T. Pätkätyöläinen, joka ei asuntolainaa saa, ja joka on järjettömän paljon viisaampi kuin sinä. En ikinä voisi kirjoittaa jotain noin typerää kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Koska on olemassa myös keinoja estää se kuumeneminen.
Täällä on mainittu jo markiisit, mustan bitumikermin maalaaminen / pinnoittaminen heijastavaksi.
Kiireesti pitäisi kehittää lisää ennaltaehkäiseviä keinoja estää lämmön imeytyminen rakenteisiin.
ILP voi olla joissain tapauksissa hyvä lisä, erityisesti makuuhuoneisiin perusteltua voi olla jonkinlainen lisäviilennys.
Mutta ei ole realistista eikä järkevää koko Suomen rakennuskantaa jäähdyttää niiltä osin, joilta ennaltaehkäisevillä toimilla voidaan estää koko ylikuumeneminen. Kannettu vesi ei kaivossa pysy, eli jäähdyttämistä pitää tehdä koko ajan. Markiisi ym. ehkäisykeino ei vaadi jatkuvaa käyttöenergiaa (no okei, automaattisesti toimivat vähän sähköä).
Sait kaihtimet. Saatana minä uusavuton! Pimennysverhot olisit voinut itse ostaa.