Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saatan sohaista ampiaispesää, mutta menkööt..

Vierailija
26.07.2024 |

Aihe aidosti mietityttää. 

Sukupuolikokemus. Mitä se tarkoittaa? Tarkoitan siis sitä että joku kokee itsensä mieheksi, naiseksi tai muunsukupuoliseksi. 

Itselleni on syntymässä määritetty sukupuoleksi nainen, ja olen siihen ihan tyytyväinen. Kun mietin mistä itse tietäisin olevani nainen, jos minulle ei sitä olisi kerrottu, ajattelen heti kehoani; rinnat, sukuelimet, kuukautiset.. mitään muuta naiseus ei oikeastaa mulle tarkoita 🤔 varsinkin kun nykymaailmassa saan halutessani käyttää housuja, tehdä ruumiillista työtä ja leikata hiukseni lyhyiksi. Minun ei ole pakko mennä naimisiin miehen kanssa tai ylipäätään, jollen niin tahdo. Minun ei ole pakko synnyttää ja imettää. Jos minulla olisi elämäähäiritsevän suuret rinnat, voisin leikkauttaa ne pienemmiksi, tai poistaa kokonaan. 

Tiedän, että trans- tai muunsukupuolisuudessa ei ole kyse kehodysphoriasta. Kaikki sukupuoltaan korjaavat eivät edes halua sukuelinten korjausleikkausta (pahoittelen jos tämä on väärä termi). Joten mikä on se koettu sukupuoli, mistä sukupuoli-identiteetissä on kyse? Mistä ihminen tietää mikä se oma sukupuoli on? Miltä miehenä tai naisena tai muunsukupuolisena oleminen tuntuu, jos keholliset asiat jätetään kysymyksen ulkopuolelle? 

Ja ymmärrän kyllä, että sukupuolen korjausprosessiin kuuluu paljon muutakin kuin sukuelinten ja rintojen leikkaus. Varmasti kuitenkin sukupuolen korjauksessa on kyse muustakin kuin karvoituksestai tai äänen korkeudesta. Jos joku nainen haluaisi parran tai mies korkeamman äänen, niin nämä varmasti pystyttäisiin hoitamaan ilman sukupuolen vaihdostakin. Mikä on siis se syy, miksi henkilö x haluaa nimenomaan vaihtaa (tai oikeammin; korjata) sukupuoltansa? 

En halua tällä kysymyksellä loukata ketään. Kannatan jokaisen oikeuksia olla mitä haluaa, kuulua mihin ryhmään haluaa, rakastaa ketä haluaa ja ajatella kuten haluaa. Nyt on kyse aidosta halusta ymmärtää.

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen on tunne sukupuolesta? Siis tunne siitä että on mies tai nainen? En ole koskaan tuntenut sellaista tunnetta. En ole edes tiennyt, että sellainen tunne pitäisi olla.

Sukupuoli on aina ollut vain asia joka on ja jota en voi itse valita. Ihan sama kuin etnisyyden tai ihonvärin kanssa. Ei niitäkään ole voinut itse valita.

Vierailija
42/44 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle esimerkiksi se, että lapsena sellaista määrätietoisuutta ei ole katsottu koulussa yhtä hyväksi ominaisuudeksi kuin se olisi pojalle ollut, on sukupuolikokemus. Olen joutunut painimaan synnynnäisten temperamenttiominaisuuksieni kanssa koska vasta myöhemmin niistä on löytynyt hyvää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen keskustelu! Kiitos! Tätä on kiintoisaa lukea! 

Vierailija
44/44 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on vaikea ymmärtää sitä, mikseivät transihmiset kelpuuta olevansa transmiehiä tai transnaisia, vaan haluavat olla nimenomaan miehiä ja naisia. Ei pohjimmaista olemusta voi muuttaa omalla päätöksellään, ja toisaalta, jos kokemus on aito, niin miksei riitä se, että on se, mitä tunteekin olevansa?

Minua naisena ja feministinä loukkaa se, että transnaiset haluavat olla naisia, mutta samalla polkevat naisten oikeuksia ja turvallisuutta. Ei varmasti moni itse yksilönä, mutta ilmiönä kyllä. Nainen on haavoittuvampi fyysisesti kuin mies, mutta näen transnaisen (eli alkuperältään miehen) minäminäminä-asenteen takana nimenomaan sen, että hän on mies. Kautta aikojen, ikävä kyllä, nainen on joutunut alistumaan ja jäämään miehen varjoon, mutta näillä on edelleen se miehen asenne siitä, että heille kuuluu kaikki, ja että naisten täytyy alistua heidän tahtoonsa.

Tästä räikeänä esimerkkinä on naisten urheilu, jossa miehen keholla ja voimalla varustetut "nykyiset naiset" jyräävät jokaisen vastustajan - ei taidollaan vaan fyysisyydellään. Mielestäni siinä ei ole kyse kuin miesten ahneudesta ja voitonhimosta. Jos ihmiselle todella olisi ensiarvoisen tärkeää saada korjattua sukupuolensa, sen tulisi mennä ensisijaiseksi ja silloin urheilu saisi jäädä. Tai että hoitoihin lähdettäisiin vasta kilpauran jälkeen. En edes ole itse urheilun ystävä, mutta tuntuu todella pahalta nähdä, kuinka monen naisen elämänmittainen kilpaura tallataan sumeilematta jonkinlaisen suvaitsemattomuuden pelon nimissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi