Yllätys! Toimeentulotukien saajien määrä kasvussa!
Perustoimeentulotuen saajien määrä kasvoi huhtikesäkuussa verrattuna viime vuoden samaan ajankohtaan.
Perustoimeentulotuki on Kelan maksama viimesijainen sosiaalituki. Saajakotitalouksia on noin 130 000 ja nyt saajia on ollut huhtikesäkuussa parituhatta enemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan.
Iltalehti 27.7.
Niin? Asumistukien ja työttömyysturvan leikkaukset vaikuttavat!
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Lisää Temusta tilaajia tulee sitten. ;) No ei kai. Nousee se hinta sielläkin, on aikajana jonka voi selata.
Siis mikä aikajana. En ymmärtänyt.
"Työkokeilu ja kuntouttava työtoiminta ei enää kelpaa jatkossa sakkomaksujen välttämiseen työttömistä, vain ansiotyö kelpaa jatkossa.
Vantaa joutuu maksamaan sakkomaksuja työttömistä 42 miljoonaa euroa jatkossa vuodessa."
Työttömiä on työmarkkinatuella työkokeilussa kaupoissa tavaroita hyllyttämässä, kirjastossa laittamassa palautettuja kirjoja hyllyyn, auttamassa osastonsihteeriä sairaaloissa, hoitamassa tarhoissa lapsia jne.
Työttömiä on palkkatuella tarhoissa lapsia hoitamassa, kouluissa koulunkäyntiavustajina, uimahalleissa uimavalvojina, kaupungin puutarhatoimessa leikkaamassa ruohikoita ja haravoimassa jne.
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä on palkkatuella tarhoissa lapsia hoitamassa, kouluissa koulunkäyntiavustajina, uimahalleissa uimavalvojina, kaupungin puutarhatoimessa leikkaamassa ruohikoita ja haravoimassa jne.
Kun on töissä palkkatuella niin valtio maksaa 50 % palkasta ja kaupungin rahat säästyvät.
Palkkatuki ei kerrytä enää ansiosidonnaista syksyn jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Mites se oli 100 000 työllistä lisää jne 😂
Olet täyttä ymmärrystä vailla, työllisiä tulee 100000 enemmän verrattuna siihen että mitään ei tehtäisi.
Vierailija kirjoitti:
Mutta meillä on hyvä hallitusohjelma ja kohta tulee 100000 uutta työpaikkaa.
Olet tollo.
Vierailija kirjoitti:
"Työkokeilu ja kuntouttava työtoiminta ei enää kelpaa jatkossa sakkomaksujen välttämiseen työttömistä, vain ansiotyö kelpaa jatkossa.
Vantaa joutuu maksamaan sakkomaksuja työttömistä 42 miljoonaa euroa jatkossa vuodessa."
Hyvä! Ei pysty enää käyttämään työkokeiluja ja muita silmänkääntötemppuja sakkojen välttämiseksi. Toki työkokeilu voi muuten olla ok työkalu ihmisen kuntouttamisessa, mutta tilastojen vääristämisessä se ei ole oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun on töissä palkkatuella niin valtio maksaa 50 % palkasta ja kaupungin rahat säästyvät.
Palkkatuki ei kerrytä enää ansiosidonnaista syksyn jälkeen.
Toisin sanoen palkkatuella olevien palkasta maksaa puolet kaikki oikeissa töissä olevat. Eli me veronmaksajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä! Ei pysty enää käyttämään työkokeiluja ja muita silmänkääntötemppuja sakkojen välttämiseksi. Toki työkokeilu voi muuten olla ok työkalu ihmisen kuntouttamisessa, mutta tilastojen vääristämisessä se ei ole oikein.
Minä olin työkokeilussa AMK tutkinnolla.
Suomessa on 8000 korkeakoulututkinnon suorittanutta työtöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti sait arvokasta kokemusta ja uuden pysyvän työpaikan.
Tuttu oli valtion virastossa työkokeilussa työmarkkinatuella toimistotöissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites se oli 100 000 työllistä lisää jne 😂
Olet täyttä ymmärrystä vailla, työllisiä tulee 100000 enemmän verrattuna siihen että mitään ei tehtäisi.
Älä vääristele. Aivan selvästi luvattiin 100000 uutta työpaikkaa näillä toimilla. Luuletko, että lupaus unohtuu ennen seuraavia vaaleja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta meillä on hyvä hallitusohjelma ja kohta tulee 100000 uutta työpaikkaa.
Olet tollo.
Vaikka sinä et ymmärrä sarkasmia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odottakaa kun hallituksen leikkaukset tulevat voimaan täysi määräisesti alkaa Kelassa olla tungosta.
Miksi? Kelan tukiahan hallitus just leikkaa. Ei siellä ole mitään tiskinalta jaettavaa rahaa, jota saa hädänalainen.
Toimeentulotuki on nykyään KELAssa, ja siinä on "hiukan" enemmän laskettavaa kuin esimerkiksi asumistuessa tai työttömyyskorvauksessa. Vuoden vaihteessa kaikki työssäkäyvät, työttömät ja pätkätyöläiaet omistusasujat, jotka ovat saaneet asumistukea siirtyvät toimeentulotuen asiakkaiksi. Vähitellen myös kaikki työttömät yksinhuoltajat, työttömät sinkut, työttömät pariskunnat ja ne, joilla ei ole hyvätuloista puolisoa elättämässä. Työttömiä tulee lisää koko ajan.
Muut tuet, jotka olivat pienempiä ja vähemmällä byrokratialla maksettavia on käytännössä lakkautettu. Syynä rikkaiden kateus, koska he arvelevat, etteivät itse eikä omaiset koskaan voi tarvita muuta tukea kuin eläkettä. Ja haluavat, ettei köyhän lapsi voi opiskella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti sait arvokasta kokemusta ja uuden pysyvän työpaikan.
Olin sairaalan osastolla tilaamassa takseja ja laboratoriokokeita, tekemässä kokousmuistioita, tilastointia, tulostamassa huonekarttaa, keittämässä kahvia, hain osaston postit ja tein käyntikortteja jne.
En saanut työtä, jo alussa sanottiin, että osa on tehnyt osastonsihteerin sijaisuuksia jopa 10 vuotta ja pitkä jono siis työhön.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi enää edes päästä töihin kun työhaastattelussa epäsiisti tukka, parta ajamatta, vaatteet rikkinäiset ja haiset kamalalta. Kurjuus ja epätoivoisuus dunkkaa jo kilometrien päähän.
Satunenhan on luvannut kaikille hyväpalkkaista työtä kunhan mielivaltainen irtisanominen on helpompaa, vai miten se nyt oli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä käsitin ettei toimeentulotukea lopeteta mutta vastikkeeton toimeentulotuki tullaan lopettamaan.
Mutta mitenkä se onnistuu kun työmarkkinatuellakaan kaikilla ei ole mitään velvollisuuksia osallistua yhtään mihinkään vaan saavat kotona kesät ja talvet vedellä peittoa aamulla korvilleen joka päivä vuosikymmeniä.
Ei pidä paikkaansa. Työttömiä on työkokeilussa työmarkkinatuella kaupoissa tavaroita hyllyttämässä, auttamassa osastonsihteeriä sairaalassa jne.
Työkokeilu https://toimistot.te-palvelut.fi/tyokokeilun-kaytannot-ja-saannokset
Ei minun tuntemani ketkään työttömät mene työkokeiluun ollenkaan. Rikkaat kauppiaat käyttävät härskisti ilmaistyövoimaa hyväksi vaikka olisi varaa niille palkkaakin maksaa mutta ne omat voitot ovat tärkeämpiä. Ei ennen ollut näin härskiä hyväksikäyttöä vaan sai työharjoittelusta edes pienen palkan kulu korvauksiin. Kukaan työnantaja ei kehdannut olla maksamatta mitään köyhälle opiskelijalle jonka olisi pitänyt kuluttaa vielä omia vaatteita ja kenkiä tehdäkseen töitä rikkaalle työnaantajalle.
Ravintoloitsijat ja suurtalousruokalat ovat toinen ryhmä jotka käyttävät ilmaistyövoimaa hyväkseen. Aika härskiä kun jotkut firmat kevät suur voittoja niin kuinka paljon siellä teetetään ilmaistyövoimalla töitä. Minulla oli pakolliset työharjoittelut ja käytettiin sijaisena niin ettei otettu sairauslomitukseen vuokrafirmasta ketään. Sitten haukuttiin jos ei ollut tarpeeksi nopea ja suoriutunut opiskelijana kuin ammattilainen. On toi koko törkeys kyllä tullut nähtyä kuinka opiskelijoita käytetään hyväksi.
Ei pidä paikkaansa. Työttömiä on työkokeilussa työmarkkinatuella kaupoissa tavaroita hyllyttämässä, auttamassa osastonsihteeriä sairaalassa jne.
Työkokeilu https://toimistot.te-palvelut.fi/tyokokeilun-kaytannot-ja-saannokset