Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kannattaako kesämökkiä ostaa?

Vierailija
26.07.2024 |

Tuleeko siellä oltua tarpeeksi?

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökkeily on kiva harrastus. Harrastukseen menee aikaa ja se maksaa, mutta myös antaa paljon.

Vierailija
42/62 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisesti ottaen sanoisin, että ei kannata. Toki tämä riippuu henkilöstä. Mutta mökkiä ei kannata missään nimessä ostaa vain ajatuksella, että on siellä kesällä 4 viikkoa ja joulun aikaan ehkä viidennen viikon. Se on niin arvokas ja työläs pitää, että siellä pitää sitten tosissaan viettää aikaa. Vähintäänkin kaikki viikonloput huhtikuusta syyskuun loppuun. Sen lisäksi kannattaisi melkein tehdä etätyöjaksoja sieltä käsin. Tietenkin jos on tosi hyvät tulot, niin voihan sen mökin ostaa seisomaankin, mutta epä siinä järkeä taida silti olla.

Eli joko olet tosi mökki-ihminen, tai sitten ei kannata ostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asuu yksin ei ole syytä lähteä yksinäisyydestä toiseen yksinäisyyteen.

Vierailija
44/62 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa loisia sukulaisten ja tuttavien mökeillä. Ne tykkää passata.

Vierailija
45/62 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleisesti ottaen sanoisin, että ei kannata. Toki tämä riippuu henkilöstä. Mutta mökkiä ei kannata missään nimessä ostaa vain ajatuksella, että on siellä kesällä 4 viikkoa ja joulun aikaan ehkä viidennen viikon. Se on niin arvokas ja työläs pitää, että siellä pitää sitten tosissaan viettää aikaa. Vähintäänkin kaikki viikonloput huhtikuusta syyskuun loppuun. Sen lisäksi kannattaisi melkein tehdä etätyöjaksoja sieltä käsin. Tietenkin jos on tosi hyvät tulot, niin voihan sen mökin ostaa seisomaankin, mutta epä siinä järkeä taida silti olla.

Eli joko olet tosi mökki-ihminen, tai sitten ei kannata ostaa.

Olisi ihan kamalaa, jos pitäisi koko ajan ajatella, että pitää olla siellä mökillä niin ja niin paljon. Kyllä siitä  paljon iloa, vaikka siellä viettää vähemmänkin aikaa. Ei siellä olosta kannata stressiä ottaa, jos mökkeilystä nauttii.

Vierailija
46/62 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitettiin vapaa-ajantalo 250 km päähän kotiseudulle 10 v sitten ja ollaan todella tyytyväisiä mökkeilijöitä (mökki tässä tapauksessa omakotitaloa vastaava). Tulee kalliiksi, on paljon vaivaa, mutta on ihana. Kesä, joulu, talviloma ja pääsiäinen vietetään mökillä ja syvintä talvea tammi-helmikuu lukuunottamatta myös viikonloput yleensä vietetään mökillä. Mökkeily on harrastus ja elämäntapa.

Vierailija
47/62 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökille meneminen raskaan viikon jälkeen ja pidemmillä lomilla on itselleni mielenterveyden perusta. Missään vuokramökeissä ei pääse lähellekään sitä tunnetta, kun saa lämmitellä omaa saunaa, tarkkailla tuttuja luonnoneläimiä ja -kasveja, puuhailla vaikka polttopuita jos huvittaa tai ihan vain istua terassilla ja rentoutua. Kaikki on omaa ja paikkoihin liittyy valtavasti muistoja ja tunnearvoa.

Vierailija
48/62 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota mökki pitkäaikaisvuokralle kokeeksi.

Yksi kesä kertoo oletko mökkityyppi.

Vierailija
49/62 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ostaa, ln sijoitus tulevaisuuteen.

10-20v niin mökit loppuu Suomesta kesken.

Vierailija
50/62 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras tapa poistaa stressiä.Suosittelen.Saa olla rauhassa ja nauttia luonnosta, saunoa ja olla vaan. Ei kaikki mökit ole työleirejä,

Vierailija
51/62 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mökille meneminen raskaan viikon jälkeen ja pidemmillä lomilla on itselleni mielenterveyden perusta. Missään vuokramökeissä ei pääse lähellekään sitä tunnetta, kun saa lämmitellä omaa saunaa, tarkkailla tuttuja luonnoneläimiä ja -kasveja, puuhailla vaikka polttopuita jos huvittaa tai ihan vain istua terassilla ja rentoutua. Kaikki on omaa ja paikkoihin liittyy valtavasti muistoja ja tunnearvoa.

Sama täällä. Lisäksi omalle mökille lähteminen on paljon vaivattomampaa ja stressittömämpää, kun tietää, että siellä on kaikki tarvittava valmiina. Ruokaa vaan mukaan ja se on siinä. Voit mennä ja tulla miten itselle sopii.

Vierailija
52/62 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mökkeily on kiva harrastus. Harrastukseen menee aikaa ja se maksaa, mutta myös antaa paljon.

Harrastus?

Minä oleilen mökillä toukokuun alkupuolelta ainakin syyskuun loppuun. En minä harrasta, minä asustelen. Ellei sääelot estä käyn sieltä myös töissä kun vain tunnin ajomatka, ja viikonloput ja loman olen siellä pysyvästi poikkeuksena viikon kotimaanreissu.

Ei ole mukavuuksia kuin ulkohuussi, oma kaivo, puu- ja kaasuhella, sekä kaasujääkaappi. Valaistuksena patterivalot ja mökissä vanhanaikainen aurinkopaneelisysteemi jolla lisävaloa pimeimpään aikaan. Puusauna on ja järvi. Oikein hyvin pärjää ilman sähköä ja nykyajan mukavuuksia kuin kännykkä jonka lataan autossa.

Talven jaksaa kun odottaa tulevaa kevättä ja mökille pääsyä. 

Vierailija
53/62 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asuu yksin ei ole syytä lähteä yksinäisyydestä toiseen yksinäisyyteen.

Mutta onhan se vaihtelua silti. Ja tunnetusti ongelma on pikemminkin se, että mökille lappaa alvariinsa vieraita, joten se yksinäisyysongelma ratkeaa sillä.

Vierailija
54/62 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harrastus?

Minä oleilen mökillä toukokuun alkupuolelta ainakin syyskuun loppuun. En minä harrasta, minä asustelen. Ellei sääelot estä käyn sieltä myös töissä kun vain tunnin ajomatka, ja viikonloput ja loman olen siellä pysyvästi poikkeuksena viikon kotimaanreissu.

Ei ole mukavuuksia kuin ulkohuussi, oma kaivo, puu- ja kaasuhella, sekä kaasujääkaappi. Valaistuksena patterivalot ja mökissä vanhanaikainen aurinkopaneelisysteemi jolla lisävaloa pimeimpään aikaan. Puusauna on ja järvi. Oikein hyvin pärjää ilman sähköä ja nykyajan mukavuuksia kuin kännykkä jonka lataan autossa.

Talven jaksaa kun odottaa tulevaa kevättä ja mökille pääsyä. 

No minä kyllä ajattelisin tuollaista askeettista elämää harrastuksena, vaihteluna.

Vierailija
55/62 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos vaikka mökki maksaa 200000 euroa niin jos sulla ei oo rahaa niin pelkät korkokulut on noin 9000 euroa vuodessa ja jos sulla on 200000 niin saat 7000 korkoa vuodessa ..eli ei kannata kummassakaan tapauksessa .. vuokraa  vuokraa muita etuja siinä on myös että voit vaihtaa aina paikkaa.ja olet vapaampi

Tuo ajattelutapa korostaa investointeja tuoton vuoksi. Mutta välillä pitää kysyä itseltään, aionko käyttää elämäni vain rahani kasvattamiseen ja saldoni tarkkailuun, vai olisiko viisasta hankkia jotakin suurta josta on ikänsä haaveillut, vaikka sen seurauksena korkotulot kutistuisivatkin.

Vierailija
56/62 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Askeettinen?

Voihan se sitäkin toki olla, mutta ilman mukavuuksia ja jopa ilman sähköä on ihmiset ennenkin pärjänneet, ja omassa mummolassani ei koskaan ole ollut sisävessaa tai vesijohtoja, ja puhelin, sähköhella, sekä tv sinne tuli varsin myöhään. Saunakin on ulkosauna jonne vedet pitää nostaa kaivosta. Omat vanhempani ja mummo pitävät mummolaa nyt kesäpaikkanaan. 

Oma mökkini on suorastaan luksusta mummon mökkiin verrattuna kun käytössä on kaasu ja aurinkopanelien tuoma valolisä. Okei, minulla ei ole sähköä, mutta ilmankin pärjää oikein hyvin.

Jollekin mökkeily on ehkä harrastus, mutta minulle ehkä elämäntapaa kun rakastan olla maaseudun rauhassa luonnon keskellä. Mökkeily tekee minusta paremman minän. Aion rempata (rempauttaa) mökkiäni talvikäyttöön sopivaksi, jotta eläkkeellä ollessani voin olla siellä nykyistäkin enemmän. 

Vierailija
57/62 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole työleiri kun piha on vain kalliota ja muutama mänty. Mökki kompaktin kokoinen joten sen siivoaminen ei ole kummoinenkaan urakka ja ruoka tehdään lähinnä vain ulkokeittiössä jossa grillaus-, paisto- ja keittomahdollisuus. Lepoloma mahdollinen kuin myös aktiivisempikin jos haluaa kalastella, käydä sienessä/marjassa, kuntoilla kylän ulkoilupaikalla etc. 

Vierailija
58/62 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostimme ulkomailta, Suomen keleissä ei tule "lomailtua". Mieluummin könöttää sisällä mukavassa omakotitalossa kuin mökillä Suomessa.

Etelänkodissa taas voi olla vuoden ympäri ulkona, tapahtumia ja tekemistä joka viikolle. 

Onneksi olen jo eläkkeellä ja miehelläkin etätyö joten lomakotia tulee hyödynnettyä vähintään 5kk per vuosi.

Vierailija
59/62 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kesällä omalla järvenrantamökillä ja talvisin käyn Kuusamossa perheen kimppamökillä.

Suomen ilmasto sopii mulle kun en rakasta helteitä, vaikka tänä kesänä niitä on saatukin. 

Vierailija
60/62 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perjantaina tupsahti mökille omat nuoret parin kaverinsa kans kun kuulemma kaupungis ei jaksa olla kun on niin kuuma. Hyvin ovat viihtyneet ja innostuneet jopa mökkiaskareitakin tekemään. Jospa tulisivat uudemmankin kerran 😀